Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 44: Guds rike og Israels innsamling


Kapittel 44

Guds rike og Israels innsamling

Den 26. juli 1847, bare noen dager etter at de første pionerene kom inn i Saltsjødalen, gikk president Brigham Young og en liten gruppe prestedømsledere opp på en høyde nord for det området som senere skulle bli Salt Lake City. De kalte høyden Ensign Peak (Bannertoppen) til minne om Jesajas profeti: «Han løfter et banner for hedningefolkene langt borte… Og se, hastig og lett kommer han» (Qesaja 5:26). President Brigham Young identifiserte senere denne høyden som stedet han hadde sett i et syn, et sted der de hellige skulle blomstre, der Guds rike kunne bygges opp og Israel i de siste dager samles. I årene som fulgte, bragte misjonærer evangeliets budskap ut over hele verden, og tusener av nykonverterte hellige kom til Saltsjødalen. I dag foregår oppbyggingen av riket og innsamlingen av Israel i hundrevis av land. President Young sa: «Innsamlingen av Israel er en så viktig del av det store arbeid som vi er med på, at den opptar en stor del av våre tanker, og vi er meget ivrige etter å gi den alle nødvendige ressurser og all innflytelse» (BYL).

Brigham Youngs læresetninger

Guds folk søker å bygge opp Guds rike

Folket som sitter foran meg er, sammen med de mange tusener som er på jorden, Guds folk… I samme tempo som vi er i stand til å foreta en riktig utdeling av prinsippene for kraft, lys, kunnskap, intelligens, rikdom, himmelen og jorden, like raskt vil de bli gitt til dette folk (DBY, 438).

Ut fra denne kirke vil det rike vokse som Daniel så. Dette er nettopp det folk som Daniel så skulle fortsette å vokse, spre seg og ha fremgang [se Daniel 2:44], og er vi ikke trofaste, vil andre ta vår plass, for dette er kirken og folket som skal besitte riket for evig og alltid (DBY, 438).

Det er vår oppgave å frembringe Sion og opprette Guds rike i dets fullkommenhet og skjønnhet på jorden (DBY, 443).

Riket som vi snakker om, forkynner om og forsøker å bygge opp, er Guds rike på jorden, ikke i stjernehimmelen og heller ikke i solen. Vi forsøker å opprette Guds rike på jorden, der virkelig alt som tilhører menneskene - deres følelser, deres tro, deres hengivenhet, deres ønsker og alle handlinger i livet, hører hjemme, så de kan styres ved det åndelig og timelig (DBY, 339).

Når Guds rike er fullt ut opprettet og etablert på jordens overflate og har forrang fremfor alle andre nasjoner og riker, vil det beskytte folket så de kan nyte godt av alle sine rettigheter, uansett hva de tror på, hva de bekjenner seg til eller hva de tilber (DBY, 440).

Jeg lærte for mange år siden at Herren står ved roret som styrer Sions skip… Hvis vi ikke gjør nøyaktig det Herren har befalt, vil våre gjerninger være forgjeves. Dette har vært min erfaring fra begynnelsen av. På alle små og store veier i livet må vi lære å rette oss strengt etter sannheten. Det er opp til oss å vite hva vi burde gjøre, og så gjøre det. Selv om det ikke skulle være noen utsikt til å utføre det på jorden, kan vi så opplagt forsøke, og hvis vi forsøker av all vår makt, vil handlingen i det minste vise at vi har et bestemt og besluttsomt sinn, smykket med tålmodighet og utholdenhet. Og hvis vi, til tross for alle våre besluttsomme forsøk, likevel ikke greier å oppnå vår hensikt, er det meget sannsynlig at Herren vil strekke ut sin hånd og gi seier (DBY, 441).

Hvis dette folk lever opp til prinsippene de har tatt imot, vil de bli i stand til å gi nasjonene råd, for vi bygger på et rettferdig grunnlag, og våre prinsipper er sannhet, rettferdighet og hellighet. La oss stå fast på disse prinsipper til de knuser dårskapen, … og vi blir dem som lærer nasjonene visdom (DBY, 441).

Hva vil bli det endelige resultat av gjengivelsen av evangeliet, og de siste-dagers-helliges fremtid? Hvis de er trofaste mot prestedømmet som Gud har gitt oss, vil evangeliet revolusjonere hele menneskehetens verden. Jorden vil bli helliggjort, og Gud vil forklare den, og de hellige vil bo på den i Faderens og Sønnens nærhet (DBY, 438).

Guds rikes verk innbefatter innsamlingen av Israels hus

Vi har et mål i sikte, og det er å få innflytelse blant alle jordens innbyggere i den hensikt å opprette Guds rike i dets rettferdighet, kraft og herlighet, og for å opphøye Guds navn og få det navn som vi lever ved, holdt i ære overalt, så han kan bli hedret, så hans gjerninger kan bli hedret, så vi selv kan bli hedret, og så vi kan opptre slik at vi er verdige til hans barns karakter (DBY, 438-39).

Vi skal bygge opp … Sion, samle Israels hus og forløse jordens nasjoner [se L&p 115:4-6], Dette folk har dette verk å utføre, enten vi lever så vi får se det eller ikke. Alt dette er vårt ansvar (DBY, 437).

Det kreves av oss at vi skal påse at evangeliet blir forkynt for Israels hus (DBY, 437).

Vi samler nå [18631 de Abrahams barn som har kommet gjennom Josef og hans sønners lender, nærmere bestemt gjennom Efraim, hvis barn er blandet i alle jordens nasjoner (DBY, 437).

Hvem er Israel? Det er de som er Abrahams ætt, som fikk et løfte gjennom sine forfedre [se 1. Mosebok 22:17-18], og alle de andre av menneskenes barn som tar imot sannheten, er også Israel. Mitt hjerte banker alltid for dem hver gang jeg henvender meg til nådens trone (DBY, 437).

Israel er spredt blant alle jordens nasjoner. Efraims blod er blandet med hele jordens blod. Abrahams ætt er blandet med den opprørske ætt over hele menneskenes verden (DBY, 437).

De som bor på øyene [i Stillehavet] og de innfødte i [Amerika], er av Israels hus - av Abrahams ætt, og løftet gjelder dem, og hver eneste sjel av dem vil før eller senere bli frelst i Guds rike eller tilintetgjort så de levnes hverken rot eller gren (DBY, 437).

Det å ha og bevare evangeliets ånd, samle Israel, forløse Sion og frelse verden er det som først og fremst må ivaretas, og det skulle være hjertets fremste ønske hos Det første presidentskap, Israels eldster og alle embedsmenn i Guds kirke og rike (DBY, 137).

Guds rike kan ikke utryddes

Gud har begynt å opprette sitt rike på jorden, og hele helvete og dets djevler går imot det. Helvete åpner munnen og sender ut sine djevler og deres smådjevler. Hvorfor? For å utrydde Guds rike fra jorden. Men det kan de ikke gjøre (DBY, 442).

Hvis det finnes noen hjerter eller sjeler i denne byen eller andre steder som i frykt lurer på om vi kommer til å bli utryddet eller om denne kirke vil holde ut og bli den mektige kraft på jorden, ifølge Guds tjeneres forutsigelser, vil jeg si til alle slike skjelvende sjeler at dere trenger ikke ha noen slik frykt. Det er bare én ting dere trenger å frykte, og det gjelder dere selv, at dere ikke må forlate det lys som Herren har gitt dere og vandre ut i mørket og vende tilbake til verdens ynkelige elementer og igjen lengte etter det som hører verden til i disses syndige tilstand (DBY, 442).

Når de ugudelige har makt til å blåse ut solen så den ikke skinner mer, når de har makt til å bringe elementene til opphør, midlertidig stoppe hele naturens system og gjøre Den allmektiges trone til en fotskammel, da kan de tenke på å få kontroll over «mormonismens» vekst og forpurre himmelens uforanderlige hensikter [se L&p 121:33]. Mennesker kan forfølge det folk som tror på dens læresetninger, fortelle og utgi løgner for å bringe trengsler over dem, jord og helvete kan slutte seg sammen i ett stort forbund mot den og bruke sine onde krefter til det ytterste, men den vil stå fast og urokkelig midt i alt dette som himmelens støtter. Mennesker kan forfølge profeten og dem som tror på ham og oppholder ham, de kan drive de hellige bort og drepe dem, men dette påvirker ikke «mormonismens» sannheter en tøddel, for de vil stå fast når elementene smelter i glødende varme og himmelen blir rullet sammen som en bokmll og den faste jorden går i oppløsning [se Jesaja 34:4, L&p 88:95] (DBY, 442-43).

I det hjelpeløse spedbarnet ved sin mors bryst ser vi et menneske, en apostel, en hellig - ja, generasjoner av menn med riker, troner og herredømmer. Da blir dette lille spinkle dødelige vesens liv fylt med store og mektige resultater, og dets verdi er uvurderlig. Hvis det er slik med et spedbarn, hva kan vi da vente skal vokse ut av dette spede rike? Vi kan se frem til alt som hører til storhet og godhet, til makt og kraft, til herredømme og herlighet. Hvor nidkjært bør vi da ikke vokte rettighetene til denne spede kraft? Hvor ivrige og konstante skulle vi ikke forsvare dens interesser og støtte dens lover og hellige institusjoner! (DBY, 439).

Mitt hjerte har funnet trøst. Jeg ser Guds folk, at de har blitt jaget, kastet ut, drevet bort fra menneskenes blikk. Jordens og helvetes krefter har strebet etter å utrydde dette rike fra jorden. Det har lykkes de ugudelige å gjøre det i tidligere tider, men dette rike kan de ikke utrydde (DBY, 442).

«Det gjelder Guds rike eller ingenting»

Guds rike er alt som virkelig er verd noe [se Matteus 6:33]. Alt annet er ikke verd å eie, hverken her eller i det hinsidige. Uten det ville alt annet vært som et tørt tre som er klart til å brennes - alt blir fortært og asken driver med de fire vinder (DBY, 444).

For meg gjelder det Guds rike eller ingenting på jorden. Uten det ville jeg ikke gi en øre for hele verdens rikdom, herlighet, prestisje og makt tilsammen, for som duggen på gresset svinner det bort og blir glemt, og som blomsten i gresset visner det og forsvinner. Døden stiller den mektigste monark på linje med den fattigste sultende tigger, og begge må stå for Guds domstol for å svare for de gjerninger som er gjort i kjødet [se Johannes’ åpenbaring 20:12] (DBY, 444-45).

For oss gjelder det Guds rike eller ingenting, og vi vil opprettholde det, eller dø i forsøket - selv om vi ikke skal dø i forsøket. Det er en trøst for mange å bli forsikret om at vi ikke skal dø i forsøket, men vi skal leve i forsøket. Vi vil opprettholde Guds rike, leve, og hvis vi ikke opprettholder det, skal vi ikke bare dø timelig, men også en evig død. Handle derfor slik at dere kan leve (DBY, 445).

Hvis du gir noe for å bygge opp Guds rike, gi det beste du har. Hva er det beste du har å vie til Guds rike? Det er talentene Gud har gitt deg. Hvor mange? Alle sammen. Hvilke ypperlige talenter! Hvilken praktfull gave!… La oss vie alle evner vi har til å bygge opp Guds rike, og du vil oppnå alt sammen (DBY, 445).

Studieforslag

Guds folk søker å bygge opp Guds rike

  • Hva føler du ved å vite at du som medlem av Kirken er med på arbeidet med å bygge opp Guds rike på jorden? Hvilke ansvarsoppgaver innebærer dette? Hvilke velsignelser vil vi få når Guds rike er fullstendig opprettet på jorden?

  • Hvordan kan vi sikre oss at det vi gjør er «nøyaktig det Herren har befalt»? Hva vil skje hvis vi gjør dette?

  • Hvordan kan medlemmer av Kirken bli «dem som lærer nasjonene visdom», individuelt eller kollektivt?

  • Hva er «de siste-dagers-helliges fremtid» hvis vi er trofaste?

Guds rikes verk innbefatter innsamlingen av Israels hus

  • Hvordan kan vi «opptre slik at vi er verdige» til vår stilling som Guds barn? Hvordan kan våre handlinger gi Herren og hans verk heder og ærbødighet?

  • Hvem tilhører Israels hus? Hvordan kan dere være med på Israels innsamling?

Guds rike kan ikke utryddes

  • Hvilke tegn ser du på at Satan og hans tilhengere virkelig forsøker å ødelegge Guds rike i dag? Hvordan kan vi styrke vår familie så de kan motstå deres innsats? Hvordan kan kunnskapen om at Guds rike ikke kan utryddes gi oss styrke til å motstå fristelser og utholde prøvelser?

  • Hva sier president Young er det eneste vi trenger å frykte som medlemmer av Kirken? Hva kan vi gjøre for å sikre at denne frykten ikke går i oppfyllelse? Hvordan kan din tro på Gud og ditt studium av evangeliet hjelpe deg å eliminere annen frykt som du måtte ha?

«Det gjelder Guds rike eller ingenting»

  • Hvorfor tror du president Young sa at Guds rike er det eneste som er verd å ha? Hva betyr «det gjelder Guds rike eller ingenting» for deg?

  • Hvilke talenter eller gaver er du villig til å vie til å bygge opp Guds rike?

Bilde
Salt Lake Temple in 1892

Fotografi av Salt Lake tempel i 1892. Dette templet står som et monument over de tidlige helliges tro og engasjement.