Leringen van kerkpresidenten
Hoofdstuk 15: Het eeuwig huwelijk


Hoofdstuk 15

Het eeuwig huwelijk

‘De volheid en de zegeningen van het priesterschap en het evangelie komen voort uit het celestiale huwelijk. Het is de hoogste verordening van het evangelie en de hoogste verordening van de tempel.’

Uit het leven van Joseph Fielding Smith

De achttienjarige Joseph Fielding Smith was dan wel verteld dat er een jonge studente, Louie Emily Shurtliff genaamd, bij de familie Smith zou komen wonen. Toch was hij verbaasd — en aangenaam verrast — toen hij op zekere dag van zijn werk thuiskwam en hij Louie een lofzang op de piano van de familie hoorde spelen. Op die dag aan het eind van de zomer van 1894 sloten Joseph en Louie vriendschap, die geleidelijk uitgroeide tot liefde. Zij werden op 26 april 1898 in de Salt Laketempel aan elkaar verzegeld.1

Louie en Joseph hielden echt van elkaar. In de twee jaar dat hij een zending in Engeland vervulde, waarvoor hij kort na hun huwelijk was geroepen, werkte ze voor haar vader om hem financieel te ondersteunen. Ze steunde hem ook emotioneel en spiritueel door hem bemoedigende brieven te sturen. Nadat hij was teruggekeerd, stichtten ze een gelukkig gezin en verwelkomden twee dochters. Maar na tien jaar huwelijk werd Louie tijdens haar derde zwangerschap ernstig ziek. Ze stierf op 31-jarige leeftijd.

Joseph putte troost uit de zekerheid dat Louie ‘naar een betere wereld’ was gegaan. Hij nam een gebed in zijn dagboek op dat hij ‘waardig [mocht] zijn om haar in eeuwige heerlijkheid te ontmoeten, om weer met haar verenigd te worden.’2 Maar hoeveel troost en hoop het evangelie hem ook bood, hij miste Louie vreselijk. Hij maakte zich ook zorgen over zijn dochters nu er geen moeder meer was. Kort na Louies dood ontmoette Joseph Ethel Georgina Reynolds. Hoewel zijn liefde voor Louie onverminderd bleef, ging hij van Ethel houden, en zijn dochters ook. Na goedkeuring van zijn ouders, Louies ouders en Ethels ouders vroeg Joseph Ethel ten huwelijk. Ze werden op 2 november 1908 verzegeld. Ze hadden samen een gelukkig en boordevol leven, daar zij nog eens negen kinderen kregen. Hun gezin karakteriseerde zich door orde, vlijt, respect, reinheid, zachte discipline, liefde en gezond plezier.3

Na een huwelijk van 29 jaar stierf Ethel aan een slopende ziekte die haar gezondheid vier jaar lang had ondermijnd. Nogmaals voelde Joseph zich, hoewel getroost door de zekerheid van het eeuwige huwelijk, eenzaam.4 En nogmaals ontmoette hij iemand met wie hij door het leven kon gaan. Hij en Jessie Evans werden op 12 april 1938 verzegeld. ‘In de 33 jaar dat ze samen waren, vergezelde ze hem bijna op al zijn reizen, kort en lang. Hij hielp haar op zijn beurt met boodschappen doen, met de afwas en in de herfst met fruit wecken. Hij had er geen moeite mee dat hij een apostel met een schort voor was.’5 Jessie zei vaak over haar echtgenoot: ‘Hij is de aardigste man die er bestaat. Ik heb hem nog nooit een onvriendelijk woord horen zeggen.’ Met een glimlach antwoordde hij dan: ‘Ik ken geen onvriendelijke woorden.’6

Biograaf John J. Stewart heeft het volgende over president Smiths liefde en genegenheid jegens Jessie geschreven: ‘Vanaf de kansel spoorde hij echtgenoten aan om lief voor en toegewijd aan hun vrouw te zijn. Maar de preek die mij het meest is bijgebleven, is dat hij op een hete dag in juli 1971 heuvelopwaarts in het steile noorden van Salt Lake City naar het ziekenhuis is gelopen om zijn 95ste verjaardag aan het bed van zijn zieke vrouw Jessie door te brengen. Toen haar toestand verslechterde, bleef hij wekenlang dag en nacht bij haar om een oogje op haar te houden en haar tot het einde toe te troosten en te bemoedigen.’7

Jessie overleed op 3 augustus 1971. Twee maanden later sprak president Smith het openingswoord in de algemene conferentie. Uit zijn getuigenis bleek dat hij, ondanks zijn verdriet, zijn vertrouwen in God bleef stellen en zijn hoop op het eeuwige leven bleef vestigen:

‘Ik voel mij gedrongen om net als Job vanouds, wiens kennis uit dezelfde bron kwam als die van mij, te zeggen: ‘Ik weet echter: mijn Verlosser leeft, en Hij zal ten laatste over het stof opstaan’ en ik ‘zal [in] mijn vlees God aanschouwen. Ik zelf zal Hem aanschouwen, en mijn ogen zullen Hem zien. […]’ [Job 19:25–27, HSV.]

‘En nu ik mijn getuigenis aan dat van Job paar, wil ik mij ook met hem verenigen in dankzegging voor de kreet, die hij uit doodsangst en zielensmart slaakte: ‘[…] De Heere heeft gegeven en de Heere heeft genomen; de Naam van de Heere zij geloofd!’ (Job 1:21, HSV.)

‘Ik bid dat we allen de macht van de Heilige Geest bij ons zullen hebben, oprecht voor het aangezicht van de Heer zullen wandelen en het eeuwige leven zullen beërven in de woningen en koninkrijken die voor de gehoorzamen zijn bereid.’8

Na de toespraak van president Smith zei president Harold B. Lee, die de bijeenkomst leidde: ‘Ik ben er zeker van dat alle leden van de kerk, zich bewust van de omstandigheden waaronder hij deze krachtige boodschap heeft gebracht, enorm zijn opgebouwd door de kracht die er deze ochtend van hem is uitgegaan. Dank u, president Smith, uit de grond van ons hart.’9

Leringen van Joseph Fielding Smith

1

Het celestiale huwelijk is de hoogste verordening van het evangelie van Jezus Christus.

Er is niet één verordening in het evangelie van Jezus Christus van groter belang, of plechtiger en heiliger van karakter, en noodzakelijker voor [onze] eeuwige vreugde […] dan het huwelijk.10

De volheid en de zegeningen van het priesterschap en het evangelie komen voort uit het celestiale huwelijk. Het is de hoogste verordening van het evangelie en de hoogste verordening van de tempel.11

Ik wil er bij mijn goede broeders en zusters, de goede leden van de kerk, op aandringen om naar de tempel te gaan en daar voor tijd en alle eeuwigheid in het huwelijk te treden.12

2

In tegenstelling tot het huwelijk in de wereld duurt het huwelijk in het heilsplan eeuwig.

Het huwelijk is voor veel mensen niet meer dan een burgerlijke verbintenis of overeenkomst tussen een man en een vrouw, die aangeeft dat ze een huwelijksrelatie hebben. Het is echter een eeuwig beginsel, waar het bestaan van het mensdom van afhangt. De Heer heeft deze wet, als onderdeel van de evangeliewetten, aan het begin van de wereld aan de mens gegeven en het eerste huwelijk diende eeuwig te duren. Volgens de wet van de Heer dient elk huwelijk eeuwig te duren. Als het mensdom strikt gehoorzaam het evangelie zou naleven en in de liefde zou blijven die de Geest van de Heer brengt, waren alle huwelijken eeuwig. […]

[…] Het huwelijk is, zoals de heiligen der laatste dagen het begrijpen, een verbond dat verordend is eeuwig te duren. Het is de basis van de eeuwige verhoging, want zonder het huwelijk kan er geen eeuwige vooruitgang in het koninkrijk Gods zijn.13

Afbeelding
A black couple. The man is sitting in a chair and looking back at his wife who is behind the chair. She has her arms on his shoulders.

‘Het huwelijk, zoals de heiligen der laatste dagen het zien, is een verbond dat verordend is om eeuwig te duren.’

Het is duidelijk voor wie de krant lezen, het nieuwsbericht op de radio volgen en naar de televisie kijken dat veel te veel mensen het huwelijk en het gezin niet zien zoals de Heer ze bedoeld heeft.14

Het huwelijk is een heilig verbond. Toch komt het vaak voor dat onbeschofte en onreine mensen, alsmede mensen die zichzelf beschaafd vinden maar niets op hebben met dit heilige beginsel, er onbetamelijke grappen over maken, er lollig over doen en het totaal niet serieus nemen.15

De Heer heeft ons zijn eeuwige evangelie als licht en banier gegeven. Dit evangelie omvat zijn heilige huwelijksorde, die eeuwig is. We dienen niet en moeten niet de huwelijksgewoonten van de wereld navolgen. Wij hebben meer licht dan de wereld en God verwacht meer van ons dan Hij van hen verwacht.

Wij weten wat de ware huwelijksorde is. We weten hoe belangrijk het gezin in het heilsplan is. We weten dat we in de tempel dienen te trouwen en dat we rein en zuiver moeten blijven, zodat de Heilige Geest der belofte zijn bekrachtigende zegel aan ons huwelijk kan hechten.

Wij zijn geestkinderen van onze eeuwige Vader. Hij heeft lang geleden een heilsplan opgesteld. Dat plan houdt in dat we naar de aarde komen, ons hier ontplooien en vooruitgang boeken en worden zoals Hij is. Met andere woorden: Hij heeft ons voorzien van een evangelieplan dat ons in staat stelt zelf een eeuwig gezin te hebben en het eeuwige leven te genieten.16

Het is nooit de bedoeling van de Vader geweest om het huwelijk bij de dood van het sterfelijk lichaam te beëindigen. Hij wil juist eer, heerschappij en macht aan de verbonden partijen toevoegen en het gezin in alle eeuwigheid in het koninkrijk van God laten voortbestaan. Dergelijke zegeningen zijn voorbehouden aan hen die bereid zijn om zich nauwkeurig aan dit verbond te houden zoals de Heer dat heeft geopenbaard. Het is niet louter een verbond tussen een man en een vrouw, want de Heer heeft gezegd dat ze in het huwelijk tot één vlees zijn en een verbond met God aangaan.17

3

Trouw blijven aan het huwelijksverbond brengt geluk en leidt tot eeuwige heerlijkheid.

Ik ben de Heer dankbaar voor de kennis over het eeuwig huwelijksverbond, dat de man recht geeft op zijn vrouw en de vrouw recht geeft op haar man in de toekomende wereld, mits zij naar het huis des Heren zijn gegaan en voor tijd en alle eeuwigheid in de echt zijn verenigd door iemand die deze verzegelbevoegdheid bezit, want zij kunnen deze zegen op geen enkele andere wijze krijgen. Ik ben ook dankbaar voor de kennis dat de gezinsband, het gezin als geheel, in het toekomende leven in rechtschapenheid zal voortduren, mits op de juiste manier gevormd.18

Ik wil allen die naar de tempel zijn geweest en daar zijn gehuwd dringend verzoeken trouw en waar aan hun verbonden en verplichtingen te zijn, want in het huis des Heren hebt u plechtige verbonden gesloten.19

Niets zal de mens zo vlot voorbereiden op heerlijkheid in het koninkrijk van God als getrouwheid aan het huwelijksverbond. […]

Indien op de juiste wijze ontvangen, wordt dit verbond het middel tot het grootste geluk. Het leidt tot de grootste eer in dit leven en in het toekomende leven — eer, heerschappij en macht in volmaakte liefde. Die zegeningen van eeuwige heerlijkheid zijn voorbehouden aan hen die bereid zijn om zich aan dit en alle andere verbonden van het evangelie te houden.20

Afbeelding
Family looking at photo albums.

‘De gezinsband, het gezin als geheel, [zal] in het toekomende leven in rechtschapenheid […] voortduren, mits op de juiste manier gevormd.’

Wat houdt het huwelijk in voor de leden van de kerk? Het houdt in dat zij door die verordening de grootste zegen, de hoogste zegen, de zegen van eeuwige levens, ontvangen. Zo stelt de Heer het: ‘eeuwige levens’, wat inhoudt dat niet alleen man en vrouw het eeuwige leven beërven, maar ook hun kinderen die in het verbond zijn geboren, zullen bij getrouwheid eveneens recht hebben op eeuwige levens. En verder dat de man en de vrouw na de opstanding uit de dood geen einde zullen hebben. Daar bedoelt de Heer mee dat ze een voortzetting van nakomelingschap zullen hebben en dat er geen eind aan het gezin als geheel komt. [Zie LV 132:19–24.]21

Om de doeleinden van onze eeuwige Vader te verwezenlijken, moet er een verbintenis zijn die een man en een vrouw de zegeningen van Godschap brengen, mits zij zoals beloofd waar en trouw zijn. Een man noch een vrouw kan de volheid van de zegeningen van het koninkrijk van God alleen ontvangen, maar samen kunnen zij alle zegeningen en voorrechten krijgen die verband houden met de volheid van het koninkrijk van de Vader.22

4

Ieder mens van wie het hart oprecht is, zal de gelegenheid hebben om de zegeningen van het eeuwige huwelijk te ontvangen, hetzij in dit leven, hetzij in het volgende.

In het grootse heilsplan is er niets over het hoofd gezien. Het evangelie van Jezus Christus is het mooiste dat er op aarde is. Het sluit elk oprecht mens in die Hem ijverig zoekt en verlangt zijn wetten en verbonden te gehoorzamen. Als iemand dus om enige reden niet heeft voldaan aan een van de verbonden, zal de Heer hem of haar oordelen naar het voornemen van het hart. Er zijn duizenden leden van de kerk [die ver van een tempel af wonen] die zijn getrouwd en een gezin hebben grootgebracht, die het hebben moeten stellen zonder de verzegeling voor tijd en alle eeuwigheid. Velen van hen zijn inmiddels overleden en zij hebben hun zegeningen op plaatsvervangende wijze ontvangen. Het evangelie is een plaatsvervangend werk. Jezus heeft voor ieder mens plaatsvervangend werk gedaan, omdat we dat niet voor onszelf konden doen. Evenzo staat Hij de levende leden van de kerk toe om als plaatsvervangers van de doden op te treden, die niet in de gelegenheid waren om het zelf te doen.

Verder zijn er duizenden jonge mannen en vrouwen die naar de geestenwereld zijn overgegaan zonder die zegeningen te ontvangen. Velen van hen zijn in de oorlog gesneuveld; velen zijn in hun jeugd overleden en velen in hun kinderjaren. De Heer zal niet een van hen vergeten. Alle zegeningen die verband houden met de verhoging zullen hun worden gegeven, want dat is de gang van de gerechtigheid en de barmhartigheid. Dat geldt ook voor wie in de ringen van Zion en in de schaduw van onze tempels wonen; als hen in dit leven zegeningen ontgaan, dan zullen ze die zegeningen in het millennium krijgen.23

Niemand die getrouw blijft, kan de verhoging worden ontzegd. […] Een afvallige echtgenoot, kan zijn getrouwe vrouw niet de verhoging ontzeggen of andersom.24

5

Kinderen en jongeren bereiden zich op het eeuwig huwelijk voor door zich in het huwelijksverbond te verdiepen, groot geloof te oefenen, en rein en zuiver te blijven.

Mogen alle vaders en moeders in de kerk hun kinderen bijbrengen dat het huwelijksverbond heilig is. Laten zij hun kinderen inprenten dat zij alleen de zegeningen van eeuwige levens kunnen ontvangen door de verbonden van God te eren, waarvan het eeuwig huwelijksverbond een van de belangrijkste en noodzakelijkste verbonden is.25

Dit leven is kort en de eeuwigheid is lang. Als het tot ons doordringt dat het huwelijksverbond eeuwig zal duren, dan moeten we er ook zorgvuldig mee omgaan. […] Het advies aan onze jongeren is om zorgvuldig een huwelijkspartner te kiezen die groot geloof in het evangelie heeft. Het ligt eerder in de lijn der verwachtingen dat die persoon zich aan elke belofte en elk verbond houdt. Als de jongemannen en jongevrouwen weten wat de goddelijke zending van onze Heer inhoudt en in het evangelie geloven dat bij monde van de profeet Joseph Smith is geopenbaard, is de kans op een gelukkig eeuwigdurend huwelijk het grootst.26

Ik verzoek jullie dringend, jeugd van Zion, rein en zuiver te blijven, zodat je samen met de partner van je keuze naar het huis des Heren kunt gaan en al die geweldige zegeningen kunt genieten die de Heer je aanbiedt.27

Er is één ding […] waar ik de aandacht op wil vestigen — jonggehuwden zijn vaak niet tevreden met een eenvoudig en bescheiden begin. Ze willen net zoveel bestedingsruimte als hun ouders hebben op het ogenblik dat zij, de kinderen, gaan trouwen. […] Ze willen van meet af aan alle mogelijke luxes om een gerieflijk leven te hebben. Ik vind dat ze daarmee een vergissing begaan. Ik vind dat ze bescheiden moeten beginnen, dat ze hun geloof in de Heer moeten stellen, dat ze hun bestaan langzamerhand, stukje bij beetje, moeten opbouwen, totdat ze de luxe hebben die ze verlangen.28

6

De man en vrouw die zich getrouw aan alle verordeningen en beginselen van het evangelie houden, zullen steeds meer huwelijksgeluk ervaren.

Het huwelijk is door God ingesteld. Als het in heiligheid wordt aanvaard en nageleefd is het een uitstekend beginsel. Als de mannen en vrouwen van tegenwoordig dit verbond in ootmoed, liefde en geloof zouden aangaan, zoals hen wordt geboden, en rechtschapen op de weg van het eeuwige leven zouden wandelen, waren er geen echtscheidingen, geen ontwrichte gezinnen, maar onuitsprekelijk geluk en ondenkbare vreugde.29

Ik wil al mijn goede broeders en zusters die een tempelhuwelijk hebben, inprenten dat ze nooit de grootse zegeningen moeten vergeten die hun verleend zijn: dat de Heer hun, bij getrouwheid, het recht heeft gegeven om zijn zoons en dochters te worden, mede-erfgenamen van Jezus Christus, in het bezit van alles, zoals het hier staat, wat de Vader heeft [verwijzend naar Romeinen 8:13–19 en Leer en Verbonden 76:54–60].

En toch zijn er leden van de kerk die dit niet beseffen, want nadat zij voor tijd en alle eeuwigheid zijn gehuwd […] en de belofte van de volheid van het koninkrijk van de Vader hebben ontvangen, laten zij dingen in hun leven toe die voor wrijving zorgen en tot verdeeldheid leiden. En ze vergeten dat ze een verbond voor tijd en alle eeuwigheid met elkaar hebben gesloten; en dat niet alleen, ze hebben een verbond met hun Vader in de hemel gesloten.30

Afbeelding
An older couple sitting together outdoors on a bench. They are smiling and laughing.

De man en vrouw die zich getrouw aan alle verordeningen en beginselen van het evangelie houden, zullen steeds meer huwelijksgeluk ervaren.

Als een echtpaar ijverig en getrouw alle verordeningen en beginselen van het evangelie in acht neemt, zou dat elke reden voor een echtscheiding in de kiem smoren. Man en vrouw zouden meer huwelijksgeluk ervaren en in de loop der tijd meer en meer op elkaar gesteld raken. Niet alleen zou de man zijn vrouw liefhebben en de vrouw haar man, maar de kinderen in het gezin zouden in een sfeer van liefde en harmonie opgroeien. De liefde onderling zou geen schade oplopen en bovendien zou de liefde jegens onze eeuwige Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, zich steviger in hun ziel vastzetten.31

Suggesties voor studie en onderwijs

Vragen

  • Dit hoofdstuk begint met voorbeelden van vreugde en verdriet die deel kunnen uitmaken van het huwelijks- en gezinsleven. Hoe kan de leer van het eeuwige gezin ons sterken in gelukkige en verdrietige tijden?

  • Wat maakt het celestiale huwelijk tot ‘de hoogste verordening van de tempel’? (Zie paragraaf 1.)

  • President Smith stelt de huwelijksopvattingen van de Heer tegenover de huwelijksopvattingen van de wereld (zie paragraaf 2). Wat is er zo opvallend aan het contrast? Hoe kunnen wij ons huwelijk en ons gezin beschermen?

  • In paragraaf 3 noemt president Smith minstens vijf zegeningen op die men krijgt als men ‘trouw en waar’ aan het huwelijksverbond is. Wat houdt het voor u in om trouw en waar aan het huwelijksverbond te zijn?

  • Wat kunnen ouders zoal doen om ‘hun kinderen bij [te] brengen dat het huwelijksverbond heilig is’? (Zie paragraaf 5 voor enkele ideeën.)

  • In paragraaf 6 legt president Smith uit hoe iemand meer huwelijksgeluk kan ervaren. Welke voorbeelden hebt u gezien van dit beginsel? Denk, indien u getrouwd bent, na over wat u kunt doen om het geluk in uw huwelijk te vergroten.

Relevante Schriftteksten

1 Korintiërs 11:11; LV 42:22; 131:1–4; Mozes 3:18–24

Onderwijstip

‘Als u vragen op het bord schrijft voordat de klas begint, kunnen de leerlingen alvast over het onderwerp van de les nadenken.’ (Onderwijzen — geen grotere roeping [1999, p. 93.)

Noten

  1. Zie Joseph Fielding Smith jr. en John J. Stewart, The Life of Joseph Fielding Smith (1972), pp. 65–75; Francis M. Gibbons, Joseph Fielding Smith: Gospel Scholar, Prophet of God (1992), pp. 51–55.

  2. In: The Life of Joseph Fielding Smith, p. 162.

  3. Zie The Life of Joseph Fielding Smith, pp. 214–241.

  4. Zie The Life of Joseph Fielding Smith, p. 249.

  5. Zie The Life of Joseph Fielding Smith, pp. 12–13.

  6. In: The Life of Joseph Fielding Smith, p. 268.

  7. John J. Stewart. In: The Life of Joseph Fielding Smith, p. 11; hoewel dit boek geschreven is door John J. Stewart en Joseph Fielding Smith jr. komt deze anekdote van de hand van John J. Stewart.

  8. ‘I Know That My Redeemer Liveth’, Ensign, december 1971, p. 27.

  9. In: Conference Report, oktober 1971, p. 7.

  10. ‘The Law of Chastity’, Improvement Era, september 1931, p. 643; zie ook Doctrines of Salvation, red. Bruce R. McConkie, drie delen. (1954–1956), 2:58.

  11. In: ‘Lay Cornerstone at Provo Temple’, Deseret News, 22 mei 1971, p. B2.

  12. In: Conference Report, oktober 1951, p. 120.

  13. ‘The Perfect Marriage Covenant’, Improvement Era, oktober 1931, p. 704.

  14. ‘President Joseph Fielding Smith Speaks to 14,000 Youth at Long Beach, California’, New Era, juli 1971, pp. 7–8.

  15. The Restoration of All Things (1945), p. 259.

  16. ‘President Joseph Fielding Smith Speaks to 14,000 Youth at Long Beach, California’, p. 8.

  17. The Restoration of All Things, p. 259.

  18. In: Conference Report, april 1915, p. 119.

  19. In: Conference Report, oktober 1951, p. 120.

  20. ‘The Law of Chastity’, p. 643; zie ook Doctrines of Salvation, 2:58–59.

  21. In: Conference Report, oktober 1951, pp. 120–121.

  22. ‘Obedience to the Truth’, Relief Society Magazine, januari 1960, p. 6.

  23. Answers to Gospel Questions, samengesteld door Joseph Fielding Smith jr., vijf delen. (1957–1966), 2:37–38.

  24. Privécorrespondentie, geciteerd in Doctrines of Salvation, 2:65.

  25. In: Conference Report, oktober 1965, p. 30.

  26. ‘Marriage Ordained of God’, Young Woman’s Journal, juni 1920, pp. 307–308; zie ook Doctrines of Salvation, 2:77–78.

  27. ‘President Joseph Fielding Smith Speaks to 14,000 Youth at Long Beach, California’, p. 10.

  28. In: Conference Report, april 1958, p. 30.

  29. The Restoration of All Things, p. 259.

  30. In: Conference Report, april 1949, p. 135.

  31. In: Conference Report, april 1965, p. 11.