Instituut
Les 26 Voorbereidend studiemateriaal: Meer op Jezus Christus lijken


‘Les 26 Voorbereidend studiemateriaal: Meer op Jezus Christus lijken’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 26 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
Jezus Christus dient iemand in nood

Les 26 Voorbereidend studiemateriaal

Meer op Jezus Christus lijken

Tijdens zijn sterfelijke bediening ‘drukte [de Heiland] allen op het hart zijn voorbeeld te volgen.’ (‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, ChurchofJesusChrist.org.) Ernaar streven het voorbeeld van Jezus Christus te volgen en meer op Hem te lijken, is een levensreis. Dit bereiken we stapsgewijs, en alleen met hulp van de Heiland (zie Moroni 10:32). Bedenk bij het bestuderen van het materiaal in deze les hoe jij doelbewuster kunt proberen om zoals de Heiland te zijn.

Sectie 1

Wat voor persoon wil de Heer dat ik word?

Kort na zijn bediening onder de Nephieten en Lamanieten, verscheen Jezus Christus aan de twaalf discipelen die Hij net had geroepen. Hij leerde hun meer over zijn evangelie en gaf hun instructie over hun taken (zie 3 Nephi 27:13–26). De Heiland zei toen: ‘Wat voor mannen behoort u daarom te zijn? Voorwaar, Ik zeg u, zoals Ik ben’ (3 Nephi 27:27).

Afbeelding
Christus met drie Nephitische discipelen, Gary L. Kapp

Deze uitnodiging om zoals de Heiland te ‘zijn’, geldt voor alle discipelen. Ouderling Dale G. Renlund van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Dale G. Renlund

Als we ons laten dopen, nemen we de naam van Jezus Christus op ons en vereenzelvigen we ons met Hem. Dan beloven we zijn voorbeeld te volgen en zijn eigenschappen te ontwikkelen. (‘Standvastige toewijding aan Jezus Christus’, Liahona, november 2019, 23.)

Neem even de tijd om over enkele eigenschappen van de Heiland na te denken. Het kan nuttig zijn om de video ‘Christelijke eigenschappen’ (2:53) te bekijken.

De belofte om zoals de Heiland te worden, gaat verder dan alleen over Hem te weten komen. President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft gezegd:

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

In tegenstelling tot de organisaties in de wereld, die ons zeggen dat wij iets moeten weten, moedigt het evangelie van Jezus Christus ons aan om iets te worden. […]

Het evangelie van Jezus Christus is een plan dat ons leert hoe we kunnen worden wat onze hemelse Vader van ons verwacht. (‘Opdracht tot wording’, Liahona, januari 2001, 40.)

President Ezra Taft Benson heeft over ons doel om zoals de Heiland te worden, gezegd:

Afbeelding
President Ezra Taft Benson

De man [of vrouw] wiens leven het patroon van Christus het dichtst benadert, is de grootste en het meest gezegend en vreugdevol. Dat heeft niets met rijkdom, macht of prestige te maken. De enige ware toets van grootsheid, gelukzaligheid en vreugde is hoe dicht iemand de Meester, Jezus Christus, in zijn levenswijze kan naderen. Hij is de juiste weg, de volledige waarheid en het overvloedige leven. (‘Jesus Christ – Gifts and Expectations’, Ensign, december 1988, 2.)

Afbeelding
zendelingen praten met een ouder persoon
Afbeelding
bespreken (pictogram)

Bespreken in voorbereiding op de les

Denk aan iemand die je kent, die een waar christen is. Je zou hem of haar kunnen vragen hoe hij of zij is gezegend door ernaar te streven naar het voorbeeld van de Heiland te leven.

Sectie 2

Wat kan ik doen om meer op Jezus Christus te lijken?

Ouderling Scott D. Whiting van de Zeventig heeft over het proces om meer op Jezus Christus te gaan lijken, gezegd:

Afbeelding
Ouderling Scott D. Whiting

Het is goed dat we de aansporing van Jezus Christus begrijpen, maar begrip moet wel gepaard gaan met het verlangen om ons, één stap tegelijk, in die mate om te vormen dat we de natuurlijke mens achter ons laten. Om dat verlangen te ontwikkelen, moeten we weten wie Jezus Christus is. We moeten enigszins weten wat voor karakter Hij heeft, en we moeten in de Schriften, erediensten en op andere heilige plaatsen naar die eigenschappen zoeken. Als we Hem beter leren kennen, zullen we zijn eigenschappen in anderen weerspiegeld zien. Dat zal een stimulans voor ons zijn op onze eigen tocht, want als het anderen lukt zich zijn eigenschappen enigszins eigen te maken, kunnen wij dat ook. (‘Zoals Hij worden’, Liahona, november 2020, 13.)

Volgens ouderling Whiting kunnen we de eigenschappen van Jezus Christus overal in de Schriften lezen (zie bijvoorbeeld Mattheüs 5:3–11; Alma 13:28; Leer en Verbonden 4:5–7). De apostel Petrus heeft gezegd dat we door de ‘goddelijke kracht’ van de Heiland zijn ‘goddelijke natuur’ kunnen verkrijgen (2 Petrus 1:3, 4).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 2 Petrus 1:4–8 en markeer eventueel de goddelijke eigenschappen die we met de hulp van de Heiland kunnen verkrijgen en ontwikkelen. (Je kunt in ‘Wil je meer weten?’ meer ideeën vinden.)

Misschien voel je je soms verloren of ontmoedigd als je jezelf met de Heiland vergelijkt. Houd op die momenten in gedachten dat zelfs de Heiland ‘aanvankelijk niet van de volheid ontving, maar genade voor genade ontving’ (Leer en Verbonden 93:12). Je kunt vreugde vinden door stapsgewijze vooruitgang te maken.

Bedenk dat je dit niet alleen kunt doen. President Dieter F. Uchtdorf, destijds raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd:

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

Christelijke eigenschappen zijn gaven van God. Ze kunnen niet zonder zijn hulp worden ontwikkeld.

De enige hulp die we allemaal nodig hebben, wordt ons door de verzoening van Jezus Christus gegeven. Geloven in Jezus Christus en in zijn verzoening houdt in dat we volledig op Hem vertrouwen – ons verlaten op zijn oneindige macht, intelligentie en liefde. […] Als we ernaar streven om meer op de Heiland te lijken, moeten we ons leven geregeld evalueren, en ons door middel van ware bekering op Jezus Christus en de zegeningen van de verzoening verlaten. (‘Christelijke eigenschappen – de wind onder onze vleugels’, Liahona, november 2005, 102–103.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Welke moeilijkheden ondervind jij, of zou je kunnen ondervinden, als je ernaar streeft om christelijke eigenschappen te ontwikkelen? Hoe kan de Heer je helpen, of hoe heeft Hij je geholpen, om meer op Hem te lijken?

Sectie 3

Op welke christelijke eigenschap wil de Heer dat ik mij richt?

Denk aan de christelijke eigenschappen die je wilt ontwikkelen, en bedenk wat je sterke en zwakke punten zijn. Je kunt aan de hand van de volgende leeractiviteiten bepalen op welke eigenschap je je nu wilt richten.

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

  1. Bepaal welke eigenschap je wilt ontwikkelen. Bedenk onder gebed welke christelijke eigenschap de Heer wil dat je verder ontwikkelt. Het kan nuttig zijn om de ‘Eigenschappentest’ in Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk ([2004], 137) in te vullen.

  2. Leer van de Heiland. Bedenk hoe Jezus Christus een voorbeeld is van de eigenschap waar jij aan wilt werken. Je kunt een voorbeeld van deze eigenschap in de Schriften opzoeken en lezen. Denk over het voorbeeld van de Heiland na, en schrijf op wat je daarvan leert.

  3. Vind een hedendaags voorbeeld. Denk aan iemand die je kent, die een voorbeeld is van de eigenschap waar jij aan wilt werken. Overweeg met hem of haar te praten en erachter te komen wat hem of haar heeft geholpen om deze eigenschap te ontwikkelen. Schrijf je gedachten en indrukken op.

Bereid je voor om tijdens de les te vertellen wat je hiervan hebt geleerd.

Evalueer regelmatig welke vooruitgang je maakt in het ontwikkelen van christelijke eigenschappen. Vergelijk jezelf niet met anderen. Verheug je in kleine successen. Leer van je fouten. Vertrouw erop dat de Heiland je zal helpen en sterken als je ernaar streeft om meer op Hem te lijken.

Afbeelding
een jongeman opent de deur voor een vrouw en kind