Instituut
Les 23 Voorbereidend studiemateriaal: Ons hoopvol op de wederkomst van Jezus Christus voorbereiden


‘Les 23 Voorbereidend studiemateriaal: Ons hoopvol op de wederkomst van Jezus Christus voorbereiden’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 23 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
De wederkomst, Harry Anderson

Les 23 Voorbereidend studiemateriaal

Ons hoopvol op de wederkomst van Jezus Christus voorbereiden

Sommige mensen zijn angstig en bezorgd over de wederkomst van de Heer. Anderen zien Hem met vreugde tegemoet. Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Niets versterkt mijn verlangen om over Christus te spreken meer dan dat ik zijn wederkomst visualiseer.’ (‘Wij spreken over Christus’, Liahona, november 2020, 91.) Let bij je studie op je gevoelens over de wederkomst van Christus en bedenk hoe jouw hoop kan toenemen als je je in geloof daarop voorbereidt.

Sectie 1

Hoe kan een juist begrip van de wederkomst van de Heiland en zijn millenniaanse regering mij hoop en gemoedsrust geven?

Toen Hij zijn discipelen op de Olijfberg onderwees, openbaarde Jezus de tekenen en omstandigheden die aan zijn wederkomst vooraf zouden gaan. De Heiland zei dat er valse christussen, valse profeten, oorlogen, geruchten van oorlogen, hongersnoden, pestilentiën, aardbevingen, ongerechtigheid en tekenen in de hemelen zouden zijn (zie Mattheüs naar Joseph Smith 1:22–23, 28–30, 33).

Net als de discipelen vanouds maak jij je misschien zorgen over de tekenen van zijn wederkomst. In 1831 kreeg de profeet Joseph Smith een openbaring, waarin de Heer uitlegde hoe Hij deze tekenen ziet.

Afbeelding
jongvolwassene bidt
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Leer en Verbonden 45:34–35, 38–39 en ga na hoe Jezus Christus wil dat we de tekenen van zijn wederkomst zien. Geef aan dat angst in vers 39 eerbied, aanbidding en ontzag betekent.

We moeten niet vergeten dat gebeurtenissen rondom de herstelling van het evangelie ook deel uitmaken van de tekenen van de wederkomst van de Heer. Bedenk hoe de voortkomst van het Boek van Mormon, de herstelling van het priesterschap, levende apostelen en profeten, zendingswerk, tempelwerk en familiegeschiedenis, en de vergadering van Israël ons op de wederkomst van de Heiland voorbereiden (zie Maleachi 4:5–6; Openbaring 14:6–7; 1 Nephi 21:13–26; 3 Nephi 21:1–11; Leer en Verbonden 1:14, 17–1865).

Afbeelding
Hij keert terug om te regeren en heersen, Mary Sauer

President Russell M. Nelson heeft gezegd:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

Onze Heiland en Verlosser, Jezus Christus, zal enkele van zijn grootste werken verrichten tussen deze dag en de dag dat Hij terugkeert. (‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 96.)

Na de wederkomst volgt het millennium. Tijdens het millennium ‘[zal] Christus persoonlijk op aarde regeren’ (Geloofsartikelen 1:10). Joseph Smith heeft een openbaring ontvangen die aangeeft hoe het leven in het millennium eruitziet.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Leer en Verbonden 101:26–32, 35 en markeer eventueel de omstandigheden waaronder we in het millennium zullen leven.

Denk na over de wederkomst en millenniaanse regering van de Heiland, en bedenk hoe je de volgende raad van ouderling Ronald A. Rasband van het Quorum der Twaalf Apostelen kunt toepassen:

Afbeelding
Ouderling Ronald A. Rasband

Ongeacht de hoeveelheid goddeloosheid en chaos in de wereld, hebben wij de belofte dat onze dagelijkse getrouwheid aan Jezus Christus ons ‘de vrede van God, die alle begrip te boven gaat’ brengt [Filippenzen 4:7]. En wanneer Christus in al zijn macht en glorie verschijnt, komt er een einde aan kwaad, verzet en onrechtvaardigheid. […]

Ja, we leven in zware tijden, maar als we op het verbondspad blijven, hoeven we niet bang te zijn. Ik zegen u dat als u dat doet, u niet verontrust zult worden door de wereld waarin we leven of de zorgen op uw pad. […] Ik zegen u dat u in de beloftes van Jezus Christus zult geloven, dat Hij leeft, en dat Hij over ons waakt, voor ons zorgt en ons bijstaat. (‘Weest niet verontrust’, Liahona, november 2018, 19, 21.)

Afbeelding
jongvolwassene kijkt omhoog
Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat denk en voel je als je de wederkomst en millenniaanse regering van de Heiland visualiseert? Hoe kun je meer hoop en gemoedsrust vinden door je op de Heiland te richten, als je de moeilijkheden van de laatste dagen tegemoet treedt?

Sectie 2

Hoe kan ik mijzelf en anderen op de wederkomst van de Heer voorbereiden?

In verband met de tekenen van de wederkomst (zie Mattheüs 24) gaf de Heiland de gelijkenis van de tien meisjes. Deze gelijkenis is gestoeld op joodse bruiloftsgebruiken. De bruidegom ging samen met zijn beste vrienden ’s avonds naar het huis van de bruid voor de huwelijksceremonie. Na de ceremonie trok het gezelschap naar het huis van de bruidegom voor een feest. Van de genodigden die zich bij de optocht voegden, werd verwacht dat ze hun eigen lamp hadden om aan te geven dat ze bij het gezelschap hoorden.

Afbeelding
De gelijkenis van de tien meisjes, Dan Burr

President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft gezegd dat de bruidegom Jezus Christus voorstelt en dat de meisjes de leden van zijn kerk zijn. (Zie ‘Voorbereiding op de wederkomst’, Liahona, mei 2004, 8.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Mattheüs 25:1–13 en denk na over jouw voorbereidingen op de wederkomst van de Heer. (NB In de Bijbelvertaling van Joseph Smith van Mattheüs 25:12 staat ‘U kent Mij niet’, in plaats van ‘Ik ken u niet’.) Je kunt ook de video ‘Zij die verstandig zijn’ (van tijdcode 0:00 tot 5:46) of ‘The Ten Virgins’ (1:40) bekijken.

De Heer zei over de mensen die zich op het bruiloftsfeest hadden voorbereid: ‘Zij die wijs zijn en de waarheid hebben ontvangen en de Heilige Geest tot hun gids hebben genomen en niet zijn misleid – voorwaar, Ik zeg u: Zij zullen niet worden omgehakt en in het vuur geworpen, maar zullen de dag verdragen’ (Leer en Verboden 45:57).

Afbeelding
Vijf van hen waren wijs, Walter Rane

President Nelson heeft ook gezegd hoe belangrijk het is om de Heilige Geest tot gids te nemen:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

In de komende tijd kunnen wij geestelijk niet overleven zonder de leidende, troostende en voortdurende invloed van de Heilige Geest. […]

Ik smeek u om uw geestelijk vermogen om openbaring te ontvangen te vergroten. (‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 96.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Schrijf op hoe je de volgende vraag van president Oaks zou beantwoorden: ‘Als [je wist] dat [je] de Heer morgen [zou] ontmoeten – door [je] voortijdige dood of door zijn onverwachte komst – wat [zou je] dan vandaag doen?’ (‘Voorbereiding op de wederkomst’, Liahona, mei 2004, 9.)