Liahona
Kuinka elin ilman Mormonin kirjaa?
Helmikuu 2024


”Kuinka elin ilman Mormonin kirjaa?”, Liahona, helmikuu 2024.

Myöhempien aikojen pyhien kertomaa

Kuinka elin ilman Mormonin kirjaa?

Se, että olen tutkinut Mormonin kirjaa itsekseni ja perheeni kanssa, on auttanut minua tuntemaan rauhaa, rohkaisua ja toivoa.

Kuva
Perhe lukemassa yhdessä pyhiä kirjoituksia

Valokuva kirjoittajan luvalla

Jokin aika sitten eräs ystävä ja minä haimme erääseen koulutusohjelmaan. Olin varma, että minut valittaisiin. Kun tulokset julkistettiin, olin pettynyt siitä, että ystäväni oli valittu, mutta minua ei. Tunsin kokeneeni vääryyttä, koska ajattelin ansaitsevani tulla valituksi enemmän kuin ystäväni.

Sillä hetkellä näin ystäväni vastustajana tai henkilönä, joka oli vienyt jotakin minulle kuuluvaa. Muutama päivä myöhemmin tutkiessani Mormonin kirjan lukua MK Jaak. 2 luin, kuinka Jaakob oli nuhdellut kansaansa sen synneistä. Yksi noista synneistä oli ylpeys.

Jaakobin opetukset saivat minut ymmärtämään, että olin syyllistymässä ylpeyden syntiin ystävääni kohtaan ajattelemalla, että ansaitsin sen, mitä hänelle annettiin. Jaakobin sanat olivat minulle ilmoitus:

”[Älkää antako] tämän sydämenne kopeuden tuhota sielujanne!

Pitäkää veljiänne saman arvoisina kuin itseänne.” (MK Jaak. 2:16–17.)

Rukoilin taivaallista Isää antamaan minulle anteeksi ja auttamaan minua välttämään ylpeyden synnin tulevaisuudessa. Sitten puhuin ystävälleni siitä, miltä minusta oli tuntunut, ja pyysin häntä antamaan minulle anteeksi. Tunsin rauhaa ja iloa tehdessäni niin ja saadessani anteeksiannon häneltä ja taivaalliselta Isältä.

Se, että olen tutkinut Mormonin kirjaa itsekseni ja perheeni kanssa, on antanut minulle suuntaa ja on auttanut minua tuntemaan rauhaa, rohkaisua ja toivoa. Joskus mietin, kuinka onnistuin elämään monta vuotta ilman Mormonin kirjaa!

Ilman Mormonin kirjaa minulla ei olisi toivoa siitä, että minusta voi tulla parempi ihminen. Elämäni olisi tyhjää ja vailla selkeää tarkoitusta. En tietäisi, että Jumalalla on pelastussuunnitelma lapsiaan varten. Minulla ei olisi selkeää ymmärrystä Jeesuksen Kristuksen sovituksesta. Minulla ei olisi toivoa paremmasta maailmasta. En uskoisi sitä, mihin uskon, tekisi sitä, mitä teen, ajattelisi niin kuin ajattelen enkä olisi sellainen kuin olen.

Mormonin kirjan ansiosta olen saanut varmuuden siitä, että Jumala rakastaa kaikkia lapsiaan ja välittää heistä kaikkialla maailmassa. Tiedän, että Mormonin kirja on todellakin toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta.