Liahona
Nuoren aikuisen selviytymisoppaasi: Kohottavia lainauksia johtajiltamme, kun tarvitset niitä eniten
Helmikuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Nuoren aikuisen selviytymisoppaasi: Kohottavia lainauksia johtajiltamme, kun tarvitset niitä eniten

Joskus, kun elämä on rankkaa, me tarvitsemme lohdullisia totuuksia.

Kuva
Nuori mies kuulokkeineen katselemassa auringonlaskua

Nuoren aikuisen elämä voi olla suurenmoista aikaa täynnä uusia kokemuksia ja jännittäviä tilaisuuksia. Mutta se voi myös olla vaikeaa. Joskus tulevaisuus voi näyttää synkältä, kun odotamme luvattuja siunauksia tai kun elämä ei suju siten kuin kuvittelimme.

Näinä hetkinä voimme turvautua profeettojemme, apostoliemme ja muiden kirkon johtohenkilöiden innoitettuihin sanoihin. He ovat täysin tietoisia siitä, kuinka hullua tämä elämänaika voi olla, ja he ovat antaneet elämää mullistavia neuvoja nimenomaan meitä varten.

Tässä on vain muutamia heidän kannustavista sanomistaan, jotka on annettu erityisesti nuorille aikuisille auttamaan meitä kaikkia elämän matkalla:

Kun olet huolissasi tulevaisuudesta

”Tavallaan ’pienet ja yksinkertaiset’ uhraukset ovat niitä päivittäisen elämän pisteitä, joista muodostuu elämänne mestariteos. Ette ehkä nyt näe, kuinka pisteet liittyvät toisiinsa, eikä teidän vielä tarvitsekaan. Osoittakaa vain riittävästi uskoa sitä hetkeä varten, jota nyt elätte. Luottakaa Jumalaan, sillä ’pienestä lähtee se, mikä on suurta’ [OL 64:33]. – –

Koska Herra on antanut teille tahdonvapautenne, voitte valita monista kulkusuunnista ja silti elää tyydytystä tuovaa elämää. Kuolevaisuus on avoin seikkailukertomus, jonka sisällön saatte itse valita. Teillä on käskyt, teillä on liitot, teillä on innoitettuja profeetallisia neuvoja ja teillä on Pyhän Hengen lahja. Siinä on enemmän kuin riittävästi johdattamaan teitä onneen kuolevaisuudessa ja iankaikkiseen iloon.”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista, ”Kuolevaisuuden seikkailu”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 14. tammikuuta 2018, Evankeliumiaiheinen kirjasto.

Kun tunnet, ettet ole kyllin hyvä

”Kenties me kaikki näemme itsemme hieman vähempänä kuin olemme. Kelvottomina. Lahjattomina. Ei mitenkään erityisinä. Vailla sydäntä, mieltä, voimavaroja, karismaa tai merkitystä, joista olisi juurikaan hyötyä Jumalalle.

Sanotteko, ettette ole täydellisiä? Ettette ole riittävän hyviä? Tervetuloa joukkoon!

Saatatte olla juuri se henkilö, jota Jumala etsii.

Jumala ei tarvitse sitä, että olisitte poikkeuksellisia, saati täydellisiä.

Hän ottaa teidän lahjanne ja kykynne ja moninkertaistaa ne – vaikka ne saattavatkin tuntua yhtä niukoilta kuin muutama leipä ja kala. Jos luotatte Häneen ja olette uskollisia, Hän vahvistaa sanojanne ja tekojanne ja käyttää niitä siunatakseen ja palvellakseen väkijoukkoja!”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista, Facebook, 15. lokakuuta 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Kun tunnet olevasi maailman musertama

”Rakkaat nuoret ystävät, muistakaa: Te olette – kuten Ester – syntyneet tällaisia aikoja varten. Älkää pelätkö, älkää lannistuko. Jumala on aina kanssanne teidän matkallanne. Pitäkää vain huoli siitä, että otatte Hänet ja Hänen sanansa mukaanne, ja muistakaa rukoilla aina kuullaksenne Hänen äänensä pyhissä kirjoituksissa.”

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista, Facebook, 9. maaliskuuta 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Kun tunnet olevasi surun murtama

”Kun luottamus petetään, unelmat pirstoutuvat, sydämet särkyvät yhä uudelleen, kun me haluamme oikeudenmukaisuutta ja kaipaamme armoa, kun kätemme puristuvat nyrkkiin ja kyyneleet täyttävät silmämme, kun kaipaamme tietoa siitä, mistä pitää kiinni ja mistä päästää irti, niin me voimme aina muistaa Hänet. Elämä ei ole niin julmaa kuin miltä se voi joskus näyttää. Hänen ääretön myötätuntonsa voi auttaa meitä löytämään tien, totuuden ja elämän [Joh. 14:6].”

Vanhin Gerrit W. Gong kahdentoista apostolin koorumista, ”Muistaa Hänet aina”, Liahona, toukokuu 2016, s. 109–110.

Kun tunnet itsesi yksinäiseksi

”Kun löydämme Jumalan, niin toisinaan odottamattomat vastaukset rukouksiin vievät meidät pois kadulta, tuovat meidät yhteisöön, karkottavat pimeyden sielustamme ja ohjaavat meidät löytämään hengellisen turvapaikan ja yhteenkuulumisen Hänen liittojensa ja kestävän rakkautensa hyvyydestä.”

Vanhin Gerrit W. Gong kahdentoista apostolin koorumista, ”Kaikille kansakunnille, suvuille ja kielille”, Liahona, marraskuu 2020, s. 41.

Kun tunnet syyllisyyttä

”Rakkaat nuoret ystäväni, aina on olemassa tie takaisin. Jeesus Kristus (ja Hänen evankeliuminsa) on tie. Et ole syyllistynyt mihinkään niin vakavaan syntiin, että olisit Vapahtajan rakkauden ja sovittavan armon ulottumattomissa. Kun ryhdyt toimeen tehdäksesi parannuksen ja noudattaaksesi Jumalan lakeja, alat tuntea, kuinka paljon taivaallinen Isä ja Hänen rakas Poikansa haluavat sinua takaisin kotiin Heidän luokseen! He haluavat sinun olevan onnellinen. He tekevät kaiken, mikä on Heidän vallassaan mutta mikä ei riko sinun tahdonvapauttasi eikä Heidän lakejaan, auttaakseen sinua tulemaan takaisin.”

Presidentti Russell M. Nelson, ”The Love and Laws of God”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus, 17. syyskuuta 2019, s. 3, speeches.byu.edu.

Kun tarvitset toivoa

”Kuulette meidän – – julistavan Moronin tavoin, että toivo on välttämätön, jos aiomme ’saada [perinnön] siinä paikassa, jonka [Jumala on] valmistanut [meille]’ [Et. 12:32]. Haluamme teidän vaativan itsellenne tuon perinnön kuninkaan poikina ja tyttärinä. Sitä varten meidän on ymmärrettävä, että toivo ei ole vain luonnostaan optimististen sanoma ja tapa. Se on jokaisen uskovan etuoikeus.

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista, ”Tulevaisuus täynnä toivoa”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 8. tammikuuta 2023, Evankeliumiaiheinen kirjasto.

Kun tunnet uupumusta

”Kun olette katsoneet sisäänpäin, pyydän teitä katsomaan ylöspäin. Silmät, jotka katsovat alas teihin, ovat rakastavan taivaallisen Isänne silmät. Hän voi antaa ja Hän antaa teille kaiken sen, mitä toivotte vanhurskaudessa. Ette voi saada näitä siunauksia jahtaamalla niitä. Pyydän, että lakkaatte juoksemasta uupumukseen asti. Olkaa hiljaa, olkaa levollisia. Yksinkertaistakaa. Olkaa sävyisiä ja sydämeltänne nöyriä ja rukoilkaa. Todistan teille, että ihmeitä tapahtuu, kun hidastamme, kun tyynnymme ja kun polvistumme. Kaikki, mitä Isällä on, voi jonakin päivänä olla teidän [ks. OL 84:33–38].”

Sisar Patricia T. Holland, ”Tulevaisuus täynnä toivoa”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 8. tammikuuta 2023, Evankeliumiaiheinen kirjasto:

Kun tarvitset varmuutta

”Jumala tietää kaiken ja näkee kaiken. Koko iankaikkisuudessa kukaan ei koskaan tunne teitä paremmin tai välitä teistä enemmän kuin Hän. Kukaan ei tule koskaan olemaan lähempänä teitä kuin Hän. Voitte vuodattaa sydämenne Hänelle ja luottaa siihen, että Hän lähettää Pyhän Hengen ja enkeleitä huolehtimaan teistä. Hän osoitti äärimmäisen rakkautensa, kun Hän lähetti ainoan Poikansa kuolemaan teidän puolestanne – olemaan teidän Vapahtajanne ja teidän Lunastajanne!”

Russell M. Nelson, ”Iankaikkisuuden valintoja”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 15. toukokuuta 2022, Evankeliumiaiheinen kirjasto.