Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 8: Guds kyrka och rike


Kapitel 8

Guds kyrka och rike

”Låt alla människor med säkerhet veta att detta är Herrens kyrka och att han leder dess verksamhet. Vilket privilegium det är att vara medlem i en så gudomlig institution!”

Ur Joseph Fielding Smiths liv

Joseph Fielding Smiths verksamhet som president för kyrkan, från 23 januari 1970 till 2 juli 1972 var kulmen av en livstids hängivenhet i Herrens rike. Han skämtade om att han fick sin första uppgift i kyrkan som baby. När han var nio månader gammal följde han och hans far, president Joseph F. Smith med Brigham Young till S:t George i Utah för att närvara vid invigningen av templet i S:t George.1

Som ung man verkade Joseph Fielding Smith som heltidsmissionär och kallades senare till president i ett prästadömskvorum och medlem i generalkommittén för Unga mäns gemensamma utbildningsförening (föregångaren till dagens Unga män-organisation). Han arbetade också som sekreterare på kyrkans historieskrivares kontor, och han hjälpte i tysthet sin far som inofficiell sekreterare när hans far var president för kyrkan. Genom dessa tjänandetillfällen lärde sig Joseph Fielding Smith att uppskatta kyrkans inspirerade organisation och dess roll i att leda individer och familjer till evigt liv.

Joseph Fielding Smith ordinerades till en Herren Jesu Kristi apostel den 7 april 1910. Han verkade som medlem i de tolv apostlarnas kvorum i nästan 60 år, varav nästan 20 år som president för kvorumet. Som apostel hjälpte han till att leda kyrkan i hela världen. Han var delaktig i många av kyrkans uppgifter, verkade som kyrkohistoriker, president för Salt Lake-templet, president för Utahs genealogiska förening och rådgivare i första presidentskapet.

Bild
Joseph Fielding Smith holding open scriptures.

President Joseph Fielding Smith, en hängiven tjänare i Herrens rike

Joseph Fielding Smith var en enkel och anspråkslös man som aldrig eftersträvade dessa ämbeten. Men när Herren kallade honom att tjäna, lydde han villigt och entusiastiskt. Han visade sin hängivenhet i tysthet en dag när han vid 89 års ålder gick till ett möte. När han gick från sitt hem halkade han och ramlade nedför trappan. Trots att han gjorde illa sitt ben gick han omkring en halv kilometer och, som han sade, ”haltade som en gammal man”, för att utföra sin plikt. Efter mötet gick han hem igen där han till slut lät en läkare undersöka honom. Läkaren upptäckte att president Smiths ben hade flera frakturer. President Smith kommenterade senare upplevelsen. ”Mötet blev lite långt”, sade han. ”Men det blir ju de flesta möten.”2

I ett budskap till sista dagars heliga ungdomar delade president Smith med sig av följande anledning att vara så hängiven kyrkans verk:

”Jag vet att Gud lever. Jag vet att Jesus Kristus är Faderns enfödde Son i köttet. Jag har en fullkomlig tro på profeten Joseph Smiths och hans efterträdares uppgift.

Jag vet att vi har sanningen i Jesu Kristi eviga evangelium, lika väl som jag vet att jag lever. Om jag inte visste det skulle jag inte vilja vara här eller ha något med detta arbete att göra. Men jag vet det med varje fiber i min kropp. Gud har uppenbarat det för mig.”3

Joseph Fielding Smiths lärdomar

1

Efter århundraden av andligt mörker och avfall har Herren återställt sitt evangelium och organiserat sin kyrka på jorden.

Herren har återställt evangeliet och än en gång organiserat sin kyrka på jorden. Anledningen till en sådan återställelse är det faktum att världen i flera århundraden hade befunnit sig i andligt mörker, utan myndigheten och utan förståelsen. De visste inte hur de skulle tillbe den levande Guden. …

Det eviga förbundet hade brutits, den rätta förståelsen för evangeliets principer hade gått förlorad genom avfallet, rätten att officiera i evangeliets förrättningar hade upphört bland människobarnen. Det blev nödvändigt att allt detta skulle återställas, och att tron skulle öka bland folket genom att himlarna öppnades och evangeliet återupprättades.

Så Herren sände sina budbärare från sin närhet, med evangeliets fullhet, och med prästadömets makt och myndighet att förläna människan, och gav dem befallningar … för Herren visste vilket elände som skulle drabba världen, och det var hans vilja att folket skulle varnas och få möjlighet att ta emot evangeliet så att de kunde omvända sig och vända sig bort från sin orättfärdighet och tjäna Herren [se L&F 1:17–23].4

Vi förkunnar att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Guds rike på jorden, den enda plats där människan kan få lära sig frälsningens sanna lära och finna det heliga prästadömets myndighet.5

Mina älskade bröder och systrar: Jag är mer tacksam än ord kan beskriva för de välsignelser som Herren har gett till mig, och till de trofasta medlemmarna i sin kyrka i världens olika nationer, och till alla sina barn överallt.

Jag tackar honom varje dag i mitt liv för att han i dessa sista dagar har återställt sitt eviga evangelium för allas frälsning som vill tro och lyda dess lagar.6

2

Herren själv leder kyrkans verk, och det är vår förmån att få vara medlemmar i den.

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är i bokstavlig betydelse Guds rike på jorden.7

Jag vill säga att ingen man på egen hand kan leda denna kyrka. Det är Herren Jesu Kristi kyrka. Han står vid rodret. Kyrkan bär hans namn, har hans prästadöme, administrerar hans evangelium, predikar hans läror, utför hans verk.

Han väljer ut män och kallar dem att vara redskap i hans händer för att genomföra sina avsikter, och han vägleder dem i deras arbete. Men män är bara redskap i Herrens händer, och all heder och ära för allt som hans tjänare uträttar bör tillfalla honom för evigt.

Om detta var människans verk skulle det misslyckas, men det är Herrens verk och han misslyckas inte. Och vi har blivit lovade att om vi håller buden och är trofasta vårt vittnesbörd om Jesus och varje förtroende, kommer Herren att vägleda oss och sin kyrka på rättfärdighetens stigar för att hans avsikter ska uppfyllas.8

Till alla kyrkans medlemmar i hela världen vill jag säga att denna kyrka har ett gudagivet uppdrag att genomföra under ledning av Jesus Kristus, vår Frälsare, och ingenting kommer att stoppa hans planer rörande det. Det kommer att uppfylla vår himmelske Faders plan. Jag hoppas att de heliga runtom i världen dagligen tackar Herren för sitt medlemskap i hans kyrka och för profeten Joseph Smiths uppdrag att återställa evangeliet till vår glädje och lycka.9

Till alla uppriktiga människor i alla länder säger vi: Herren älskar er. Han vill att ni ska få evangeliets alla välsignelser. Han bjuder er nu att tro på Mormons bok, att acceptera Joseph Smith som profet samt att komma in i hans jordiska rike och därigenom bli arvingar till evigt liv i hans himmelska rike.10

Det har aldrig funnits en tid sedan kyrkan organiserades då en människa har lett kyrkan. Det var inte så på Joseph Smiths eller Brigham Youngs tid och det har inte varit så sedan dess. Det är Herrens verk, och glöm inte att det är den Allsmäktige som utför sitt arbete och inte människan.11

Jag vet att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Guds rike på jorden, och att den som den nu är uppbyggd och styrd har Herrens godkännande och rör sig i den riktning han har avsett.

Låt alla människor med säkerhet veta att detta är Herrens kyrka och att han leder dess verksamhet. Vilken förmån det är att vara medlem i en så gudomlig institution!12

3

Kyrkan har organiserats för att hjälpa medlemmar att finna lycka och glädje i det här livet och evigt liv i det tillkommande.

Herren har upprättat allting i ordning och har gett oss ett fullkomligt system. Människan kan inte förbättra det. Om vi skulle kunna utföra det som Herren har uppenbarat, så som han har uppenbarat det, skulle allt bli fullkomligt, för organisationen är en fullkomlig organisation; dess teori — dess plan — är felfri.13

Herren har i sin kyrka satt upp en prästadömsorganisation med apostlar och profeter som överhuvud. Och han har också gett oss andra organisationer till hjälp för prästadömet.

I varje evangelieutdelning finns det särskilda behov som behöver tillgodoses, problem att lösa och hjälp som måste ges medlemmarna i kyrkan för att de ska kunna arbeta på sin frälsning ”med fruktan och bävan” inför Herren. (Se Fil. 2:12.) Därför har vi biorganisationer [Hjälpföreningen, Unga män, Unga kvinnor, Primärföreningen och Söndagsskolan] som ska hjälpa prästadömet. De är organiserade på ett sådant sätt att de ska tillgodose människornas behov under vilka sociala förhållanden de än lever. De är en del av Guds rike och är avsedda att hjälpa medlemmarna i kyrkan att fullkomna sina liv och göra de saker som garanterar dem lycka och glädje i detta liv och evigt liv i det tillkommande. …

Kyrkan och dess organisationer utgör en serviceorganisation till hjälp för familjen och individen. Hemlärare, prästadömsledare och biskopar är utsedda att leda dem som de arbetar med till evigt liv i vår Faders rike, och biorganisationerna finns till för att hjälpa till i detta stora frälsningsverk.

Vi kan inte tillräckligt starkt betona det stora behovet av att använda dessa program till nytta och välsignelse för alla vår Faders barn. …

Om vi alla gör allt vi bör för att föra fram kyrkans program, kommer Herren att välsigna oss så rikt att framgång ska kröna vårt arbete och följden ska bli frid och glädje här och evig upphöjelse i livet efter detta.14

4

Genom vårt tjänande i kyrkan uttrycker vi vår kärlek till andra och vår uppskattning för Herrens oändliga tjänande.

Herren är med kyrkan. Han vägleder oss. Hans ande vilar på detta folk. Det han begär av oss är att vi tjänar honom i ödmjukhet och enighet i hjärta och själ.15

Vår Frälsare kom till världen för att lära oss att älska varandra, och eftersom han gjorde det genom att lida och dö för att vi skulle få leva, borde vi då inte uttrycka vår kärlek till våra medmänniskor genom att tjäna dem? Borde vi inte visa vår uppskattning för den oändliga gåva han gav oss genom att verka för hans sak?

Den människa som bara gör de saker i kyrkan som rör honom själv kommer aldrig att nå upphöjelse. En man som till exempel är villig att be, betala sitt tionde och sina offergåvor, och utföra de plikter som hör till hans privatliv och inget annat, kommer aldrig att nå fullkomnandets mål.16

Vägra aldrig att tjäna. När en ledare ber om din hjälp, tacka då glatt ja och gör ditt bästa i din uppgift. Herren förväntar sig detta av oss, och vi har slutit förbund att göra det. Detta förhållningssätt ger oss lycka och frid och på samma gång får de som vi tjänar ta emot stora välsignelser. Läraren får mer än den som undervisas; välsignelserna vi får tillbaka när vi tackar ja till att verka i kyrkan är mycket större än de välsignelser vi kan ge andra. Den som vägrar att tjäna eller undviker ansvar som han har fått i kyrkan löper stor risk att mista Andens vägledning. Så småningom blir han ljummen och likgiltig inför alla sina plikter, och likt växten som inte får näring eller vatten, torkar han ut och dör en andlig död.17

Det tjänande du utför går inte obemärkt förbi den Gud som du tjänar och för vars sak du är engagerad.18

Bild
A young man and his mother working in a flower garden as an elderly woman looks on.

”Det tjänande du utför går inte obemärkt förbi den Gud som du tjänar och för vars sak du är engagerad.”

Det är min bön att vi alla tillsammans, som sanna bröder och systrar i Herrens rike, ska engagera oss i det stora arbete som ligger framför oss.19

5

I denna tidsutdelning kommer Guds rike och Herrens verk att spridas i världen.

En evangelieutdelning inleds när gudomligt utvalda ledare, på uppdrag av Gud, förlänas makt och myndighet att sprida Guds ord och betjäna i alla evangeliets förrättningar.

Det har funnits tider när evangeliet har dragits undan från människan på grund av deras överträdelser. Så var det på Noas tid. Israel vände sig bort från Herren och fick leva i mörker i många generationer innan Jesu Kristi ankomst, och när han kom återställde han evangeliets fullhet. Han sände lärjungar för att förkunna hans budskap över hela världen, men det dröjde inte många århundraden innan folket återigen hade blivit orättfärdigt och miste myndigheten att handla i Herrens namn. Detta gjorde att det blev nödvändigt för himlarna att öppnas och för en ny evangelieutdelning att inledas för att förbereda för den dag då vår Herren ska komma ned bland molnen för att regera på jorden i härlighet under tusen år. Och den dagen är nära för handen.20

Själva evangeliet har varit detsamma under alla tidsutdelningar. Frälsningsplanen är densamma för alla vår Faders barn i alla tider. Då och då har den gått förlorad på grund av människans avfall, men när Herren har haft ett folk på jorden har de erbjudits samma frälsnings lagar och sanningar som han har uppenbarat för oss.

Men i vår tid har vi fått någonting som ingen tidigare fått. I den här tidsutdelningen har Herren tillkännagett att kyrkan aldrig mer ska ledas vilse. Den här gången är evangeliet här för att stanna. Den här gången ska den uppenbarade sanningen förbereda folket för Människosonens andra ankomst, och kyrkan kommer att vara organiserad i hela världen när Herren kommer för att regera under de tusen åren av frid och rättfärdighet.21

Vi är medlemmar i en världskyrka, en kyrka som har livets och frälsningens plan, en kyrka som Herren själv har rest upp i dessa sista dagar för att föra ut sitt frälsningsbudskap till alla sina barn över hela jorden. …

Vi har uppnått den resning och styrka som gör det möjligt för oss att genomföra det uppdrag vi fått av Herren genom profeten Joseph Smith att föra återställelsens glada budskap till varje nation och till alla folk.

Men vi ska inte bara predika evangeliet i varje nation före Människosonens andra ankomst, utan vi ska också föra omvända till kyrkan och upprätta församlingar av heliga bland dem.22

Guds rike och Herrens verk kommer att spridas allt mer. Det kommer att gå fram snabbare i världen i framtiden än det har gjort tidigare. Så har Herren sagt, och Anden bär vittne om det. Och även jag vittnar om det, för jag vet att det är sant. Guds rike är här för att växa, sprida sig till andra länder, slå rot på jorden, och förbli där Herren har upprest det genom sin egen makt och sitt eget ord, för att aldrig mer förstöras, utan stanna kvar tills den Allsmäktiges avsikter har uppfyllts — varje princip som profeterna har talat om sedan världens grundläggning. Det är Guds verk som han själv enligt sin egen visdom och inte enligt människans visdom har återställt till jorden i de sista dagarna.23

Evangeliet är till för alla människor och kyrkan ska etableras överallt, i alla nationer, ända till världens ändar, före människosonens andra ankomst.24

Jag vet och vittnar om att Herrens avsikter på jorden ska uppnås. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är här för att stanna. Herrens verk ska segra. Ingen makt på jorden kan förhindra spridandet av sanningen och predikandet av evangeliet i varje nation.25

Jag lämnar min välsignelse med er och min försäkran om att Gud är med sitt folk och att verket som vi är en del av ska triumfera och gå framåt tills Herrens eviga avsikter har uppfyllts.26

Förslag till studier och diskussion

Frågor

  • Hur kan vi följa president Smiths föredöme i vårt tjänande i kyrkan? (Se ”Ur Joseph Fielding Smiths liv”.)

  • Fundera över president Smiths undervisning om evangeliets återställelse (se avsnitt 1). Vad känner du när du tänker på att du lever i en tid när Herrens kyrka har återställts till jorden?

  • President Smith vittnade om att Jesus Kristus står vid rodret för kyrkan (se avsnitt 2). Hur kan du dela med dig av ditt vittnesbörd om denna sanning med någon som inte är medlem i kyrkan?

  • Hur har kyrkans organisationer och program hjälpt dig att få de välsignelser som omnämns i avsnitt 3? Hur har de hjälpt din familj?

  • President Smith sade: ”Vår Frälsare kom till världen för att lära oss att älska varandra” (avsnitt 4). På vilka sätt kan vi följa Frälsarens kärleksfulla exempel när vi verkar som hemlärare eller besökslärare?

  • När du går igenom avsnitt 5, lägg då märke till hur vår tidsutdelning skiljer sig från andra. Hur kan denna förståelse påverka vårt tjänande i kyrkan? Vad får du för känslor när du tänker på att förbereda världen för Frälsarens andra ankomst?

Skriftställen som hör till detta ämne:

Mosiah 18:17–29; L&F 1:30; 65:1–6; 115:4; 128:19–22

Undervisningstips

”När du varierar inlärningsaktiviteterna, har eleverna en benägenhet att förstå evangelieprinciperna bättre och minnas mer. En noggrant utvald metod kan förtydliga en princip, göra den mer intressant och mer minnesvärd” (Undervisning: Den högsta kallelsen [2000], s. 89).

Slutnoter

  1. Se Joseph Fielding Smith Jr och John J. Stewart, The Life of Joseph Fielding Smith (1972), s. 16.

  2. I The Life of Joseph Fielding Smith, s. 4.

  3. ”My Dear Young Fellow Workers”, New Era, jan. 1971, s. 5.

  4. I Conference Report, okt. 1944, s. 140–141.

  5. ”Ut ur mörkret”, Nordstjärnan, okt. 1971, s. 293.

  6. I Conference Report, apr. 1970, s. 4.

  7. ”Använd kyrkans program”, Nordstjärnan, mars 1971, s. 68.

  8. I Conference Report, apr. 1970, s. 113.

  9. Se ”Ty så skall min kyrka kallas”, Nordstjärnan, aug. 1970, s. 228.

  10. ”Råd till de heliga och till världen”,Nordstjärnan, dec. 1972, s. 494.

  11. I Conference Report, okt. 1968, s. 123.

  12. I Conference Report, okt. 1970, s. 8.

  13. ”The One Fundamental Teaching”, Improvement Era, maj 1970, s. 3.

  14. ”Använd kyrkans program”, s. 67–68.

  15. ”The One Fundamental Teaching”, s. 3.

  16. I Conference Report, apr. 1968, s. 12.

  17. I Conference Report, apr. 1966, s. 102.

  18. I Conference Report, apr. 1970, s. 59.

  19. I Conference Report, apr. 1970, s. 114.

  20. ”A Peculiar People: Gospel Dispensations”, Deseret News, 5 dec. 1931, Kyrkodelen, s. 6.

  21. ”A Call to Serve”, New Era, nov. 1971, s. .

  22. I Conference Report, British Area General Conference 1971, s. 5.

  23. I Conference Report, okt. 1968, s. 123.

  24. I Conference Report, British Area General Conference 1971, s. 176.

  25. ”Råd till de heliga och till världen”, s. 495.

  26. I Conference Report, apr. 1970, s. 148–149.