Instituut
Les 4 Voorbereidend studiemateriaal: Zin en vreugde vinden in de scheppingen van de Heer


‘Les 4 Voorbereidend studiemateriaal: Zin en vreugde vinden in de scheppingen van de Heer’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 4 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
rustgevend beeld van de natuur

Les 4 Voorbereidend studiemateriaal

Zin en vreugde vinden in de scheppingen van de Heer

President M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Denk u eens in wat er zou gebeuren als we allen de tijd namen om zorgvuldig de wonderen van de natuur om ons heen te observeren en ons wijdden aan een studie van deze wereld die God voor ons schiep!’ (‘God’s Love for His Children’, Ensign, mei 1988, 57.) Als je over het wonder van de schepping nadenkt, bedenk dan wat je hieruit over de Schepper en zijn doeleinden voor ons kunt leren.

Sectie 1

Hoe kan een begrip van het doel van de schepping mijn leven meer betekenis geven?

Wat denk en voel je als je ’s nachts naar de sterren kijkt – misschien verwondering, ontzag, eerbied of misschien voel je je zelfs nietig?

Afbeelding
sterren in de nacht

De astronomie geeft ons een glimp van de verbluffende omvang van het heelal. In ons sterrenstelsel alleen zijn er al ‘tussen de 200 en 400 miljard sterren. Toch is dit maar één van de miljarden sterrenstelsels. […] Alle sterrenstelsels in het zichtbare heelal bevatten samen naar schatting 30 miljard biljoen sterren. Toch is dat getal misschien maar een kleine fractie van alle sterren die er zijn.’ (R. Val Johnson, ‘Worlds without Number’, Ensign, augustus 2013, 45.)

In een opmerkelijk visioen van de schepping zag Mozes onze aarde en haar bewoners, waarna hij leerde over de onmetelijke uitgestrektheid van het heelal. Hij leerde ook dat Jezus Christus, onder leiding van onze hemelse Vader, alle dingen heeft geschapen (zie Mozes 2:1; zie ook Mosiah 3:8; Johannes 1:1–3). Toen Mozes Gods werken zag, ‘verbaasde en verwonderde hij zich zeer’ (Mozes 1:8) en vroeg hij: ‘Vertel mij, bid ik U, waarom deze dingen zo zijn en hoe U ze gemaakt hebt?’ (Mozes 1:30; zie ook vers 27–37.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Mozes 1:33, 38–39 om te zien wat Mozes leerde over het doel waarmee God dit enorme heelal en alle leven erin heeft geschapen.

President Dieter F. Uchtdorf, destijds lid van het Eerste Presidium, heeft over Gods doel voor de schepping gezegd:

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

God [zegt] dat wij de reden zijn dat Hij het heelal heeft geschapen! Zijn werk en heerlijkheid – het doel van dit grootse heelal – is de mens te verlossen en te verhogen. […] Onze hemelse Vader heeft het heelal geschapen zodat wij ons potentieel als zijn zoons en dochters mogen bereiken.

Dat is de paradox van de mens: vergeleken met God is de mens niets; toch zijn we alles in de ogen van God. (‘U bent belangrijk in zijn ogen’, Liahona, november 2011, 20.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe voelt het om te weten dat wij de reden zijn dat onze hemelse Vader en Jezus Christus het heelal hebben geschapen?

Sectie 2

Hoe kan ik meer vreugde in de scheppingen van de Heer vinden?

Nadat de hemelen en de aarde waren geschapen, rustte God op de zevende dag van al zijn werk en zei Hij: ‘Alle dingen die Ik gemaakt had, waren gereed, en Ik, God, zag dat ze goed waren’ (Mozes 3:2). Toen zegende Hij de zevende dag. Wat leer je over de Schepper als je weet dat Hij de tijd nam om de schoonheid van de schepping te bekijken? Hoe vaak heb je de afgelopen week de tijd genomen om rustig van de scheppingen van de Heer te genieten?

Afbeelding
wandelaar op een pad

In een openbaring aan de profeet Joseph Smith heeft de Heiland stoffelijke en geestelijke zegeningen genoemd die we ontvangen als we de sabbat heiligen (zie Leer en Verbonden 59:9–19). Een van deze zegeningen is het genot van de ‘volheid van de aarde’ (Leer en Verbonden 59:16).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Leer en Verbonden 59:16–20 en zoek naar manieren waarop de Heer hoopt dat zijn scheppingen ons tot voordeel zijn.

Van alle wonderen op aarde zijn wij Gods grootste schepping. Onze hemelse Vader en Jezus Christus ‘gingen […] naar beneden om de mens naar hun eigen beeld te organiseren […] mannelijk en vrouwelijk’ (Abraham 4:26–27). President Gordon B. Hinckley heeft gezegd:

Afbeelding
President Gordon B. Hinckley

Ons lichaam is heilig. Het is in de gelijkenis van God geschapen. Het is geweldig, de kroon op de schepping. (‘Weest rein’, De Ster, juli 1996, 45.)

Afbeelding
moeder houdt haar kind vast

Een lichaam ontvangen staat centraal in onze eeuwige vooruitgang (zie Leer en Verbonden 93:33–34). Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

Ons stoffelijk lichaam zorgt dat we ervaringen kunnen opdoen die we in ons voorsterfelijk bestaan nooit in die omvang of intensiteit konden hebben. (‘Wij geloven kuis te moeten zijn’, Liahona, mei 2013, 41.)

In tegenstelling tot de Heiland, verdraait Satan het goddelijke doel van ons lichaam en verleidt hij ons om er misbruik van te maken. Presidente Susan W. Tanner, voormalig algemeen jongevrouwenpresidente, heeft gezegd:

Afbeelding
Presidente Susan W. Tanner

[Satan] verleidt veel mensen om die grote gave door middel van onkuisheid, onfatsoenlijkheid, genotzucht en verslavingen te ontheiligen. Hij verleidt sommige mensen om hun lichaam te verafschuwen; anderen verleidt hij om hun lichaam te vereren. In ieder geval brengt hij de wereld ertoe om het lichaam uitsluitend als een voorwerp te zien. […]

Ons lichaam is onze tempel. Omdat we een lichaam hebben, lijken we niet minder maar meer op onze hemelse Vader. […] Mogen wij de heiligheid van het lichaam respecteren, zodat de Heer het voor eeuwig zal heiligen en verhogen. (‘De heiligheid van het lichaam’, Liahona, november 2005, 13, 15.)

Afbeelding
in praktijk brengen (pictogram)

In praktijk brengen

Neem vandaag een paar minuten de tijd om van het geschenk van je lichaam en van de schoonheid van de schepping te genieten. Maak een wandeling, luister naar de regen, ruik aan bloemen, eet wat vers fruit, kijk naar de wolken, ga bij een beekje zitten, kijk naar de sterren, luister naar het vogelgezang, of neem een pasgeboren baby in je armen. Je zou kunnen opschrijven hoe het geschenk van je lichaam en de scheppingen van deze aarde jou vreugde brengen. Bereid je voor om tijdens de les over je ervaring te vertellen.

Sectie 3

Hoe kan ik mijn begrip van de scheppingen van de Heer vergroten door de Schriften en de wetenschap te bestuderen?

Een van de manieren waarop we over de scheppingen van God leren, is door de wetenschap. We hebben bijvoorbeeld veel geleerd over hoe het menselijk lichaam werkt door medisch onderzoek, over biodiversiteit door de ecologie, over weerpatronen door meteorologie, en nog veel meer.

Afbeelding
bliksem

Soms kan de wetenschap je iets leren dat in strijd met de Schriften lijkt te zijn. Als je een schijnbare tegenstrijdigheid tegenkomt, kan de volgende zienswijze van president Russell M. Nelson je helpen:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

Wetenschap en geloof botsen niet met elkaar. Tegenstrijdigheden vloeien alleen voort uit onvolledige kennis van de wetenschap of godsdienst, of beide. […]

Alle waarheid maakt deel uit van het evangelie van Jezus Christus. Of waarheid nu uit een wetenschappelijk laboratorium of door openbaring van God komt, er is sprake van compatibiliteit. (‘Church Leaders Gather at BYU’s Life Sciences Building for Dedication’, Church News, 17 april 2015, ChurchofJesusChrist.org.)

Afbeelding
wetenschapper gebruikt een microscoop

Waar de wetenschap ons kan helpen om uit te leggen hoe natuurlijke processen plaatsvinden, richt het evangelie van de Heer zich op het waarom. De wetenschap en godsdienst beantwoorden vaak verschillende soorten vragen. De profeten in de Schriften benadrukken voornamelijk wat we over de Schepper en zijn doeleinden moeten begrijpen. (Zie ‘Wetenschap en onze zoektocht naar waarheid’, Liahona, juli 2016, 54–57.) President Dallin H. Oaks heeft het volgende over de beperkingen van wetenschappelijke kennis gezegd:

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

De wetenschappelijke methodes leiden ons naar wat we wetenschappelijke waarheid noemen. Maar het leven is meer dan ‘wetenschappelijke waarheid’. Zij die niet leren ‘door studie en ook door geloof’ (Leer en Verbonden 88:118) beperken hun begrip van de waarheid tot wat wetenschappelijk aantoonbaar is. […]

We vinden ware, blijvende vreugde door de waarheid te ontdekken over wie we zijn, waarom we op aarde zijn en waar we na de dood heengaan, en daarnaar te handelen. Die waarheden leer je niet met wetenschappelijke of wereldlijke methodes. (‘Waarheid en het plan’, Liahona, november 2018, 25.)

Als we onze geestelijke en wetenschappelijke kennis over de schepping combineren, kan dat ons begrip van God vergroten, zelfs als sommige vragen onbeantwoord blijven. Denk aan je eigen vragen en bedenk dat alle dingen tijdens het millennium zullen worden geopenbaard, waaronder ‘dingen die boven zijn en dingen die beneden zijn, dingen die in de aarde zijn en op de aarde en in de hemel’ (Leer en Verbonden 101:34).

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Bekijk de video ‘We Lived with God’ (4:00) en bedenk wat de wetenschap en godsdienst je over de schepping hebben geleerd. Hoe kunnen deze inzichten je getuigenis van de Schepper versterken? (Zie Mozes 6:63; Alma 30:44.)