2007
Salmers nærende kraft
Maj 2007


Salmers nærende kraft

Salmer spiller en afgørende rolle for åndelighed, åbenbaring og omvendelse.

Billede

Dette storslåede kor giver inspirerende prædikener. »Nogle af de største prædikener bliver [i virkeligheden] holdt ved at synge salmer«.1 Mit vidnesbyrd og min omvendelse til det gengivne evangelium var stærkt påvirket af at synge Zions salmer som dreng. Jeg voksede op i den lille by Mapleton i Utah og overværede møder i det, der i dag kendes som »den gamle hvide kirke«. Min 95-årige mor bor stadig i Mapleton. Når jeg besøger hende, kører jeg forbi »den gamle hvide kirke«, og en strøm af dejlige minder fylder mit sind. Blandt dem er omvendelsens kraft i de salmer, vi sang i præstedømmet, søndagsskolen og ved nadvermøder. Mine oplevelser lignede præsident Hinckleys, da han som diakon overværede et stavspræstedømmemøde med sin far. De sang »Priser profeten.«2 Senere sagde han: »Jeg fik den følelse, som aldrig siden har forladt mig, at Joseph Smith virkelig var en Guds profet.«3 Jeg tror, at mange af de hellige oplever dette igen og igen. Salmer spiller en afgørende rolle for åndelighed, åbenbaring og omvendelse.

Salmer indbyder Ånden

Salmer er »en nødvendig del af vore kirkemøder. Salmerne påkalder Herrens ånd.«4 Og det gør de ofte hurtigere, end noget andet vi kan gøre. Præsident J. Reuben Clark jun. sagde: »Vi kommer nok Herren nærmere gennem musik end på nogen anden måde med undtagelse af bøn.«5

To missionærer, der underviste et ældre ægtepar i deres hjem i Peru, blev afbrudt ved, at parrets søn, hans hustru og tre børn ankom. Ældsterne forklarede, hvem de var, og hvad de lavede. Sønnen var mistænksom over for missionærerne, hvilket resulterede i en pinlig pause. Juniorkammeraten bad stille: »Himmelske Fader, hvad gør vi?« Han fik en følelse af, at de skulle synge. De sang »Jeg er Guds kære barn.«6 Ånden rørte hjerterne hos denne familie på fem. I stedet for to omvendte blev alle syv medlemmer, fordi de til at begynde med blev rørt af en salme.

Musik ved kirkemøder og i klasser bør fremme en ånd af tilbedelse, åbenbaring og vidnesbyrd. Ved nadvermøder er biskoprådet eller grenspræsidentskabet ansvarlig for at vælge eller godkende musikken. De sikrer sig, at musikken, teksten og musikinstrumenterne er hellige, værdige, og at de fremmer tilbedelse og åbenbaring. Musik bliver en optræden, når den henleder opmærksomheden på sig selv. For år tilbage var jeg ansvarlig for musikken ved et møde, hvor et særligt musiknummer var en optræden. Det var en skuffelse. Tilbedelsens ånd svandt ind.

Salmer indbyder til åbenbaring

Salmer »skaber ærbødighed«.7 Ordene ærbødighed og åbenbaring er ligesom tvillinger, der kan lide hinandens selskab. Når De Halvfjerds og Det Præsiderende Biskopråd bliver indbudt til møder med Det Første Præsidentskab og De Tolv, bliver vi mindet om at komme tidligt og ærbødigt lytte til præludiet. Når vi gør det, indbyder det til åbenbaring og forbereder os til mødet.

Præsident Packer har lært os, at et medlem, der blidt spiller »præludium fra salmebogen, dæmper vores sind og får os til i tankerne at gennemgå teksten, som lærer os rigets fredsskabende sandheder. Hvis vi vil lytte, underviser de os i evangeliet, for genoprettelsens salmer er i virkeligheden et kursus i evangeliets lærdomme!«8

Salmer indbyder til omvendelse

Med genoprettelsens salmer følger omvendelsens ånd. De blev til som følge af offer. Salmer som »Priser profeten«9, »Kom, kom, Guds folk«10, »Kom, Israels ældster«11, »Hav tak for profeten, du sendte«12, »Nu Israels Genløser«13 og mange andre forstærker genoprettelsens storslåede sandheder – som fx Faderens og Sønnens guddommelighed, forløsningsplanen, åbenbaring, sidste dages hellige skrifter, Israels indsamling, det hellige præstedømme samt ordinancer og pagter. Disse nærende salmer skaber en stemning, der indbyder til Ånden, som igen leder os til omvendelse.

Hvor ville et nadvermøde være ufuldstændigt og tomt uden tilbedende salmer.14 De helligste salmer er dem, der skildrer Jesu Kristi offer og udgydelse af blod samt hans uendelige forsoning.

Mine tidligste erindringer om Frelserens helbredende kraft er knyttet til nadversalmer. Denne sætning er virkelig for mig: »O, se hvilken kærlighed, Jesus har vist mod mig, at han for min frelse og salighed ofred sig.«15

Min forståelse for forsoningens lærdomme er forbundet med salmerne. Her følger et sigende vers:

Forløsningsplanen fører til

et stort og herligt mål:

Retfærdighed får evigt spil

i himmelsk harmoni!16

At lære børn salmer begynder i hjemmet

At synge salmer og lytte til passende musik begynder i hjemmet. Det Første Præsidentskab har mindet os om følgende:

»Sidste dages hellige burde fylde deres hjem med lyden af værdig musik.

… Vi håber, at salmebogen vil få en fremtrædende plads blandt skrifterne og andre religiøse bøger i vore hjem. Salmerne kan bibringe familien en skønhedens og fredens ånd, som kan inspirere til kærlighed og enighed blandt familiens medlemmer.

Lær jeres børn at elske salmerne. Syng dem på sabbatten, til hjemmeaftener, når I studerer skrifterne, og når I skal bede. Syng, når I arbejder, når I leger, og når I rejser sammen. Syng salmer som vuggesange for at opbygge tro og vidnesbyrd i jeres børn.«17

Tilbed mere meningsfyldt ved hjælp af salmer

Vigtige lektier, som jeg har lært og søger at anvende i forbindelse med salmer, er:

  1. Stræb efter at komme mere punktligt til møderne, sid stille og lyt til præludiet og oplev ærbødighed og åbenbaring.

  2. Forlad møderne mere ærbødigt og tillad postludiet at forlænge mødets ånd.

  3. Syng med på salmerne. Jeg ser nogle, der har adgang til en salmebog, men ikke synger med.

  4. Vælg salmer, der passer til mødet og budskaberne.

  5. Anvend salmer som optakt til eller understregning af skrifterne og evangeliske sandheder til lektioner og klasser.

  6. Lyt oftere til salmerne i vores hjem, så det indbyder Ånden til at være fremherskende.

Jeg beder til, at vi må fjerne al upassende musik i vores liv og følge Det Første Præsidentskabs råd: »Brødre og søstre, lad os bruge salmerne til at bringe Herrens Ånd ind i vore forsamlinger, vore hjem og i vores hverdag. Lad os lære dem udenad og overveje dem, læse dem og synge dem og få gavn af den åndelige næring, de kan give os. Vid, at de retfærdiges sang er som en bøn til vor himmelske Fader, ›og den skal besvares med velsignelser på [jeres] hoveder.‹«18 Disse sandheder vidner jeg om. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Salmer og sange, s. ix.

  2. Salmer og sange, nr. 17.

  3. Teachings of Gordon B. Hinckley, 1997, s. 399.

  4. Salmer og sange, s. ix.

  5. I Conference Report, okt. 1936, s. 111.

  6. Salmer og sange, nr. 195.

  7. Salmer og sange, s. ix.

  8. »Ærbødighed indbyder til åbenbaring«, Stjernen, jan. 1992, s. 26.

  9. Salmer og sange, nr. 17.

  10. Salmer og sange, nr. 16.

  11. Salmer og sange, nr. 201.

  12. Salmer og sange, nr. 13.

  13. Salmer og sange, nr. 5.

  14. Ligesom salmer er afgørende for sabbatten og tilbedelse i familien, således er salmer og julesange det for julen (se Salmer og sange, nr. 124-138).

  15. »O, se hvilken kærlighed«, Salmer og sange, nr. 114.

  16. »Den store visdom, kærlighed«, Salmer og sange, nr. 116.

  17. Salmer og sange, s. x.

  18. Salmer og sange, s. x.