Liahona
Se, mikä on heikkoa, tulee vahvaksi
Helmikuu 2024


”Se, mikä on heikkoa, tulee vahvaksi”, Liahona, helmikuu 2024.

Se, mikä on heikkoa, tulee vahvaksi

Nefi näyttää meille, kuinka toimia Herran lupauksen mukaisesti, että Hän tekee ”sen, mikä on heikkoa, [meissä] vahvaksi” (Et. 12:27).

Kuva
Nefi rukoilemassa

Kuvitus Dan Burr

Kuten monien meistä, minun on toisinaan vaikea tietää, että minulla on arvoa ja että Herra voi rakastaa – ja rakastaakin – minua. Mietin tulevaisuuttani ja sitä, täyttyvätkö luvatut siunaukset. Olen huolissani siitä, pystynkö voittamaan heikkouteni tullakseni sellaiseksi henkilöksi kuin Jumala haluaa minun olevan. Toisinaan elämä tuntuu masentavalta, ja se, mikä elämässäni on heikkoa, heikentää onnea, jota voin kokea Vapahtajani avulla.

Pyhiä kirjoituksia lukiessani saan kuitenkin tietää profeetoista, joiden oli vaikea tuntea oma arvonsa evankeliumin saarnaamisessa (ks. Moos. 6:31), tuntea itsensä rakastetuksi ja muistetuksi (ks. Moosia 24:10–12; OL 121:1, 6), nousta murheiden yläpuolelle (ks. Moosia 24:15–16; OL 3:1–3, 9–10) ja nähdä oma tarkoituksensa taivaallisen Isän suunnitelmassa (ks. Moos. 1:19–20; Abr. 1:4, 16–19; JS–H 1:10–20). Heidän kertomuksensa antavat minulle toivoa. Kun etsin Herraa, voin valmistautua kaikkiin haasteisiin ja voittaa ne. Tiedän, että saatan kokea takaiskuja ja surua, mutta voin oppia, toimia ja kehittyä Vapahtajani avulla.

Heikkoudet

Vaikka kuolevaisuus on lahja, me koemme tässä elämässä monia heikkouksia. Jos tunnistamme heikkoutemme ja nöyrrymme, niin me voimme voittaa ”heikkoutemme” – jotka ilmenevät usein ylpeytenä, laiskuutena tai kenties katumattomuutena – Herran avulla, ja ne voivat tuoda meitä lähemmäksi Häntä (ks. Et. 12:27–28). Kuten vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Jumala näyttää meille meidän vikamme ja heikkoutemme, mutta Hän auttaa meitä myös tekemään heikkouksista vahvuuksia.”1

Nefiä suretti, kun hänen perheensä antoi periksi luontaisille kuolevaisuuden heikkouksilleen (ks. 1. Nefi 2:18; 15:4; 2. Nefi 4:13; 5:1). Mutta Nefi suri myös omia heikkouksiaan. Vaikka Nefi rakasti Herraa, hän puhui synneistä, ”jotka niin helposti kietoutuvat” häneen (2. Nefi 4:18), ja se sai hänet huokaamaan, itkemään ja nääntymään synnin tähden (ks. jakeet 19, 26, 28). Hän tunsi olevansa saarroksissa muistamistaan synneistä ja koki sen vuoksi tuskaa (ks. jakeet 17–19).

Mutta hän ei ”viipynyt murheen laaksossa” eikä antanut ”lihansa riutua” eikä ”voimansa herpaantua” (ks. jae 26). Hän päätti turvata Herraan ja tulla paremmaksi. Kun Nefi päätti hylätä synnin ja sen aiheuttaman tuskan, hän sai uutta voimaa: iloa, luottamusta, tietoa, riemua, lunastuksen ja vapautumisen (ks. jakeet 15–20, 26–34). Nefi löysi iloa Jeesuksesta Kristuksesta. Tiedän, että me kaikki voimme kokea iloa Vapahtajasta. Kun elämme Hänen evankeliuminsa mukaan, niin se, ”mikä on heikkoa, [tulee] vahvaksi” elämässämme (Et. 12:27).

Vahvuudet

Sen oppiminen, keitä me olemme Jumalan lapsina, antaa meille mahdollisuuden nähdä arvomme ja tuo Hengen elämäämme. Nefi ymmärsi sen. Selitettyään kaikkea sitä, mitä hän oli tehnyt väärin, hän havaitsi, että häntä rakastettiin, hänet tunnettiin ja hän oli tärkeä. Tämä oivallus antoi hänelle voimaa tehdä näitä päätöksiä ja toimia niiden mukaan:

”Herää, sieluni! Älä enää näänny synnin tähden. Riemuitse, oi sydämeni, äläkä enää anna sijaa sieluni viholliselle.

Älä enää vihastu – –. Älä herpaannuta voimaani – –.

Riemuitse, oi sydämeni, ja huuda Herran puoleen ja sano: Oi Herra, minä ylistän sinua ikuisesti – –.

Oi Herra, lunastathan sieluni? Pelastathan minut vihollisteni käsistä? Teethän minut sellaiseksi, että vapisen synnin ilmaantuessa? – –

Oi Herra, sinuun minä olen turvannut, ja sinuun turvaan ikuisesti.” (2. Nefi 4:28–31, 34.)

”Minä, Nefi, huusin paljon Herran, Jumalani, puoleen – –

Ja me noudatimme tarkoin Herran tuomioita ja säädöksiä ja käskyjä kaikessa Mooseksen lain mukaan.

Ja Herra oli meidän kanssamme.” (2. Nefi 5:1, 10–11.)

Nefin tavoin me voimme tehdä enemmän Jeesuksen Kristuksen avulla. Presidentti Henry B. Eyring, toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on tiivistänyt tämän prosessin: ”Ne, jotka eivät näe heikkouksiaan, eivät edisty. Tietoisuus heikkouksistanne on siunaus, koska se auttaa teitä pysymään nöyrinä ja pitää teidät kääntyneinä kohti Vapahtajaa. Henki lohduttaa teitä ja lisäksi toimii välittäjänä, jonka avulla sovitus alkaa muuttaa sisintä luonnettanne. Silloin se, mikä on heikkoa, tulee vahvaksi.”2

Me voimme tänä päivänä päättää tulla sitoutuneemmiksi Jeesuksen Kristuksen opetuslapsiksi, tulla uudeksi Hänen avullaan. Nefin tavoin heikkouksiemme huomaaminen johtaa meidät anomaan nöyrästi taivaalliselta Isältä apua niiden heikkouksien voittamiseen. Herran avulla heikkoudet ja epäilykset voitetaan, arvomme löytyy ja ymmärryksemme kasvaa. Vaikka minulla ei ehkä olekaan kaikkia vastauksia ja minulla saattaa silti olla vaikeaa, luotan siihen, että Herra auttaa minua selviytymään, että Hän auttaa minua voittamaan heikkouteni ja kehittämään vahvuuksiani.

Kirjoittaja asuu Idahossa Yhdysvalloissa.