Instituut
Les 12 Voorbereidend studiemateriaal: Zuivere waarheid in de leringen van Jezus Christus vinden


‘Les 12 Voorbereidend studiemateriaal: Zuivere waarheid in de leringen van Jezus Christus vinden’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 12 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
De leringen van de Heiland over discipelschap, Justin Kunz

Les 12 Voorbereidend studiemateriaal

Zuivere waarheid in de leringen van Jezus Christus vinden

In het digitale tijdperk hebben we ongekend veel informatie binnen handbereik. En toch merkte president Russell M. Nelson op: ‘Een van de plagen van onze tijd is dat te weinig mensen weten waar ze waarheid kunnen vinden.’ (‘Zuivere waarheid, zuivere leer en zuivere openbaring’, Liahona, november 2021, 6.) Als je nadenkt over de verschillende boodschappen en stemmen die om je aandacht strijden, bedenk dan dat Jezus Christus en zijn leringen de ultieme bron van zuivere waarheid zijn en de macht hebben om je leven leiding te geven, te sterken en te veranderen (zie Johannes 14:6).

Sectie 1

Hoe kunnen de leringen van Jezus Christus mijn leven verbeteren?

Na zijn opstanding wandelde Jezus met twee discipelen die naar Emmaüs reisden. Ze beseften niet dat Hij de herrezen Christus was. Tijdens het wandelen onderwees Jezus uit de Schriften wat zijn goddelijke zending betekende (zie Lukas 24:13–27).

Afbeelding
Jezus spreekt met twee discipelen op de weg naar Emmaüs
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Lukas 24:31–32 en ga na welk effect de leringen van de Heiland op deze discipelen hadden.

Jezus Christus onderwees ‘met gezag van God’, in tegenstelling tot de Schriftgeleerden en Farizeeën (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 7:37). Toen Hij in zijn geboorteplaats Nazareth onderwees, waren de mensen ‘versteld van Zijn onderricht, want Zijn woord was met gezag’ (Lukas 4:32). Maar hoewel de Heer met gezag onderwees, vonden sommige mensen zijn leringen te moeilijk en kozen ze ervoor om Hem niet te volgen. Op een van die momenten vroeg de Heer zijn apostelen: ‘Wilt u ook niet weggaan?’ (Johannes 6:67; zie ook Johannes 6:68–69.)

Wij kunnen de leringen van Jezus Christus tegenwoordig ook moeilijk vinden. Misschien komen we soms zelfs in de verleiding om ‘weg [te] gaan’. Als we ons hele leven trouw willen blijven, is het niet voldoende om zijn woorden alleen te horen.

Nadat Hij de Farizeeër Nicodemus in belangrijke evangeliewaarheden had onderwezen, zei de Heer: ‘Wie de waarheid doet, komt tot het licht, opdat van zijn werken openbaar wordt dat ze in God gedaan zijn’ (Johannes 3:21; cursivering toegevoegd).

Afbeelding
Jezus onderwijst Nicodemus

Op een ander moment onderwees Jezus bij de tempel en zei Hij: ‘Als iemand de wil heeft om Zijn wil te doen, zal hij van dit onderricht weten of het uit God is, of dat Ik vanuit Mijzelf spreek’ (Johannes 7:17; cursivering toegevoegd). Toen Jezus later zijn discipelen het goede voorbeeld van dienstbetoon gaf door hun voeten te wassen, zei Hij: ‘Als u deze dingen weet, zalig bent u als u ze doet’ (Johannes 13:17; cursivering toegevoegd).

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd hoe belangrijk het is om naar de leringen van Jezus Christus te handelen:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

‘Dus …?’ Ik denk dat dát is wat de Heiland dag in dag uit als een onafscheidelijk element van zijn lering en verkondiging beantwoordde. Zijn redes en aansporingen richtten niets uit als het leven van zijn discipelen er niet door veranderde.

‘Dus …?’ U en ik weten dat veel mensen nog geen verband hebben gelegd tussen wat zij zeggen te geloven en hoe zij in werkelijkheid leven. (‘Hij leerde, verkondigde, genas’, Liahona, januari 2003, 17.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Denk na over de leringen van de Heiland in de evangeliën (Mattheüs, Markus, Lukas en Johannes) en in 3 Nephi 11–27. Kies een lering uit die in het bijzonder belangrijk is voor jou en bestudeer die nog eens. (NB Zie ‘De leringen van Jezus Christus’, beschikbaar op KomTotChristus.org om wat ideeën op te doen om je geheugen op te frissen.)

Schrijf als je hierover studeert en nadenkt je gedachten over de volgende vragen op:

  1. Waarom maakt deze specifieke lering van de Heiland indruk op je?

  2. Hoe heeft deze lering jouw leven beïnvloed?

  3. Hoe heeft die je dichter bij Jezus Christus gebracht?

Bereid je voor om in de les te vertellen welke lering je hebt uitgekozen en hoe deze jouw leven heeft beïnvloed. Als je geen lering van de Heiland kunt bedenken die je heeft beïnvloed, zoek er dan een op die relevant voor je zou kunnen zijn. Bestudeer die en bereid je voor om te vertellen waarom die lering indruk op je maakt.

Sectie 2

Welke leringen van de Heer zijn het meest essentieel voor mijn heil?

President Boyd K. Packer van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
President Boyd K. Packer

Alle waarheid is de moeite waard om te weten. Sommige waarheden zijn nuttiger dan andere, maar er zijn waarheden die het meest de moeite waard zijn om te weten. (‘Truths Most Worth Knowing’ [CES-devotional voor jongvolwassenen, 6 november 2011], ChurchofJesusChrist.org.)

De Heiland kan ons leiden naar wat het meest de moeite waard is om te weten. Na zijn opstanding verscheen Jezus Christus aan veel mensen, onder wie zijn twaalf apostelen. Hij gebood de apostelen om zijn evangelie aan alle mensen te verkondigen. Hij verzekerde ze er ook van dat iedereen die in zijn evangelie geloofde en zich liet dopen, zou worden gered (zie Markus 16:15–16).

Toen Jezus Christus aan de Nephieten verscheen, leerde Hij ze de betekenis van zijn evangelie en waarom dit van essentieel belang voor hun heil was.

Afbeelding
Eén voor één, Walter Rane
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 3 Nephi 27:13–14, 19–21 en markeer eventueel de fundamentele elementen van het evangelie van de Heiland. Je kunt ook de video ‘Gospel Is Good News’ (1:33) van president Russell M. Nelson bekijken.

Broeder Daniel K Judd, voormalig eerste raadgever in het algemeen zondagsschoolpresidium, heeft gezegd:

Afbeelding
Broeder Daniel K Judd

Hoewel het evangelie van Jezus Christus alle waarheid omvat, zijn niet alle waarheden van evenveel waarde. De Heiland heeft duidelijk onderwezen dat zijn evangelie op de eerste plaats zijn zoenoffer is. Zijn evangelie is ook een uitnodiging om de zegeningen van de verzoening te ontvangen door geloof in Christus, bekering, doop, het ontvangen van de Heilige Geest en trouw volharden tot het einde. […]

Het [is] van essentieel belang dat we de mensen die we onderwijzen en leiden, voeden met de fundamentele leerstellingen […] in plaats van kostbare tijd te verspillen aan onderwerpen en bronnen die minder belangrijk zijn. (‘Gevoed worden door het goede woord Gods’, Liahona, november 2007, 94.)

President Dieter F. Uchtdorf, destijds tweede raadgever in het Eerste Presidium, heeft de volgende raad gegeven:

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

Als u ooit vindt dat het evangelie niet goed voor u werkt, vraag ik u pas op de plaats te maken, uw leven vanuit een hoger niveau te bezien en uw benadering van het discipelschap te vereenvoudigen. Concentreer u op de fundamentele leerstellingen, beginselen en toepassingen van het evangelie. Ik beloof u dat God u zal leiden en zegenen op uw pad naar een leven dat voldoening geeft, en dat het evangelie echt beter voor u zal werken. (‘Het werkt geweldig!’, Liahona, november 2015, 22.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat kan er gebeuren als we de fundamentele beginselen van het evangelie over het hoofd zien en ons op minder belangrijke leringen richten? Wat heeft je het meest geholpen om je op de basisbeginselen te blijven richten?