Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 17: Beseglingsmakten och templets välsignelser


Kapitel 17

Beseglingsmakten och templets välsignelser

”Elia kom för att återställa fullheten av prästadömets kraft på jorden. Prästadömet innehar nycklarna till att både på jorden och i himlen binda och besegla alla frälsande förrättningar och principer, så att de bli giltiga i Guds celestiala rike.”

Ur Joseph Fielding Smiths liv

År 1902 reste Joseph Fielding Smith till staten Massachusetts där han lyckades hitta information om sina förfäder i släkten Smith. Medan han var där träffade han en genealog vid namn Sidney Perley. Mr. Perley anförtrodde honom: ”Det är min ambition att, om jag kan, söka rätt på varje individs uppteckningar som kom till Essex County före år 1700.”

President Smith erinrade sig senare: ”Jag sade till honom: ‘Mr. Perley, du har visst tagit dig an ett stort arbete, eller hur?’ Han svarade: ‘Ja, och jag är rädd att jag aldrig kommer att bli färdig.’ Då sade jag till honom: ‘Varför gör du det här arbetet?’ Han tänkte efter ett ögonblick och med ett förbryllat uttryck svarade han: ‘Jag vet inte varför, men nu när jag börjat kan jag inte sluta.’ Jag sade: ‘Jag kan tala om för dig varför du gör det här och varför du inte kan sluta, men om jag gjorde det skulle du inte tro mig, utan skratta åt mig.’

‘Jag vet inte’, sade han. ‘Om du berättar för mig, kommer jag säkert att vara intresserad.’ Då berättade jag för honom om profetian angående Elia, och om uppfyllandet av detta löfte till profeten Joseph Smith och Oliver Cowdery den 3 april 1836 i Kirtlands tempel. Jag berättade att denna lust att forska har gripit många människor som har hängett sig åt att söka efter sina döda som en uppfyllelse av detta stora löfte som skulle komma före Kristi andra ankomst, för att jorden inte skulle drabbas av en förbannelse. Nu vände barnen sina hjärtan till sina fäder och utförde förrättningar för de döda så att de skulle kunna återlösas och få privilegiet att komma in i Guds rike, trots att de var döda.

När jag var färdig skrattade han och sade: ‘Det var en fin historia, men jag tror inte på den.’ Men han erkände att det var något som manade honom att fortsätta forska och att han inte kunde sluta. Jag har träffat många andra som också de har börjat och inte kunnat sluta. Män och kvinnor som inte är medlemmar i kyrkan. Så idag finns det tusentals män och kvinnor som söker efter de dödas uppteckningar. De vet inte varför, men det är för att vi ska vi ska kunna få tag på dessa sammanställda uppteckningar och komma till våra tempel och utföra arbete för de döda.”1

President Smith lärde att släktforskning handlar om mer än att hitta namn, datum och platser och samla ihop berättelser. Det handlar om att ombesörja tempelförrättningar som förenar familjer för evigt och beseglar trofasta människor från alla släktled som medlemmar i Guds familj. ”Föräldrar måste beseglas till varandra och barnen till föräldrarna om de ska kunna få det celestiala rikets välsignelser”, sade han. ”Därför är vår frälsning och vårt framåtskridande beroende av våra värdiga dödas frälsning med vilka vi måste förenas med familjeband. Detta kan bara ske i våra tempel.2 Före invigningen av templet i Ogden i Utah sade han: ”Får jag påminna er om att när vi inviger ett hus åt Herren överlämnar vi i själva verket oss själva i Herrens tjänst, med ett förbund att vi skall använda huset på det sätt som det är avsett att användas.”3

Joseph Fielding Smiths lärdomar

1

Elia återställde kraften att besegla, eller binda, på jorden och i himlen.

Malaki, Gamla testamentets siste profet, avslutade sina förutsägelser med dessa ord:

”Se, jag skall sända till er profeten Elia, innan HERRENS dag kommer, den stora och fruktansvärda.

Han skall vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, så att jag inte kommer och slår landet med tillspillogivning.” (Mal. 4:5–6.)

Det känns helt rätt att den siste av de gamla profeterna skulle sluta sina ord med ett löfte till framtida generationer och i det löftet förutsäga en tid som ska komma då gångna tidshushållningar ska länkas samman med de kommande. …

Vi har en mycket klarare tolkning av Malakis ord givna av den nephitiske profeten Moroni, som visade sig för Joseph Smith den 21 september 1823. Så här sade ängeln:

”Se, jag skall uppenbara prästadömet för er genom profeten Elias hand, innan Herrens stora och fruktansvärda dag kommer …

Och han skall inplanta i barnens hjärtan de löften som gavs till fäderna, och barnens hjärtan skall vända sig till sina fäder.

Om det inte vore så, skulle hela jorden bli fullständigt ödelagd vid hans ankomst.” (L&F 2:1–3.)

Moroni talade om för Joseph Smith att denna förutsägelse snart skulle uppfyllas. Uppfyllelsen kom ungefär tolv år senare, den 3 april 1836. På den dagen visade Elia sig för Joseph Smith och Oliver Cowdery i templet i Kirtland och där förlänades de hans prästadöme … makten att binda, eller besegla, på jorden och i himlen. Nycklarna till detta prästadöme hölls av Elia, till vilken Herren gav makt över elementen liksom över människorna, med myndighet att besegla för tid och evighet till de rättfärdiga alla de förordningar som rör frälsningens fullhet.4

Några av kyrkans medlemmar har varit förvirrade och trott att Elia kom med nycklarna till dopet för de döda eller de dödas frälsning. Elias nycklar var större än så. De var beseglingens nycklar, och dessa beseglingsnycklar är till för de levande och innefattar de döda som är villiga att omvända sig.5

Elia kom för att återställa fullheten av prästadömets kraft till jorden genom att förläna den till Herrens bemyndigade jordiska profeter. Prästadömet innehar nycklarna till att både på jorden och i himlen binda och besegla alla frälsande förrättningar och principer, så att de blir giltiga i Guds celestiala rike. …

Det är i kraft av denna auktoritet som förrättningar utförs i templen för både levande och döda. Det är den kraften som förenar män och hustrur för all evighet när de ingår äktenskap enligt den eviga planen. Det är den myndighet som ger föräldrar rätten till föräldraskap i all evighet, och inte bara för tiden, så att familjen kan bli evig i Guds rike.6

2

Återställelsen av beseglingsmakten räddar jorden från att bli ödelagd vid Jesu Kristi ankomst.

Vi har skäl att tro att om Elia inte hade kommit skulle allt arbete utfört av gångna tidsåldrar varit till liten nytta, för Herren har sagt att hela jorden under sådana omständigheter skulle ödeläggas vid hans ankomst. Därför var hans mission av stor betydelse för världen. Det handlar inte bara om dop för de döda, utan också om beseglingen av föräldrar till varandra och barnen till föräldrarna, så att ”en hel och fullständig och fullkomlig förening och sammansvetsning av tidsutdelningar och nycklar och krafter och härligheter äger rum” från begynnelsen till tidens slut [se L&F 128:18]. Om denna beseglingskraft inte fanns på jorden skulle förvirring råda och oordning skulle ersätta ordning vid Herrens ankomst, och så kan det naturligtvis inte vara, för allting styrs och kontrolleras genom fullkomliga lagar i Guds rike.7

Varför skulle jorden ödeläggas? Helt enkelt därför att om det inte fanns en länk mellan fäderna och barnen — vilket är arbetet för de döda — skulle vi alla bli förkastade. Hela Guds verk skulle gå om intet. Så kommer det naturligtvis inte att bli.8

Därför är [beseglingsmaktens] återställelse den surdeg som räddar jorden från att gå till spillo vid Jesu Kristi ankomst. När vi får denna sanning fast och klart fastställd för oss är det lätt att inse att det endast skulle råda förvirring och katastrof om Kristus skulle komma och beseglingens makt inte skulle finnas här.9

3

För att förbereda oss för frälsningens fullhet måste vi ta emot templets förrättningar genom beseglingsmakten.

Herren har gett oss privilegier och välsignelser, och möjligheten att ingå förbund och ta emot frälsande förrättningar utöver det som predikas i världen, utöver grundsatserna tro på Herren Jesus Kristus, omvändelse från synd och dop till syndernas förlåtelse och handpåläggning för den Helige Andens gåva. Dessa principer och förbund kan man endast ta emot i Guds tempel.10

Tempelarbetet är så sammanvävt med frälsningsplanen att det ena inte kan existera utan det andra. Med andra ord kan det inte finnas någon frälsning utan tempelförrättningar som särskilt hör templet till.11

Det finns tusentals sista dagars heliga som … är villiga att närvara vid möten, betala sitt tionde och utföra sina uppgifter i kyrkan, men som inte tycks känna eller förstå vikten av att ta emot Herrens tempels välsignelser vilka kommer att leda dem till upphöjelse. Det är märkligt. Folk tycks vara nöjda med att bara glida med utan att dra nytta av möjligheterna de får och utan att ta emot dessa nödvändiga förbund som kommer att föra dem tillbaka till Guds närhet som söner och döttrar.12

Om man vill få frälsningens fullhet, vilket är upphöjelse i Guds rike, … måste man komma till Herrens tempel och ta emot dessa heliga förrättningar som hör till det huset, och som inte kan fås på någon annan plats. Ingen man kan ensam uppnå evighetens fullhet, upphöjelse. Ingen kvinna kan ensam få denna välsignelse. Men man och hustru tillsammans kan, om de tar emot beseglingens makt i Herrens tempel, uppnå upphöjelse och ska framåtskrida och bli lika Herren. Och detta är människans bestämmelse. Det är detta Herren önskar för sina barn.13

Obs: För att läsa några av president Smiths hoppingivande ord för trofasta medlemmar som inte kan ta emot alla templets förrättningar under sin livstid, se kapitel 15 i denna bok.

4

Tack vare beseglingens makt kan vi utföra frälsande förrättningar för dem som har dött utan att ta emot dem.

Vilka är de fäder som Malaki talar om, och vilka är barnen? Fäderna är våra döda förfäder som dog utan att ha fått tillfälle att ta emot evangeliet, men som blev lovade att den dagen skulle komma då de skulle få detta privilegium. Barnen är de nu levande som samlar information om släktingar och som utför de ställföreträdande förrättningarna i templet.14

Bild
A family at a computer.

Alla familjemedlemmar kan delta i släktforskningsarbetet.

Elia kom med beseglingens nycklar och vi har fått makten att sträcka oss ut efter de döda. Beseglingens makt omfattar de döda som är villiga att omvända sig och ta emot evangeliet men som dog utan den kunskapen, på samma sätt som den omfattar dem som omvänder sig som ännu är i livet.15

Herren har bestämt att alla hans andebarn, varje själ som har levat eller kommer att leva på jorden, ska ha en rättvis chans att tro på och lyda hans eviga evangeliums lagar. De som tar emot evangeliet och lever i samklang med dess lagar, inklusive dop och evigt äktenskap, ska få evigt liv.

Det är uppenbart att bara en liten del av människosläktet hittills har hört den uppenbarade sanningens ord från en av Herrens sanna tjänare. Enligt Herrens visdom och rättvisa måste alla få göra det. Som Petrus sade:

”Ty avsikten med att evangeliet predikades också för dem som nu är döda, var att de visserligen skulle dömas kroppsligen som människor döms, men leva andligen, liksom Gud lever.” (1 Petr. 4:6.)

De som inte hade möjlighet att höra frälsningens budskap i det här livet, men som skulle ha tagit emot det av hela sitt hjärta om de hade fått det — det är de som kommer att ta emot det i andevärlden. Det är för dem vi ska utföra templets förrättningar. Och det är de som på detta sätt ska bli medarvingar med oss till frälsning och evigt liv.16

Vändandet av fädernas hjärtan till barnen och barnens till fäderna är makten att frälsa de döda genom ställföreträdande arbete som barnen utför för sina fäder, och är på alla sätt rimligt och följdriktigt. Jag har hört det sägas många gånger av dem som motsätter sig detta arbete att det är omöjligt för en person att vara ställföreträdare för någon annan. De som uttrycker sig på det här sättet förbiser det faktum att hela frälsningsarbetet är ett ställföreträdande arbete. Jesus Kristus har sonat för oss och återlöst oss från döden för vilken vi inte bar ansvaret. Han återlöste oss också från ansvaret för våra egna synder, på villkor att vi omvänder oss och tar emot evangeliet. Han har gjort detta i en oändligt stor skala och genom samma princip har han gett kyrkans medlemmar myndighet att arbeta för de döda som inte har möjlighet att utföra de frälsande förrättningarna för sig själva.17

Jag tror att vi ibland ser på frälsningsarbetet ur ett för snävt perspektiv. Det är fel att se på personerna som vi utför arbete för i Herrens tempel för som döda. Vi bör betrakta dem som levande och att ställföreträdaren endast representerar dem när han eller hon tar emot de välsignelser som de skulle ha tagit emot i det här livet om de hade levt under en evangelieutdelning. Därför betraktas varje död individ för vilken arbete utförs i templet som levande när förrättningen utförs.18

Läran om de dödas återlösning är en av de mest storslagna principer som någonsin uppenbarats för människan. Det är på detta sätt som evangeliet ska nå alla människor. Det bevisar att Gud inte gör skillnad på människor [se Apg. 10:34]; att varje själ är dyrbar i hans ögon och att alla människor verkligen ska dömas efter sina gärningar.

Jag tackar Herren för att han har återupprättat sitt eviga evangelium till oss i denna tid. Jag tackar honom för beseglingens makt som återställts till jorden av profeten Elia. Jag tackar honom för den eviga familjen, för förmånen vi har att själva kunna beseglas i hans heliga tempel och sedan göra dessa välsignelser tillgängliga för våra förfäder som har dött utan kunskap om evangeliet.19

5

Släktforskning och tempelarbete för de döda är ett kärleksarbete.

Det finns många goda, ödmjuka själar som har offrat sin bekvämlighet och ibland livets nödtorft för att kunna samla in uppteckningar och utföra arbete för sina döda förfäder för att de ska kunna få frälsningens gåva. Detta kärleksarbete kommer inte att gå obemärkt förbi, för alla de som har arbetat för denna goda sak kommer att finna sin skatt i Guds celestiala rike. Deras belöning ska bli stor, ja, större än vi dödliga kan förstå.20

Inget annat arbete som är förenat med evangeliet är mer osjälviskt än arbetet för våra döda i Herrens hus. De som arbetar för de döda förväntar sig ingen världslig ersättning eller belöning. Mer än något annat är det ett kärleksarbete som föds i hjärtat hos dem som trofast och flitigt utför dessa frälsande förrättningar. Ingen får någon ekonomisk ersättning, men glädjen blir stor i himlen tillsammans med de själar som vi har hjälpt att uppnå frälsningen. Det är ett arbete som förstorar människans själ, vidgar hennes vyer beträffande sin nästas välfärd och fyller hennes hjärta med kärlek till alla vår himmelske Faders barn. Inget annat arbete kan bättre lära människan att älska sin nästa som sig själv som arbetet för de döda i templet. Jesus älskade världen så mycket att han var villig att offra sig själv som ett offer för synden för att världen skulle kunna frälsas. Vi har också privilegiet, om än i liten skala, att visa vår stora kärlek till honom och våra medmänniskor genom att hjälpa dem få evangeliets välsignelser som de nu inte kan få utan vår hjälp.21

6

Genom släktforskning och tempelarbete kan vi fullkomna familjeorganisationen från släktled till släktled.

Läran om frälsning för de döda och tempelarbete ger oss en härlig vision av att familjen kan vara för evigt. Den lär oss att familjebanden inte ska brytas, att män och hustrur kommer att få vara tillsammans med varandra och med sina barn fram till den sista generationen. Men för att få dessa förmåner måste vi ta emot beseglingens förrättningar i vår Guds tempel. Alla förbund, avtal, förpliktelser och överenskommelser gjorda av människan kommer att upphöra, men de förbund och överenskommelser som ingåtts i Herrens hus kommer att vara för evigt om vi trofast håller dem [se L&F 132:7]. Denna lära ger oss bättre förståelse för Herrens ändamål med sina barn. Den visar hans stora och obegränsade barmhärtighet och kärlek till alla som lyder honom, ja, till och med dem som gör uppror mot honom, för i sin godhet kommer han även att välsigna dem.22

Jesu Kristi evangelium lär oss att familjeorganisationen, vad den celestiala upphöjelsen beträffar, kommer att bli en fullständig sådan. Det kommer att bli en organisation i vilken far, mor och barn i ett släktled har sammanlänkats med far, mor och barn i nästa släktled. På så sätt utvidgar den sig fram till tidens slut.23

Bild
A father and son looking through a photo album at the Joseph Smith Memorial Building.

Prästadömets beseglande makt ”förenar män och hustrur för all evighet när de ingår äktenskap enligt den eviga planen”.

En sammanlänkning måste ske av alla generationer från Adams dagar till tidens slut. Familjer kommer att förenas och länkas samman, föräldrar till barn, barn till föräldrar, generation till generation, tills vi är förenade i en stor och underbar familj med vår fader Adam i spetsen, där Herren satte honom. Vi kan alltså inte frälsas och få upphöjelse i Guds rike om vi inte i våra hjärtan har en önskan att utföra detta arbete efter bästa förmåga för våra döda. Det här är en underbar lära, en av de storslagna sanningar som uppenbarats genom profeten Joseph Smith. Vi bör dra nytta av våra möjligheter och visa att vi är värdiga och goda i Herrens ögon, så att vi själva kan uppnå upphöjelse och glädjas i Guds rike tillsammans med släktingar och vänner i den stora återföreningen och insamlingen av den förstföddes kyrkas heliga, som har hållit sig fria och obefläckade från världens synder.

Må Herren välsigna oss och ge oss en önskan i våra hjärtan att ära vårt kall och trofast tjäna honom i allt detta, är min bön.24

Förslag till studier och diskussion

Frågor

  • Gå till ”Ur Joseph Fielding Smiths liv” och läs president Smiths ord om vad vi ”i själva verket” gör när vi inviger ett tempel. Vad kan vi göra för att följa denna uppmaning?

  • Hur kan lärdomarna i avsnitt 1 tillämpas på våra ansträngningar att hjälpa våra avlidna förfäder? Hur kan de tillämpas på våra relationer till levande släktingar?

  • När du läser avsnitt 2, leta då efter president Smiths förklaring på varför beseglingens makt ”räddar jorden från att ödeläggas vid Jesu Kristi ankomst”. Vad lär oss detta om familjens plats i frälsningsplanen?

  • På vilka sätt är tempelarbetet ”sammanvävt med frälsningsplanen”? (Se avsnitt 3.) Hur kan denna princip påverka våra känslor för tempelarbetet?

  • President Smith sade att när vi utför tempelarbete för de döda ska vi betrakta personerna som levande (se avsnitt 4). Vad innebär detta för dig? Hur kan denna tanke påverka ditt sätt att tjäna i templet?

  • När du går igenom avsnitt 5, leta då efter välsignelser som president Smith sade skulle komma till dem som utför släktforskningsarbete. På vilket sätt har du funnit att det här är sant?

  • Studera avsnitt 6 och föreställ dig att du gläds tillsammans med dina förfäder i den ”stora återföreningen”. Fundera på vad du kan göra för att förbereda dig själv och din familj för den förmånen.

Skriftställen som hör till detta ämne:

1 Kor. 15:29; L&F 95:8; 97:15–16; 128:16–19

Undervisningstips

”När en person ställer en fråga, försök då uppmuntra andra att svara i stället för att själv besvara frågan. Du kan till exempel säga: ‘Det var en intressant fråga. Vad tror ni andra?’ eller ‘Kan någon hjälpa mig att svara på frågan?’” (Undervisning: Den högsta kallelsen [2000], s. 64).

Slutnoter

  1. I Conference Report, apr. 1948, s. 134.

  2. ”Salvation for the Dead,” Improvement Era, febr. 1917, s. 361; se även Frälsningens lära, sammanst. av Bruce R McConkie, 3 band (1954–1956), 2:129–130.

  3. ”Ogden Temple Dedicatory Prayer”, Ensign, mars 1972, s. 6.

  4. ”Elias ankomst”, Nordstjärnan, juni 1972, s. 223.

  5. ”The Keys of the Priesthood Restored”, Utah Genealogical and Historical Magazine, juli 1936, s. 100.

  6. ”A Peculiar People: The Authority Elijah Restored”, Deseret News, 16 jan. 1932, Kyrkodelen, s. 8; se även Frälsningens lära, 2:104–105.

  7. ”Salvation for the Living and the Dead”, Relief Society Magazine, dec. 1918, 677–78; se även Frälsningens lära, 2:108.

  8. Frälsningens lära, 2:108.

  9. ”Elias ankomst”, s. 225.

  10. ”Relief Society Conference Minutes”, Relief Society Magazine, aug. 1919, s. 466, se även Frälsningens lära, 2:43.

  11. ”One Hundred Years of Progress”, Liahona: The Elders’ Journal, 15 apr. 1930, s. 520.

  12. ”The Keys of the Priesthood Restored”, Utah Genealogical and Historical Magazine, jan. 1939, s. 4.

  13. ”Elijah the Prophet and His Mission—IV”, Instructor, mars 1952, s. 67.

  14. ”Salvation for the Dead”, Millennial Star, 8 dec. 1927, s. 775; se även Frälsningens lära, 2:113.

  15. ”The Keys of the Priesthood Restored”, s. 101.

  16. Sealing Power and Salvation, Brigham Young University Speeches of the Year (12 jan. 1971), s. 2–3; kursivering borttagen.

  17. The Restoration of All Things (1945), s. 174–175.

  18. ”The Keys of the Priesthood Restored”, s. 100–101.

  19. Sealing Power and Salvation, s. 3.

  20. ”A Greeting”, Utah Genealogical and Historical Magazine, jan. 1935, s. 5; se även Frälsningens lära, 2:156.

  21. ”Salvation for the Dead”, Improvement Era, febr. 1917, s. 362; se även Frälsningens lära, 2:127.

  22. ”Salvation for the Dead”, Improvement Era, febr. 1917, s. 362; se även Frälsningens lära, 2:150–151.

  23. I Conference Report, apr. 1942, s. 26; se även Frälsningens lära, 2:152.

  24. I Conference Report, okt. 1911, s. 122.