Generalkonferanse
Stødig i stormene
Generalkonferansen april 2022


Stødig i stormene

Når stormene i livet kommer, kan du være stødig fordi du står på din klippe av tro på Jesus Kristus.

Mine kjære brødre og søstre, vi har blitt velsignet i dag med å høre Guds inspirerte tjenere gi råd og oppmuntring. Uansett hvor vi er, vet vi alle at vi lever i stadig vanskeligere tider. Min bønn er at jeg kan hjelpe dere å stå stødig i stormene vi står overfor, med et fredfylt hjerte.1

Vi må huske at i utgangspunktet er hver enkelt av oss et elsket Guds barn og at han har inspirert tjenere. Disse Guds tjenere har forutsett tiden vi lever i. Apostelen Paulus skrev til Timoteus: “Dette skal du vite, at i de siste dager skal det komme farlige tider.”2

Alle med øyne til å se tidens tegn og ører til å høre profetenes ord, vet at dette er sant. De største farene kommer fra ondskapens krefter. Disse kreftene øker i styrke. Derfor vil det bli vanskeligere, ikke lettere, å overholde paktene vi må inngå og holde for å etterleve Jesu Kristi evangelium.

For dem av oss som er bekymret for seg selv og for dem vi er glad i, finnes det håp i løftet Gud har gitt om et trygt sted i stormene som venter oss.

Her er et ordbilde av dette stedet. Det har gjentatte ganger blitt beskrevet av levende profeter. For eksempel, i Mormons bok står det om en inspirert og kjærlig far som fortalte sine sønner hvordan de skulle styrke seg for å stå stødig i stormene som lå foran dem: “Og nå, mine sønner, husk, ja, husk at det er på vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds Sønn, at dere må bygge deres grunnvoll, så djevelen, når han sender ut sine mektig vinder, ja, sine piler i hvirvelvinden, ja, når all hans hagl og hans mektige storm slår mot dere, skal det ikke ha noen makt over dere til å trekke dere ned i elendighetens og den evige pines avgrunn fordi klippen dere er bygget på, er en sikker grunnvoll, og hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle”.3

Den elendighet og evige pines avgrunn som han talte om, er de forferdelige virkningene av synder hvis vi ikke fullt ut omvender oss fra dem. De voksende stormene er Satans fristelser og økende angrep. Det har aldri vært viktigere enn det er nå å forstå hvordan man bygger på denne sikre grunnvollen. For meg finnes det ikke noe bedre sted å lete enn i kong Benjamins siste preken, også nedtegnet i Mormons bok.

Kong Benjamins profetiske ord kan anvendes på oss i vår tid. Han visste av egen erfaring om krigens redsler. Han hadde forsvart sitt folk i kamp og stolt på Guds kraft. Han så tydelig Lucifers forferdelige krefter for å friste Guds barn, prøve å overvinne dem og å gjøre dem motløse.

Han oppfordret sitt folk og oss til å bygge på den eneste sikre klippe av sikkerhet, som er Frelseren. Han gjorde det klart at vi står fritt til å velge mellom rett og galt, og at vi ikke kan unngå konsekvensene av våre valg. Han snakket direkte og skarpt fordi han visste hvilken sorg som ville komme til dem som kanskje ikke ville høre og gi akt på hans advarsler.

Slik beskrev han konsekvensene som følger vårt valg om enten å følge Åndens tilskyndelser eller å følge de onde budskapene som kommer fra Satan, hvis hensikt er å friste og ødelegge oss:

“For se, det er uttalt et ve over den som velger å adlyde denne [onde] ånd, for hvis han velger å adlyde den, og vedblir med det og dør i sine synder, bringer han fordømmelse over sin egen sjel, for han mottar som lønn en evigvarende straff fordi han har overtrådt Guds lov mot sin egen kunnskap …

Hvis et slikt menneske derfor ikke omvender seg, og forblir og dør som en fiende av Gud, vekker den guddommelige rettferdighets krav hans udødelige sjel til en levende erkjennelse av hans egen skyld, som får ham til å trekke seg tilbake fra Herrens nærhet og fyller hans bryst med skyldfølelse og smerte og kvaler, som er som en uslukkelig ild hvis flammer stiger opp evindelig og alltid.”

Kong Benjamin fortsatte med å si: “Alle dere gamle menn og dere unge menn også og dere små barn som kan forstå mine ord, for jeg har talt tydelig til dere så dere kunne forstå, jeg ber at dere må våkne til erindring om den redselsfulle situasjon de befinner seg i som har falt i overtredelse”.4

Kraften i denne advarselen om å omvende meg, danner et bilde i mitt sinn av den sikre tiden da dere og jeg vil stå for Frelseren etter dette liv. Vi ønsker av hele vårt hjerte ikke å vike tilbake, men heller se opp på ham, se ham smile og høre ham si: “Vel gjort, du gode og tro tjener … gå inn”.5

Kong Benjamin gjør det klart hvordan vi kan få håp om å høre disse ordene hvis vi finner veien i dette liv til å få vår natur forandret på grunn av Jesu Kristi forsoning. Dette er den eneste måten vi kan bygge på den sikre klippe og deretter stå fast gjennom fristelsens og prøvelsens stormer som ligger foran oss. Kong Benjamin beskriver denne forandringen i vår natur med en vakker metafor som alltid har berørt mitt hjerte. Den ble brukt av profeter i årtusener og av Herren selv. Det er at vi må bli som et barn – et lite barn.

For noen vil ikke det bli lett å akseptere. De fleste av oss ønsker å være sterke. Vi betrakter kanskje det å være som et barn, som å være svak De fleste foreldre ser frem til den dagen når deres barn vil oppføre seg mindre barnslig. Men kong Benjamin, som forsto like godt som noe annet dødelig menneske hva det ville si å være en mann med styrke og mot, sier klart at å være som et barn ikke er å være barnslig. Det er å være lik Frelseren, som ba til sin Fader om styrke til å gjennomføre sin Faders vilje og sone for syndene til alle sin Faders barn, og deretter gjorde det. Vår natur må forandres til å bli som et barns for å oppnå den styrke vi må ha for å stå stødig i farlige tider.

Her er kong Benjamins rørende beskrivelse av hvordan denne forandringen finner sted: “For det naturlige menneske er en fiende av Gud og har vært det fra Adams fall og vil evindelig og alltid være det, med mindre det føyer seg etter Den hellige ånds tilskyndelser og avlegger det naturlige menneske og blir en hellig gjennom den Herre Kristi forsoning og blir som et barn, lydig, saktmodig, ydmyk, tålmodig, full av kjærlighet, villig til å bøye seg for alt som Herren finner gavnlig å pålegge det, likesom et barn bøyer seg for sin far.”6

Vi mottar denne forandringen når vi inngår og fornyer pakter med Gud. Dette bringer kraften i Kristi forsoning som lar en forvandling finne sted i vårt hjerte. Vi kan føle det hver gang vi tar del i nadverden, utfører en tempelordinans for en avdød slektning, står som et vitne om Frelseren eller tar vare på noen som trenger det som Kristi disippel.

I slike erfaringer blir vi over tid som et barn i vår evne til å vise kjærlighet og adlyde. Vi vil stå på den sikre grunnvoll. Vår tro på Jesus Kristus fører oss til omvendelse og til å holde hans bud. Vi adlyder, og vi får kraft til å motstå fristelse, og vi får Den hellige ånds lovede ledsagelse.

Vår natur endres slik at vi vil bli som et lite barn, lydig mot Gud og mer nestekjærlig. Denne forandringen vil kvalifisere oss til å nyte gavene som kommer gjennom Den hellige ånd. Å ha Åndens ledsagelse vil trøste, veilede og styrke oss.

Jeg har lært noe av det kong Benjamin mente da han sa at vi kunne bli som et lite barn for Gud. Jeg har lært fra mange erfaringer at Den hellige ånd oftest taler med en mild røst, som lettest høres når ens hjerte er saktmodig og lydig, som et barns. Bønnen som virker, er faktisk: “Jeg ønsker bare det du ønsker. Bare fortell meg hva det er. Jeg vil gjøre det.”

Når stormene i livet kommer, kan du være stødig fordi du står på din klippe av tro på Jesus Kristus. Denne troen vil lede deg til daglig omvendelse og konsekvent overholdelse av pakter. Da vil du alltid minnes ham. Og gjennom hatets og ugudelighetens stormer vil du føle deg stødig og håpefull.

I tillegg vil du oppdage at du rekker ut en hånd for å løfte andre i sikkerhet på klippen sammen med deg. Tro på Jesus Kristus fører alltid til større håp og nestekjærlighet overfor andre, som er Kristi sanne kjærlighet.

Jeg bærer mitt høytidelige vitnesbyrd om at Herren Jesus Kristus har gitt deg innbydelsen “Kom til meg”.7 Han innbyr deg, av kjærlighet til deg og til dem du er glad i, til å komme til ham for å få fred i dette liv og evig liv i den kommende verden. Han kjenner fullkomment stormene du vil møte i din prøve som en del av planen for lykke.

Jeg ber deg inntrengende om å ta imot Frelserens innbydelse. Som et saktmodig og kjærlig barn, ta imot hans hjelp. Inngå og hold paktene han tilbyr i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. De vil styrke deg. Frelseren kjenner stormene og de trygge stedene på veien hjem til ham og til vår himmelske Fader. Han kjenner veien. Han er Veien. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.