Instituut
Les 15 Voorbereidend studiemateriaal: Dichter tot Jezus Christus komen door het avondmaal


‘Les 15 Voorbereidend studiemateriaal: Dichter tot Jezus Christus komen door het avondmaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 15 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
Tot mijn nagedachtenis, Walter Rane

Les 15 Voorbereidend studiemateriaal

Dichter tot Jezus Christus komen door het avondmaal

Denk na over de laatste keer dat je van het avondmaal hebt genomen. Hoe was dat voor je? Hoe heb je op de verzoening van de Heiland en je verbondsrelatie met Hem gelet? Door de lessen in module 4 te bestuderen, kun je bedenken hoe je Jezus Christus en zijn verzoening persoonlijker en relevanter kunt maken, en meer op jezelf kunt toepassen.

Sectie 1

Hoe kan het avondmaal mij dichter tot Jezus Christus brengen?

Een paar uur voordat Jezus de hof van Gethsémané inging, droeg Hij zijn twaalf apostelen op om de paasmaaltijd te bereiden (zie Mattheüs 26:17–19). De kinderen van Israël hadden bijna vijftienhonderd jaar lang het Pascha herdacht en het bloed van onbevlekte lammeren als symbool van hun bevrijding van de verwoestende engel gebruikt (zie Exodus 12:21–28; 13:14–15). Na deze maaltijd vervulde Jezus Christus, het Lam van God, de symboliek van het Pascha toen zijn bloed werd vergoten en Hij de Heiland van de wereld werd (zie Johannes 1:29; 1 Petrus 1:18–19). Als onderdeel van zijn laatste Pascha ‘heeft [Hij] het avondmaal ingesteld om ons te herinneren aan zijn grote zoenoffer’. (‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, ChurchofJesusChrist.org.) De verzoening van de Heiland omvat zijn lijden in Gethsémané, zijn dood aan het kruis en zijn heerlijke opstanding.

Afbeelding
Jezus breekt brood tijdens het laatste avondmaal
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Mattheüs 26:26–28 en stel je voor hoe het zou zijn geweest om het avondmaal van Jezus Christus te ontvangen. Je kunt ‘The Last Supper’ (6:01) bekijken om over deze ervaring na te denken.

Brood en wijn, of water, zijn de heilige symbolen van het avondmaal. Een symbool is een tastbare voorstelling van een concept, eigenschap of idee. Bestudeer de volgende punten en bedenk hoe de symbolen van het avondmaal je kunnen helpen om aan de Heiland en wat Hij voor jou heeft gedaan, te denken:

  • In de veertig jaar dat het oude Israël in de woestijn woonde, werden ze dagelijks met manna of ‘brood uit de hemel’ gevoed (Johannes 6:31, zie ook Psalmen 78:24–25). Nadat Hij over manna had gesproken, zei Jezus Christus: ‘Ik ben het levende brood dat uit de hemel neergedaald is. […] Wie dit brood eet, zal in eeuwigheid leven’ (Johannes 6:51, 58).

  • Als onderdeel van zijn verzoening werd het lichaam van Jezus Christus ‘voor ons gewond, doorboord’. (‘Jezus van Nazaret, Heiland en Heer’, Lofzangen, nr. 121.) President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft gezegd: ‘Omdat het brood gebroken wordt, zijn alle stukjes uniek, net zoals degenen die ervan nemen stuk voor stuk uniek zijn.’ (‘Important Aspects of Missionary Work Remain Unchanged, Says Elder Oaks’, Church News, 30 juni 2017, ChurchofJesusChrist.org.)

  • Tijdens het eerste avondmaal stelde wijn het bloed van Jezus Christus voor. Wij worden door zijn bloed gereinigd (zie 1 Johannes 1:7). Tegenwoordig gebruiken we water, wat ook reinigt (zie Leer en Verbonden 27:2) en essentieel voor het leven is. Jezus zei tegen een Samaritaanse vrouw bij een bron dat Hij ons water biedt dat als ‘een bron [is] van water dat opwelt tot in het eeuwige leven’ (Johannes 4:14).

  • Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Figuurlijk [Christus’] vlees eten en zijn bloed drinken, betekent meer dan dat: we maken ons de eigenschappen en het karakter van Christus eigen. […] Als we elke week van het avondmaalsbrood en -water nemen, laten we dan overdenken hoe volkomen we zijn karakter en het patroon van zijn zondeloze leven met ons leven en wezen moeten verweven.’ (‘Het levende brood, dat uit de hemel neergedaald is’, Liahona, november 2017, 37.)

Afbeelding
Symbolen van het avondmaal
Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Schrijf antwoorden op de volgende vragen op: Welke symbolische betekenissen van het brood en water maken indruk op je? Wat wil je je de volgende keer dat je tijdens het avondmaal van het brood en water neemt over de Heiland herinneren?

Sectie 2

Hoe kan ik door van het avondmaal te nemen meer toegang tot de macht van de Heer krijgen?

Tijdens zijn bediening onder de Nephieten en Lamanieten gaf Jezus Christus zijn discipelen het gezag en gebood ze om het avondmaal aan de leden van zijn kerk te bedienen. Hij zei: ‘Dit zult u altijd nauwgezet doen […] zoals Ik brood heb gebroken en het heb gezegend en het aan u heb gegeven’ (3 Nephi 18:6, zie ook vers 5). Ook in onze tijd is het een gebod van de Heer om vaak samen te komen en waardig van het avondmaal te nemen (zie Leer en Verbonden 20:75; 59:9).

Afbeelding
Jezus Christus bedient het avondmaal aan de Nephieten
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 3 Nephi 18:7, 10–12; 20:8–9 en ga na welke zegeningen de Heer belooft aan wie getrouw zijn gebod om het avondmaal te bedienen en ervan te nemen, gehoorzamen.

Zuster Cheryl A. Esplin, voormalig raadgeefster in het algemeen jeugdwerkpresidium, heeft ook de zegeningen beschreven die de Heer ons door het avondmaal biedt:

Afbeelding
Zuster Cheryl A. Esplin

Het avondmaal wordt een geestelijk versterkende ervaring als we naar de avondmaalsgebeden luisteren en onze beloften hernieuwen. […] Met onze deelname aan het avondmaal getuigen we tot God dat we zijn Zoon altijd indachtig zullen zijn, niet alleen gedurende de kortstondige avondmaalsverordening. […]

Het avondmaal is pas echt een geestelijk moment voor ons als we nadenken over de verlossende en instaatstellende kracht van de Heiland die ons uit zijn verzoening toevloeit. […]

Wanneer een priesterschapsdrager zijn arm uitstrekt om ons de heilige symbolen aan te bieden, is het alsof de Heiland zelf zijn arm van genade uitstrekt en een ieder van ons uitnodigt om deel te hebben aan de kostbare liefdegaven die door zijn geweldige zoenoffer beschikbaar zijn geworden – gaven van bekering, vergeving, troost en hoop.

Hoe meer we over het belang van het avondmaal nadenken, hoe heiliger en veelzeggender het voor ons wordt. (‘Het avondmaal – een vernieuwing van de ziel’, Liahona, november 2014, 12, 13–14.)

Afbeelding
jongvolwassene neemt van het avondmaal
Afbeelding
bespreken (pictogram)

Bespreken in voorbereiding op de les

Neem contact op met een familielid of goede vriend(in) die een voorbeeld van geloof in Jezus Christus is. Vraag hem of haar wat hij of zij doet om eerbiediger tijdens het avondmaal te zijn, of om te vertellen hoe hij of zij probeert de Heiland altijd indachtig te zijn. Bereid je voor om tijdens de les te vertellen wat je hebt geleerd.

Sectie 3

Hoe weet ik of ik echt waardig ben om van het avondmaal te nemen?

De apostel Paulus moedigde de kerkleden aan om zichzelf te ‘beproeven’ (1 Korinthe 11:28) voordat ze van het avondmaal nemen. Vervolgens waarschuwde hij: ‘Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt’ (1 Korinthe 11:29, zie ook vers 27–28; 3 Nephi 18:28–29). Dit oordeel is verdoemenis, wat inhoudt dat verdere vooruitgang is geblokkeerd. (Zie Gids bij de Schriften, ‘Verdoemenis’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.)

Ouderling John H. Groberg heeft als lid van de Zeventig de volgende aanwijzingen gegeven om je eigen waardigheid te beoordelen:

Afbeelding
Ouderling John H. Groberg

Ik ben van mening dat wij, als wij het verlangen hebben ons te verbeteren (wat synoniem is met bekeren) en ons door de priesterschapsleiders geen disciplinaire maatregelen zijn opgelegd, het waardig zijn om aan het avondmaal deel te nemen. Als wij ons echter niet verlangen te verbeteren, als we niet van plan zijn gehoor te geven aan de leiding van de Geest, moeten wij onszelf afvragen: Zijn wij het deelnemen aan het avondmaal waardig, of maken wij het avondmaal, dat bedoeld is als katalysator van bekering en vooruitgang, tot een karikatuur? (‘De schoonheid van het avondmaal’, De Ster, juli 1989, 33.)

In de video ‘Sacrament Meeting’ (van tijdcode 6:40 tot 7:30) geeft ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen belangrijke raad over waardigheid om van het avondmaal te nemen.

Afbeelding
in praktijk brengen (pictogram)

In praktijk brengen

Bedenk bij je voorbereiding op het avondmaal hoe je het meeste uit die heilige ervaring kunt halen. Je zou je voorbereiding kunnen beginnen door je leven onder de loep te nemen. Als je je niet waardig voelt om van het avondmaal te nemen, maak dan een afspraak met je bisschop of gemeentepresident en bespreek je zorgen met hem.