Instituut
Les 1 Voorbereidend studiemateriaal: De uitnodiging van de Heiland aannemen om van Hem te leren


‘Les 1 Voorbereidend studiemateriaal: De uitnodiging van de Heiland aannemen om van Hem te leren’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 1 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
de Heiland glimlacht naar een vrouw in een menigte

Les 1 Voorbereidend studiemateriaal

De uitnodiging van de Heiland aannemen om van Hem te leren

Welkom bij de cursus Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie (Godsdienst 250). Het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen hebben over de Heiland gezegd: ‘Geen ander heeft zo’n diepgaande invloed gehad op allen die op aarde geleefd hebben en nog zullen leven.’ (‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, ChurchofJesusChrist.org.) Deze cursus biedt je de heilige kans om meer van Jezus Christus te leren, waardoor je zijn invloed meer kunt voelen.

Het voorbereidend materiaal in deze cursus is ontworpen om je te helpen dichter tot de Heiland te komen, door je persoonlijke studie te verbeteren en je voor te bereiden op opbouwende discussies met anderen. Het omvat relevante Schriftteksten, ondersteunende uitspraken van kerkleiders, bijbehorende video’s, en uitnodigingen om te overdenken en toe te passen wat je leert. Elke les bevat een facultatieve sectie ‘Wil je meer weten?’ met aanvullende leermiddelen, waarmee je meer over Jezus Christus kunt leren en je geloof in Hem kunt versterken.

Sectie 1

Hoe zal mijn leven veranderen als ik van Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie leer?

Stel je voor dat je in de tijd van de bediening van de Heer in Palestina woonde. Je hebt veel geweldige dingen gehoord over een leraar die Jezus van Nazareth wordt genoemd, en je wilt Hem heel graag ontmoeten. Op de dag dat je Hem treft, onderwijst Jezus een grote groep mensen. Hij verkondigt de grootheid van Johannes de Doper en berispt mensen vanwege hun ongeloof (zie Mattheüs 11:7–24). Vervolgens doet hij een uitnodiging die je leven kan veranderen.

Afbeelding
Jezus onderwijst zijn discipelen
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Mattheüs 11:28–30 en bedenk hoe het aannemen van deze uitnodiging je leven heeft veranderd of kan veranderen.

Jezus Christus heeft ons in onze tijd een soortgelijke uitnodiging gedaan. De Heiland getuigde van de niet te bevatten prijs die Hij heeft betaald om verzoening voor onze zonden te bewerkstelligen, zodat wij ons kunnen bekeren. Daarna zei Hij: ‘Leer van Mij en luister naar mijn woorden; wandel in de zachtmoedigheid van mijn Geest, en u zult vrede hebben in Mij’ (Leer en Verbonden 19:23).

Afbeelding
Kom tot Mij, Eva Timothy

Ouderling Kim B. Clark van de Zeventig heeft over deze uitnodiging gezegd:

Afbeelding
Ouderling Kim B. Clark

De uitnodiging van de Heiland ‘Leer van Mij’ [heeft] twee onderling verbonden betekenissen die prachtig corresponderen met de wijze van de Heer om diepgaand te leren.

De eerste betekenis van ‘Leer van Mij’ is: Leer Mij kennen. […]

Hem kennen is geestelijk uit Hem geboren worden, een grote verandering van hart ondergaan, zijn zoons en dochters worden. […]

De tweede betekenis van ‘Leer van Mij’ is: Leer iets van Mij. […]

Verdiepen we ons in de Schriften, dan leren we van zijn volmaakte voorbeeld. […] We [moeten] met geloof in Jezus Christus ons deel doen. Maar als we dat doen, […] belooft [Hij] ons vermogen om rechtschapen te handelen te vergroten, en ons te helpen meer zoals Hij te worden. (‘Leer van Mij’ [toespraak tot leerkrachten van de kerkelijke onderwijsinstellingen, 26 januari 2018], ChurchofJesusChrist.org, cursivering toegevoegd.)

Een essentiële manier om van de Heiland te leren is zijn eeuwige evangelie te bestuderen en na te leven. ‘Het woord evangelie betekent “goed nieuws”.’ (Gids bij de Schriften, ‘Evangeliën’.) Wat is dan het goede nieuws van het evangelie?

Tegen het einde van zijn bediening aan de Lamanieten en Nephieten in het land Overvloed, legde de Heiland eenvoudig en duidelijk de betekenis en het doel van zijn evangelie uit.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 3 Nephi 27:13–16, 20–21 en zoek de redenen waarom het evangelie goed nieuws is.

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

Het ‘goede nieuws’ is dat aan dood en hel ontkomen kan worden, dat fouten en zonden overwonnen kunnen worden, dat er hoop is, dat er hulp is, dat het onoplosbare opgelost is, dat de vijand verslagen is. Het goede nieuws is dat ieders graf op een dag leeg zal zijn, dat ieders ziel wederom rein kan zijn, dat ieder kind van God weer kan terugkeren naar de Vader die hem het leven heeft geschonken. (‘Missionary Work and the Atonement’, Ensign, maart 2001, 8–10.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Denk aan je huidige begrip en getuigenis van Jezus Christus en zijn evangelie. Welke doelen zou je willen stellen om meer van Hem en zijn evangelie te leren? Wat kun je doen om zijn invloed in je leven te vergroten? Overweeg om je doelen op te schrijven en de komende weken regelmatig door te nemen.

Sectie 2

Hoe kan ik beter in staat zijn om van de Heiland en zijn eeuwige evangelie te leren?

We leven in een wereld die grotendeels op wereldse kennis stoelt. Wereldse kennis richt zich op wereldse zaken die niet als godsdienstig of geestelijk worden beschouwd. Wetenschappelijk leren leidt bijvoorbeeld tot wereldse kennis. Deze kennis is belangrijk en heeft tot aanzienlijke ontwikkelingen op het gebied van technologie, geneeskunde, landbouw, vervoer en communicatie geleid. Naast deze wereldse kennis is er een nog diepere, geestelijke manier om waarheid te leren.

Ouderling Paul V. Johnson van de Zeventig heeft op deze manier onderscheid gemaakt tussen geestelijk en wetenschappelijk leren:

Afbeelding
Ouderling Paul V. Johnson

Geestelijke dingen leren, vergt […] een andere aanpak dan wetenschappelijke dingen leren. De wetenschappelijke methode en intellect zijn erg nuttig, maar zij alleen kunnen nooit geestelijke kennis teweegbrengen. Geestelijke dingen leren, vereist het intellect, maar dat is niet voldoende. We leren geestelijke dingen alleen door de Geest. (‘A Pattern for Learning Spiritual Things’, [satellietuitzending seminarie en instituut voor godsdienstonderwijs, 7 augustus 2012], ChurchofJesusChrist.org.)

Afbeelding
jongvolwassene leest

De Heer openbaarde aan de profeet Joseph Smith het volgende over geestelijk leren: ‘Omdat niet allen geloof hebben, moet u ijverig woorden van wijsheid zoeken en ze elkaar leren; ja, put woorden van wijsheid uit de beste boeken; zoek kennis, ja, door studie en ook door geloof’ (Leer en Verbonden 88:118).

De meesten van ons weten hoe we door studie kunnen leren. Maar hoe leren we door geloof? President Russell M. Nelson heeft dit uitgelegd:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

We versterken ons geloof in Jezus Christus door ons streven om zijn geboden te onderhouden en ‘Hem altijd indachtig te zijn’ [Moroni 4:3]. Verder wordt ons geloof telkens groter als we ons geloof in Hem oefenen. Dat is de betekenis van kennis door geloof opdoen.

Een voorbeeld: telkens als we het geloof hebben om Gods wetten te gehoorzamen – zelfs als de overheersende opinies de spot met ons drijven – of telkens als we amusement of ideologieën weerstaan die het overtreden van verbonden aanbevelen, oefenen we ons geloof, wat er vervolgens toe leidt dat we ons geloof vergroten.

Verder is er maar weinig dat ons geloof beter opbouwt dan ons regelmatig in het Boek van Mormon onderdompelen. Geen enkel ander boek getuigt zo krachtig en duidelijk van Jezus Christus. […]

Uiteraard voelen we ons helemáál veilig als we ons onder één juk met onze hemelse Vader en Jezus Christus scharen! Een leven zonder God is een leven vol angst. Een leven mét God is een leven vol gemoedsrust. Dat komt doordat de getrouwen geestelijke zegeningen ten deel vallen. Persoonlijke openbaring ontvangen, is een van de grootste van die zegeningen. (Zie ‘Treed de toekomst vol geloof tegemoet’, Liahona, november 2020, 75–76.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Denk aan mensen in de Schriften of mensen die je kent, die een voorbeeld zijn van het beginsel leren door geloof. Noteer enkele voorbeelden zodat je voorbereid bent om er in de les over te vertellen. Je kunt ook opschrijven wat je hebt geleerd door geloof in Christus te oefenen.