Instituut
Les 14 Voorbereidend studiemateriaal: De wonderen van de Heiland herkennen


‘Les 14 Voorbereidend studiemateriaal: De wonderen van de Heiland herkennen’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 14 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
Christus wekt het dochtertje van Jaïrus op, Dan Burr

Les 14 Voorbereidend studiemateriaal

De wonderen van de Heiland herkennen

Als we het over de wonderen van Jezus Christus hebben, concentreren we ons meestal op de inspirerende verhalen in het Nieuwe Testament. Uit deze Schriftuurlijke verhalen kunnen en moeten we veel leren, maar sta je wel eens stil bij de wonderen die de Heer in onze tijd – en in jouw leven – verricht? Streef er bij je studie naar om je geloof in de macht en gewilligheid van de Heer om wonderen voor jou en anderen te verrichten, te verdiepen.

Sectie 1

Wat kunnen de wonderen van de Heiland mij over Hem leren?

Tijdens zijn aardse bediening ‘doorkruiste [Jezus Christus] het land Palestina, waarbij Hij zieken genas, blinden hun gezichtsvermogen gaf en doden opwekte’. (‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, ChurchofJesusChrist.org.) Deze wonderen waren ‘buitengewone [gebeurtenissen] die door de macht van God [worden] teweeggebracht’ en ‘zijn een belangrijk onderdeel van het werk van Jezus Christus’. (Gids bij de Schriften, ‘Wonder’, ChurchofJesusChrist.org.) Ze waren een bewijs voor de Joden dat Jezus de beloofde Messias was (zie Mattheüs 11:4–5; Johannes 20:30–31).

Ouderling Ronald A. Rasband van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘[Jezus Christus’] verzoening, met zijn opstanding na drie dagen in een geleende graftombe als climax, geldt als het grootste wonder in de geschiedenis van de mensheid.’ (‘Zie! Ik ben een God van wonderen’, Liahona, mei 2021, 109.)

Afbeelding
de herrezen Christus

Ouderling Rasband heeft ook uitgelegd dat de wonderen van Jezus niet alleen van zijn goddelijkheid getuigen, maar ons ook ‘herinneren aan zijn macht, zijn liefde voor ons, zijn uitgestrekte hand vanuit de hemelen naar dit stervelingenoord, en zijn verlangen om ons te leren waar het echt om gaat’. (‘Zie! Ik ben een God van wonderen’, 111.)

Bedenk wat we over de Heiland kunnen leren uit de genezing van een verlamde man. Vier andere mannen hadden deze man naar het huis waar Jezus aan het onderwijzen was, gedragen. Toen ze erachter kwamen dat het huis zo vol was dat ze niet naar binnen konden, haalden ze een deel van het dak weg en lieten de verlamde man naar de Heiland omlaag zakken (zie Markus 2:1–4).

Afbeelding
Jezus geneest een man
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Markus 2:5–12 en bedenk wat je uit deze ervaring over de Heiland en zijn genezende kracht kunt leren.

Valt het je op dat het wonder van de Heiland zowel stoffelijke als geestelijke behoeften beantwoordt? President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft over het vermogen van de Heiland om zowel het lichaam als de geest te genezen, gezegd:

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

Het grootste wonder bestaat niet uit het herstellen van het gezichtsvermogen van blinden, het genezen van een ziekte, of zelfs het opwekken van de doden. […]

Een nog groter wonder is een machtige verandering van hart van een zoon of dochter van God (zie Mosiah 5:2). Een verandering van hart, waaronder een nieuwe houding, prioriteiten en verlangens, is groter en belangrijker dan enig lichamelijk wonder. (‘Miracles’, Ensign, juni 2001, 17.)

Afbeelding
weergave van een verandering van hart
Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Lees of bekijk een of meer van de volgende wonderen die de Heiland tijdens zijn aardse bediening heeft verricht, of kies er zelf een uit om te lezen of te bekijken. Denk daarbij na over de volgende vragen, en schrijf je gedachten op:

  1. Wat kan dit wonder je over de Heiland leren?

  2. Wat kan dit wonder voor jou betekenen?

Wonderen door Jezus Christus

Sectie 2

Welke invloed hebben mijn geloof en de wil van de Heer op wonderen?

Aan het begin van de aardse bediening van de Heiland benaderde een melaatse man Jezus om genezen te worden. In de Bijbel kan melaatsheid verwijzen naar allerlei huidziekten die de huid, zenuwen, ogen en beenderen kunnen aantasten. Zonder medische behandeling kan het tot zenuwschade, blindheid, misvorming en een pijnlijke dood leiden. In de tijd van de Heiland zou de man die de Heiland benaderde, als ‘onrein’ worden beschouwd en gescheiden van zijn familie en gemeenschap hebben geleefd (zie Leviticus 13:45–46).

Afbeelding
Word gereinigd, Kyle Vincent
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Markus 1:40–42 en ga na hoe deze man geloof in de Heer toonde toen hij naar een wonder op zoek was.

Ouderling Jorge F. Zeballos van de Zeventig heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Jorge F. Zeballos

De melaatse eiste niets, hoewel zijn verlangen waarschijnlijk rechtschapen was. Hij was gewoonweg bereid de wil van de Heer te aanvaarden. (‘Als jij de verantwoordelijkheid neemt’, Liahona, mei 2015, 125.)

Als we de wil van de Heer werkelijk willen aanvaarden, moeten we ook het geloof hebben om niet genezen te worden. Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

Met rechtschapenheid en geloof kunnen we zeker de zieken, doven en lammen genezen – als die genezing Gods doeleinden bereikt en het in overeenstemming met zijn wil is. Dat betekent dus dat zelfs met groot geloof […] niet alle zieken en zwakken genezen worden. Als alle tegenslag werd beperkt, als alle kwalen werden genezen, zouden de voornaamste doelen van het plan van de Vader worden gedwarsboomd. (David A. Bednar, ‘De wil en timing van de Heer aanvaarden’, Liahona, augustus 2016, 22.)

Overweeg de volgende raad van ouderling Ronald A. Rasband van het Quorum der Twaalf Apostelen, als je nadenkt over de wonderen die jij mogelijk verlangt:

Afbeelding
Ouderling Ronald A. Rasband

Wonderen kunnen gebeuren in antwoord op gebed. Ze zijn dan niet altijd waar we om vragen of wat we verwachten. Maar als we op de Heer vertrouwen, zal Hij er zijn – met een passend wonder op het moment dat we het nodig hebben. […]

Soms hopen we op een wonder dat een dierbare geneest, een onrechtvaardige daad terugdraait, of het hart van een verbitterde of ontgoochelde ziel verzacht. Vanuit ons aardse perspectief willen we dat de Heer ingrijpt en herstelt wat gebroken is. Door geloof zal het wonder er komen, maar niet altijd op het tijdstip of met de oplossing die wij verlangen. Betekent dit dat we niet getrouw zijn of zijn tussenkomst niet verdienen? Nee. De Heer houdt van ons. (‘Zie! Ik ben een God van wonderen’, Liahona, mei 2021, 111.)

Afbeelding
een vrouw bidt met anderen
Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe kan ik het geloof ontwikkelen om op de wil en timing van de Heer te vertrouwen als ik naar een wonder op zoek ben?

Sectie 3

Hoe kan ik de wonderen van de Heer in mijn leven beter herkennen?

President Oaks heeft gezegd: ‘Er gebeuren in het werk van onze kerk en in het leven van onze leden dagelijks vele wonderen.’ (‘Miracles’, Ensign, juni 2001, 17.) Soms zien we de wonderen in het leven van anderen, maar misschien niet in ons eigen leven.

Ouderling Rasband heeft hier ook iets over gezegd:

Afbeelding
Ouderling Ronald A. Rasband

Velen van u hebben wonderen gezien, meer dan u beseft. Ze lijken misschien onbeduidend, vergeleken met de doden die Jezus tot leven wekte. Maar de omvang bepaalt niet het wonder, alleen dat het van God komt. (‘Zie! Ik ben een God van wonderen’, Liahona, mei 2021, 110.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Neem even de tijd om wonderen op te schrijven die je hebt gezien of die je nu meemaakt. Je zou met een gebed kunnen beginnen en de Heer kunnen vragen om je ogen te openen zodat je de wonderen die plaatsvinden, kunt zien.