2002
At hver enkelt må blive et bedre menneske
November 2002


At hver enkelt må blive et bedre menneske

Enhver kan forbedre sig … uanset vore omstændigheder, så kan vi alle forbedre os, og derved kan vi påvirke dem, som vi færdes iblandt.

Hvor har det dog været en dejlig konference, kære brødre og søstre. Når vi vender tilbage til vores hjem og vores hverdag, bør enhver af os være et bedre menneske, end vi var, da konferencen begyndte.

Alle, som har talt, har gjort det godt. Bønnerne har været inspirerende. Musikken har været fremragende.

Men det, der betyder mest, er det, som er sket inde i enhver af os som følge af vores oplevelse. Jeg har selv truffet en fast beslutning om at være et bedre menneske, end jeg hidtil har været. Jeg håber, at jeg kan være lidt venligere mod de fortvivlede, som jeg træffer. Jeg håber, at jeg kan være mere hjælpsom mod de nødlidende. Jeg håber, at jeg må være mere værdig til jeres tillid. Jeg håber, at jeg må være en bedre ægtemand, far og bedstefar. Jeg håber, at jeg kan være en bedre nabo og ven. Jeg håber, at jeg kan være en bedre sidste dages hellig med en større forståelse af dette herlige evangeliums vidunderlige aspekter.

Jeg udfordrer enhver af jer, som kan høre mig, til at leve op til det guddommelige i jer. Forstår vi virkelig, hvad det vil sige, at være et barn af Gud, at have noget af den guddommelige natur i os?

Jeg tror af hele mit hjerte, at de sidste dages hellige stort set er gode mennesker. Hvis vi efterlever evangeliets principper, skal vi være gode mennesker, for vi skal være gavmilde og venlige, betænksomme og tolerante, hjælpsomme og omsorgsfulde over for dem, som lider nød. Vi kan enten undertrykke den guddommelige natur og skjule den, så den slet ikke kommer til udtryk i vores liv, eller vi kan bringe den frem og lade den stråle ud af alt, hvad vi gør.

Enhver kan forbedre sig. Uanset vores profession, uanset vore omstændigheder, så kan vi alle forbedre os, og derved kan vi påvirke dem, som vi færdes iblandt.

Vi behøver ikke at skilte med vores religion. Vi behøver bestemt ikke at prale af den eller være arrogante på nogen måde. Den slags går stik imod Kristi Ånd, som vi stræber efter at efterligne. Denne Ånd kommer til udtryk i hjertet og sjælen, ved vores stille og ydmyge livsstil.

Vi har alle set dem, som vi næsten misunder, fordi de har udviklet en adfærd, der, uden at nævne det, vidner om evangeliets skønhed, som de har gjort til en del af deres liv.

Vi kan sænke vores stemme et par decibel. Vi kan gengælde ondt med godt. Vi kan smile, når det havde været lettere at blive vred. Vi kan udvise selvbeherskelse og selvdisciplin og ignorere enhver hån, som møder os.

Lad os være et lykkeligt folk. Herrens plan er en plan for lykke. Vejen bliver lettere, bekymringerne færre og konfrontationerne mindre vanskelige, hvis vi udvikler glædens ånd.

Lad os arbejde lidt hårdere på det ansvar, vi har som forældre. Hjemmet er samfundets grundlæggende enhed. Familien er Kirkens grundlæggende organisation. Vi er meget bekymrede for kvaliteten af det liv, som vores folk fører som ægtemænd og hustruer og som forældre og børn.

Der er for meget kritik og dømmesyge med vrede og hævede stemmer. Vi oplever et enormt pres hver eneste dag. Ægtemænd vender trætte og irritable hjem fra deres arbejde hver dag. Desværre arbejder de fleste hustruer. De står også over for alvorlige udfordringer, som måske har større omkostninger, end deres indtægt er værd. Børn overlades til at finde deres egen underholdning, og meget af det er ikke godt.

Mine brødre og søstre, vi skal arbejde på vores ansvar som forældre, som om alt i verden afhang af det, fordi alt i verden faktisk afhænger af det.

Hvis vi fejler i hjemmet, har vi fejlet i livet. Ingen kan opnå virkelig succes, hvis vedkommende har fejlet i hjemmet. Jeg beder jer mænd især om at stoppe op og vurdere jer selv som ægtemænd og fædre og familieoverhoveder. Bed om vejledning, hjælp og støtte og følg så Åndens tilskyndelser i det vigtigste af alle jeres ansvar, for konsekvenserne af jeres lederskab i jeres hjem er evige.

Gud velsigne jer, mine elskede medtjenere. Må en fredens og kærlighedens ånd følge jer, hvor I end befinder jer. Må der herske harmoni i jeres liv. Som jeg mange steder har sagt til vore unge: »Vær dygtig, vær ren, vær sand, vær taknemmelig, vær ydmyg, vær bønsom. Må I knæle i bøn for den Almægtige og takke ham for hans rige velsignelser. Må I siden rejse jer og gå fremad som Guds sønner og døtre og fremme hans evige hensigter, enhver på sin egen måde, det beder jeg ydmygt om nu, hvor jeg efterlader jer min kærlighed og velsignelse. I Herren Jesu Kristi hellige navn. Amen.