2003
Ett varaktigt vittnesbörd om profeten Joseph Smiths mission
November 2003


Ett varaktigt vittnesbörd om profeten Joseph Smiths mission

Profeten Joseph är ett exempel på att uthärda väl i tro … Jag tackar och älskar honom som Herrens återställelseprofet.

Kvällen innan profeten Joseph Smith dödades i Carthage bar han vittnesbörd för sina fångvaktare. Han vittnade om Mormons boks gudomliga äkthet. Han vittnade om änglabetjäning och om att Guds rike återigen hade upprättats på jorden.

Jag undrar om någon av vakterna bad den kvällen. Den Helige Anden stod beredd att tala om för dem att det märkliga budskapet var sant. När Anden hade vittnat för dem skulle de ha vetat att de borde be att få bli döpta. Och då kunde de ha fått den oskattbara gåvan, den Helige Andens gåva. Med den gåvan kunde de ha lärt känna all sanning. Jag undrar om någon av dem kände den kvällen hur nära de var att börja gå längs den enda stig som skulle leda dem till Frälsaren i den tillkommande världen, för att få se hans ansikte med glädje och få höra orden: ”Kom till mig, du välsignade! En boning är beredd för dig i min Faders hus.”1

Alla älskar vi någon. Tänk på dem nu. Det kanske är våra barn eller barnbarn. Du kanske tänker på din man eller hustru. Det kan vara någon du undervisar som missionär. Det kan vara en vän. Du vill med hela ditt hjärta att de en dag ska få höra Mästaren säga de orden till dem. För att den välsignelsen ska bli deras måste de ha samma vittnesbörd som profeten bar i Carthage, det måste brinna i deras hjärta under livets alla prövningar, precis som det gjorde för honom.

Till att börja med kan vi erbjuda dem ögonvittnenas vittnesbörd. Herren befallde andra att stå med Joseph och bekräfta det som Herren hade gjort. De var hos profeten när himlarna öppnades.

Oliver Cowdery gav kyrkans första missionspredikan söndagen efter det att kyrkan hade organiserats. Han gick på mission för att förkunna det som han visste genom det han hade sett, hört och känt. Tillsammans med två andra personer skrev han under ett vittnesbörd som ingen av dem någonsin förnekade. Deras vittnesbörd finns tryckt i början av Mormons bok.

”Det göres veterligt för alla nationer, släkten, tungomål och folk till vilka detta verk kommer, att vi genom Guds, Faderns och vår Herres, Jesu Kristi nåd hava sett de plåtar, som innehålla dessa uppteckningar, vilka äro en berättelse om nephiterna och deras bröder lamaniterna och likaledes om jarediterna, som kommo från det omtalade tornet. Vi veta även, att plåtarna blivit översatta genom Guds gåva och kraft, ty hans röst kungjorde det för oss. Därför veta vi med visshet, att detta verk är sant. Vi betyga likaledes, att vi hava sett inristningarna, som finnas på plåtarna. De hava blivit visade för oss genom Guds kraft och icke av någon människa. Vi förkunna med allvarliga ord, att en Guds ängel kom ned från himmelen, och han medförde plåtarna och lade dem framför våra ögon, så att vi sågo och betraktade dem och inristningarna därpå. Vi veta, att det är genom Guds, Faderns och vår Herres, Jesu Kristi nåd som vi sågo dem och bära vittne, att dessa ting äro sanna, och det är förunderligt i våra ögon. Icke desto mindre befallde Herrens röst oss att bära vittne därom, och därför göra vi det för att lyda Guds bud. Vi veta även, att om vi äro trofasta i Kristus skola vi rena våra kläder från alla människors blod och bliva funna obefläckade inför Kristi domstol samt få bo hos honom evinnerligen i himlarna. Ära vare Fadern, Sonen och den Helige Anden, vilka äro en Gud. Amen.

Oliver Cowdery

David Whitmer

Martin Harris”2

De som du älskar kan få mer än det fysiska beviset på det som dessa vittnen såg och hörde. Dessa tre vittnen hade något mer, något vi alla behöver. Den Helige Anden vittnade för deras sinne och hjärta att det de såg och hörde var sant. Anden talade om för dem att ängeln var från Gud och att rösten tillhörde Herren Jesus Kristus. De och många andra som inte var där fick det vittnesbörd som kommer från Anden. Det vittnesbördet kan, om vi är värdiga den Helige Andens sällskap, bli vårt och förbli hos oss för alltid.

De tre vittnena förnekade aldrig sitt vittnesbörd om Mormons bok. De kunde inte göra det eftersom de visste att det var sant. De gjorde uppoffringar och mötte svårigheter utöver det som de flesta någonsin får uppleva. Oliver Cowdery bar samma vittnesbörd om Mormons boks gudomliga ursprung då han låg för döden. Men i prövningens stund vacklade de i sin tro på att Joseph fortfarande var Guds profet och att den enda vägen till Frälsaren gick genom hans återställda kyrka. Att de fortsatte att intyga det som de sett och hört i denna förunderliga upplevelse, trots långa perioder av brytning med både kyrkan och Joseph, gör deras vittnesbörd ännu kraftfullare.

Herren lät Anden vittna för andra utan samma fysiska bevis och de utsattes också för allvarligt motstånd och svåra prövningar. Brigham Young, John Taylor, Heber C Kimball och många andra stod fasta i sitt vittnesbörd. De uthärdade i tro på grund av att de betalade priset för att få behålla den Helige Andens sällskap och det brinnande vittnesbörd som endast han kan ge.

På grund av det hade de mer än bara ett minne av tillfället då Anden viskade till deras sinne och hjärta att Gud lever, att Jesus är Kristus och att Joseph är deras profet. Och de hade mer än bara ett minne av känslan av frid och den glädje som det vittnesbördet förde med sig. Eftersom de var värdiga den Helige Andens sällskap, kunde de säga i varje situation, oavsett hur svår den var: ”Jag visste det då. Jag kände då att det var sant. Jag känner det fortfarande.”

De gjorde vissa enkla ting för att hålla sitt vittnesbörd klart och starkt. Vi kan lära dem som vi älskar att göra samma saker. Om de trofast gör det är de värdiga att ha den Helige Andens ständiga sällskap. Och vi kan lova dem som vi älskar att de kommer att känna glädje och frid när Anden bekräftar sanningen, om de ber om den välsignelsen i tro.

Nu är det så att vi undervisar bäst om andliga ting genom både exempel och vittnesbörd. Jag kommer inte ihåg mycket av vad mina föräldrar sade om den Helige Anden, men jag kommer ihåg hur det kändes att se dem göra de saker som förde den Helige Anden in i vårt hem. Här följer några saker som du kan undervisa dem du älskar om genom exempel och vittnesbörd, med tillförsikt om att Herren kommer att sända Anden för att bekräfta sanningen för deras sinne och hjärta.

Lär dem att be till Fadern i tro i Jesu Kristi namn. Det finns ett löfte i Omnis bok som handlar om detta.

”Nu mina älskade bröder önskar jag, att I viljen komma till Kristus, som är Israels Helige, och få del i hans frälsning och återlösnings kraft. Ja, kommen till honom, och frambären hela eder själ till ett offer åt honom och fortfaren med att fasta och bedja och hållen ut intill änden. Då skolen I, så visst som Herren lever, bliva frälsta.”3

Den unge Joseph Smith visade oss hur man ber på det sättet. Han trodde på det löfte som han läst i Jakobs brev.4 Han gick till lunden med tro på att hans bön skulle bli besvarad. Han ville veta vilken kyrka han skulle gå med i. Han var ödmjuk nog att vara beredd att göra vadhelst han blev tillsagd. Så han bad, vilket vi också måste göra, fast besluten att lyda.

Det som han befalldes att göra krävde hela hans förmåga och slutligen hans liv. Han höll fast vid det under de följande 24 åren genom att fortsätta att be med samma barnatro och ödmjukhet. Vi kan lära dem som vi älskar att be med avsikt att lyda. Vi kan lova dem att de kommer att få den Helige Andens sällskap. Anden kommer att bekräfta sanningen i deras hjärta varje gång de läser i de skrifter som vi fick genom profeten Joseph Smith. Och Anden kommer återigen att bekräfta att Gud talat genom sin profet.

Lär dem att begrunda skrifterna varje dag, med tro på att Anden kommer att undervisa dem. Lyssna på dessa ord från de skrifter som översattes av Joseph Smith. Förvänta dig att du ska få veta vad du behöver göra. Du kommer att känna hur du ska studera skrifterna och hur du ska undervisa om detta för dem som du älskar:

”Därför måsten I sträva framåt med ståndaktighet i Kristus och hava ett fullkomligt klart hopp samt kärlek till Gud och alla människor. Om I så sträven framåt och glädjen eder i Kristi ord samt uthärden intill änden, se, så säger Fadern: I skolen hava evigt liv.”5

Profeten Joseph lärde oss vad det innebär att mätta oss med skrifterna. Han sade att genom Mormons bok kan ”en människa genom att lyda dess bud … komma närmare Gud än genom någon annan bok.”6 Ni kommer att närma er Herren och älska honom mer. Det är löftet i Jakob 3:2, i Mormons bok:

”O, alle I, som ären renhjärtade! Upplyften edra huvuden och anammen Guds behagliga ord samt mätten eder på hans kärlek, ty därtill haven I tillåtelse evinnerligen, om I ären ståndaktiga.”

Du och de du älskar får Guds ord genom att lyda dem. Då kan de känna hans kärlek. Det är en av de stora välsignelserna med den Helige Andens gåva. När vi känner den kärleken kan vi förstå att Gud godkänner det sätt som vi lever på. Det är att mätta oss med den utsökta frukten som Mormons bok talar om.7

Lär dem att uppoffra för att bygga upp Guds rike. Det offret för med sig Andens vittnesbörd. Profeten Joseph Smith översatte ett underbart löfte som skrevs av en profet för länge sedan för vår tid:

”Välsignade äro de som söka frambringa mitt Sion på den dagen, ty de skola hava den Helige Andens gåva och kraft. Om de härda ut intill änden, skola de upphöjas på den yttersta dagen och bliva frälsta i Lammets eviga rike. Och de som förkunna frid, ja, budskapet om stor glädje, huru ljuvliga äro icke de på bergen!”8

Alla kan ta del av det löftet. Den yngsta och den nyaste medlemmen kan sträva att bygga upp Guds rike. Sion består av enskilda och familjer. När deras tro stärks blir också riket starkare. Vi kan försöka att hjälpa till med det varje dag. Även den minsta handling för att öka en persons eller familjs tro gör oss värdiga den Helige Andens gåva och kraft. Den Helige Anden vittnar om sanningen. När vi tjänar andra ökar vår tro på att Jesus är Kristus, att vår himmelske Fader lever och älskar oss och att Joseph var deras profet. Detta kan du förvänta dig varje gång du kommer till ett hem för att bygga upp tron, som hemlärare, besökslärare eller vän.

En del kanske inte upplever den välsignelsen då de tjänar i kyrkan. Men det beror på att de har koncentrerat sig på det timliga och inte den härliga möjligheten att ”förkunna frid, ja, budskapet om stor glädje” till Guds barn i hans rike. När vi ser på vårt tjänande i kyrkan på detta sätt kommer vi inte endast att upphöjas på den yttersta dagen, utan också stärkas och uppmuntras längs vägen. Och Anden kommer att vittna om att detta är Herrens rike, återställt i de sista dagarna.

Lär dem att älska andra genom att tjäna dem. Då känner de Anden. Profeten Joseph undervisade om detta och han levde efter det. Bland de många nedtecknade exemplen på hans kärleksfulla natur berörs jag mest av det som hände i fängelset i Carthage kvällen före hans död. En av de män som kom dit tillsammans med honom hette Dan Jones. Profeten förstod att pöbeln var mycket farlig. Han hade orsak att bli inåtriktad, tänka på sig själv och den fara han var i. Men istället vände han sig utåt för att trösta någon annan.

”När det verkade som om alla hade somnat viskade Joseph till Dan Jones: ’Är du rädd för att dö?’ Dan svarade: ’Har den tiden kommit, tror du? När man är engagerad i en sådan sak tror jag inte att döden kan vara så fruktansvärd.’ Joseph sade: ’Du kommer att få se Wales och uppfylla den mission du blir kallad till innan du dör.’”9

Dan Jones överlevde och for flera gånger på mission till Wales. Tusentals från Wales omvände sig och reste till Sion. En del hade sångens gåva. De var bland de första medlemmarna i det som blev Tabernakelkören. När vi hör kören sjunga hoppas jag att vi minns Dan Jones, profeten Josephs trofasta vän. Lär dem du älskar att komma ihåg att Joseph gav tröst när han behövde tröst. När vi tröstar andra genom vår tro på Herren, sänder han Hjälparen till oss. Och Hjälparen, den Helige Anden, gav Joseph den kraft han behövde för att ge profetisk uppmuntran.

Joseph visade genom sin vänlighet och kärlek sanningen i orden ur Mormons bok: ” … Hållen eder därför fast vid kärleken, vilken är den största av allt, ty allt annat måste upphöra – men den kärlek, som är Kristi rena kärlek, förbliver evinnerligen, och den som på den yttersta dagen befinnes hava den, med honom är allt väl.”10

Profeten Joseph är ett exempel på och en lärare i att uthärda väl i tro. Jag dyrkar inte honom, men jag tackar och älskar honom som den profet Herren kallade att återställa kyrkan. Han har hjälpt mig att be med avsikt att lyda. Jag är bättre på att mätta mig med Guds ord och kärlek. På grund av honom känner jag den Helige Anden oftare när jag försöker öka tron hos en människa i Herrens rike. Och tack vare det jag känner till om profeten Joseph och skrifterna som uppenbarades genom honom, känner jag oftare hur Gud älskar sina barn och hur han älskar mig när jag sträcker mig ner för att lyfta någon.

Det är min bön att vi och de vi älskar ska uthärda i tro på Jesu Kristi återställda evangelium och på hans rike. Jag ber att vi må hålla löftet när vi tar sakramentet, att alltid minnas honom så att hans Ande alltid må vara hos oss. Jag ber att vi under hemaftnarna och missionärslektionerna och under alla andra stunder när vi dyrkar Gud tillsammans, må inbjuda den Helige Anden genom det vi gör, det vi säger och det vi är.

Jag vittnar om att Gud lever. Jag vet att Jesus Kristus lever och att han är vår Frälsare. Detta är hans kyrka. Joseph var hans profet. President Gordon B Hinckley är hans profet idag. Jag vet detta på grund av att Anden vittnar för mig att det är sant. Det vittnar jag om i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. Enos 1:27.

  2. ”Tre vittnens vittnesbörd”, Mormons bok.

  3. Omni 1:26.

  4. Se Jak 1:5.

  5. 2 Nephi 31:20.

  6. History of the Church, 4:461; se även 3 Nephi 5:18; Läran och förbunden 17:6; Läran och förbunden 20:6–10.

  7. Se 1 Nephi 11:21–23; 15:36.

  8. 1 Nephi 13:37.

  9. History of the Church, 6:601.

  10. Moroni 7:46–47.