Általános konferencia
Szövetséges kapcsolatban járva Krisztussal
2023. októberi általános konferencia

Ő az, akit miattunk sebeztek és törtek meg, és bár engedni fogja, hogy a halandóság elvégezze bennünk, amit kell, de nem kéri tőlünk azt, hogy egyedül nézzünk szembe ezekkel a kihívásokkal.

Jó barátom, Ilan mesélt nekem egy gyalogútról Izraelben. „Jézus-ösvénynek hívják – mondta –, mert sokan úgy vélik, ezen az úton haladt végig Jézus Názáretből Kapernaumba.” Azonnal eldöntöttem, hogy végig szeretnék menni az ösvényen, így elkezdtem megszervezni az izraeli utazásomat.

Hat héttel az út előtt eltörtem a bokámat. A férjem a sérülés miatt aggódott; én leginkább amiatt voltam kétségbeesve, hogy miképpen fogom egy hónappal később végigjárni a Jézus-ösvényt. Makacs természetű vagyok, így nem mondtam le a repülőjegyeket.

Emlékszem arra, amikor az izraeli túravezetőnkkel találkoztam azon a gyönyörű júniusi reggelen. Kiugrottam a kisbuszból, majd előhúztam két mankót és egy kerekes térdjárót. Mya, a vezetőnk, egyetlen pillantást vetett a gipszemre, és azt mondta: „Ööö… nem hiszem, hogy ilyen állapotban végig tud menni az ösvényen.”

„Talán nem – feleltem –, de semmi sem akadályoz meg abban, hogy megpróbáljam.” Bólintott egyet, majd elindultunk. Hálás vagyok neki azért, hogy hitt abban: megtörten is képes vagyok rá.

Egy ideig segítség nélkül másztam a meredek ösvényen a sziklákat kerülgetve. Aztán Mya – az elkötelezettségem őszinteségétől meghatódva – elővett egy vékony kötelet, a térdjáróm kormányára kötötte, és elkezdett húzni. Felhúzott engem a dombokra, keresztül a citromültetvényeken, a Galileai-tenger partja mentén. Az út végén hálámat fejeztem ki drága vezetőmért, aki segített valami olyasmit véghez vinnem, ami egyedül soha nem sikerült volna.

Amikor az Úr elhívta Énókot, hogy járja be a vidéket és tegyen bizonyságot Őróla, Énók habozott.1 Hiszen csak egy lassú beszédű fiú volt. Hogyan is járhatná be ezt az utat az ő állapotában? Megtörtsége elvakította. Az Úr válasza eme akadályra egyszerű és azonnali volt: „járj… énvelem”2. Énókhoz hasonlóan emlékeznünk kell arra, hogy Ő az, akit miattunk sebeztek és törtek meg3, és bár engedni fogja, hogy a halandóság elvégezze bennünk, amit kell, de nem kéri tőlünk azt, hogy egyedül nézzünk szembe ezekkel a kihívásokkal.4 Nem számít, mennyire bonyolult a történetünk vagy merre tart jelenleg az utunk, Ő hív minket, hogy járjunk Ővele.5

Gondoljatok a bajba jutott fiatalemberre, aki a pusztában találkozott az Úrral. Jákób messzire vándorolt az otthonától. Az éjszaka sötétjében álmot látott – nem csupán egy lajtorjáról, hanem jelentős szövetséges ígéretekről, köztük arról, amelyet én az ötujjas ígéretnek szoktam nevezni.6 Azon az estén az Úr Jákób mellett állt, Jákób atyjának az Isteneként mutatkozott be, majd a következő ígéretet tette:

• Veled vagyok.

• Megőrizlek téged.

• Ismét hazaviszlek.

• Nem hagylak el.

• Be fogom tartani a neked tett ígéretemet.7

Jákóbnak döntenie kellett. Választhatott egy olyan életet, melyben csupán csak megismerkedik atyja Istenével, vagy pedig egy olyat, melyben elkötelezett, szövetséges kapcsolatra lép Vele. Évekkel később Jákób bizonyságot tett az Úr szövetséges ígéretei szerinti életről: „Isten… meghallgatott engem az én nyomorúságom napján, és velem volt az úton, a melyen jártam.”8 Ahogyan Jákóbbal is tette, az Úr mindegyikünknek válaszolni fog a nyomorúságunk idején, ha úgy döntünk, hogy az Ő életéhez kötjük a miénket. Megígérte, hogy velünk fog járni az úton.

Úgy nevezzük ezt, hogy a szövetség ösvényén járunk – azon az ösvényen, amely a keresztelés szövetségével kezdődik, és mélyebb szövetségekhez vezet, amelyeket a templomban kötünk. Amikor ezt halljátok, előfordulhat, hogy kipipálandó tételekre gondoltok. Lehet, hogy csak egy követelményekkel teli ösvényt láttok. Ha azonban közelebbről megnézitek, valami sokkal lenyűgözőbb tárul elétek. A szövetség nem csupán egy szerződés, bár az is fontos. Ez egy kapcsolat. Russell M. Nelson elnök ezt tanította: „A szövetség ösvénye teljes egészében az Istennel való kapcsolatunkról szól”9.

Gondoljatok egy házassági szövetségre. Fontos az esküvő dátuma, de ugyanilyen fontos az a kapcsolat, amelyet az utána együtt leélt élet kovácsol egybe. Ugyanez igaz az Istennel fennálló szövetséges kapcsolatra is. Feltételek vannak szabva, és lesznek elvárások az út során. Ő mégis mindegyikünket hív, hogy jöjjünk úgy, ahogyan képesek vagyunk rá, szívünk minden szándékával, és Ővele az oldalunkon „töreked[jünk] előre”10, abba vetett bizalommal, hogy a megígért áldásai meg fognak érkezni. A szentírások arra emlékeztetnek minket, hogy ezek az áldások gyakran az Ő idejében és az Ő módján érkeznek: 38 év múltán11, 12 év múltán12, azonnal13. Az út során felmerülő szükségletek szerint segít meg titeket.14

Az Ő küldetése a leereszkedés küldetése. Jézus Krisztus ott és úgy fog találkozni velünk, ahol és ahogy vagyunk. Ez a kert, a kereszt és a sírbolt miértje. A Szabadító azért küldetett, hogy segítsen nekünk felülkerekedni.15 Azonban ha ott maradunk, ahol vagyunk, az nem hozza el a szabadulást, amelyre törekszünk. Ahogy Jákóbot sem hagyta a pusztában, az Úr egyikünket sem szándékozik ott hagyni, ahol vagyunk.

Az Ő küldetése a felemelkedés küldetése is. Munkálkodni fog bennünk16, hogy felemeljen minket oda, ahol Ő van, s közben képessé tesz bennünket arra, hogy olyanná váljunk, mint Ő. Jézus Krisztus azért jött, hogy felemeljen minket.17 Segíteni szeretne azzá válnunk, akivé válhatunk. Ez a templom miértje.

Ne feledjük: nem az út fog önmagában felmagasztalni bennünket, hanem a társunk – a Szabadítónk. És ez a szövetséges kapcsolat miértje.

Amikor Izraelben jártam, ellátogattam a Siratófalhoz. A zsidók számára ez Izrael legszentebb helye. Ez minden, ami megmaradt a templomukból. A legtöbben a legszebb ruhájukat öltik magukra, amikor ellátogatnak e szent helyre; öltözetük megválasztása az Istennel való kapcsolatuk iránti odaadásuk jelképe. Ellátogatnak a falhoz, hogy szentírást olvassanak, hódoljanak és imádkozzanak. A templomért való könyörgés, a szövetség háza utáni vágyakozás felemészti a mindennapjaikat és minden imájukat. Csodálom az odaadásukat.

Amikor hazatértem Izraelből, jobban odafigyeltem a szövetségekről folyó beszélgetésekre körülöttem. Hallottam embereket azt kérdezni: Miért járjak a szövetség ösvényén? Be kell lépnem egy házba a szövetségek megkötéséhez? Miért viselem a szent alsóruhát? Meg kellene dolgoznom az Úrral való szövetséges kapcsolatért? A válasz ezekre a jó és fontos kérdésekre egyszerű: minden attól függ, milyen fokú kapcsolatot szeretnétek megtapasztalni Jézus Krisztussal.18 Mindegyikünknek saját válaszokra kell lelnie ezekre a mélyen személyes kérdésekre.

Íme az enyém: „Mennyei szülők szeretett leánya[ként]”19 járok eme ösvényen. Isten ismer20 és mélyen bízik21 bennem. A szövetség gyermekeként jogosult vagyok elnyerni a megígért22 áldásokat. Azt választottam23, hogy az Úrral fogok járni. Elhívtak24, hogy Krisztus tanújaként álljak. Amikor az út túl megterhelőnek tűnik, a képessé tévő kegyelem megerősít25 engem. Minden alkalommal, amikor átlépem a háza küszöbét, mélyebb szövetséges kapcsolatot tapasztalok meg Ővele. Megszentelt26 a Lelkével, felruházott27 a hatalmával, és elválasztott28, hogy építsem a királyságát. A mindennapos bűnbánat és a hetenkénti úrvacsoravétel által megtanulok állhatatossá29 válni, hogy jótetteket30 vigyek véghez. Jézus Krisztussal járok ezen az ösvényen, és várakozással tekintek a megígért napra, amikor újra eljön. Akkor pecsételés révén az Övé leszek31, és felemeltetem Isten szent32 leányaként.

Ezért járok a szövetség ösvényén.

Ezért ragaszkodom a szövetség ígéreteihez.

Ezért lépek be az Ő szövetséges házába.

Ezért viselem állandó emlékeztetőként a szent alsóruhát.

Mert elkötelezett szövetséges kapcsolatban akarok élni Ővele.

Talán ti is. Kezdjétek el ott, ahol vagytok!33 Ne hagyjátok, hogy az állapototok hátráltasson benneteket. Ne feledjétek: az, hogy milyen tempót diktálunk, vagy éppen hol tartunk az ösvényen, nem annyira fontos, mint az, hogy haladjunk rajta.34 Kérjetek meg valakit, akiben megbíztok – aki a szövetség ösvényén jár –, hogy mutasson be titeket a Szabadítónak, akit megismert. Tudjatok meg többet Őróla. Dolgozzatok meg a kapcsolatért azáltal, hogy szövetségre léptek Ővele. Nem számít a korotok vagy az állapototok. Képesek vagytok együtt járni Ővele.

Miután végigjártuk a Jézus-ösvényt, Mya nem kérte vissza a kötelét. Otthagyta, a térdjárómhoz kötve. A következő néhány napban a tizenéves unokaöcséim és a barátjuk felváltva húztak végig Jeruzsálem utcáin.35 Gondoskodtak arról, hogy ne maradjak le Jézus történeteiről. Emlékeztettek ezzel a felnövekvő nemzedék erejére. Tanulhatunk tőletek. Őszinte vágyatok van arra, hogy megismerjétek a vezetőt, Jézus Krisztust. Bíztok ama kötél erejében, amely Őhozzá erősít minket. Különös tehetségetek van ahhoz, hogy másokat Őhozzá gyűjtsetek.36

Szerencsére ezen az ösvényen közösen járunk, az út során bátorításokat kiáltva egymásnak.37 Miközben megosztjuk a személyes élményeinket Krisztussal, megerősítjük a személyes elköteleződésünket. Erről teszem tanúságomat Jézus Krisztus nevében, ámen.

Jegyzetek

1. Énók népe tévútra tért, megtagadták Krisztust és „saját tanácsaikat keresték a sötétben” (lásd Mózes 6:27–28). Egy olyan időszakban, amikor elveszítette az emberiségbe vetett hitét, Énók az Úrhoz fordult útmutatásért. Ugyanezt az Énóknak szóló felhívást intézi az Úr mindannyiunkhoz: „járj… énvelem” (Mózes 6:34; lásd még Máté 11:28). Énókhoz hasonlóan azonban talán bizonytalanok vagytok abban, hogy a ti állapototokban tudtok-e ezen az ösvényen járni. Lehet, hogy valamilyen módon akadályoztatva érzitek magatokat. Talán éppen az állapotunk miatt van szükség arra, hogy a szövetség ösvényén járjunk, mert valamiképpen hátráltatva vagyunk, és szükségünk van az Ő segítségére.

2. Lásd Mózes 6:23–34.

3. Lásd Názáreti Jézus, Égi Király. Himnuszok, 110. sz.

4. Lásd Ether 12:27.

5. Lásd Máté 11:28–30.

6. A lányaim minden reggel el szeretnék suttogni ezt az ötujjas ígéretet a gyermekeiknek (az én unokáimnak) – emlékeztetőül Mennyei Atyánkra, aki isteni módon tudatában van minden egyes gyermekének.

7. Lásd 1 Mózes 28:10–22. Az ábrahámi szövetség szintén jelentős hangsúlyt kapott azon az éjszakán. Az ábrahámi szövetség ezen elemei központi szerepet játszanak az életünkben és Jézus Krisztus evangéliumában: 1.) az örök örökség ígérete (13. vers), 2.) örök utódok (14. vers) és 3.) a föld minden nemzetének a megáldásával járó áldás és felelősség (14. vers).

8. 1 Mózes 35:3; kiemelés hozzáadva. Jákóbot arra utasították a szülei, hogy menjen el otthonról, ezáltal eltávolodhasson Ézsaútól, aki halálosan megfenyegette; valamint azért, hogy lehetősége legyen találkozni valakivel, akivel a szövetségben házasodhat (lásd 1 Mózes 27:41–45; 28:1–2, 5).

9. Russell M. Nelson: Az örökkévaló szövetség. Liahóna, 2022. okt. 11.

10. 2 Nefi 31:20.

11. Lásd János 5:5, a Betesda tavának a története.

12. Lásd Márk 5:25, annak az asszonynak a története, aki megérintette Krisztus köntösét.

13. Lásd Máté 14:31, Péter vízen járásának a története.

14. Lásd Mily szilárd alap az Isten igéje. Himnuszok, 37. sz.

15. Lásd 1 Nefi 11:16–33.

16. Lásd Filippibeliek 1:6; 2:13; Mormon szavai 1:7.

17. Lásd János 12:32.

18. Egy ösvényt gyakran olyan kulcsfontosságú elemek jelölnek ki, mint az útjelző táblák vagy a kilométerkövek. Ez segít meggyőződni arról, hogy a helyes útvonalon vagytok, vagy hogy a helyes irányba haladtok. Egy kapcsolatnak is vannak meghatározó elemei. Ezek közé tartozik az elvárás (lásd Jeremiás 29:11, Tan és szövetségek 132:7); az engedékenység (lásd Móziás 3:19, Alma 7:23, 13:28); az alázat, engedelmesség, türelem, engedés, bizalom (lásd Példabeszédek 3:5); és a szeretet (lásd Rómabeliek 8:31–39).

19. A Fiatal Nők alapeszméje, Evangéliumi könyvtár, kiemelés hozzáadva; lásd még Bonnie H. Cordon: Szeretett leányok. Liahóna, 2019. nov. 67.

20. Lásd János 4:1–29, a kútnál lévő asszony története.

21. Lásd Alma 38:1–3.

22. Lásd 4 Mózes 6:23–27.

23. Lásd Józsué 24:22.

24. Lásd Tan és szövetségek 25:3, Emma Smith története.

25. Lásd 1 Korinthusbeliek 15:9–10.

26. Lásd 2 Krónika 20:1–17, különösképpen a 14. vers.

27. Lásd Tan és szövetségek 109:1–46.

28. Lásd 1 Sámuel 16:11–13.

29. Lásd Eszter 4:16, Eszter története.

30. Lásd Apostolok cselekedetei 10:38.

31. Lásd Ésaiás 43:1–5.

32. Lásd 5 Mózes 28:1–9.

33. Egy kedves barátom emlékeztetett arra, hogy minden kapcsolatban fontos a tettekre szólító felhívás.

34. Beszélgetés Kristen Olsennel 2023 szeptemberében.

35. Köszönöm Mack Oswaldnak, Camden Oswaldnak, Ashton Mathenynek és Jack Butlernek, hogy végighúztak az utazásunkon.

36. „Talán emlékeztek, hogy felkértem Az Utolsó Napi Szentek Jézus Krisztus Egyháza fiataljait, hogy lépjenek be az Úr fiatalokból álló seregébe, és vegyenek részt napjaink legnagyszerűbb ügyében a világon: Izráel egybegyűjtésében. Azért adtam ezt a felhívást a fiataljainknak, mert ők páratlanul tehetségesek mások felkarolásában és a hitelveik meggyőző módon való megosztásában” (vö. Russell M. Nelson: Tanúk, ároni papsági kvórumok és Fiatal Nők osztályok. Liahóna, 2019. nov. 39.).

37. „Isten királysága… olyan, mint egy ostrom alatt álló város, minden oldalról halállal körülvéve. Minden egyes ember helye a falon van, hogy megvédje, és senki sem állhat ott, ahol valaki más áll, azonban »semmi sem állít meg minket abban, hogy bátorításokat kiáltsunk egymásnak«” (Martin Luther, in Lewis William Spitz, The Renaissance and Reformation Movements [1987], 335).