Instituut
Les 24 Voorbereidend studiemateriaal: Op onze rechter, Jezus Christus, vertrouwen


‘Les 24 Voorbereidend studiemateriaal: Op onze rechter, Jezus Christus, vertrouwen’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 24 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
Jezus Christus, Harry Anderson

Les 24 Voorbereidend studiemateriaal

Op onze rechter, Jezus Christus, vertrouwen

Stel je voor wat je zou denken en voelen als je vandaag in de tegenwoordigheid van de Heer wordt uitgenodigd. Ooit ‘[zal] ieder van ons voor Hem staan om door Hem te worden geoordeeld naar onze werken en de verlangens van ons hart.’ (‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, ChurchofJesusChrist.org; zie ook 2 Nephi 9:15.) Onze ervaring in de tegenwoordigheid van de Heer hangt van onze voorbereiding af (zie Alma 5:16–25). Bedenk bij je studie wat je kunt doen zodat je bij het laatste oordeel met gemak en vertrouwen in zijn tegenwoordigheid kunt staan (zie Leer en Verbonden 121:45).

Sectie 1

Waarom kan ik op Jezus Christus als mijn rechter vertrouwen?

De goddelijke natuur van de Heiland en zijn oneindige verzoening verzekeren ons ervan dat Hij een ‘rechtvaardig rechter’ (Mozes 6:57) zal zijn op de dag dat we voor Hem staan om een verslag van ons leven te geven (zie Romeinen 14:10–12). Hij zal op volmaakte wijze bepalen welke graad van heerlijkheid wij ontvangen. In het boek Psalmen staat: ‘Hij Zelf zal de wereld oordelen in gerechtigheid en over de volken op billijke wijze rechtspreken’ (Psalmen 9:9; zie ook 96:13).

Ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft over Jezus’ kwalificaties om onze rechter te zijn, gezegd:

Afbeelding
Ouderling Richard G. Scott

Jezus Christus had de verdiensten die geen ander mens kon hebben. Vóór zijn geboorte in Bethlehem was Hij een God – Jehova. Zijn dierbare Vader gaf Hem niet alleen zijn geestelijk lichaam, maar Jezus was ook zijn eniggeboren Zoon in het vlees. Onze Meester leidde een volmaakt, zondeloos leven en daarom hadden de eisen van de gerechtigheid geen vat op Hem. Hij is in iedere eigenschap volmaakt, waaronder liefde, barmhartigheid, geduld, gehoorzaamheid, vergevensgezindheid en nederigheid. […]

Ik getuig dat de Heiland zich door onvoorstelbaar lijden en ondraaglijke pijn tegen een onnoemelijke prijs het recht heeft verworven om onze Verlosser, onze Middelaar, onze uiteindelijke rechter te zijn. (‘De verzoening kan vrede en geluk waarborgen’, Liahona, november 2006, 42.)

Afbeelding
De Heiland ontmoeten, Jen Tolman

President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium, voormalig rechter van het hooggerechtshof in de staat Utah, heeft over de unieke positie van de Heiland om ons te oordelen, gezegd:

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

Door zijn alwetendheid kent Hij al onze daden en verlangens. Hij weet waar we ons wel en niet van bekeerd hebben, en waarin we wel en niet zijn veranderd. Daarom zullen we na zijn oordeel allemaal erkennen ‘dat zijn oordelen rechtvaardig zijn’ (Mosiah 16:1). (‘Het grote plan’, Liahona, mei 2020, 96.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Denk aan een eigenschap van Jezus Christus die je vertrouwen vergroot dat Hij een rechtvaardig rechter zal zijn. Je kunt bijvoorbeeld bedenken hoe liefdevol, alwetend, almachtig, wijs, barmhartig, rechtvaardig, meelevend, lankmoedig, zachtmoedig of vergevensgezind Hij is. Bereid je voor om klassikaal iets over de eigenschap die je hebt gekozen, te vertellen.

Sectie 2

Hoe zal ik geoordeeld worden?

Over het laatste oordeel nadenken kan zowel ontzagwekkend als onthutsend zijn. Soms vragen we ons misschien af of we ooit klaar zullen zijn om door de Heer te worden geoordeeld. Het boek Openbaring bevat belangrijke waarheden over de manier waarop de Heer ons zal oordelen.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Openbaring 20:12 en zoek een van de manieren waarop we geoordeeld zullen worden.

President Harold B. Lee heeft gezegd:

Afbeelding
President Harold B. Lee

De ‘boeken’ die genoemd worden zijn de verslagen [van onze werken] die op aarde worden bijgehouden. […] Het boek des levens […] is het verslag, dat in de hemel wordt bijgehouden. (Leringen van kerkpresidenten: Harold B. Lee [2000], 227.)

In een visioen van het celestiale koninkrijk kreeg de profeet Joseph Smith nog meer inzicht in het laatste oordeel. De Heiland zei: ‘Want Ik, de Heer, zal alle mensen oordelen naar hun werken, naar het verlangen van hun hart’ (Leer en Verbonden 137:9; cursivering toegevoegd). De profeet Alma heeft gezegd dat we ook verantwoordelijkheid voor onze woorden moeten afleggen (zie Alma 12:14).

President Oaks heeft gezegd dat het laatste oordeel echter meer is dan een beoordeling van onze gedachten, woorden en daden:

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

Het laatste oordeel [is] niet slechts een optelsom van onze goede en slechte daden – wat we hebben gedaan. Het is een erkenning van de uiteindelijke uitwerking van onze daden en gedachten – wat we zijn geworden. […] De geboden, verordeningen en verbonden van het evangelie zijn geen lijst van verplichte stortingen op de een of andere hemelse bankrekening. Het evangelie van Jezus Christus is een plan dat ons leert hoe we kunnen worden wat onze hemelse Vader van ons verwacht. (‘Opdracht tot wording’, Liahona, januari 2001, 40.)

Het is belangrijk om te bedenken dat we, hoe ijverig we er ook naar streven om het evangelie na te leven, zonder de hulp van de Heer nooit kunnen worden wat onze hemelse Vader wil dat we worden. Gelukkig is Jezus Christus niet alleen onze rechter, maar ook onze ‘Voorspraak bij de Vader’ (Leer en Verbonden 110:4; zie ook 1 Johannes 2:1).

Afbeelding
De Heiland ontmoeten, Jen Tolman

President Russell M. Nelson heeft gezegd dat een voorspraak ‘iemand die voor een ander pleit’ is. (‘Jesus the Christ – Our Master and More’ [devotional aan de Brigham Young University, 2 februari 1992], 4, speeches.byu.edu.) Jezus Christus is onze Voorspraak, ‘die de zwakheid van de mens kent en weet hoe Hij degenen die verzocht worden, te hulp moet komen’ (Leer en Verbonden 62:1). Hij zal onze zaak bepleiten en voor ons bemiddelen als wij geloof in Hem oefenen (zie Moroni 7:28; 2 Nephi 2:9; Hebreeën 4:15–16).

Ouderling Dale G. Renlund van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft over de rol van Jezus Christus als onze Voorspraak gezegd:

Afbeelding
Ouderling Dale G. Renlund

Bij het bepleiten van onze zaak bij de Vader spreekt Christus zijn Vader niet tegen. Jezus Christus […] zou nooit iets voorstaan dat de Vader niet sowieso wilde. Onze hemelse Vader juicht ongetwijfeld onze successen toe.

Dat Christus onze zaak bepleit is ten minste deels bedoeld om ons eraan te herinneren dat Hij voor onze zonden heeft geboet en dat niemand van het bereik van Gods barmhartigheid wordt uitgesloten. (‘Kies dan nu’, Liahona, november 2018, 104–105.)

Afbeelding
De Heiland ontmoeten, Jen Tolman

In een openbaring die de profeet Joseph in 1831 ontving, beschrijft Jezus Christus welke rol zijn verzoening speelt in zijn bemiddeling voor de mensen die in Hem geloven.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Leer en Verbonden 45:3–5 en ga na hoe Jezus Christus onze zaak bepleit.

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Stel je voor dat je de Heiland jouw zaak bij de Vader hoort bepleiten. Hoe zou je je voelen als je luistert hoe Hij voor jou spreekt?

Sectie 3

Hoe kan ik mijn voorbereiding op het laatste oordeel beter beoordelen?

President Oaks heeft gezegd: ‘Het doel van dit laatste oordeel is vast te stellen of wij hebben bereikt wat Alma een ‘machtige verandering van hart’ noemde’. (‘Gereinigd door bekering’, Liahona, mei 2019, 93.) Die verandering kunnen we door de verzoening van Jezus Christus en oprechte bekering ondergaan.

Toen Alma het volk van Zarahemla onderwees, stelde hij hun vragen, zodat ze de staat van hun hart konden beoordelen en konden bepalen of ze voorbereid waren om door de Heiland te worden geoordeeld (zie Alma 5:14).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Alma 5:15–16, 19, 26–27 en neem de tijd voor eerlijke zelfreflectie, als je over je eigen antwoord op deze vragen nadenkt. Zoek in het bijzonder één vraag die aangeeft waarin je jezelf nu kunt verbeteren.

Afbeelding
iemand overpeinst de Schriften

Als je bedenkt hoe je je beter op het laatste oordeel kunt voorbereiden, denk dan aan de volgende wijze raad van ouderling Larry R. Lawrence van de Zeventig:

Afbeelding
Ouderling Larry R. Lawrence

De Geest kan ons onze zwakheden tonen, maar Hij is ook in staat om ons onze sterke kanten te tonen. Soms moeten we vragen wat we goed doen, zodat de Heer ons kan verheffen en aanmoedigen. […] Hij verheugt Zich als wij een stap in de goede richting zetten. Hij vindt onze richting veel belangrijker dan onze snelheid.

Wees standvastig, broeders en zusters, maar wees nooit ontmoedigd. (‘Wat ontbreekt mij nog?’, Liahona, november 2015, 35.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Neem een paar minuten de tijd om een antwoord op te schrijven op de vraag die je uit Alma’s woorden hebt gekozen, die iets noemt waarin je jezelf nu kunt verbeteren. Je kunt ook een antwoord opschrijven op een van Alma’s vragen die iets noemt wat je goed doet.