Instituut
Les 27 Voorbereidend studiemateriaal: Hoop in het licht en het leven van de wereld vinden


‘Les 27 Voorbereidend studiemateriaal: Hoop in het licht en het leven van de wereld vinden’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 27 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
Het licht van de wereld, Howard Lyon

Les 27 Voorbereidend studiemateriaal

Hoop in het licht en het leven van de wereld vinden

Hoewel we een gelukkig leven willen leiden, zijn we allemaal weleens terneergeslagen en wanhopig. Die gevoelens kunnen uit zonde, angst, twijfel of verlies voortkomen. Ze maken nu eenmaal deel uit van het sterfelijk bestaan. Bedenk bij je studie hoe je kracht kunt putten uit Jezus Christus, die ‘het licht, het leven en de hoop van de wereld [is]’. (‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, ChurchofJesusChrist.org.)

Sectie 1

Hoe kan Jezus Christus mij sterken met het licht en leven dat Hij biedt?

Jesaja profeteerde dat de Messias een licht voor de wereld zou zijn (zie Jesaja 49:6; 60:1–3). Jezus Christus bevestigde dat Hij de geprofeteerde Messias was: ‘Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben’ (Johannes 8:12).

President Dallin H. Oaks, raadgever in het Eerste Presidium, heeft het als volgt uitgelegd:

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

Jezus Christus is het licht van de wereld omdat Hij de bron is van het licht dat ons verstand verlevendigt, omdat zijn leer en zijn voorbeeld ons pad verlichten, en omdat zijn kracht ons ertoe brengt het goede te doen. (‘Het licht en het leven der wereld’, De Ster, januari 1988, 60.)

Toen Jezus Christus aan de Nephieten en Lamanieten verscheen, zei Hij: ‘En zie, Ik ben het licht en het leven van de wereld’ (3 Nephi 11:11, cursivering toegevoegd; zie ook Mosiah 16:9). President Oaks heeft over de rol van de Heiland als het leven van de wereld gezegd:

Jezus Christus is het leven van de wereld vanwege zijn unieke positie in wat de Schriften ‘het grote en eeuwige plan van de bevrijding van de dood’ (2 Nephi 11:5) noemen. […]

[Hij] is het leven van de wereld omdat zijn opstanding en zijn verzoening ons bevrijden van de lichamelijke en de geestelijke dood. (‘Het licht en het leven der wereld’, De Ster, januari 1988, 60–61.)

Afbeelding
Het licht van de wereld, Brent Borup

Zuster Sharon Eubank, eerste raadgeefster in het algemeen ZHV-presidium, heeft een anekdote verteld waaruit blijkt hoe belangrijk het is dat Jezus Christus voor ons het licht en het leven is:

Afbeelding
Zuster Sharon Eubank

Vanuit mijn kantoor in het ZHV-gebouw heb ik een prachtig uitzicht op de Salt Laketempel. Elke avond, zonder uitzondering, gaan de buitenlampen van de tempel aan als het begint te schemeren. De tempel is een betrouwbaar lichtbaken vlak voor mijn raam.

Op een avond in februari jongstleden bleef het in mijn kantoor uitzonderlijk duister toen de zon onderging. Ik keek uit het raam. De tempel was donker. De lampen waren niet aangegaan. Ik voelde me plotseling zwaarmoedig. Ik kon de torenspitsen van de tempel die ik jarenlang elke avond had gezien, nu niet zien.

Toen ik duisternis zag waar ik licht verwachtte, besefte ik dat een van onze fundamentele behoeften om te kunnen groeien onze verbondenheid met onze bron van licht, Jezus Christus, is. Hij is de bron van onze kracht, het Licht en het Leven van de wereld. Zonder een sterke binding met Hem beginnen we geestelijk te sterven. Omdat Satan dat weet, probeert hij de wereldse druk die we allemaal ondervinden uit te buiten. Hij doet zijn best om ons licht te dempen, kortsluiting te veroorzaken of de energievoorziening af te sluiten, zodat wij in het donker zitten. (‘Christus: het licht dat in de duisternis schijnt’, Liahona, mei 2019, 73.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe ben jij gezegend door je best te doen om je met het licht en het leven van de wereld te verbinden? Hoe kun je die band sterker maken?

Sectie 2

Hoe zal ik hoop vinden als ik me op Jezus Christus richt?

We kunnen op vele manieren worden gezegend door geloof in Jezus Christus als het licht en het leven van de wereld te oefenen. Hij geeft ons bijvoorbeeld hoop.

President Dieter F. Uchtdorf, destijds raadgever in het Eerste Presidium, heeft uitgelegd hoe het licht en het leven van Jezus Christus hoop geeft:

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

Gods licht bestaat. En het is er voor ons allemaal! Het geeft alle dingen leven [zie Leer en Verbonden 88:11–13]. Het heeft de macht om zelfs de pijn van de diepste wond te verlichten. Het kan een genezende balsem zijn voor de eenzaamheid en ziekte van onze ziel. In de voren van de wanhoop kan het de zaadjes van stralender hoop zaaien. (Zie ‘De hoop op Gods licht’, Liahona, mei 2013, 75.)

In Trouw aan het geloof staat: ‘In ons dagelijkse taalgebruik duidt het woord [hoop] vaak op een mate van onzekerheid. Zo zeggen we bijvoorbeeld dat we hopen dat de zon gaat schijnen of dat een goede vriend ons een bezoek brengt. In evangelietaal is het woord hoop zeker, vast en actief. De profeten spreken over “onwrikbare hoop” (Alma 34:41) en een “levende hoop” (1 Petrus 1:3).’ (Trouw aan het geloof: Evangeliewijzer, ‘Hoop’.)

Afbeelding
glimlachende jongvolwassene

Denk aan jouw eigen moeilijkheden, en bedenk dan dat de profeet Mormon leefde in een tijd waarin de Nephieten in geestelijke duisternis verkeerden (zie Mormon 1–6). In deze moeilijke tijden leerde Mormon ons hoe onze hoop kan toenemen.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Moroni 7:40–42 en zoek het verband tussen geloof, hoop en de verzoening van Jezus Christus.

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

Geloof en vertrouwen in Christus en volkomen vertrouwen op zijn verdiensten, barmhartigheid en genade leiden, dankzij zijn verzoening, tot hoop op de opstanding en het eeuwige leven (zie Moroni 7:41). Dat geloof en die hoop bieden ons de innerlijke vrede waar we allemaal naar verlangen. (‘Daarom onderdrukten zij hun vrees’, Liahona, mei 2015, 47.)

De profeet Ether leefde net als Mormon in een moeilijke tijd (zie Ether 11). En net als Mormon leerde Ether ons dat we zelfs in de moeilijkste tijden hoop in Jezus Christus kunnen vinden.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Ether 12:4 en ga na hoe hoop in Christus ons dagelijks leven kan beïnvloeden.

Lees het volgende citaat van president Uchtdorf of bekijk ‘The Power of Hope’ (2:11) om meer over de kracht van hoop te leren:

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

Hoop is een gave van de Geest [zie Moroni 8:26].

[Het is] het blijvende vertrouwen dat de Heer zijn beloften zal vervullen. Het is het vertrouwen dat we, als we nu naar de wetten van God en de woorden van zijn profeten leven, in de toekomst de verlangde zegeningen zullen ontvangen. Dan geloven en verwachten we dat onze gebeden verhoord zullen worden. Dat komt tot uitdrukking in vertrouwen, optimisme, enthousiasme en geduldige volharding. […]

Hoe somber ons leven er momenteel ook uitziet, door het leven en offer van Jezus Christus mogen we erop hopen, en ervan verzekerd zijn, dat het laatste hoofdstuk van ons leven onze grootste verwachtingen te boven zal gaan. (‘De oneindige kracht van hoop’, Liahona, november 2008, 21, 22.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees een of meer van de volgende verhalen in de Schriften, of kies zelf een verhaal. Zoek naar bewijs dat geloof in de Heer ons hoop kan geven. Bereid je voor om tijdens de les te vertellen wat je hebt geleerd.

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat heb je uit de bestudeerde Schrifttekst of -teksten over hoop geleerd? Hoe kun je de geestelijke gave van hoop in je leven inroepen, als je deze gave zoekt?