Liahona
Miksi sen muistamisella, keitä te olette, on merkitystä
Helmikuu 2024


”Miksi sen muistamisella, keitä te olette, on merkitystä”, Liahona, helmikuu 2024.

Nuorille aikuisille

Miksi sen muistamisella, keitä te olette, on merkitystä

Teidät lähetettiin juuri tänne juuri nyt valmistamaan osaltanne maailmaa Herran loistavaan paluuseen.

Kuva
Erilaisia nuoria miehiä ja naisia

Herran profeetta, presidentti Russell M. Nelson, on sanonut riemastuttavia asioita tulevaisuudesta. Miettikää tätä rohkeaa profeetallista lausumaa:

”Rakkaat veljeni ja sisareni, edessäpäin on monia suurenmoisia asioita. Tulevina päivinä tulemme näkemään Vapahtajan voiman suurimpia ilmentymiä, mitä maailma on koskaan nähnyt. Tämän hetken ja sen hetken välisenä aikana, jolloin Hän palaa ’voimassa ja suuressa kirkkaudessa’ [JS–M 1:36], Hän antaa uskoville lukemattomia etuoikeuksia, siunauksia ja ihmeitä.”1

Olen erityisen tarkkaavainen, kun presidentti Nelson sanoo sellaisia asioita. Kun ajattelen sitä, mitä maailmassa nykyään tapahtuu, ajatukseni kääntyvät teidän puoleenne kirkon nykyisinä ja tulevina johtajina. Teillä on eturivin paikka moniin Herran suuriin voiman ilmenemisiin. Itse asiassa uskon, että te olette aikanaan enemmän kuin todistajia – te olette osallistujia. Herra käyttää teitä välineinään myöhempien aikojen ihmeiden toteuttamisessa.

Herra luottaa teihin

Miksi uskon niin? Sen ansiosta, mitä presidentti Nelson on sanonut teistä. Puhuessaan erityisesti nuorille aikuisille hän julisti: ”Te olette valittu sukupolvi (ks. 1. Piet. 2:9), jonka Jumala on ennalta määrännyt tekemään merkittävän työn – auttamaan tämän maailman ihmisten valmistamisessa Herran toiseen tulemiseen!”2

Te olette niitä ”jaloja ja suuria” (Abr. 3:22). Herra luottaa teihin, ja Hän tietää, että te kykenette saavuttamaan suuria asioita Hänen teille antamillaan kyvyillä ja lahjoilla.

Kun odotukset ovat korkealla, on luonnollista olla huolissaan siitä, ettemme täytä niitä. ”Entä jos epäonnistun ja petän Herran luottamuksen?” Epäonnistumisen pelko voi lamaannuttaa. Tiedän kuitenkin, että te voitte onnistua kahdesta syystä: 1) sen vuoksi, mitä tiedän teistä, ja 2) sen vuoksi, mitä tiedän Vapahtajasta Jeesuksesta Kristuksesta.

Muistakaa, keitä te olette

Saatana tekee kaikkensa hämmentääkseen ja johtaakseen teitä harhaan siinä, keitä te todella olette. Sillä tavoin hän aikoo pitää teidät erossa jännittävästä tulevaisuudestanne. Vastatakseen tähän presidentti Nelson on opettanut meille selkeästi meidän todellista identiteettiämme. ”Ennen kaikkea muuta sinä olet Jumalan lapsi”, hän sanoi. ”Toiseksi, kirkon jäsenenä sinä olet liiton lapsi. Kolmanneksi, sinä olet Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi.”3

Miksi tällä on merkitystä? Miettikää, mitä todella tarkoittaa se, että on Jumalan lapsi. Se tarkoittaa, että teissä on jumaluutta. Se tarkoittaa, että teillä on iankaikkinen arvo – luontainen arvo, riippumatta maanpäällisistä olosuhteistanne. Teidän mahdollisuutenne ovat rajattomat!

Sen lisäksi te olette liiton lapsia. Se antaa teille erityisen siteen taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.4 Aivan kuten avioliitto sitoo avioparin yhteen ja merkitsee sitoutuneempaa suhdetta kuin vain seurustelu, teidän liittonne kohottavat suhteenne Jumalaan korkeammalle sitoutumisen ja voiman tasolle.

Lisäksi te olette Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia. Se merkitsee sitä, että te pyritte rakastamaan kuten Hän rakastaa, antamaan anteeksi kuten Hän antaa anteeksi ja puolustamaan totuutta kuten Hän teki koko kuolevaisen elämänsä ajan.

Jos peiliin katsoessanne näette Jumalan lapsen, liiton lapsen ja Jeesuksen Kristuksen opetuslapsen, niin olen varma siitä, että te voitte vastata Herran teitä koskeviin korkeisiin odotuksiin aivan kuten muut teitä ennen ovat tehneet.

Ester ymmärsi todellisen identiteettinsä taistellessaan pelkojaan vastaan, pelastaessaan kansansa ja tuodessaan kunniaa Jumalalle. Esterin tavoin teitä on valmistettu ”tällaisia aikoja varten” (Est. 4:14).

Jeremia ei uskonut pystyvänsä vastaamaan siihen kutsuun, joka Jumalalla oli häntä varten. Herra muistutti Jeremiaa tämän iankaikkisesta identiteetistä: ”Jo ennen kuin sinut – – muovasin, – – määräsin sinut kansojen profeetaksi” (Jer. 1:5). Herra lupasi myös antaa sanansa Jeremian suuhun (ks. Jer. 1:9). Te voitte saada samanlaisia siunauksia, kun muistatte, keitä te todella olette ja miksi olette täällä.

Muistakaa, kuka Hän on

Ja silti, vaikka yritätte nähdä itsenne sellaisena kuin Herra näkee teidät, niin toisinaan tunnette, että omat heikkoutenne lannistavat teidät. Niin käy meille kaikille. Niin kävi jopa Nefille – samalle henkilölle, joka lähti rohkeasti Jerusalemista, hankki pronssilevyt, pelasti perheensä nälkiintymiseltä erämaassa, rakensi laivan, ylitti valtameren ja loi uuden elämän tuntemattomassa maassa. Kaiken sen jälkeen, sielua tutkivana hetkenä, Nefi huudahti:

”Oi, minä kurja ihminen! Niin, minun sydämeni murehtii lihani tähden, sieluni suree pahojen tekojeni tähden.” (2. Nefi 4:17.)

Mutta sitten merkittävänä käänteenä hän sanoi: ”Kuitenkin minä tiedän, keneen olen turvannut. Minun Jumalani on ollut minun tukeni.” (2. Nefi 4:19–20.) Nefi tiesi, että Herra, joka oli ollut hänen voimansa koko ajan, vahvistaisi häntä edelleen. Hän julisti: ”Herää, sieluni! Älä enää näänny synnin tähden” (2. Nefi 4:28) ja ”Riemuitse, oi sydämeni – –; niin, minun sieluni riemuitsee sinussa, minun Jumalani, ja pelastukseni kallio.” (2. Nefi 4:30.)

Aina kun epäilette itseänne, voitte sanoa Nefin tavoin: ”Oi Herra, sinuun minä olen turvannut, ja sinuun turvaan ikuisesti” (2. Nefi 4:34). Kun tunnette pelkoa tai lannistumista, muistakaa nämä Herran sanat: ”Älä siis pelkää, pieni lauma; tehkää hyvää; yhdistykööt vaikka maa ja helvetti teitä vastaan, sillä ne eivät voi voittaa, jos teidät on rakennettu minun kalliolleni” (OL 6:34). Te voitte olla vahvoja, koska Hän on vahva.

Kuva
Kirkon videosta otettu kuva Jeesuksesta Kristuksesta

Hänen voimallaan te pystytte tähän!

Toisinaan teitä koetellaan, jotta nähtäisiin, kuinka lujasti olette rakentaneet elämänne Jeesuksen Kristuksen perustukselle. Noina aikoina, ”kun Perkele lähettää väkevät tuulensa – –, [ja] kaikki hänen rakeensa ja hänen väkevä myrskynsä pieksevät teitä”, merkitystä on muullakin kuin pelkällä rakennuksen lujuudella. Merkitystä on lujuudella, joka tulee rakennuksen yhteydestä varmaan perustukseen, ”Lunastajamme [kallioon], hänen, joka on Kristus” (Hel. 5:12).

Todistan, että on tarkoitus että te olette tärkeänä tekijänä maailman valmistamisessa Vapahtajan toiseen tulemiseen. Suurenmoisia, ihmeellisiä asioita pitää tapahtua ennen sitä. Sydämet muuttuvat, epäuskon muurit sortuvat, Siionin teltan rajat laajenevat, Jumalan perhe kootaan yhteen. Ja te tulette olemaan osa sitä. Meillä kaikilla on haasteita tässä telestisessä maailmassa, ja kohtaamme rajoja siinä, mitä voimme saavuttaa yksin, mutta me voimme päättää palata turvaan ja rauhaan Vapahtajamme lauman suojiin. Todellakin me voimme tehdä kaiken Kristuksen avulla, joka antaa meille voimaa” (ks. Fil. 4:13).

Viitteet

  1. Russell M. Nelson, ”Maailman voittaminen ja levon löytäminen”, Liahona, marraskuu 2022, s. 95. Presidentti Russell M. Nelson on sanonut myös: ”Vapahtajamme ja Lunastajamme Jeesus Kristus tekee joitakin voimallisimmista teoistaan tämän päivän ja uudelleen paluunsa välisenä aikana. Tulemme näkemään ihmeellisiä osoituksia siitä, että Isä Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus johtavat tätä kirkkoa majesteettisuudessa ja kirkkaudessa.” (”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, Liahona, toukokuu 2018, s. 96.)

  2. Russell M. Nelson, ”Olkaa todellisia milleniaaleja”, Liahona, lokakuu 2016, s. 53.

  3. Ks. Russell M. Nelson, ”Iankaikkisuuden valintoja”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 15. toukokuuta 2022, broadcasts.churchofjesuschrist.org.

  4. Presidentti Nelson on sanonut: ”Meidän liittomme sitovat meidät Häneen ja antavat meille jumalallista voimaa” (Russell M. Nelson, ”Kuinka ammennamme elämäämme Jeesuksen Kristuksen voimaa”, Liahona, toukokuu 2017, s. 41). Ks. myös D. Todd Christofferson, ”Miksi liittopolku”, Liahona, toukokuu 2021, s. 116–119.