Liahona
Missä ovat kymmenysten maksamisesta luvatut siunaukseni?
Helmikuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä

Missä ovat kymmenysten maksamisesta luvatut siunaukseni?

Taivaallinen Isä suo usein ”huomionarvoisia mutta hienovaraisia” siunauksia välittömien ihmeiden sijaan, kun maksamme kymmenyksemme.

Kuva
Nuori mies laittamassa rahaa kymmenyskuoreen

Malakia profetoi, että kun maksamme kymmenykset Herralle, niin Hän avaa ”taivaan ikkunat ja [vuodattaa meille] runsaan siunauksen” [Mal. 3:10].

Tuon lupauksen myötä kuulemme usein kertomuksia ihmeellisistä ja välittömistä siunauksista, joita on tullut niille, jotka ovat kunnioittaneet käskyä maksaa kymmenyksensä. Mutta mitä tapahtuu, ellemme saa samanlaisia siunauksia äärimmäisen ajallisen tarpeen hetkinämme? Se, ettemme näe samanlaisten siunausten toteutuvan omassa elämässämme, voi olla lannistavaa. Saatamme jopa kysyä: ”Eikö minua siunata?”

Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista muistuttaa meille, että ”taivaan ikkunat avautuvat monin tavoin. Jotkin siunaukset ovat ajallisia, mutta monet ovat hengellisiä. Jotkin ovat hienovaraisia ja jäävät helposti huomaamatta. Luottakaa Herran aikatauluun. Siunaukset tulevat aina.”1

Myös kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin opetukset voivat auttaa meitä näkemään, että saamamme siunaukset voivat tulla monin eri tavoin, joita emme ehkä ota huomioon. Hän sanoi: ”Jotkin erilaiset siunaukset, joita saamme olemalla kuuliaisia tälle käskylle [kymmenysten laki], ovat huomionarvoisia mutta hienovaraisia. Sellaisia siunauksia voi huomata vain, jos olemme sekä hengellisesti valppaita että tarkkaavaisia (ks. 1. Kor. 2:14).”2

Täysien kymmenysten maksamisen tuomien huomionarvoisten mutta hienovaraisten siunausten etsiminen ja huomaaminen voi auttaa meitä ymmärtämään, että Jumala on tietoinen meistä ja siunaa meitä.

Huomionarvoisia mutta hienovaraisia siunauksia

Jumalan tahto ei ole aina sama kuin meidän (ks. Jes. 55:8–9). Sen vuoksi Jumalan siunaukset eivät ehkä aina tule meille siten kuin haluamme tai odotamme. Vanhin Bednar on antanut esimerkkejä odottamattomista siunauksista, joita voi koitua kymmenysten maksamisesta: ”Joskus me saatamme pyytää Jumalalta menestystä, ja Hän antaa meille fyysistä ja henkistä kestävyyttä. Me saatamme pyytää vaurautta, ja me saamme laajemman näkökulman ja lisää kärsivällisyyttä, tai anomme kasvua ja meitä siunataan armon lahjalla. Hän voi suoda meille vakaumusta ja varmuutta, kun pyrimme saavuttamaan arvokkaita tavoitteita. Ja kun me pyydämme helpotusta fyysisiin, henkisiin ja hengellisiin vaikeuksiin, Hän voi antaa meille lisää päättäväisyyttä ja peräänantamattomuutta.”3

Vanhin Bednar ehdotti myös, että toisinaan ”siunaus, joka meille suodaan taivaan ikkunoista, saattaakin olla parempi kyky toimia ja muuttaa omia olosuhteitamme sen sijaan että odotamme jonkun tai jonkin muuttavan niitä”4. Katso esimerkiksi, kuinka aviomies ja vaimo Argentiinasta kokivat tämän elämässään kertomuksessaan ”Miksi maksatte yhä kymmenykset?

Jumalan aikataulu

Voimme myös oppia luottamaan siihen, että siunauksia tulee Jumalan omana aikana ja Hänen omalla tavallaan.

Vanhin Michael John U. Teh seitsemänkymmenen koorumista on sanonut: ”Kun noudatamme kymmenysten lakia, meidän – – ei pidä antaa Herralle määräaikaa. Joillakuilla on taipumus odottaa aineellisten siunausten tulevan tiettynä ajankohtana heidän oman arvionsa mukaisesti. Näin useimmat menettävät luottamuksensa Hänen lupauksiinsa. He ovat uskollisia alussa, mutta sitten jonkin ajan kuluttua he lakkaavat olemasta kuuliaisia, kun heidän odotuksensa eivät täyty. Meidän pitää ymmärtää, että kaikki tehdään Herran tahdon ja aikataulun mukaan eikä meidän.”5

Ymmärrys siitä, että Jumalan aikataulu on erilainen kuin meidän, voi auttaa meitä ymmärtämään paremmin, että vaikka emme olekaan saaneet välitöntä ihmettä, se ei tarkoita, ettei meitä siunata.

Jumalan viisaus

Presidentti Dallin H. Oaks, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on opettanut: ”Joku on sanonut, että elämä on sitä, mitä meille tapahtuu, kun teemme muita suunnitelmia. Niiden asioiden vuoksi, joihin emme voi vaikuttaa, me emme voi suunnitella ja toteuttaa kaikkea, mitä elämässämme haluamme. Elämässämme tapahtuu monia tärkeitä asioita, joita emme ole suunnitelleet, eivätkä ne kaikki ole tervetulleita.”6

Matkallamme kuolevaisuudessa jopa ne, jotka ovat kuuliaisia kymmenysten laille, saattavat kokea taloudellisia vaikeuksia liittyen työttömyyteen, odottamattomiin hätätilanteisiin, raha-asioiden huonoon hoitoon tai jämähtäneeseen palkkaan. Tieto siitä, että Jumala on ohjaksissa, voi auttaa meitä kasvamaan uskossa ja kärsivällisyydessä, kun etsimme kymmenysten huomionarvoisia ja hienovaraisia siunauksia. Saattaa olla, että jotkin näistä vaikeuksista ovat itse asiassa siunauksia, jotka auttavat meitä kasvamaan koettelemuksen kestäessä.

Vanhin Hugh B. Brown kahdentoista apostolin koorumista (1883–1975) esitti kerran opetuksen, jonka hän sai karsiessaan herukkapensasta maatilalla Kanadassa.

Kun hän raivasi ja kunnosti tilaansa, hän löysi herukkapensaan, joka oli kasvanut yli kaksimetriseksi eikä tuottanut marjoja. Sen tähden hän leikkasi sitä rajusti jättäen jäljelle vain pieniä, pisaranmuotoisia oksantynkiä. Näytti siltä kuin herukkapensas olisi itkenyt, ja vanhin Brown ajatteli kuulevansa pensaan sanovan:

”Miten saatoit tehdä tämän minulle? Minähän kasvoin niin hyvin. – – Ja nyt sinä olet katkaissut minut. – – Luulin, että sinä olit täällä puutarhuri.”

Vanhin Brown vastasi: ”Katsohan, pieni herukkapensas, minä olen täällä puutarhuri ja tiedän, millainen haluan sinun olevan. Jos päästän sinut kasvamaan haluamallasi tavalla, sinusta ei ole koskaan mitään hyötyä. Mutta jonakin päivänä, kun olet täynnä marjoja, katsot taaksepäin ja sanot: ’Kiitos, Puutarhuri, että leikkasit minua, että rakastit minua tarpeeksi satuttaaksesi minua.’”7

Kun meillä on taloudellisia vaikeuksia emmekä näe kymmenysten maksamisesta luvattuja siunauksia, saatamme kyynelsilmin kysyä Jumalalta samalla tavoin: ”Miten saatoit tehdä tämän minulle? Teenhän kaiken, mitä olet pyytänyt. Ja nyt sinä olet katkaissut minut.”

Niinä aikoina voimme pysähtyä hetkeksi pohtimaan, tuovatko kokemamme koettelemukset todellisuudessa suuria siunauksia opetuksista, joita olemme saaneet matkan varrella. Voimme oppia luottamaan täydemmin Puutarhuriin ja siunauksiin, joita Hän on varannut meille, kun pysymme lähellä Häntä.

Jatkuvaa toivoa ja rukouksia

Ne hienovaraiset mutta huomionarvoiset siunaukset, joita Jumala antaa meille kymmenysten maksamisesta, voivat auttaa meitä nousemaan maailman monien vaikeuksien yläpuolelle. Rakastava taivaallinen Isämme sovittaa nämä siunaukset meille täydellisesti auttaen meitä kasvamaan ja tulemaan enemmän Hänen kaltaisikseen. Kun osoitamme uskoa tunnistamalla ja hyväksymällä kaikki tulevat siunaukset, voimme nähdä Malakian lupauksen täyttyvän.

Kun taloudelliset vaikeudet tuovat mukanaan epäilyksiä ja epätoivoa, niin jos kyynelsilmin kysymme, onko meitä siunattu, me emme luovu toivosta! Sen sijaan voimme rukoilla nähdäksemme ne hienovaraiset ja huomionarvoiset siunaukset, joita Herra on suonut meille, ja uskoa taivaallisen Isän suunnitelmaan meitä varten.

Kuten vanhin Andersen on todistanut: ”Lupaan teille, että kun luotatte Herraan, taivaan siunaukset seuraavat.”8

Viitteet

  1. Neil L. Andersen, ”Kymmenykset – taivaan ikkunat avautuvat”, Liahona, marraskuu 2023, s. 32.

  2. David A. Bednar, ”Taivaan ikkunat”, Liahona, marraskuu 2013, s. 17.

  3. David A. Bednar, ”Taivaan ikkunat”, s. 18.

  4. David A. Bednar, ”Taivaan ikkunat”, s. 18.

  5. Michael John U. Teh, ”Prove Me Now Herewith”, Church Newsroom, 14. kesäkuuta 2013, news-ph.churchofjesuschrist.org.

  6. Dallin H. Oaks, ”Timing”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus, 29. tammikuuta 2002, s. 4, speeches.byu.edu.

  7. Hugh B. Brown, ”God is the Gardener”, puhe Brigham Youngin yliopiston valmistujaistilaisuudessa, 31. toukokuuta 1968, s. 6, speeches.byu.edu.

  8. Neil L. Andersen, ”Kymmenykset – taivaan ikkunat avautuvat”, s. 33.