Liahona
Teinkö evankeliumista turhan monimutkaista?
Helmikuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Teinkö evankeliumista turhan monimutkaista?

En ymmärtänyt, miksi tunsin itseni niin uupuneeksi.

Kuva
Sarja hehkulamppuja, joiden johto vähitellen suoristuu

Koko elämäni ajan olen pyrkinyt olemaan sellainen kuin arvelin taivaallisen Isän odottavan minun olevan. Mutta siinä oli ongelma: en tiennyt, olinko riittävän hyvä.

Keskityin puutteisiini, varsinkin tutkiessani pyhiä kirjoituksia tai kuunnellessani yleiskonferenssipuheita. Kun luin näitä asioita, joiden piti kannustaa minua, keskityin vain siihen, mitä tein väärin.

Elin näin pitkän aikaa – kurjana ja tuntien uupumusta opetuslapseudessani.

Mutta en ymmärtänyt, että en oikeastaan todella uskonut Vapahtajaan ja Hänen evankeliuminsa puhtaisiin, yksinkertaisiin totuuksiin.

Unohdin, miksi elän evankeliumin mukaan

Näkökulmani muuttui, kun kuuntelin hiljattain hartaustilaisuutta, jossa puhui sisar Patricia T. Holland. Hän sanoi: ”Kadun nuoruudessani eniten sitä, etten nähnyt evankeliumin yksinkertaista kauneutta, vaan tein jopa evankeliumista liian monimutkaisen.”1

Hänen sanomansa teki minuun vaikutuksen.

Oivalsin, että mutkistan evankeliumia usein! Monet meistä tekevät niin. Odotamme itseltämme täydellisyyttä uskoen, ettei vioille ja edistymiselle ole sijaa. Ja elleivät asiat suju odottamallamme tavalla, me huolestumme tulevaisuudesta, vertaamme itseämme muihin, menetämme yhteyden taivaalliseen Isään ja alamme jopa miettiä, kannattaako elää evankeliumin mukaan.

Tajusin, ettei ahdistukseni johtunut evankeliumin mukaisesta elämästä. Olin ahdistunut, koska olin lakannut keskittymästä siihen, miksi elän evankeliumin mukaan: Jeesukseen Kristukseen.

Olin unohtanut, että Hän ja taivaallinen Isä rakastavat minua täydellisellä rakkaudella (ks. Joh. 15:9; 2. Nefi 1:15).

Olin unohtanut, että minun on tarkoitus iloita matkasta (ks. 2. Nefi 2:25).

Olin unohtanut, että kuolevaisuuteen sisältyy vajavaisuuksien kokemista ja sitä, että luotamme Vapahtajaan voittaaksemme ne (ks. Et. 12:27).

Olin unohtanut, että Vapahtaja on täällä auttamassa minua oppimaan, kasvamaan ja edistymään ja että Hän pyhittää ponnisteluni matkan varrella (ks. 2. Nefi 2:1–2; 32:9).

Yksinkertaistin

Me joudumme vaikeuksiin, kun teemme evankeliumista sääntöluettelon ja unohdamme Jeesuksen Kristuksen puhtaat totuudet. Kun pyrimme pitämään liittomme ja käskyt aikomuksenamme tulla enemmän Hänen kaltaisikseen, niin silloin me todella elämme evankeliumin mukaan.

Kuten presidentti Russell M. Nelson opetti, juuri silloin Jeesuksen Kristuksen evankeliumi ”muuttaa kaikkien niiden elämää, jotka ymmärtävät sen ja pyrkivät toteuttamaan sitä elämässään. Kristuksen oppi auttaa meitä löytämään liittopolun ja pysymään sillä.”2

Taivaallinen Isä haluaa meidän aina muistavan, että Vapahtaja voi auttaa meitä saavuttamaan jumalalliset mahdollisuutemme. Mutta kuinka muistamme tämän tärkeän totuuden?

Tässä on muutamia tapoja, jotka ovat auttaneet minua:

  • Rukoilen, että taivaallinen Isä auttaa minua tuntemaan, että Hän rakastaa minua ja hyväksyy parhaat ponnisteluni.

  • Nautin sakramentin keskittyen Jeesuksen Kristuksen sovitukseen. Muistutan itselleni, että Hänen armonsa voi auttaa minua tulevaisuudessa ja että se tekee työtä elämässäni jo nyt, kun pyrin seuraamaan Häntä.

  • Käännyn pyhien kirjoitusten puoleen saadakseni lohtua. Luen niistä, jotka myös tunsivat riittämättömyyttä ja joita Herra vahvisti.

  • Käyn usein temppelissä. Kaikki Herran huoneessa muistuttaa minua Hänen armostaan ja siitä, että kykenen edistymään. Siellä voin tuntea rauhaa hyvin monien huolien keskellä.

Nämä tavat ovat saaneet minut arvostamaan sitä, millä on eniten merkitystä evankeliumissa. Ne muistuttavat minua siitä, etten monimutkaista sen yksinkertaisuutta.

Evankeliumi toimii

Jos sinulla on vaikeuksia perfektionismin tai riittämättömyyden tunteiden kanssa tai jos tunnet, että evankeliumista on tulossa taakka, muista kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dieter F. Uchtdorfin sanat:

”[Evankeliumi] on kauniin yksinkertaista, ja se toimii kauniisti.

– – Jos teistä joskus tuntuu siltä, ettei evankeliumi toimi teidän kohdallanne kovinkaan hyvin, kehotan teitä ottamaan askeleen taaksepäin, katsomaan elämäänne korkeammalta tasolta ja yksinkertaistamaan suhtautumistanne opetuslapseuteen. Keskittykää evankeliumin perusoppeihin, -periaatteisiin ja -sovellutuksiin. Lupaan, että Jumala johdattaa ja siunaa teitä tiellänne kohti tyydytystä tuottavaa elämää ja evankeliumi toimii kohdallanne ehdottomasti paremmin.”3

Keskittymällä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin puhtaisiin totuuksiin olen nähnyt elämäni ja uskoni yksinkertaistuvan ihmeellisellä tavalla. Tiedän, että sinullekin käy niin.