Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 7: Joseph och Hyrum Smith, vittnen om Kristus


Kapitel 7

Joseph och Hyrum Smith, vittnen om Jesus Kristus

”Vi höjer våra röster i tacksägelse för profeten Joseph Smiths och patriarken Hyrum Smiths liv och verksamhet och för de profeters och rättfärdiga mäns och kvinnors liv och verksamhet som har byggt på grundvalen som de lade.”

Ur Joseph Fielding Smiths liv

Ända sedan han var väldigt ung visste Joseph Fielding Smith att hans familj hade ett särskilt band till profeten Joseph Smith. Han inspirerades av sin farfar Hyrum Smiths föredöme, en äldre broder och lojal vän till profeten Joseph. Hyrum tjänade trofast vid sin brors sida som ledare i kyrkan. Han hjälpte också till med publikationen av Mormons bok och kallades att vara ett av de åtta vittnena om boken. Den 27 juni 1844 led Joseph och Hyrum martyrdöden i Carthage i Illinois, och beseglade sina vittnesbörd om Frälsaren och hans evangelium. ”I livet var de inte söndrade och i döden var de inte åtskilda!” ((L&F 135:3).

Joseph Fielding Smith kände aldrig sina farföräldrar. Långt innan han föddes mördades hans farfar Hyrum. Hyrums hustru, Mary Fielding Smith, dog även hon ung. Joseph Fielding Smith sade: ”Jag kände aldrig farmor Smith. Jag har alltid sörjt över det, för hon var en av de ädlaste kvinnor som någonsin levat, men jag kände hennes goda syster, min gammelmoster Mercy Thompson, och som pojke brukade jag hälsa på i hennes hem och sitta vid hennes fötter och lyssna till berättelser om profeten Joseph Smith, och så tacksam jag är för den erfarenheten.”1

Joseph Fielding Smith lärde sig också av sin far Joseph F. Smiths exempel, som hade känt profeten Joseph Smith personligen. Joseph Fielding Smiths sade följande om sin far: ”Det fanns ingen tvekan eller osäkerhet i hans vittnesbörd. I synnerhet var det så när han talade om vår Frälsares gudomlighet eller profeten Joseph Smiths mission.”2

Dessa exempel och lärdomar ledde till att Joseph Fielding Smith fick ett vittnesbörd om det återställda evangeliet som barn. ”Jag kan inte minnas en tid då jag inte trodde på vår Herre och Frälsare Jesu Kristi eller profeten Joseph Smiths mission”,3 sade han senare. När han undervisade om evangeliet uttryckte han ibland sitt vittnesbörd i familjetermer: ”Älskar jag profeten Joseph Smith? Ja, det gör jag, precis som min far gjorde före mig. Jag älskar honom därför att han var Guds tjänare och på grund av återställelsen av evangeliet och på grund av de förmåner och välsignelser som jag och mina närstående har fått, och du och dina närstående, genom de välsignelser som förlänades den här mannen och dem som arbetade vid hans sida.”4

Även om president Smith var tacksam för sin familjs undervisning och arv så var hans vittnesbörd hans eget. Han sade: ”Jag har alltid varit mycket tacksam för det vittnesbörd som jag har fått genom Herrens Ande, att Joseph Smith, Guds profet, kallades att stå i spetsen för tidernas fullhets utdelning.”5 Vid ett annat tillfälle vittnade han: ”Jag vet, genom Guds gåva, att Joseph Smith år 1820 såg Fadern och Sonen, att Fadern presenterade sin Son, att Sonen talade till honom, frågade vad det var han ville veta. Han gav honom råd, talade om vad han skulle göra och lovade att han så småningom skulle få ytterligare ljus och att evangeliets fullhet, som då inte fanns på jordens yta, skulle återställas.” Sedan uttryckte han en försäkran om att alla människor kan få samma vittnesbörd: ”Varje själ på jordens yta som har en önskan att veta det har den förmånen, för varje själ som vill ödmjuka sig, och i djupaste ödmjukhet och tro, med en förkrossad ande, komma inför Herren, kommer att ta emot den kunskapen så sant som han lever.”6

Joseph Fielding Smiths lärdomar

1

Två teman framstår särskilt klart: att Jesus Kristus är Guds Son och att Joseph Smith var en profet.

Vi kopplar samman Jesu Kristi och Joseph Smiths namn. Kristus är Herren. Han utförde försoningsoffret. Han är uppståndelsen och livet. Genom honom uppstår alla människor som odödliga, och de som tror på honom och lyder hans lagar ska också få evigt liv.

Joseph Smith var en profet som kallats i de sista dagarna att genom uppenbarelse ta emot evangeliets frälsande sanningar och stå som laglig förvaltare, eftersom han hade makt från höjden att förvalta evangeliets förrättningar.

Eftersom de sanningar som uppenbarats genom honom är de som ska gå ut till varje nation före Kristi andra ankomst, är det naturligt att Moroni säger till Joseph Smith att hans ”namn skulle hållas för gott och ont bland alla nationer, släkten och tungomål, eller att man skulle tala både gott om det bland alla folk”. [Joseph Smith — Historien 1:33.]

Inte heller är det att undra på att Herren senare säger till profeten: ”Jordens ändar skall fråga efter ditt namn och dårarna skall göra dig till åtlöje och helvetet skall rasa mot dig,

medan de i hjärtat rena och de visa och de ädla och de dygdiga ständigt skall söka råd och myndighet och välsignelser under din hand.” (L&F 122:1–2.)

Jordens ändar börjar nu fråga efter Joseph Smiths namn och många människor i många nationer gläds över det återställda evangelium som återställts med honom som redskap.

Sedan denna tidsutdelnings början har vittnesbördet om Jesus, som det uppenbarats till Joseph Smith, undervisats i Förenta staterna, Storbritannien, större delen av Europa och Stilla havsöarna.

På senare år har det skett en nästan ofattbar expansion av verket i Mexiko, i länderna i Centralamerika och i Sydamerika.

Och Asien håller nu [1971] på att öppnas för evangeliets budskap på ett sätt som aldrig tidigare skådats. Kyrkan har börjat bli etablerad i Japan och Korea, i Taiwan och Hong Kong och vi inleder nu arbetet i Thailand, Singapore och Indonesien.

Och dagen kommer i Herrens försyn, då andra nationer som nu är stängda för sanningens budskap, ska öppna sina dörrar för oss, och Israels äldster ska gå in och berätta för de i hjärtat uppriktiga i dessa nationer om Kristus och hans rikes evangelium som åter har kommit till jorden genom profeten Joseph Smith.7

Joseph Smith är uppenbararen av kunskapen om Kristus och om frälsning till världen i denna tid och till detta släkte.8

Två teman framstår alltid särskilt klart i mitt sinne. Att Jesus Kristus är Guds Son, som korsfästes för världens synder, och att Joseph Smith var en profet kallad att inleda tidernas fullhets utdelning. Det är mitt budskap till världen.9

2

Herren kallade Joseph Smith att stå i spetsen för denna härliga tidsutdelning.

Joseph Smith … kom och under ledning av heliga budbärare lade han grunden för Guds rike och för detta underbara och förunderliga verk så att världen kan förbereda sig för Herrens ankomst.10

Bild
The Prophet Joseph Smith, Jr. in the Sacred Grove (in Manchester, New York) when he received the First Vision. Joseph is depicted kneeling before God the Father and Jesus Christ. Both God the Father and Christ are portrayed wearing white robes. The Father is presenting Christ to Joseph. There are trees in the background. (Joseph Smith - History 1:15-20)

”Joseph Smith var en profet kallad att inleda tidernas fullhets utdelning.”

Jag vet att han [Joseph Smith] kallades och utvaldes av vår himmelske Fader, att han tog emot uppenbarelser och vägledning från Guds Son som skulle bli till välsignelse för alla människor om de ville ta emot den.11

Jag hyser inga tvivel om att Herren uppreste profeten Joseph Smith och gav honom uppenbarelser och bud, öppnade himlarna för honom, och kallade honom att stå i spetsen för denna härliga tidsutdelning. Jag är fullkomligt förvissad om att denne unge man, när han gick ut för att be, fick se och stå inför Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus. I mitt sinne finns inga tvivel — jag vet att det är sant. Jag vet att han senare tog emot besök från Moroni, aronska prästadömet under Johannes Döparens händer, melkisedekska prästadömet under Petrus, Jakobs och Johannes händer, och att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga organiserades den sjätte dagen i april 1830 på gudomlig befallning.12

När Herren skulle välja en representant som skulle stå i spetsen för detta förunderliga verk som snart skulle påbörjas ibland människobarnen”, [se L&F 4:1] valde han inte någon som var lärd i världens kunskap och traditioner. Hans vägar är inte människans vägar och inte heller är hans tankar som människans tankar [se Jes. 55:8]. Någon som var lärd i fråga om världslig kunskap skulle ha haft för många traditioner och människofilosofier att göra sig kvitt. I sin stora visdom valde Herren ett osofistikerat barn — en fjortonårig pojke. Till denne unge man uppenbarade Herren evangeliets fullhet som världen inte ville ta emot på grund av otro. Efter flera år av himmelsk vägledning — för han undervisades av budbärare från Herrens närhet — var denne unge man, Joseph Smith, förberedd att leda återställelsen av evangeliet och uppbyggandet av Guds rike.13

3

Herren sade att denna generation skulle få hans ord genom profeten Joseph Smith.

I varje tidsålder som evangeliet finns på jorden måste det uppenbaras till Herrens profeter, och dessa måste kallas att stå som lagliga administratörer för att utföra och leda utförandet av frälsningens förrättningar för medmänniskorna.

Joseph Smith är den profet som Herren kallat i våra dagar för att återställa frälsningens sanningar och ta emot nycklarna och makten att förvalta dessa frälsande sanningar.

Till honom sade Herren: ”… detta släktled skall få mitt ord genom dig.” (L&F 5:10.) Och angående evangeliet som återställdes genom Joseph Smith sade Herren sedan: ”Detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla nationer, och sedan skall änden komma, eller de ogudaktigas undergång.” [Joseph Smith — Matteus 1:31.]14

[Jag] säger nu:

Att Joseph Smith är den hos vilken alla människor i vår tid måste söka sanningen om Kristus och hans evangelium.

Att i sinom tid kommer denne profets namn att bli känt på varje plats på jorden och bland alla människor.

Att de uppriktiga i hjärtat kommer att acceptera honom som profet och kommer att tillbe den Herre som han uppenbarat.

Att den kyrka han organiserade på gudomlig befallning blomstrar eftersom den följer de uppenbarelser som kom genom honom.

Att alla som tror på Joseph Smiths lärdomar och arbete enligt den kurs han utstakade skall komma till kunskap om att Jesus Kristus är Guds Son som korsfästes för världens synder.

På samma sätt som jag vet att Jesus är Kristus — och detta gör jag genom uppenbarelse från den Helige Anden — vet jag att Joseph Smith är, var och för evigt ska förbli en Guds profet. …

I en anda av vittnesbörd och tacksägelse delar jag med mig av dessa inspirerade ord från Läran och förbunden: ”Joseph Smith, Herrens profet och siare, har med undantag endast av Jesus gjort mer för människornas frälsning i den här världen än någon annan människa som någonsin levt i den.” (L&F 135:3.)15

4

Joseph Smith och hans bror Hyrum var förenade i livet och i döden.

Jag är tacksam för den eviga sanningens återställelse i denna sista evangelieutdelning, för profeten Joseph Smiths och min farfar, patriarken Hyrum Smiths mission och verksamhet, och för det faktum att Guds rikes nycklar åter har överlämnats till människan på jorden.16

Bild
Hyrum with his arm around Joseph with men pulling a boat ashore behind them.

Joseph och Hyrum Smith: ”I livet var de inte söndrade och i döden var de inte åtskilda!” (L&F 135:3).

”Och vidare: Sannerligen säger jag dig: Välsignad är min tjänare Hyrum Smith, ty jag, Herren, älskar honom på grund av hans hjärtas redbarhet och eftersom han älskar det som är rätt för mig, säger Herren.” [L&F 124:15.]

Vem skulle inte glädjas över en sådan hyllning av förtroende och beröm från Herren? Hyrum Smith var en av de första som döptes i denna tidsutdelning. Hela sitt liv stod han vid sin bror Josephs sida och stärkte honom genom uppmuntran, tro och hängiven kärlek. Hyrum var en man med ett underbart ömt hjärta. Han besatt en djup ödmjukhet och älskade sin bror mer än han älskade sitt eget liv. Detta kan vi se i hans död genom vilken han fick ta emot en martyrs krona. Han var orädd i sitt försvar av sanningen. Han älskade sannerligen ”det som är rätt”.

Hyrum Smith föddes den 9 februari 1800 och var nästan sex år äldre än profeten. Det fanns inga hedersbetygelser till Joseph Smith som inte delades av Hyrum som gladdes med sin bror i alla de välsignelser som Herren gav honom. Samma broderliga kärlek visades av profeten Joseph Smith för hans bror Hyrum. De gick igenom samma sorger och glädjeämnen tillsammans. Samma förföljelser drabbade dem båda. De delade samma fängelsehålor för evangeliets sak och när tiden kom då deras vittnesbörd skulle beseglas, delade de martyrskapets krona. ”I livet var de inte söndrade och i döden var de inte åtskilda!” [L&F 135:3.] …

Detta är en välförtjänt hyllning från profeten: ”Broder Hyrum, vilket troget hjärta du har! Ack, må den evige Jehova kröna ditt huvud med eviga välsignelser som belöning för den omsorg du haft om min själ! Ack, hur många sorger i livet vi delat, och än en gång är vi fjättrade av förtryckets obevekliga hand. Hyrum, ditt namn skall skrivas i Herrens lagbok, för att de som kommer efter dig skall kunna se det, så att dina gärningar kan tjäna som förebild för dem.”

Profeten sade: ”Jag kunde be i mitt hjärta att alla mina bröder skulle likna min älskade bror Hyrum, som besitter ett lamms mildhet och Jobs redbarhet, Kristi saktmod och ödmjukhet, och jag älskar honom med den kärlek som är starkare än döden, ty jag har aldrig haft skäl att tillrättavisa honom, eller han mig.”17

5

Joseph och Hyrum Smith beseglade sina vittnesbörd med sitt blod.

Min farfar, patriarken Hyrum Smith kallades att hålla nycklarna till denna tidsutdelning tillsammans med profeten Joseph, hans yngre bror. Herren har sagt att efter två vittnens vittnesmål skall varje sak avgöras [se 2 Kor. 13:1]. …

Om Joseph Smith hade stått ensam hade hans verk misslyckats, på samma sätt som Frälsarens verk behövde bekräftas av ett annat vittne, och vem kunde vittna om Kristus bättre än hans Fader? [Se Joh. 8:12–18.] Så Herren kallade en annan man att stå vid Joseph Smiths sida och hålla nycklarna till frälsning i den här tidsutdelningen som ett vittne tillsammans med honom. …

… Hyrum kallades inte bara till kyrkans patriark, vilket var hans födslorätt, utan vid den tidpunkten sade Herren också till honom:

”Och från och med nu utser jag honom att i likhet med min tjänare Joseph vara en profet och en siare och en uppenbarare för min kyrka,

så att även han kan handla i samförstånd med min tjänare Joseph, och så att han får råd från min tjänare Joseph, som skall visa honom nycklarna varigenom han kan be om och få samt krönas med samma välsignelse och härlighet och ära och prästadöme och prästadömets gåvor som en gång gavs till honom som var min tjänare Oliver Cowdery,

så att min tjänare Hyrum kan bära vittnesbörd om det som jag skall visa honom, så att hans namn kan bli med heder ihågkommet från släktled till släktled i evigheters evighet.” [L&F 124:94–96.]

I enlighet med detta ämbete och bud, förlänade profeten Joseph Smith Hyrum alla prästadömets nycklar, befogenheter och gåvor som han, profeten, hade, och som tidigare hade förlänats Oliver Cowdery. Herren uppenbarade också för Hyrum Smith allt som var nödvändigt för att han helt och fullt skulle kunna vittna om sin bror, som profet, siare, uppenbarare och president för kyrkan, och för att tillsammans med sin bror Joseph, Jesu Kristi vittne, kunna stå i spetsen för denna tidsutdelning för tid och all evighet.18

Tillsammans med sin bror, min farfar patriarken Hyrum Smith, beseglade han [Joseph Smith] sitt vittnesbörd med sitt blod i fängelset i Carthage. Jag vill vara ett redskap i Herrens händer till att låta jordens ändar få veta att frälsningen återigen kan fås eftersom Herren upprest en mäktig siare i denna tid för att återupprätta sitt rike på jorden.19

Bild
Room in Carthage jail seen on slant; men with guns come through door; Joseph is heading for window which reveals crowd below; painting is bathed in reddish hues.

Tillsammans beseglade Joseph och Hyrum Smith sina vittnesbörd med sitt blod.

Vi höjer våra röster i tacksägelse för profeten Joseph Smiths och patriarken Hyrum Smiths liv och verksamhet och för de profeters och rättfärdiga mäns och kvinnors liv och verksamhet som har byggt på grundvalen som de lade.20

Förslag till studier och diskussion

Frågor

  • President Smith berättade om familjemedlemmar som hjälpte till att ge näring åt hans barndoms vittnesbörd om Joseph Smiths mission (se ”Ur Joseph Fielding Smiths liv”). Vad kan vi göra för att hjälpa barnen att få ett vittnesbörd om profeten Joseph Smiths mission?

  • På vilka sätt hör namnen Jesus Kristus och Joseph Smith samman? (Se avsnitt 1.) Hur har profeten Joseph Smiths verksamhet påverkat ditt vittnesbörd om Frälsaren och hans evangelium?

  • Fundera över president Smiths iakttagelse att Herren kallade Joseph Smith och inte ”någon som var lärd beträffande världens kunskap och traditioner” (avsnitt 2). Hur kan denna insikt hjälpa oss när vi känner oss otillräckliga inför våra uppgifter?

  • I avsnitt 3 citerar president Smith Läran och förbunden 5:10 och 135:3. Hur skulle du förklara dessa verser för någon som inte känner till Joseph Smiths mission?

  • Vad kan du lära dig av förhållandet mellan Joseph Smith och hans bror Hyrum? (Se avsnitt 4.)

  • Vad får du för känslor när du tänker på att Joseph och Hyrum Smith beseglade sina vittnesbörd med sitt blod? (Se avsnitt 5.) Hur kan vi hedra deras offer?

Skriftställen som hör till detta ämne:

Joseph Smith Translation, Genesis 50:30–31; 2 Nephi 3:5–15; L&F 11:11–26; 76:22–24; 135

Undervisningstips

Ett sätt att uppmuntra till flitigt lärande är att lyssna uppmärksamt när någon ställer en fråga eller yttrar sig. ”Att lyssna är ett uttryck för kärlek. Det kräver ofta uppoffringar. När vi verkligen lyssnar på andra avstår vi ofta från att säga det vi tänkt, så att andra kan få uttrycka sig” ( Undervisning: Den högsta kallelsen[2000],s 66).

Slutnoter

  1. I Conference Report, apr. 1962, s. 44.

  2. I Bryant S. Hinckley, ”Joseph Fielding Smith”, Improvement Era, juni 1932, s. 459.

  3. I Conference Report, apr. 1962, s. 44.

  4. I Conference Report, apr. 1960, s. 73.

  5. I Conference Report, apr. 1962, s. 45.

  6. I Conference Report, okt. 1949, s. 88–89.

  7. I Conference Report, okt. 1970, s. 6.

  8. ”Den sista utdelningens förste profet”, Nordstjärnan, dec. 1979, s. 23.

  9. I Conference Report, apr. 1920, s. 108–109.

  10. I Conference Report, apr. 1920, s. 107.

  11. I Conference Report, okt. 1949, s. 88.

  12. ”To Know for Ourselves”, Improvement Era, mars 1970, s. 3.

  13. Essentials in Church History (1950), s. 20–21.

  14. I Conference Report, okt. 1970, s. 6.

  15. ”Den sista utdelningens förste profet”, s. 24.

  16. ”A Witness and a Blessing”, Ensign, juni 1972, s. 130.

  17. ”Hyrum Smith: A Tribute by Joseph Fielding Smith”, Improvement Era, feb. 1933, s. 201; kursivering borttagen från originalet; se även Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 481.

  18. I Conference Report, okt. 1930, s. 91; se även –Frälsningens lära, sammanst. av Bruce R McConkie, 3 band (1954–1956), 1:162.

  19. ”Den sista utdelningens förste profet”, s. 24.

  20. ”Ogden Temple Dedicatory Prayer”, Ensign, mars 1972, s. 9.