Generalkonferanse
Guddommelig kjærlighet i Faderens plan
Generalkonferansen april 2022


Guddommelig kjærlighet i Faderens plan

Hensikten med denne gjenopprettede kirkes lære og retningslinjer er å forberede Guds barn til frelse i Det celestiale rike, og til opphøyelse i dets høyeste grad.

Evangeliets plan viser vår himmelske Faders kjærlighet til alle sine barn. For å forstå dette må vi søke å forstå hans plan og hans bud. Han elsker sine barn så høyt at han ga sin enbårne Sønn Jesus Kristus som vår Frelser og Forløser, for å lide og dø for oss. I den gjenopprettede Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har vi en unik forståelse av vår himmelske Faders plan. Dette gir oss en annen måte å se hensikten med jordelivet på, den guddommelige dom som kommer etter jordelivet, og alle Guds barns endelige strålende fremtid.

Jeg er glad i dere, mine brødre og søstre. Jeg er glad i alle Guds barn. Da Jesus ble spurt: “Hvilket bud er det største i loven?”, underviste han at å elske Gud og å elske vår neste er de første av Guds store bud.1 Disse budene kommer først fordi de innbyr oss til å vokse åndelig ved å prøve å etterligne Guds kjærlighet til oss. Jeg skulle ønske vi alle hadde en bedre forståelse av den kjærlige lære og de retningslinjer som vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus har fastsatt i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Jeg sier dette i et forsøk på å tydeliggjøre hvordan Guds kjærlighet forklarer denne læren og Kirkens inspirerte retningslinjer.

I.

En vanlig misforståelse av den dom som til slutt kommer etter jordelivet, er at gode mennesker går til et sted som kalles himmel og dårlige mennesker går til et evig sted som kalles helvete. Denne feilaktige antagelsen om bare to endelige destinasjoner innebærer at de som ikke kan holde alle budene som kreves for himmelen, nødvendigvis får helvete som sitt evige bestemmelsessted.

En kjærlig, himmelsk Fader har en bedre plan for sine barn. Den åpenbarte læren i Jesu Kristi gjenopprettede kirke lærer oss at alle Guds barn – med unntak for begrenset til å gå inn på her – til slutt vil ende opp i et herlighetsrike.2 “I min Fars hus er det mange rom,”3 underviste Jesus. Gjennom nyere åpenbaring vet vi at disse boligene er i tre forskjellige herlighetsriker. I den endelige dom vil hver enkelt av oss bli dømt i henhold til våre gjerninger og vårt hjertes ønsker.4 Før det vil vi måtte lide for synder vi ikke har omvendt oss fra. Skriftene er tydelige på det.5 Da vil vår rettferdige Dommer gi oss bolig i ett av disse herlighetsrikene. Slik vi vet fra nyere åpenbaring, skal alle “bli dømt … og hvert menneske skal få sitt eget herredømme i de boliger som er beredt”.6

Herren har valgt å åpenbare relativt lite om to av disse herlighetsrikene. Til sammenligning har Herren åpenbart mye om det høyeste herlighetsriket, som Bibelen beskriver som “solens glans”.7

I den “himmelske” herlighet8 er det tre grader, eller nivåer.9 Den høyeste av disse er opphøyelse i Det celestiale rike, der vi kan bli som vår Fader og hans Sønn Jesus Kristus. For å hjelpe oss å utvikle de guddommelige egenskapene og forandringen i vår natur som er nødvendig for å oppnå vårt guddommelige potensial, har Herren åpenbart lære og fastsatt bud basert på evig lov. Det er dette vi underviser i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige fordi hensikten med denne gjenopprettede kirkes lære og retningslinjer er å forberede Guds barn til frelse i den celestiale herlighet og nærmere bestemt, til opphøyelse i dens høyeste grad.

Paktene som inngås og velsignelsene som loves de trofaste i Guds templer, er nøkkelen. Dette forklarer vår bygging av templer verden over, som koret sang så vakkert om. Noen forundrer seg over denne vektleggingen, uten å forstå at tempelets pakter og ordinanser viser oss veien til å oppnå opphøyelse. Dette kan bare forstås i sammenheng med den åpenbarte sannhet om tre herlighetsgrader. På grunn av vår himmelske Faders store kjærlighet til alle sine barn, har han sørget for andre herlighetsriker, – som eldste Quentin L Cook forklarte i går – som alle er mer vidunderlige enn vi kan fatte.10

Jesu Kristi forsoning gjør alt dette mulig. Han har åpenbart at han “forherliger Faderen og frelser alle sine henders gjerninger”.11 Denne frelse gis i forskjellige herlighetsriker. Vi vet fra nyere åpenbaring at “alle riker er gitt en lov”.12 Verdt å merke seg:

“Den som ikke kan adlyde et celestialt rikes lov, kan ikke tåle en celestial herlighet.

Og den som ikke kan adlyde et terrestrialt rikes lov, kan ikke tåle en terrestrial herlighet.

Og den som ikke kan adlyde et telestialt rikes lov, kan ikke tåle en telestial herlighet.”13

Med andre ord: Herlighetsriket vi mottar ved den endelige dom, avgjøres av lovene vi velger å etterleve i vår himmelske Faders kjærlige plan. I denne planen er det flere riker, slik at alle hans barn kan bli tildelt et rike de kan “tåle”.

II.

Læresetningene og retningslinjene i Herrens gjenopprettede kirke anvender disse evige sannhetene på en måte som bare fullt ut kan forstås i sammenheng med vår himmelske Faders kjærlige plan for alle sine barn.

Vi respekterer derfor individuell handlefrihet. De fleste er klar over denne Kirkens store innsats for å fremme religionsfrihet. Dette arbeidet fremmer vår himmelske Faders plan. Vi ønsker å hjelpe alle hans barn – ikke bare våre egne medlemmer – til å nyte den dyrebare friheten det er å velge.

På samme måte blir vi noen ganger spurt hvorfor vi sender misjonærer til så mange nasjoner, også blant kristne befolkningsgrupper. Vi blir også spurt hvorfor vi gir enorm humanitærhjelp til personer som ikke er medlem av vår Kirke uten å knytte dette til vår misjonærinnsats. Vi gjør dette fordi Herren har lært oss å akte alle hans barn som våre brødre og søstre, og vi ønsker å dele vår åndelige og timelige overflod med alle.

Evige læresetninger gir også et særegent perspektiv på barn. I dette perspektivet ser vi det å frembringe og gi omsorg til barn som en del av den guddommelige planen. Det er en hellig plikt som gir stor glede for dem som har fått kraft til å delta i den. Derfor er vi pålagt å undervise i og kjempe for prinsipper og handlemåter som sørger for de beste forhold for barns utvikling og lykke etter Guds plan.

III.

Til slutt: Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er med rette kjent som en familie-sentrert kirke. Men det som ikke er godt forstått er den realitet at vår familiesentrering ikke er begrenset til jordiske relasjoner. Evige familierelasjoner er også avgjørende i vår teologi. Den gjenopprettede kirkes misjon er å hjelpe alle Guds barn å kvalifisere seg til det Gud ønsker som deres endelige fremtid. Ved den forløsning som tilbys gjennom Kristi forsoning, kan alle oppnå evig liv (opphøyelse i Det celestiale rike), som mor Eva erklærte “Gud gir til alle lydige”.14 Dette er noe mer enn frelse. President Russell M. Nelson har gitt oss påminnelsen om at “i Guds evige plan er frelse en individuell sak, [men] opphøyelse er en familiesak”.15

Det grunnleggende for oss er Guds åpenbaring om at opphøyelse bare kan oppnås ved trofasthet mot paktene i et evig ekteskap mellom en mann og en kvinne.16 Denne guddommelige læren er grunnen til at vi underviser at “kjønn er en grunnleggende del av enkeltmenneskets førjordiske, jordiske og evige identitet og hensikt”.17

Det er også derfor Herren har krevd at hans gjenopprettede kirke må motarbeide sosialt og juridisk press om å skrinlegge hans lære om ekteskap mellom en mann og en kvinne, motsette seg endringer som utjevner forskjellene mellom menn og kvinner eller skaper forvirring om eller endrer kjønn.

Den gjenopprettede Kirkens standpunkter til disse grunnprinsippene vekker ofte motstand. Det forstår vi. Vår himmelske Faders plan åpner for “motsetning i alle ting”,18 og Satans mest iherdige motstand er rettet mot det som er viktigst for denne planen. Følgelig forsøker han å motarbeide fremgang mot opphøyelse ved å forvrenge ekteskapet, fraråde det å bringe barn til verden og skape forvirring om kjønn. Vi vet imidlertid at i det lange løp vil ikke vår kjærlige himmelske Faders guddommelige hensikt og plan bli forandret. Personlige omstendigheter kan forandre seg, og Guds plan forsikrer oss om at i det lange løp vil de trofaste som holder sine pakter, få anledning til å kvalifisere seg til enhver lovet velsignelse.19

En unikt verdifull læresetning for å hjelpe oss å forberede oss til evig liv, “den største av alle Guds gaver”,20 er erklæringen om familien fra 1995.21 Erklæringene i denne er naturligvis annerledes enn enkelte gjeldende lover, praksiser og meningsytringer, som samboerskap og likekjønnet ekteskap. De som ikke fullt ut forstår Faderens kjærlige plan for sine barn, vurderer kanskje ikke denne familieerklæringen som noe mer enn en foranderlig erklæring om retningslinjer. Tvert imot bekrefter vi at familieerklæringen, som er grunnfestet på ugjenkallelig doktrine, definerer den type familierelasjoner hvor den viktigste delen av vår evige utvikling kan finne sted.

Dette er bakgrunnen for de unike doktrinene og retningslinjene i den gjenopprettede Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

IV.

I mange relasjoner og omstendigheter i jordelivet må hver enkelt av oss leve med meningsforskjeller. Som Kristi etterfølgere som skulle ha kjærlighet til våre medmennesker, skulle vi leve fredelig sammen med dem som ikke tror som oss. Vi er alle barn av en kjærlig himmelsk Fader. For oss alle har han satt oss på kursen mot liv etter døden og til slutt et herlighetsrike. Gud ønsker at vi alle skal strebe etter hans høyest mulige velsignelser ved å holde hans høyeste bud, pakter og ordinanser, som alle kulminerer i hans hellige templer som blir bygget over hele verden. Vi må prøve å dele disse evighetens sannheter med andre. Men med den kjærlighet vi skylder alle våre medmennesker, godtar vi alltid deres avgjørelser. Slik en profet i Mormons bok forkynte, må vi strebe fremover og ha “kjærlighet til Gud og alle mennesker”.22

Som president Russell M. Nelson erklærte på vår forrige konferanse: “Det har aldri vært en tid i verdenshistorien der kunnskap om vår Frelser er mer personlig viktig og relevant for enhver menneskesjel … Kristi rene lære er mektig. Den forandrer livet til alle som forstår den og søker å implementere den i sitt liv.”23

Måtte vi alle gjøre denne hellige læren til en del av vårt eget liv, ber jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.