Generalkonferanse
Kom inn i Guds hjord
Generalkonferansen april 2022


Kom inn i Guds hjord

I Guds hjord opplever vi Den gode hyrdes årvåkne, nærende omsorg, og blir velsignet ved å føle hans forløsende kjærlighet.

Som unge foreldre lærte bror og søster Samad om Jesu Kristi evangelium i sitt enkle 2-romshjem i Semarang i Indonesia.1 Sittende rundt et lite bord, med et svakt lys som syntes å fylle rommet med mer mygg enn belysning, underviste to unge misjonærer dem om evige sannheter. Ved oppriktig bønn og Den hellige ånds veiledning begynte de å tro på det de ble undervist og valgte å bli døpt og bli medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Denne beslutningen, og slik de har levd siden den gang, har velsignet bror og søster Samad og deres familie på alle områder av livet.2

De er blant de tidlige pioner-hellige i Indonesia. Senere mottok de tempelets ordinanser, og bror Samad var grenspresident og deretter distriktspresident, og kjørte gjennom Sentral-Java for å utføre sine ansvarsoppgaver. De siste ti årene har han vært den første patriarken i Surakarta Indonesia stav.

Bilde
Eldste Funk sammen med søster og bror Samad

Som en av misjonærene i dette ydmyke, trosfylte hjemmet for 49 år siden, har jeg sett i dem hva kong Benjamin underviste i Mormons bok: “[Jeg skulle] ønske dere ville tenke på hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger. For se, de blir velsignet i alle ting, både timelig og åndelig.”3 Velsignelsene som strømmer inn i livet til dem som følger Jesu Kristi eksempel og læresetninger, som velger å bli regnet blant hans disipler, er tallrike, gledesfylte og evige.4

Guds hjord

Almas innbydelse til dåpspakten til dem som var samlet ved Mormons vann, begynner med følgende setning: “Nå, ettersom dere ønsker å komme inn i Guds hjord.”5

Bilde
Flock of sheep in the country side standing next to a rock fence.

En sauekve er en stor innhegning, ofte bygget med steinvegger, hvor sauene er beskyttet om natten. Den har bare én åpning. På slutten av dagen kaller hyrden på sauene. De kjenner hans røst, og gjennom porten kommer de inn i sikkerhet.

Almas folk ville ha visst at hyrder står ved den smale åpningen av kveen, slik at når sauene kommer inn, blir de tellet6 og deres sår og plager registrert og tatt hånd om en etter en. Sauenes sikkerhet og velbefinnende avhenger av deres villighet til å komme inn i kveen og holde seg til hjorden.

Blant oss kan det være noen som føler at de er i utkanten av flokken, kanskje de tror de er mindre nødvendige eller mindre verdsatt, eller at de ikke hører hjemme i hjorden. Og som i sauekveen, tråkker vi i Guds hjord noen ganger på hverandres tær og trenger å omvende oss eller tilgi.

Men den gode hyrde7 – vår sanne hyrde – er alltid god. I Guds hjord opplever vi hans årvåkne, nærende omsorg, og blir velsignet ved å føle hans forløsende kjærlighet. Han sa: “Se, i begge mine hender har jeg tegnet deg, dine murer står alltid for meg.”8 Vår Frelser har gravert i sine håndflater våre synder, smerter, lidelser9 og alt som er urettferdig i livet.10 Alle må gjerne få motta disse velsignelsene, når de “ønsker å komme”11 og velger å være i hjorden. Handlefrihetens gave er ikke bare retten til å velge, det er muligheten til å velge det rette. Og hjordens vegger er ikke en begrensning, men en kilde til åndelig sikkerhet.

Jesus sa at det er “én hjord og én hyrde.”12 Han sa:

“Den som går inn gjennom døren, han er fårenes hyrde …

Fårene hører hans røst … ,

og fårene følger ham, fordi de kjenner hans røst.”13

Jesus sa da: “Jeg er døren. Om noen går inn gjennom meg, skal han bli frelst,”14 og undervise klart at det bare er én vei inn i Guds hjord og bare én måte å bli frelst på. Det er av og gjennom Jesus Kristus.15

Velsignelser kommer til dem som er i Guds hjord

Vi lærer å komme inn i hjorden fra Guds ord, som er læren som undervises av Jesus Kristus og hans profeter.16 Når vi følger Kristi lære og kommer inn i hjorden ved tro på Jesus Kristus, omvendelse, dåp og bekreftelse og vedvarende trofasthet,17 lovet Alma fire konkrete, personlige velsignelser. Du kan (1) “bli forløst av Gud,” (2) “bli regnet blant dem som får del i den første oppstandelse,” (3) “[får] evig liv,” og (4) Herren vil “utøse sin Ånd over [deg] i enda rikere grad.”18

Etter at Alma hadde undervist om disse velsignelsene, klappet folket i hendene av glede. Her er grunnen:

For det første: Å forløse betyr å betale ut en gjeld eller forpliktelse eller å frigjøre fra det som plager eller skader.19 Ingen personlig forbedring fra vår side kan gjøre oss rene for de synder vi har begått eller helbrede oss for sårene vi har lidd uten Jesu Kristi forsoning. Han er vår Forløser.20

For det annet: På grunn av Kristi oppstandelse vil alle oppstå fra de døde.21 Når vår ånd har forlatt vårt jordiske legeme, vil vi utvilsomt se frem til når vi med et oppstandent legeme igjen kan omfavne dem vi er glad i. Vi vil ivrig se frem til å være blant dem som tilhører den første oppstandelse.

For det tredje: Evig liv betyr å bo hos Gud og leve slik han lever. Det er “den største av alle Guds gaver”22 og vil gi oss en fylde av glede.23 Det er vårt livs endelige hensikt og mål.

For det fjerde: Ledsagelsen av et medlem av Guddommen, Den hellige ånd, gir sårt tiltrengt veiledning og trøst i dette jordelivet.24

Tenk på noen årsaker til ulykkelighet: Elendighet kommer av synd,25 sorg og ensomhet etter at en av våre nærmeste dør, og frykt på grunn av usikkerheten rundt det som skjer når vi dør. Men når vi går inn i Guds hjord og holder våre pakter med ham, føler vi fred ved å vite og stole på at Kristus vil forløse oss fra våre synder, at adskillelsen av vårt legeme og vår ånd vil ende raskere, og at vi vil leve evig sammen med Gud på den mest strålende måte.

Stol på Kristus og handle i tro

Brødre og søstre, Skriftene er fylt med eksempler på Frelserens majestetiske kraft og hans medlidende barmhjertighet og nåde. Under hans jordiske virke ble de som stolte på ham og handlet i tro, helbredet. For eksempel gikk den skrøpelige mannen ved Betesda-dammen da han med tro fulgte Frelserens befaling om å “stå opp, ta båren din og gå.”26 De som var syke eller plaget på noen måte i landet Overflod, ble helbredet da de kom frem “alle som én”.27

For å motta de fantastiske velsignelsene som loves dem som kommer inn i Guds hjord, kreves det også at vi gjør nettopp det – vi må velge å komme. Alma den yngre underviste: “Og nå sier jeg dere at den gode hyrde virkelig kaller på dere, og hvis dere vil lytte til hans røst, vil han bringe dere inn i sin hjord.”28

For mange år siden døde en god venn av kreft. Da hans hustru Sharon først skrev om diagnosen hans, sa hun: “Vi velger tro. Tro på vår Frelser Jesus Kristus. Tro på vår himmelske Faders plan, og tro på at han kjenner våre behov og oppfyller sine løfter.”29

Jeg har møtt mange siste dagers hellige som Sharon, som føler den indre freden ved å være trygt innenfor Guds hjord, spesielt når fristelser, motstand eller motgang kommer.30 De har valgt å ha tro på Jesus Kristus og følge hans profet. Vår kjære profet, president Russell M. Nelson underviste: “Alt som er godt i livet – enhver potensiell velsignelse av evig betydning – begynner med tro.”31

Kom helt og fullt inn i Guds hjord

Min tipp-tipp-oldefar James Sawyer Holman kom til Utah i 1847, men han var ikke blant dem som ankom i juli sammen med Brigham Young. Han kom senere det året, og ifølge familiens opptegnelser var han ansvarlig for å ta med sauene. Han kom ikke frem til Saltsjødalen før i oktober, men han og sauene klarte det.32

Billedlig talt er noen av oss fortsatt på slettene. Ikke alle ankommer i den første gruppen. Mine kjære venner, vær så snill å fortsette reisen – og hjelp andre – å komme helt og fullt inn i Guds hjord. Velsignelsene ved Jesu Kristi evangelium kan ikke måles fordi de er evige.

Jeg er dypt takknemlig for å være medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Jeg bærer vitnesbyrd om vår himmelske Faders og vår Forløser Jesu Kristi kjærlighet og om den fred som bare kommer fra dem – den indre fred og de velsignelser som finnes i Guds hjord. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. I likhet med mange indonesere i sin generasjon, har bror Samad bare ett navn. Hans hustru Sri Katoningsih og deres barn bruker Samad som etternavn.

  2. Bror og søster Samad forteller at minst 44 av deres utvidede familie nå er medlem av Kirken. Mange andre nyter også evangeliets velsignelser på grunn av deres eksempel og tjeneste.

  3. Mosiah 2:41.

  4. Se Lære og pakter 59:23.

  5. Mosiah 18:8.

  6. Se Moroni 6:4.

  7. Se Johannes 10:14; se også Gerrit W. Gong, “Den gode hyrde, Guds lam”, Liahona, mai 2019, 97–101.

  8. Jesaja 49:16.

  9. Se Alma 7:11–13.

  10. Se Dale G. Renlund, “Urettferdighet som gjør oss rasende”, Liahona, mai 2021, 41–44.

  11. Mosiah 18:8.

  12. Johannes 10:16.

  13. Johannes 10:2–4.

  14. Johannes 10:9.

  15. Se 2 Nephi 31:21; Helaman 5:9.

  16. Se Henry B. Eyring, “Kraften som følger undervisning i læren”, Liahona, juli 1999, 85. Når vi søker å komme til Kristus, må vi komme ifølge Kristi ord, “for det er én Gud og én hyrde over hele jorden” (se 1 Nephi 13:40–41).

  17. Kristi lære er, enkelt sagt, at alle mennesker overalt må utøve tro på Jesus Kristus og hans forsoning, omvende seg, bli døpt, motta Den hellige ånd og holde ut til enden, ellers, slik Frelseren underviste i 3 Nephi 11:38, “kan dere på ingen måte arve Guds rike”.

  18. Mosiah 18:9, 10.

  19. Se Merriam Webster.com Dictionary, “redeem”; se også D. Todd Christofferson, “Forløsning”, Liahona, mai 2013, 109.

  20. Se Alma 11:40.

  21. Se 2 Nephi 2:8; 9:12.

  22. Lære og pakter 14:7.

  23. Se 2 Nephi 9:18.

  24. Se 1 Nephi 4:6; Moroni 8:26.

  25. Se Mosiah 3:24–25; Alma 41:10.

  26. Johannes 5:8.

  27. 3 Nephi 17:9.

  28. Alma 5:60. I Moses 7:53 sa Messias også: “Den som kommer inn gjennom porten og stiger opp ved meg, skal aldri falle.”

  29. Sharon Jones, “Diagnosis” wechoosefaith.blogspot.com, 18. mars 2012.

  30. Forkynn mitt evangelium definerer “holde ut til enden” som følger: “Å forbli trofast mot Guds bud og være tro mot tempelets begavelses- og beseglingsordinanser tross fristelse, motstand og motgang gjennom livet.” ([2019], 69). Dette tyder på at vi vil oppleve fristelse, motstand og motgang gjennom hele livet.

  31. Russell M. Nelson, “Kristus er oppstått: Tro på ham vil flytte fjell”, Liahona, mai 2021, 102.

  32. Se korte biografier om James Sawyer Holman og Naomi Roxina LeBaron Holman av deres barnebarn Grace H.Sainsbury i talerens besittelse (Charles C. Richs dagbok, 28. sep. 1847, Kirkehistorisk bibliotek, Salt Lake City; Journal History of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 21. juni 1847, 49, Kirkehistorisk bibliotek). Holman var kaptein i Charles C. Rich Company i 1847.