Instituut
Les 22 Voorbereidend studiemateriaal: Met Jezus Christus aan de voortgaande herstelling deelnemen


‘Les 22 Voorbereidend studiemateriaal: Met Jezus Christus aan de voortgaande herstelling deelnemen’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 22 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
jongemannen bij de tempel

Les 22 Voorbereidend studiemateriaal

Met Jezus Christus aan de voortgaande herstelling deelnemen

Heb je je weleens afgevraagd waarom onze hemelse Vader je op dit moment naar de aarde heeft gestuurd? President Dieter F. Uchtdorf, destijds raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd dat de herstelling in onze tijd voortduurt en dat we leven in ‘een van de opmerkelijkste periodes van de wereldgeschiedenis!’ (‘Slaapt u door de herstelling heen?’, Liahona, mei 2014, 59.) De Heiland blijft zijn kerk actief leiden en aan het heil van iedereen op aarde werken. Bedenk bij je studie van deze les hoe je met Hem aan zijn grote werk kunt deelnemen.

Sectie 1

Wat is mijn aandeel in de voortgaande herstelling?

Door middel van de profeet Joseph Smith herstelde de Heer zijn evangelie en vestigde Hij zijn ‘ware en levende kerk’ opnieuw op aarde (Leer en Verbonden 1:30). Ouderling LeGrand R. Curtis jr. van de Zeventig heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling LeGrand R. Curtis jr.

Hoe geweldig de dingen ook zijn die God door Joseph Smith openbaarde, de herstelling was nog niet tijdens het leven van Joseph voltooid. Door toedoen van profeten na hem zien we bijvoorbeeld de voortgaande ontwikkeling van het tempelwerk; aanvullende Schriftuur; de vertaling van de Schriften in vele talen; de wereldwijde verspreiding van het evangelie; de organisatie van de zondagsschool, de jongevrouwen, het jeugdwerk en de priesterschapsquorums. […]

‘We zijn getuige van een proces van herstelling’, heeft president Russell M. Nelson gezegd. ‘U denkt misschien dat de kerk volledig hersteld is, maar u ziet nog maar het begin. Er ligt nog veel meer in het verschiet.’ (‘De voortgaande herstelling’, Liahona, april 2020, 21.)

Afbeelding
zendelingen bidden met een man en vrouw

De Heer ontvouwt zijn werk steeds meer, en het is belangrijk dat we ons afvragen hoe wij daaraan deel kunnen nemen. President Uchtdorf heeft gevraagd:

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

Wat zullen we na dit leven te vertellen hebben over onze bijdrage aan deze belangrijke periode en aan de behartiging van het werk van de Heer? […]

Er staat zoveel op het spel voor ons, als individu, als gezin, en als Christus’ kerk, dat halfslachtige betrokkenheid bij dit heilige werk niet volstaat.

Een discipel van Jezus Christus zijn we niet één keer per week of één keer per dag. […]

Laten we wakker zijn en het goeddoen niet moede worden, want we leggen ‘het fundament van een groot werk’ [Leer en Verbonden 64:33] namelijk onze voorbereiding op de wederkomst van de Heiland. (‘Slaapt u door de herstelling heen?’, Liahona, mei 2014, 59, 61, 62.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Denk aan recente leringen van kerkleiders, aanpassingen in het kerkbeleid of algemene bekendmakingen van de kerk die deel uitmaken van de voortgaande herstelling. Denk na over dingen die in de algemene conferentie worden onderwezen, die op de website van de kerk (ChurchofJesusChrist.org) worden geplaatst, of die op de nieuwssite van de kerk (newsroom.ChurchofJesusChrist.org) worden bekendgemaakt. Wat betekenen deze leringen of aanpassingen voor jou?

Sectie 2

Hoe kan ik aan de voortgaande herstelling deelnemen?

President Nelson heeft gezegd dat we onder andere aan de voortgaande herstelling kunnen deelnemen door Israël te helpen vergaderen. Hij zei:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

Die vergadering is het belangrijkste wat er nu op aarde gebeurt. Niets is zo veelomvattend, niets is zo belangrijk, niets is zo majestueus. […]

Wil jij een belangrijk aandeel hebben in de grootste uitdaging, het grootste doel en het grootste werk op aarde in deze tijd?

Wil jij helpen bij de vergadering van Israël in deze geweldige laatste dagen? Wil jij, als uitverkorene, helpen met het vinden van de uitverkorenen die nog niet van het herstelde evangelie hebben gehoord? (Russell M. Nelson en Wendy W. Nelson, ‘Hoop van Israël’ [wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018], bijlage bij de New Era en Ensign, 8, ChurchofJesusChrist.org.)

De vergadering van Israël is enorm belangrijk, omdat het de verbonden en zegeningen die aan de nakomelingen van Abraham, Izak en Jakob beloofd zijn, aan alle mensen beschikbaar stelt (zie Genesis 26:3–4; 35:11–12; Abraham 2:8–11).

In de oudheid heeft het huis van Israël, Gods verbondsvolk, zijn verbonden verbroken en de Heer verworpen. Het werd ‘onder alle natiën’ verstrooid (1 Nephi 22:3; zie ook vers 4–5). Niettemin hebben profeten voorzegd dat de Heer in de laatste dagen een ‘wonderbaar werk’ zal doen (1 Nephi 22:8), onder zowel Israël als alle geslachten van de aarde. Hij zal het verstrooide Israël vergaderen en zijn verbonden bekendmaken (zie 1 Nephi 15:12–16; 22:8–10).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 1 Nephi 22:11–12 en ga na hoe de vergadering van Israël alle mensen tot zegen kan zijn.

President Nelson heeft over de vergadering van Israël ook gezegd:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

De vergadering van Israël is niet een eindpunt. Het is slechts het begin. Het einde waartoe wij moeten volharden, omvat de begiftiging en de verzegelverordeningen van de tempel. Het omvat het aangaan van een verbondsrelatie met God, door onze afstamming of door adoptie, en vervolgens voor eeuwig met onze familie bij Hem wonen. Dat is Gods heerlijkheid – eeuwig leven voor zijn kinderen. (‘Het Boek van Mormon, de vergadering van Israël en de wederkomst’, Liahona, juli 2014, 29.)

Afbeelding
jongvolwassen vrouwen bij de tempel

Als je bij de omvang van de vergadering van Israël stilstaat, vraag je je misschien af hoe jij daaraan deel kunt nemen. President Nelson heeft gezegd: ‘Telkens als we iets doen dat iemand – aan deze of de andere zijde van de sluier – helpt om verbonden met God te sluiten en na te komen, helpen we met de vergadering van Israël.’ (‘Laat God zegevieren’, Liahona, november 2020, 93.)

Presidente Bonnie H. Cordon van het algemeen jongevrouwenpresidium heeft uitgelegd hoe je jouw aandeel in de vergadering kunt ontdekken:

Afbeelding
Presidente Bonnie H. Cordon

Vraag je hemelse Vader in gebed hoe jij aan deze vergadering deel kunt nemen, en anderen tot Christus kunt brengen. Schrijf je ingevingen op, en wees dan zo moedig om ernaar te handelen! Er zijn net zo veel mogelijkheden als mensen. Ik ben dankbaar voor een profeet die ons allemaal uitdaagt om tot een hoger niveau te stijgen. (Facebook, 3 juni 2018, facebook.com/YWPresident.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Bedenk gebedvol een of twee manieren waarop jij aan de vergadering van Israël kunt bijdragen. Bedenk een plan om naar je ingevingen te handelen, en schrijf dit plan op. Je kunt ook ‘Revelation Continues’ (0:53) bekijken.

Sectie 3

Kan ik echt iets betekenen?

Als je ernaar streeft om het werk van de Heer te doen, zul je soms misschien het gevoel hebben dat je tekortschiet. Het is belangrijk om dan te bedenken dat je zijn werk nooit alleen doet.

In de gelijkenis van de olijfbomen vergelijkt de profeet Zenos de wijngaard met de wereld. Het huis van Israël wordt met een tamme olijfboom vergeleken, en de andere volken met wilde olijfbomen. Aan het einde van het verhaal doet de Heer van de wijngaard, Jezus Christus, alles wat Hij kan om alle bomen vruchtbaar te maken (zie Jakob 5:47).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Jakob 5:70–72 aandachtig en let op de relatie tussen de Heer en zijn dienstknechten als ze in de wijngaard werken.

Bedenk wat het voor jou betekent om met de Heer samen te werken. De Heiland zei tot de heiligen in de laatste dagen: ‘En wie u ontvangt, daar zal Ik eveneens zijn, want Ik zal voor uw aangezicht uit gaan. Ik zal aan uw rechter- en aan uw linkerhand zijn, en mijn Geest zal in uw hart zijn, en mijn engelen zullen rondom u zijn om u te schragen’ (Leer en Verbonden 84:88).

Afbeelding
handen van de Heiland

Ouderling Kim B. Clark, destijds lid van de Zeventig, heeft over de steun van de Heiland gezegd:

Afbeelding
Ouderling Kim B. Clark

Maar denk alstublieft aan deze woorden van onze Heiland: ‘Ik ben niet alleen, omdat de Vader bij Mij is’ [Johannes 16:32]. En dat geldt ook voor ons. Wij staan er niet alleen voor. De Heer Jezus Christus en onze hemelse Vader houden van ons, en Zij zijn bij ons. Omdat Jezus zijn Vader vertrouwde en het grote zoenoffer volbracht, kunnen we Jezus Christus vertrouwen en zeker weten dat Hij ons zal helpen. (‘Vertrouw op Jezus Christus’, Liahona, mei 2019, 55.)

Afbeelding
bespreken (pictogram)

Bespreken in voorbereiding op de les

Denk aan een moment waarop je hebt gevoeld dat de Heer je hielp om zijn werk te doen. Je zou ook een familielid of vriend(in) om een voorbeeld kunnen vragen. Bereid je voor om er tijdens de les iets over te vertellen.