Instituut
Les 5 Voorbereidend studiemateriaal: Het verbondsvolk van de Heer worden


‘Les 5 Voorbereidend studiemateriaal: Het verbondsvolk van de Heer worden’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 5 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
een jongeman wordt gedoopt

Les 5 Voorbereidend studiemateriaal

Het verbondsvolk van de Heer worden

Het vergt veel vertrouwen en liefde om je met iemand in een verbondsrelatie te verbinden. En dat vertrouwen neemt toe als je elkaar beter leert kennen. Als je je aan God bindt door verbonden met Hem te sluiten, kent Hij je al volkomen en verlangt Hij om je alles te geven wat Hij heeft – alles wat Hij is. Hij nodigt je uit om op Hem te vertrouwen en zijn verbondspad te betreden. Je zal overvloedig gezegend worden als je dit doet, want ‘zijn weg is het pad dat leidt tot geluk in dit leven en tot het eeuwige leven in de wereld hierna.’ (‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, ChurchofJesusChrist.org.)

Sectie 1

Wie is Jehova en waarom kan ik Hem vertrouwen?

‘De levende Christus’ leert ons dat ‘[Jezus Christus] de grote Jehova van het Oude Testament [was].’ Waar komt de naam Jehova vandaan, en wat kun je daaruit over de Heiland leren?

Nadat de kinderen van Israël al vele jaren in Egyptische slavernij hadden geleefd, riep de Heer Mozes om hen ‘uit Egypte [te] leiden’ (Exodus 3:10; zie ook verzen 1–9). Mozes had het gevoel dat hij tekortschoot om deze taak te volbrengen. Hij vroeg de Heer om zijn naam, zodat hij de Israëlieten kon vertellen wie hem gestuurd had (zie Exodus 3:11–13).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Exodus 3:13–14 en markeer de naam die de Heer aan Mozes openbaarde.

Afbeelding
Mozes ziet Jehova, Joseph Brickey

De naam Ik ben betekent ‘Hij is’ of ‘Hij bestaat’ en is rechtstreeks verwant aan de Hebreeuwse naam Jahweh, ofwel Jehova. Jehova betekent ‘de Onveranderlijke’. (Bible Dictionary, ‘Jehovah’.) De eerbied die de Joden voor de naam van Jehova voelden, verklaart waarom de Joden in het Nieuwe Testament zo fel reageerden toen Jezus Christus tegen hen zei: ‘Vóór Abraham geboren was, ben Ik’ (Johannes 8:58). Christus gebruikt de term ‘Ik ben’ op dezelfde manier als in Exodus 3:14, als Hij zegt: ‘Ik ben die Ik ben.’

Afbeelding
Jezus wordt op de proef gesteld

Ouderling Bruce R. McConkie van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft over de uitspraak van de Heiland gezegd:

Afbeelding
Ouderling Bruce R. McConkie

Deze verklaring van goddelijkheid is zo duidelijk en doeltreffend als het maar zijn kan. ‘Vóór Abraham was ik Jehova.’ Dat wil zeggen: ‘Ik ben God, de Almachtige, de grote IK BEN. Ik ben de onafhankelijk bestaande Eeuwige. Ik ben de God van uw vaderen. Mijn naam is: IK BEN DIE IK BEN.’ (Doctrinal New Testament Commentary [1965], deel 1, 464.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe kan de kennis dat Jezus Christus de grote Jehova is – de God van het Oude Testament, Hij die bestaat en onveranderlijk is – je vertrouwen in Hem beïnvloeden? Wat leer je van deze titels over zijn vermogen om beloften aan je te doen en deze na te komen?

Sectie 2

Hoe kan het sluiten en nakomen van verbonden met Jehova mij tot zegen zijn?

Hoewel de Heer, Jehova, machtig en onveranderlijk is, nodigen Hij en zijn Vader ieder van ons uit om een verbondsrelatie met Hen aan te gaan. Deze verbondsrelatie gaat gepaard met potentiële zegeningen die op geen enkele andere wijze ontvangen kunnen worden.

Een verbond is ‘een heilige overeenkomst tussen God en een persoon of een groep personen. God stelt bepaalde voorwaarden, en Hij belooft ons te zegenen als wij aan die voorwaarden voldoen. Als wij een verbond niet naleven, kunnen we de zegeningen niet ontvangen, en in sommige gevallen wordt ons een straf opgelegd voor onze ongehoorzaamheid.’ (Gospel Topics, ‘Covenant’, topics.ChurchofJesusChrist.org.)

Abraham is een geweldig voorbeeld van iemand die verbonden met de Heer sloot en nakwam. Ondanks de afgoderij en het slechte voorbeeld van veel mensen om hem heen, had Abraham het verlangen om ‘een nog grotere navolger van gerechtigheid’ te zijn (Abraham 1:2). Abrahams verlangens werden beloond toen Jehova een verbond met hem sloot.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Het ‘verbond van Abraham’, zoals het vaak wordt genoemd, bevat beloften die God aan ons allemaal aanbiedt. Bestudeer Abraham 2:8–11 om een deel van het verbond van Abraham beter te leren kennen, en stel je voor dat de Heer deze beloften zowel aan jou als aan Abraham uitspreekt. Je kunt de zegeningen die je vindt markeren.

Afbeelding
De Heer verschijnt aan Abraham, Keith Larson

Het verbond van Abraham omvat alle eeuwige zegeningen die uit het evangelie van de Heer, priesterschapsverordeningen en het celestiale huwelijk voortvloeien. Dit pad begint met een doopverbond en loopt verder tot en voorbij de tempel, als we gehoorzaam zijn aan de verbonden die we hebben gesloten.

President Russell M. Nelson heeft over het verbond van Abraham gezegd:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

De grootste zegeningen van Abrahams verbond ontvangt men in de heilige tempel. […] De vervulling van het verbond van Abraham is alleen mogelijk vanwege de Heer Jezus Christus. Hij heeft het mogelijk gemaakt dat we eeuwig bij God, bij Hem, en bij ons gezin kunnen zijn. (In ‘Bijzondere getuigen van Christus’, Liahona, april 2001, 7.)

Afbeelding
koppel kijkt naar de tempel

Lees de volgende uitspraak van ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen, en markeer de zegeningen die je ontvangt door het verbondspad van de Heiland te bewandelen:

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

Wat is het verbondspad? Het is het enige pad dat naar Gods celestiale koninkrijk voert. […] In de loop van onze reis over het verbondspad (dat zich, tussen twee haakjes, tot voorbij het sterfelijk leven uitstrekt) ontvangen we alle verordeningen en verbonden met betrekking tot het heil en de verhoging.

Het overkoepelende verbond dat wij gesloten hebben, is Gods wil te doen ‘en gehoorzaam [te] zijn aan zijn geboden in alle dingen die Hij ons zal gebieden’ [Mosiah 5:5].

De verbonden die God zijn kinderen aanbiedt, doen meer dan ons alleen leiden. Ze binden ons aan Hem. En met Hem kunnen wij alles overwinnen. […]

God geeft een vrijwel onbevattelijke gave aan hen die verbonden sluiten, om ze te helpen zich eraan te houden: de gave van de Heilige Geest. Die gave is het recht op het voortdurende gezelschap, de bescherming en leiding van de Heilige Geest. […]

Op het verbondspad vinden we ook de essentiële zegeningen van vergeving en reiniging van zonde. […]

Wie het verbondspad volgen, doen buitengewone zegeningen op in verscheidene door God ingestelde bijeenkomsten. […] Een letterlijke vergadering van de vanouds verstrooide stammen van Israël […] is nu gaande in de vorm van de vergadering van het verbondsvolk in de kerk. […] Er is […] ook een wekelijkse vergadering van het verbondsvolk om […] van het avondmaalsbrood en -water te nemen ter gedachtenis van de verzoening van Jezus Christus. […]

Ten slotte vergadert het verbondsvolk in de tempel, het huis des Heren, om verordeningen, zegeningen en individuele openbaring te ontvangen die alleen daar beschikbaar zijn. […]

Uiteindelijk beërven we de zegeningen van Abraham, Izak en Jakob, de ultieme zegeningen van het heil en de verhoging die alleen God ons kan geven, alleen als we het verbondspad volgen. (‘Het waarom van het verbondspad’, Liahona, mei 2021, 116–118.)

Afbeelding
in praktijk brengen (pictogram)

In praktijk brengen

President Nelson heeft gezegd: ‘Er kan van iemand niets beters gezegd worden dan dat hij of zij zijn of haar verbonden nakomt.’ (‘Verbonden’, Liahona, november 2011, 89.) Bedenk iets specifieks wat je vanaf deze week gaat doen om vooruit te gaan op het verbondspad. Bedenk hoe Jezus Christus – Jehova, de Onveranderlijke – je kan helpen om je doel te volbrengen. Overweeg vervolgens hoe je anderen op hun pad kunt helpen.