Instituut
Les 28 Voorbereidend studiemateriaal: Als getuige van Jezus Christus optreden


‘Les 28 Voorbereidend studiemateriaal: Als getuige van Jezus Christus optreden’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 28 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
Goddelijke Verlosser, Simon Dewey

Les 28 Voorbereidend studiemateriaal

Als getuige van Jezus Christus optreden

Hoe heeft jouw deelname aan deze cursus je getuigenis van Jezus Christus beïnvloed? Wat heeft de Heilige Geest je geleerd, doordat je in geloof hebt gehandeld door het voorbereidend materiaal te bestuderen, aan de klassikale besprekingen deel te nemen en gehoor te geven aan geestelijke ingevingen? Bedenk bij je voorbereiding op de laatste les wat het betekent om als getuige van Jezus Christus op te treden (zie Mosiah 18:9).

Sectie 1

Hoe kan ik mijn getuigenis van de Heiland vergroten?

Denk aan je getuigenis van Jezus Christus en houd in gedachten dat iedereen zijn of haar getuigenis op een persoonlijke manier ontwikkelt. President Dieter F. Uchtdorf, destijds raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd:

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

Er zijn kerkleden met een zeker getuigenis dat helder in hen brandt. Anderen streven er nog naar om het voor zichzelf te weten te komen. De kerk biedt onderdak aan allen, ongeacht de diepgang of grootte van ons getuigenis. (‘Een getuigenis van licht en waarheid krijgen’, Liahona, november 2014, 22.)

Als je niet zeker van je getuigenis bent of denkt dat het niet erg sterk is, onthoud dan dat een ‘getuigenis geleidelijk door ervaring [zal] groeien. Niemand ontvangt in één keer een volledig getuigenis.’ (Trouw aan het geloof: Evangeliewijzer, ‘Getuigenis’.)

Denk aan Alma de jonge. Als jonge man probeerde hij de kerk van de Heer te vernietigen. Toen er een engel aan hem verscheen, bekeerde hij zich en koos hij ervoor om Jezus Christus te volgen (zie Mosiah 27:8–24). Hoewel deze ervaring wel degelijk op Alma van invloed was, vormde dit niet het fundament van zijn getuigenis. Toen Alma later in zijn leven de mensen in het land Zarahemla onderwees, vertelde hij hoe hij zijn getuigenis van Jezus Christus had gekregen.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Alma 5:46–48 en zoek naar de bron van Alma’s getuigenis.

Afbeelding
Alma de jonge bidt

Als je over je getuigenis nadenkt, vind dan vreugde in wat je wél over de Heiland weet, hoopt of gelooft. Overweeg vervolgens onder gebed hoe je op dat fundament kunt bouwen, tot het een zeker getuigenis wordt. Ouderling Uchtdorf heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Dieter F. Uchtdorf

De bron van deze zekere kennis en vaste overtuiging is goddelijke openbaring: ‘Het getuigenis van Jezus is namelijk de geest van de profetie’ (Openbaring 19:10).

Dat getuigenis ontvangen wij als de Heilige Geest spreekt tot de geest die in ons is. Dan krijgen we een rustige, onwankelbare zekerheid die de bron van ons getuigenis en onze overtuiging wordt, ongeacht onze cultuur, ras, taal of sociaal-economische achtergrond. Meer nog dan de logica van de mens zijn die ingevingen van de Geest het ware fundament waarop we ons getuigenis bouwen.

De kern van zo’n getuigenis is altijd geloof in en kennis van Jezus Christus en zijn goddelijke zending, van Hem die in de Schriften over zichzelf zegt: ‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven’ (Johannes 14:6). (‘De kracht van een eigen getuigenis’, Liahona, november 2006, 38.)

Afbeelding
jongvolwassene houdt een afbeelding van de Heiland vast
Afbeelding
bespreken (pictogram)

Bespreken in voorbereiding op de les

Bespreek met iemand die in Jezus Christus gelooft hoe jullie beiden een getuigenis van de Heiland hebben gekregen. Als je je onzeker voelt over wat je gelooft, richt je dan op wat je verlangt over de Heiland te weten en bespreek hoe dat eenvoudige verlangen je geloof en getuigenis kan versterken (zie Alma 32:27–28).

Sectie 2

Hoe kan mijn getuigenis van Jezus Christus anderen tot zegen zijn?

Denk aan jouw getuigenis van Jezus Christus. Weten je vrienden, familieleden en andere kennissen wat je van Hem vindt? Ben je voorbereid om vragen over de Heiland in geloof en met je getuigenis te beantwoorden? (Zie 1 Petrus 3:15.) Heb je anderen uitgenodigd om zelf over Jezus Christus te komen leren? (Zie Johannes 1:40.)

Afbeelding
twee jongvolwassen vrouwen in gesprek

Bedenk hoe jouw getuigenis van Jezus Christus anderen kan beïnvloeden, en denk dan aan de volgende raad van ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen:

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

Laten we openhartiger zijn naar de mensen om ons heen; gewilliger om over Christus te spreken. President [Russell M.] Nelson heeft gezegd: ‘Ware discipelen van Jezus Christus zijn bereid om zich te laten zien en horen, en anders te zijn dan de mensen van de wereld.’ […]

Laten we vriendelijk van ons geloof in Christus getuigen. Als iemand over een probleem in zijn of haar privéleven praat, kunnen we zeggen: ‘Jan, of Mieke, je weet dat ik in Jezus Christus geloof. Ik heb nagedacht over iets wat Hij gezegd heeft en waar jij misschien iets aan hebt.’

Spreek op de sociale media openlijker over uw vertrouwen in Christus. […]

Sommige van onze medechristenen weten niet wat wij geloven en zijn weleens bezorgd over onze motieven. Laten we ons oprecht met hen verheugen in ons gezamenlijke geloof in Jezus Christus en in de woorden van het Nieuwe Testament, waar wij allen blij mee zijn. […]

Nu de wereld minder over Jezus Christus spreekt, laten wij dan meer over Hem spreken. Wanneer wij kleur bekennen als zijn discipelen, zullen velen om ons heen bereid zijn te luisteren. Als wij het licht delen dat we van Hem hebben ontvangen, zullen zijn licht en zijn bovenaardse reddende kracht stralen op hen die hun hart gewillig openstellen. (‘Wij spreken over Christus’, Liahona, november 2020, 90.)

Afbeelding
jongvolwassenen praten in een kring
Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Kies een van de onderstaande suggesties om na te denken en te beoordelen hoe je getuigenis van Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie tijdens deze cursus is gegroeid. Bereid je voor om hier tijdens de les iets over te vertellen.

  • Lees ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ (op ChurchofJesusChrist.org) en bedenk hoe je getuigenis van de Heiland is gegroeid. Schrijf je getuigenis van Jezus Christus op, of je gedachten en gevoelens over Hem.

  • Als je ‘De levende Christus’ uit je hoofd hebt geleerd, schrijf dan op hoe dit je begrip en getuigenis van de Heiland heeft beïnvloed.

  • Lees 3 Nephi 27:13–21, en bedenk wat het evangelie van de Heer voor jou betekent. Schrijf op hoe je leven is veranderd door ernaar te streven om zijn evangelie na te leven.

  • Neem de inhoudsopgave van dit boek door, om de les op te zoeken die de meeste indruk op je heeft gemaakt. Neem het voorbereidend materiaal van die les nog eens door, en schrijf op waarom dit zo’n verschil in je leven heeft gemaakt.

  • Bedenk hoe je nu meer op de Heiland lijkt, doordat je hebt toegepast wat je in deze cursus hebt gevoeld en geleerd. Schrijf op welke veranderingen je in je leven hebt gezien.

  • Kies een of meer Schriftteksten over Jezus Christus die je begrip en getuigenis van Hem hebben versterkt. Schrijf op wat je uit deze Schriftteksten hebt geleerd, en welk verschil ze in je leven hebben gemaakt.

  • Kies een lofzang of lied over de Heiland, dat jouw getuigenis van Hem tot uitdrukking brengt. Schrijf op welke gedachten en gevoelens deze lofzang of dit lied in je oproept.

  • Schrijf een dankbrief aan de Heiland. Schrijf op wat je van zijn leven vindt en wat Hij voor jou betekent. Als je creatief bent, kun je een tekening maken om je gevoelens voor de Heiland uit te drukken. Je kunt deze tekening aan de klas laten zien.