Liahona
Hvorfor ændrede Gud ikke mit liv?
Januar 2024


»Hvorfor ændrede Gud ikke mit liv?«, Liahona, jan. 2024.

Unge voksne

Hvorfor ændrede Gud ikke mit liv?

Da mit ægteskab forvandlede sig til et mareridt, lærte jeg om handlefrihedens kraft.

Billede
hånd, der holder en kuglepen og skriver i en åben bog

Da jeg var 23, blev jeg beseglet til min drømmemand i templet. Jeg kan ikke huske en lykkeligere dag i hele mit liv.

Men alt det, jeg altid havde forventet for mit liv, begyndte at falde fra hinanden med svimlende hastighed. Min mand blev stadigt mere fysisk og følelsesmæssigt voldelig mod mig.

Jeg følte forvirring og smerte. Jeg forstod ikke, hvorfor min trofasthed ikke virkede til at gøre nogen forskel i mit ægteskab. Jeg havde tjent som fuldtidsmissionær, holdt mine pagter, fulgt befalingerne og endda tjent som tempelmedarbejder. Men uanset hvor meget jeg prøvede at komme Jesus Kristus nærmere, blev mit ægteskab kun sværere.

Når jeg ser tilbage, indser jeg, at selvom jeg bønsomt havde overvejet, om jeg skulle gifte mig med min mand og havde tro på, at vi kunne arbejde os igennem problemer, så havde jeg ignoreret tegn på potentielle problemer, der senere opstod i vores ægteskab.

Svarene findes

Efter fem års ensomhed og vold led mit forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Mine forventninger til mit liv var blevet afsporede og uopfyldte.

Jeg følte mig knækket.

Da det stod klart, at min mand ikke var villig til at ændre sig, begyndte jeg at bede Gud om at udfri mig fra min situation eller vise mig den rette vej at følge. Men da de svar, jeg havde brug for, ikke kom, begyndte jeg at bebrejde vor himmelske Fader som årsagen til min smerte.

Jeg fortsatte med at komme i kirke og holde mine pagter, men mit hjerte var fuld af bitterhed over den manglende vejledning.

En dag indså jeg så, at jeg havde svaret på min situation – jeg var nødt til at bruge min handlefrihed til at gøre noget og ændre mine omstændigheder. Og jeg vidste, hvilken beslutning der ville være bedst for mig med mit endelige mål om at vende tilbage til vor himmelske Fader.

Til sidst besluttede jeg mig for at tage skridtet: Jeg talte med min mand, og på mirakuløs vis endte vi vores forhold på en harmonisk måde.

Kraften til at vælge

Denne svære oplevelse hjalp mig til at lære om kraften og vigtigheden af vores gudgivne gave: handlefrihed.

Præsident Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt: »Når vi ser tilbage, kan vi se den store forskel, nogle af vores valg gjorde i vores liv. Vi træffer bedre valg og beslutninger, hvis vi ser på alternativerne og tænker over, hvor de vil føre hen. Når vi gør det, så følger vi præsident Russell M. Nelsons råd om at begynde med enden i tankerne. For os er enden altid på pagtsstien gennem templet til evigt liv, den største af alle Guds gaver.«1

Jeg indså, at vor himmelske Fader ikke griber ind i nogens handlefrihed – han lod mig træffe min egen beslutning om at gifte mig med min mand. Han ville heller ikke tvinge min mand til at ændre sig, selvom jeg holdt mine pagter. For et evigt ægteskab kræver en åndelig og timelig indsats fra begge personer, mens de følger Jesus Kristus.

Når vi står over for udfordringer, kan vi bruge vores handlefrihed til at ændre vores perspektiv, indstilling og endda os selv. Det er handlefrihedens guddommelige gave. Vor himmelske Fader ønsker, at vi søger ham og Ånden og så stoler på, at vi selv træffer de bedste beslutninger i livet.

Vende sig til Frelseren

Til at begynde med forventede jeg hurtigt at blive helbredt og komme videre fra mit voldelige ægteskab, men processen har været langsom og svær. Med hjælp fra terapeutiske redskaber, at lytte til profeternes budskaber, læse skrifterne, bede og føle kærlighed og støtte fra venner og familie, føler jeg håb om en bedre fremtid. Når jeg bruger min handlefrihed til at finde helbredelse, ser jeg frem til et liv, der omfatter tilgivelse og smukke forhold til andre, deriblandt Frelseren.

Med en større forståelse af, hvordan jeg bruger handlefrihed i mit liv, vendte min bitterhed mod Gud sig til forståelse, og mit forhold til ham kunne blive helet.

Det er det, evangeliet handler om – at træffe vores egne valg om at komme til Kristus, handle på råd fra profeterne, der opfordrer os til at bruge vores handlefrihed til at stole på Herren og skabe et smukt liv fyldt af tro.

Som søster Camille N. Johnson, Hjælpeforeningens hovedpræsident, har sagt: »Handlefrihedens storslåede princip giver os selvfølgelig mulighed for at skrive vores egen historie … Men Jesus Kristus står klar til at bruge os som guddommelige redskaber … til et skrive et mesterværk … hvis [vi] har tro nok til at lade ham, hvis [vi] lader ham forfatte [vores] historie.2

At afslutte mit ægteskab var en af de mest smertefulde oplevelser, jeg nogensinde har haft. Men jeg har lært, at når vi står over for uventede prøvelser i livet, så kan vi søge åndelig vejledning og træffe beslutninger, der får os til at gå fremad på pagtsstien. Når vi følger vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan vi altid have håb om de gode ting, der vil komme, og om lovede velsignelser af fred og glæde.

Forfatteren bor i Chile.