Liahona
Kuinka auttaa nuoria valmistautumaan patriarkallisen siunauksen saamiseen
Helmikuu 2024


”Kuinka auttaa nuoria valmistautumaan patriarkallisen siunauksen saamiseen”, Liahona, helmikuu 2024.

Kuinka auttaa nuoria valmistautumaan patriarkallisen siunauksen saamiseen

Patriarkalliset siunaukset voivat auttaa nuoria ymmärtämään iankaikkisen identiteettinsä ja pysymään liittopolulla.

Kuva
Patriarkka antamassa nuorelle naiselle siunausta

Huhtikuun 2023 yleiskonferenssissa kaksi seitsemänkymmenen koorumin jäsentä – vanhin Randall K. Bennett ja vanhin Kazuhiko Yamashita – tunsivat innoitusta puhua patriarkallisesta siunauksesta. Vanhin Bennett sai patriarkallisen siunauksen 12-vuotiaana ja sanoi, että se oli hänelle ”ratkaisevan tärkeä” hänen ollessaan nuori. Se auttoi häntä ymmärtämään iankaikkisen identiteettinsä ja tietämään, että ”taivaallinen Isäni ja Vapahtajani – – rakastavat minua ja että He ovat henkilökohtaisesti mukana elämässäni”.

Kun hän tutki sitä, se auttoi häntä tuntemaan Pyhän Hengen vaikutusta ja innoitti häntä tutkimaan pyhiä kirjoituksia, rukoilemaan päivittäin ja noudattamaan profeettojen opetuksia. ”Minulle oli ehdottoman tärkeää saada patriarkallinen siunaukseni, kun olin nuori ja kun todistukseni oli vielä kasvamassa.”1

Vanhin Yamashita sai patriarkallisen siunauksensa 19-vuotiaana, kaksi vuotta kasteensa jälkeen. Vanhin Yamashita opetti, että patriarkalliset siunaukset paljastavat syntyperämme Israelin huoneessa muistuttaen meitä siitä, että ”me olemme – – liiton lapsia. Me saamme Abrahamin liiton siunaukset, kun noudatamme evankeliumin lakeja ja toimituksia.” Hän opetti myös, että valmistautuminen patriarkallisen siunauksen saamiseen auttaa nuoria vahvistamaan uskoaan taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.2

Koska patriarkalliset siunaukset voivat olla niin suuri voima kirkon nuorempien jäsenten elämässä, vanhemmat ja johtohenkilöt voivat keskustella joistakin näistä kysymyksistä nuorten kanssa, kun nämä valmistautuvat saamaan patriarkallisen siunauksen.

Kysymys ja vastaus

Mikä on patriarkallinen siunaus?

Patriarkallinen siunaus on erityinen siunaus, jonka tehtävään asetettu patriarkka antaa kelvolliselle kirkon jäsenelle. Se sisältää taivaallisen Isän neuvoja opastamaan henkilöä koko hänen elämänsä ajan. Se antaa jäsenelle tiedon, mihin Israelin heimoon hän kuuluu. ”Heimosi ei välttämättä liity rotuun tai kansallisuuteen. Sen sijaan se liittyy hengellisiin vastuisiin ja luvattuihin siunauksiin.”3 Se muistuttaa jäsentä siitä, että kuten Vapahtaja opetti, ”te olette liiton lapsia” (3. Nefi 20:26).

”Asetetun patriarkan antama patriarkallinen siunaus voi antaa meille tähden, jota seurata, ja se on henkilökohtainen ilmoitus Jumalalta kullekin ihmiselle. Jos me seuraamme tätä tähteä, me emme kompastu emmekä eksy yhtä helposti. – –

Patriarkallisista siunauksistamme ilmenee, mitä [Jumala] meiltä odottaa ja mitkä meidän mahdollisuutemme voivat olla.”4

Pitääkö jäsenten olla tietyn ikäisiä saadakseen patriarkallisen siunauksen?

Siunauksen saajan tulee olla ”riittävän kypsä ymmärtämään siunauksen merkityksen ja pyhän luonteen. Ihannetilanteessa jäsenen tulee olla niin nuori, että monet tärkeät päätökset elämässä ovat vielä edessäpäin.”5

Ei ole mitään muuta vähimmäisikävaatimusta kuin varmistaa, että nuoret ymmärtävät siunauksen pyhän luonteen, ja uusien jäsenten tulee ”ymmärtää evankeliumin perusoppi”.6 Siunauksen saaminen suhteellisen nuorella iällä voi auttaa heitä tekemään elämän tärkeitä päätöksiä teini-iässä ja nuorina aikuisina.

Mitä neuvoja patriarkallisessa siunauksessa annetaan?

”[Patriarkallisessa siunauksessa] on pyhiä ohjeita ja neuvoja, lupauksia ja tietoja Herralta, mutta ei kuitenkaan pitäisi odottaa, että siunauksessa lueteltaisiin kaikki, mitä hänelle tulee tapahtumaan, tai vastattaisiin kaikkiin kysymyksiin.”7

Siinä saatetaan käsitellä joitakin mutta ei kaikkia tärkeitä puolia jäsenen elämässä. Jos siinä ei mainita jotakin (esimerkiksi avioliittoa tai kokoaikaista lähetystyötä), se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö henkilö voisi tehdä niitä asioita.

Mutta patriarkallinen siunaus on erityistä opastusta henkilölle suoraan taivaalliselta Isältä. Presidentti Thomas S. Monson (1927–2018) sanoi, että patriarkallinen siunaus ”sisältää – – lukuja iankaikkisten mahdollisuuksiesi kirjasta” ja että se on ”henkilökohtainen Liahona, joka viitoittaa tiesi ja toimii oppaanasi”.8

Täyttyvätkö kaikki patriarkallisen siunauksen sisältämät siunaukset tässä elämässä?

Presidentti James E. Faust (1920–2007) lupasi: ”Patriarkallisesta siunauksestamme tulee sielumme ankkuri, ja jos olemme kelvollisia, ei kuolema eikä Perkele voi riistää lausuttua siunausta meiltä. Ne ovat siunauksia, joista me voimme saada iloa nyt ja aina.”9

Luvattujen siunausten saaminen riippuu ponnisteluistamme ja vanhurskaudestamme. Jos pyrimme valitsemaan oikein, kaikki luvatut siunaukset ovat meidän. Mutta jotkin siunaukset voivat tulla iankaikkisuuksissa.

Kuinka nuoret saavat patriarkallisen siunauksen?

He varaavat ensin tapaamisen piispan tai seurakunnanjohtajan kanssa. Hän pitää puhuttelun ja antaa suosituksen patriarkallisen siunauksen saamiseksi. Sitten he sopivat tapaamisen patriarkan kanssa. Läheiset perheenjäsenet voivat osallistua siunauksen saamiseen.

Siunauksen saajalle annetaan oma kappale siunauksesta jonkin aikaa siunauksen antamisen jälkeen. Siihen on pääsy myös kohdasta ”Työkalut” sivustolla churchofjesuschrist.org.

Yleiskäsikirjassa annetaan lisätietoja siunauksen saamisesta niille, jotka ovat erityistilanteissa, kuten asepalveluksessa tai lähetystyössä.10

Voivatko vanhemmat kertoa lapsilleen omasta patriarkallisesta siunauksestaan?

Yleiskäsikirjassa sanotaan: ”Kirkon jäsenten ei pidä – – kertoa niiden sisällöstä muille kuin oman perheensä jäsenille. Patriarkallisia siunauksia ei pidä lukea kirkon kokouksissa tai muissa julkisissa tilaisuuksissa.”11

Vanhemmat ja isovanhemmat voivat auttaa lapsiaan ja lastenlapsiaan valmistautumaan patriarkallisen siunauksen saamiseen kertomalla, kuinka heidän omat patriarkalliset siunauksensa ovat innoittaneet ja opastaneet heitä.

Kuva
Nuori mies lukemassa patriarkallista siunaustaan

Patriarkallisen siunauksen siunaukset

Patriarkallinen siunaus voi olla suurenmoinen voimavara nuortemme elämässä. Se voi auttaa heitä suunnistamaan elämän haasteissa. Koettelemusten aikoina se voi antaa heille toivoa ja auttaa heitä saamaan voimaa Vapahtajasta. Ja se voi auttaa heitä koko heidän elämänsä ajan ymmärtämään totuuden siitä, keitä he ovat ja mitä heistä voi tulla.

Vanhin Bennett opetti: ”Se, että tutkin patriarkallista siunaustani usein, lisäsi haluani vastustaa kiusauksia. Se auttoi minua tuntemaan halua ja rohkeutta tehdä parannus, ja parannuksesta tuli yhä enenevässä määrin iloinen asia.”12

Presidentti Monson neuvoi: ”Sinun ei tule taittaa siunaustasi siististi ja panna sitä pois. Sitä ei pidä kehystää tai julkistaa. Mutta sitä tulee lukea. Sitä tulee rakastaa. Sitä pitää noudattaa.”13

Kun lapsenne alkavat miettiä patriarkallisen siunauksensa saamista, auttakaa heitä ymmärtämään siunauksen pyhä luonne ja tarkoitus. Kannustakaa heitä päättämään rukoillen itse, milloin he hankkivat sen. Älkää aliarvioiko heidän kykyään oppia ja kasvaa patriarkallisen siunauksensa avulla jopa nuorella iällä, etenkin teidän avullanne.