Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 15: Evigt äktenskap


Kapitel 15

Evigt äktenskap

”Prästadömets och evangeliets fullhet är en följd av celestialt äktenskap. Det är evangeliets och templets krönande förrättning.”

Ur Joseph Fielding Smiths liv

Den 18 år gamle Joseph Fielding Smith hade fått veta att en ung kvinna vid namn Louie Emily Shurtliff skulle bo hemma hos familjen Smith medan hon gick på college. Men han blev ändå överraskad — och glad — när han kom hem från arbetet en dag och såg Louie sitta och spela en psalm på familjens piano. Den dagen, på sensommaren 1894, föddes en vänskap mellan Joseph och Louie som blev allt djupare tills de blev förälskade. De beseglades i Salt Lake-templet den 26 april 1898.1

Louie och Joseph hade ett kärleksfullt förhållande. När han kallades att tjäna som missionär i England i två år, strax efter bröllopet, började hon arbeta för sin far för att stödja Joseph ekonomiskt. Hon stödde honom också känslomässigt och andligt genom att skicka uppmuntrande brev. När han kom hem igen byggde de upp ett lyckligt hem och välkomnade två döttrar till familjen. Men efter tio års äktenskap blev Louie svårt sjuk under sin tredje graviditet och avled vid 31 års ålder.

Joseph fann tröst i vetskapen att Louie hade lämnat honom ”för en bättre värld” och i sin dagbok skrev han ner en bön om att han skulle ”vara värdig att möta henne i evig härlighet, att förenas med henne igen”.2 Men trots den tröst och det hopp han fann i evangeliet saknade han Louie oändligt mycket. Han oroade sig också för hur hans döttrar skulle klara sig utan en mor. Strax efter Louies död träffade han Ethel Georgina Reynolds. Trots att hans kärlek till Louie inte hade minskat kom han att älska Ethel, och det gjorde även hans döttrar. Efter att ha bett sina föräldrar, Louies föräldrar och Ethels föräldrar om lov, friade Joseph till Ethel. De beseglades den 2 november 1908. De hade ett glädjefyllt och händelserikt liv tillsammans och fick nio barn. Deras hem kännetecknades av ordning, hårt arbete, respekt, renlighet, ömsint disciplin, kärlek och sunda nöjen.3

Efter 29 års äktenskap avled Ethel av en nedbrytande sjukdom som hade underminerat hennes krafter under fyra år. Återigen var Joseph ensam, men fann tröst i kunskapen om evigt äktenskap.4 Och på nytt träffade han någon som han kunde dela sitt liv med. Han och Jessie Evans beseglades den 12 april 1938. ”Under deras 33 år tillsammans följde hon med honom nästan överallt, när som fjärran. Han å sin sida hjälpte henne att handla mat, torka disk och konservera frukt på hösten. Han var aldrig rädd för att vara en apostel med förkläde på sig.”5 Jessie sade ofta om sin man: ”Han är den snällaste man jag någonsin träffat. Jag har aldrig hört honom säga ett ovänligt ord.” Han svarade med ett leende: ”Jag kan inga ovänliga ord.”6

Levnadstecknaren John J. Stewart skrev om president Smiths vänlighet och mildhet mot Jessie: ”Från talarstolen förmanade han männen att vara kärleksfulla och hängivna mot sina hustrur. Men den predikan som berör mig mest är då han en het julidag 1971 gick nio kvarter uppför Salt Lake Citys branta norra avenyer till de sista dagars heligas sjukhus för att tillbringa sin 95:e födelsedag vid sin hustru Jessies sjukbädd. När hennes tillstånd försämrades stannade han hos henne dag och natt i flera veckor, vakade över henne och gav henne all den tröst och uppmuntran han kunde, ända till slutet.”7

Jessie avled den 3 augusti 1971. Två månader senare höll president Smith inledningstalet på generalkonferensen. Hans vittnesbörd visade att hans sorg lindrades av hans tillit till Herren och hans hopp om evigt liv:

”Jag skulle vilja säga med den gamle Job, vars kunskap kom från samma källa som min har kommit ifrån: ‘Men jag vet att min återlösare lever, och som den siste skall han träda fram över stoftet. Jag själv skall få skåda honom, med egna ögon skall jag se honom.’ (Job 19:25–27.)

Och då jag fogar mitt vittnesbörd till Jobs vill jag också förena mig med honom i tacksägelse, när han utropade i sorg och smärta: ‘… HERREN gav och HERREN tog. Lovat vare Herrens namn.’ (Job 1:21.)

Jag ber att vi alla ska ledas av den Helige Andens kraft, att vi må vandra rättrådigt inför Herren och att vi ska ärva evigt liv i de boningar och riken som är beredda för de lydiga.”8

Efter president Smiths tal, sade president Harold B. Lee som ledde mötet: ”Jag är säker på att alla kyrkans medlemmar överallt inser under vilka omständigheter han har framfört detta mäktiga budskap och känner oss uppbyggda av kraften och styrkan som han har visat oss denna morgon. Tack, president Smith, ur djupet av våra hjärtan.”9

Joseph Fielding Smiths lärdomar

1

Det celestiala äktenskapet är Jesu Kristi evangeliums krönande förrättning.

Det finns ingen annan förordning i Jesu Kristi evangelium som är högtidligare, heligare och viktigare för [vår] eviga glädje än äktenskapet.10

Prästadömets och evangeliets fullhet är en följd av celestialt äktenskap. Det är evangeliets och templets krönande förrättning.11

Jag vill vädja till mina goda bröder och systrar i kyrkan att komma till templet och vigas för tid och all evighet.12

2

Till skillnad från världens seder består äktenskapet för evigt i evangeliets plan.

Äktenskapet betraktas av många som bara ett civilt kontrakt eller en överenskommelse mellan en man och en kvinna om att de ska leva tillsammans i äktenskaplig relation. Faktum är att det är en evig princip som människans existens är beroende av. Herren gav människan denna lag i världens begynnelse som en del av evangeliets lag, och det första äktenskapet skulle vara för evigt. Enligt Herrens lag bör varje äktenskap vara för evigt. Om hela mänskligheten noggrant lydde evangeliet och levde i den kärlek som vi får av Herrens Ande skulle alla äktenskap vara eviga. …

… Sista dagars heliga betraktar äktenskapet som ett evigt förbund. Det är grunden till evig upphöjelse, för utan det skulle det inte finnas något evigt framåtskridande i Guds rike.13

Bild
A black couple. The man is sitting in a chair and looking back at his wife who is behind the chair. She has her arms on his shoulders.

”Sista dagars heliga betraktar äktenskapet som ett evigt förbund.”

Det är helt uppenbart för var och en av oss som läser dagstidningar, som lyssnar på nyheterna på radio och ser på teve att allt för många inte har den respekt för äktenskapet och familjen som Herren har avsett.14

Äktenskapet är ett heligt förbund, men de vulgära och orena skämtar många gånger om det och ser det som något övergående. Det gör även många som anser sig vara förfinade men inte ser heligheten i denna storslagna princip.15

Herren har gett oss sitt eviga evangelium för att det ska vara ett ljus och en norm för oss, och evangeliet innefattar det heliga äktenskapet som är evigt till naturen. Vi bör inte och får inte följa världens syn på äktenskapet. Vi har ett större ljus än världen har, och Herren förväntar sig mer av oss än av dem.

Vi känner till äktenskapets sanna ordning. Vi känner till familjens plats i frälsningsplanen. Vi vet att vi bör vigas i templet och att vi måste hålla oss rena och obefläckade för att våra äktenskap ska få löftets Helige Andes godkännande.

Vi är andebarn till vår himmelske Fader som gav oss en frälsningsplan varigenom vi kan komma till jorden och framåtskrida och bli lika honom. Det vill säga, han gav oss evangeliets plan som skulle göra det möjligt för oss att få egna eviga familjer och njuta av evigt liv.16

Herren avsåg aldrig att äktenskapet skulle ta slut när den jordiska kroppen dör, utan att det skulle ge de två makarna ära, herravälde och makt, och en bestående och evig familjeenhet i Guds rike. Sådana välsignelser väntar dem som är villiga att lyda detta förbund som Herren har uppenbarat. Det är inte enbart ett partnerskap mellan man och kvinna, för som Herren har sagt: I äktenskapet blir de ett kött och ingår i ett kompanjonskap med Gud.17

3

Trofasthet mot äktenskapsförbundet ger glädje och leder till den eviga härlighetens välsignelser.

Jag är tacksam mot Herren för kunskapen jag har om äktenskapsförbundets eviga natur, som ger mannen rätt till sin hustru och hustrun rätt till sin man i den tillkommande världen, på villkor att de har gått till Herrens hus och förenats för tid och all evighet av en som har beseglingsnycklarna. Denna stora välsignelse kan inte fås på annat sätt. Jag är också tacksam för kunskapen att familjerelationen, och enheten i familjen, om den är rätt organiserad, ska fortsätta i rättfärdighet i livet efter detta.18

Jag vill vädja till dem som har vigts i templet att vara trogna och sanna mot sina förbund och skyldigheter, för i Herrens hus har de slutit högtidliga förbund.19

Det finns ingenting som lättare förbereder mänskligheten för härlighet i Guds rike än trohet mot äktenskapsförbundet. …

Om detta förbund tas emot på rätt sätt blir det ett medel till den största lycka. Den största heder i detta liv och i livet efter detta — ära, herravälde och makt i fullkomlig kärlek — utgör de välsignelser som förbundet kan ge. Den eviga härlighetens välsignelser hålls i beredskap för dem som är villiga att hålla detta och alla andra förbund i evangeliet.20

Bild
Family looking at photo albums.

”Familjerelationen, och enheten i familjen, om den är rätt organiserad, ska fortsätta i rättfärdighet i livet efter detta.”

Vad innebär äktenskapet för medlemmar i kyrkan? Det innebär att vi genom den förrättningen tar emot den största, krönande välsignelsen, de eviga livens välsignelse. Det är så Herren uttrycker det — ”eviga liv” — vilket innebär att inte bara mannen och hustrun får evigt liv, utan att deras barn som föds inom förbundet kommer, även de, att få rätt till evigt liv genom deras trofasthet. Det innebär också att mannen och hustrun efter de dödas uppståndelse inte kommer att upphöra. Med det menar Herren att de kommer att få en fortsättning på sin avkomma för evigt och att familjeorganisationen inte upphör. [Se L&F 132:19–24.]21

För att kunna uppfylla vår himmelske Faders avsikter måste män och hustrur förenas och ta emot de välsignelser som är utlovade till dem som är trofasta och sanna, vilket kommer att upphöja dem till gudaskap. En man kan inte ensam ta emot Guds rikes välsignelsers fullhet, och det kan inte heller kvinnan, men de två tillsammans kan ta emot alla välsignelser och privilegier som hör till Faderns rikes fullhet.22

4

Varje själ vars hjärta är rättfärdigt får möjlighet att ta emot det eviga äktenskapets välsignelser, i detta liv eller i det tillkommande.

I den stora frälsningsplanen har ingenting förbisetts. Jesu Kristi evangelium är det vackraste som finns i världen. Det innefattar varje själ vars hjärta är rättfärdigt och som flitigt söker honom och önskar lyda hans lagar och förbund. Om en person därför av någon anledning förmenas privilegiet att lyda något av förbunden, kommer Herren att döma honom eller henne enligt hjärtats avsikter. Det finns tusentals medlemmar i kyrkan [som inte har tillgång till tempel] som har gift sig och fostrat familjer i kyrkan, som inte har haft möjlighet att beseglas för tid och evighet. Många av dessa har gått bort, och de får sina välsignelser genom ställföreträdare. Evangeliet är ett ställföreträdande arbete. Jesus utförde ett ställföreträdande arbete för oss alla för att vi inte kunde utföra det för oss själva. På samma sätt låter han levande medlemmar i kyrkan arbeta som ställföreträdare för de döda som gått bort utan att ha fått möjlighet att ta emot förrättningar för egen del.

Dessutom finns det tusentals unga män och unga kvinnor som har gått vidare till andevärlden utan att ha haft möjlighet att ta emot dessa välsignelser. Många av dem har gett sitt liv i strid; många har dött i tidig ungdom, och många har dött som barn. Herren glömmer inte bort en enda av dem. De kommer att få alla upphöjelsens välsignelser, för så fungerar rättvisan och barmhärtigheten. Så vad gäller dem som lever i Sions stavar och i skuggan av våra tempel — om de förmenas välsignelser i det här livet kommer de att få dessa välsignelser under tusenårsriket.23

Ingen kan berövas upphöjelse som förblir trofast. … En ovärdig man [kan inte] hindra sin trofasta hustru från att bli upphöjd och tvärtom.24

5

Barn och ungdomar förbereder sig för evigt äktenskap när de lär sig om äktenskapsförbundet, utvecklar en stark tro och håller sig rena och obefläckade.

Må alla sista dagars heliga fäder och mödrar se till att undervisa sina barn om äktenskapsförbundets helighet. Låt dem inpränta i sina barn att de inte kan nå eviga liv om de inte ärar Guds förbund, där det eviga äktenskapets förbund är ett av de största och mest nödvändiga.25

Livet är kort och evigheten är lång. När vi betänker att äktenskapsförbundet kommer att vara för evigt, är det i sin ordning att vi omsorgsfullt överväger det. … Ett lämpligt råd till våra ungdomar är att omsorgsfullt välja en äktenskapspartner som har en orubblig tro på evangeliet. Det är mera troligt att en sådan person kommer att visa sig trofast mot varje löfte och förbund. När den unge mannen och den unga kvinnan är fast grundade i tron på Herrens gudomliga mission och på evangeliet som det uppenbarats genom profeten Joseph Smith, har de alla förutsättningar att skapa en lycklig förening som kommer att bestå för alltid.26

Jag vädjar till er, Sions ungdomar överallt, att hålla er rena och obefläckade så att ni kan komma till Herrens hus och, tillsammans med den partner som ni valt, ta emot alla dessa underbara välsignelser som Herren vill ge er.27

En sak … som jag vill uppmärksamma er på är att unga personer när de gifter sig inte nöjer sig med att börja enkelt, utan de vill ha precis lika mycket som deras föräldrar har när de gifter sig. … De vill ha alla tänkbara bekvämligheter redan från början. Jag tror att det är ett misstag. Jag tror att de ska börja i all enkelhet, förlita sig på Herren, bygga lite här och lite där efter bästa förmåga, och samla ihop lite i taget, tills de kan nå det välstånd de önskar.28

6

När en man och en hustru trofast håller alla evangeliets förbund och principer, växer deras glädje i äktenskapet.

Äktenskapet instiftades av Gud. Det är en rättfärdig princip när det ingås och utövas i helighet. Om män och kvinnor idag skulle sluta detta förbund i en anda av ödmjukhet, kärlek och tro, så som de är befallda att göra, och vandra rättfärdigt på det eviga livets vägar, skulle det inte finnas några skilsmässor eller trasiga hem, utan bara outsäglig glädje och lycka.29

Jag vill uppmana alla mina goda bröder och systrar som har vigts i templet att aldrig glömma de storslagna välsignelserna de fick ta emot: Att Herren, på villkor av deras trofasthet, har gett dem rätten att bli hans söner och döttrar, medarvingar med Jesus Kristus, som har, som det står här, allt som Fadern har [hänvisande till Rom. 8:13–19 och L&F 76:54–60].

Och ändå finns det medlemmar i kyrkan som inte förstår detta och efter att de har vigts för tid och all evighet, … och tagit emot löftet om Faderns rikes fullhet, tillåter de saker att komma in i deras liv som skapar osämja och skiljer dem åt. Och de glömmer att de har slutit förbund för tid och all evighet med varandra, och även med sin himmelske Fader.30

Bild
An older couple sitting together outdoors on a bench. They are smiling and laughing.

När man och hustru trofast lever efter evangeliet tillsammans kommer deras glädje och lycka i äktenskapet att ”växa sig större”.

Om en man och hans hustru uppriktigt och trofast iakttar alla evangeliets förrättningar och principer skulle det inte finnas några skäl för skilsmässa. Glädjen och lyckan som hör äktenskapet till skulle växa sig större, och man och hustru skulle bli mer och mer fästa vid varandra för var dag. Inte nog med att mannen skulle älska sin hustru och hustrun sin man. Deras barn skulle också leva i en atmosfär av kärlek och harmoni. Kärleken till varandra skulle inte vara begränsad, och dessutom skulle hela familjens kärlek till vår himmelske Fader och hans son Jesus Kristus vara djupare rotad i deras själar.31

Förslag till studier och diskussion

Frågor

  • Det här kapitlet inleds med exempel på den glädje och sorg som kan vara en del av äktenskapet och familjelivet. Hur kan läran om eviga familjer bära oss genom glädje och sorg i våra liv?

  • Vad är det med det celestiala äktenskapet som gör det till ”templets krönande förrättning”? (Se avsnitt 1.)

  • President Smith jämförde Herrens syn på äktenskapet med världens syn på äktenskapet (se avsnitt 2). Vad är viktigt för dig med denna jämförelse? Hur kan vi skydda och stärka äktenskapet och familjen i världen idag?

  • I avsnitt 3 listar president Smith minst fem välsignelser som ges till dem som är ”trogna och sanna” mot äktenskapsförbundet. Vad innebär det för dig att vara trogen och sann mot äktenskapsförbundet?

  • Vad är några saker som föräldrar kan göra för att ”lära sina barn om äktenskapsförbundets helighet”? (Se exempel i avsnitt 5.)

  • I avsnitt 6 förklarar president Smith hur en äktenskapsrelation kan ”växa sig starkare”. Vilka exempel har du sett på den här principen? Om du är gift, fundera då på vad du kan göra för att få mer glädje och kärlek i ditt äktenskap.

Skriftställen som hör till detta ämne:

1 Kor. 11:11; L&F 42:22; 131:1–4; Mose 3:18–24

Undervisningstips

”Frågor som skrivits på tavlan före lektionen hjälper eleverna att börja tänka på ämnet redan innan lektionen börjar” (Undervisning: Den högsta kallelsen, [2000], s. 93).

Slutnoter

  1. Se Joseph Fielding Smith Jr och John J. Stewart, The Life of Joseph Fielding Smith, (1972), s. 65–75; Francis M Gibbons, Joseph Fielding Smith: Gospel Scholar, Prophet of God (1992), s. 51–55.

  2. I The Life of Joseph Fielding Smith, s. 162.

  3. Se The Life of Joseph Fielding Smith, s. 214–241.

  4. Se The Life of Joseph Fielding Smith, s. 249.

  5. The Life of Joseph Fielding Smith, s. 12–13.

  6. I The Life of Joseph Fielding Smith, s. 268.

  7. John J. Stewart, i The Life of Joseph Fielding Smith, s. 11; även om denna bok skrevs av både John J. Stewart and Joseph Fielding Smith Jr, är denna kommentar en personlig observation av John J. Stewart.

  8. ”Jag vet att min förlossare lever”, Nordstjärnan maj 1972, s. 181.

  9. I Conference Report, okt. 1971, s. 7.

  10. ”The Law of Chastity”, Improvement Era, sept. 1931, s. 643; se även Frälsningens lära, sammanst. av Bruce R McConkie, 3 band (1954–1956), 2:57.

  11. I ”Lay Cornerstone at Provo Temple”, Deseret News, 22 maj 1971, B2.

  12. I Conference Report, okt. 1951, s. 120.

  13. ”The Perfect Marriage Covenant”, Improvement Era, okt. 1931, s. 704.

  14. ”President Joseph Fielding Smith Speaks to 14,000 Youth at Long Beach, California”, New Era, juli 1971, s. 7–8.

  15. The Restoration of All Things (1945), s. 259.

  16. ”President Joseph Fielding Smith Speaks to 14,000 Youth at Long Beach, California”, s. 8.

  17. The Restoration of All Things, s. 259.

  18. I Conference Report, apr. 1915, s. 119.

  19. I Conference Report, okt. 1951, s. 120.

  20. ”The Law of Chastity”, s. 643; se även Frälsningens lära, 2:57.

  21. I Conference Report, okt. 1951, s. 120–121.

  22. ”Obedience to the Truth”, Relief Society Magazine, jan. 1960, s. 6.

  23. Answers to Gospel Questions, sammanst. av Joseph Fielding Smith Jr 5 band (1957–1966), 2:37–38.

  24. Personlig korrespondens citerad i Frälsningens lära, 2:62–63.

  25. I Conference Report, okt. 1965, s. 30.

  26. ”Marriage Ordained of God”, Young Woman’s Journal, juni 1920, s. 307– 308; se även Frälsningens lära, 2:73.

  27. ”President Joseph Fielding Smith Speaks to 14,000 Youth at Long Beach, California”, s. 10.

  28. I Conference Report, apr. 1958, s. 30.

  29. The Restoration of All Things, s. 259.

  30. I Conference Report, apr. 1949, s. 135.

  31. I Conference Report, apr. 1965, s. 11.