2003
Profeternas stridsrop
November 2003


Profeternas stridsrop

Profeter och apostlar står i spetsen för detta verk i dag när det sprids över hela världen.

När jag blickar ut över denna stora församling ser jag för mitt inre inte bara dem som är närvarande i konferenscentret, utan också dem av er som deltar i denna konferens i möteshus och hem runt om i världen. Vare sig ni är nära eller långt borta är ni mycket viktiga för Herrens verk och för upprättandet av kyrkan där ni bor.

Vi är förenade i vår kärlek till Gud, vår evige Fader. Vi hedrar hans namn och hans enfödde Sons namn, världens Frälsare, ja, Jesus Kristus. Under denna konferens kommer det att förmedlas till oss – genom den Helige Andens kraft – känslor som ökar vår tro på Fadern och Sonen, och vår kärlek till det återställda evangeliets principer. Dessa känslor kommer i sin tur att föra oss närmare dem när vi känner deras närhet i vårt liv och av hela vårt hjärta önskar lära känna deras vilja och bli lika dem.

Mitt budskap och vittnesbörd till er är att profeter och apostlar står i spetsen för detta verk i dag när det sprids över hela världen. De har kallats av Gud genom uppenbarelse. De är verkligen profeter, siare och uppenbarare. Herren älskar dem, och som medlemmar i kyrkan hedrar vi dem och ser upp till dem som den levande Gudens tjänare. Profeternas stridsrop är lika tydligt i dag som den någonsin varit i det förflutna, och profeterna kommer att fortsätta vittna till det ögonblick då Herren Jesus Kristus återvänder för att regera i härlighet.

Vi lever i underbara men farofyllda tider. Över hela jorden tycks både nationers strukturer och världen som helhet alltmer urarta. Vi ser oenighet och fiendskap mellan ledare och nationer, konflikter mellan samhällen och stridigheter inom familjer. Lösningen på missförhållandena i världen ligger i att förstå Herren Jesu Kristi lära och undervisning, och i att dessa principer tillämpas i varje människas liv. Gudomliga doktriner och lärdomar har profeter, både forntida och nutida, tydligt undervisat om så som den Helige Anden har manat dem. När vi hör dessa sanningar förmedlas de till vårt hjärta och sinne genom samma Ande.

När vi begrundar profeternas roll är det viktigt att förstå, för det första, att profeter kallas av Gud och att han vittnar för världen om deras kallelse. Abrahams bok, denna forntida skrift, beskriver en händelse i föruttillvaron då Gud såg ut över de andar som han skapat: ”Och Gud såg dessa själar, att de voro goda och han stod mitt ibland dem och sade: Dessa skall jag göra till mina regenter; ty han stod ibland dem som voro andar, och han såg, att de voro goda, och han sade till mig: Abraham, du är en av dem; du utvaldes innan du föddes.” (Abraham 3:23)

Om Samuel, profeten i Gamla testamentet, står det i skrifterna: ”Och Samuel växte upp, och Herren var med honom och han lät ingenting av allt vad han sagt falla till marken. Hela Israel, från Dan ända till Beer-Sheba, förstod att Samuel var betrodd att vara en Herrens profet.” (1 Sam 3:19–20)

Mormons bok citerar Frälsaren i forntida Amerika när han betonade värdet av Jesajas profetior i Gamla testamentet:

”Se, nu säger jag eder, att I borden rannsaka dessa uppteckningar. Ja, jag giver eder en befallning, att I rannsaken dem sorgfälligt, ty Jesajas ord äro stora.

Ty han talade förvisso om allting rörande mitt folk, som är av Israels hus …

Och allt vad han talade har varit och skall bliva alldeles i överensstämmelse med de ord, vilka han talade …

Rannsaken profeterna, ty många äro de som vittna om detta.” (3 Nephi 23:1–3, 5)

För det andra är profeternas roll att undervisa om Kristus och att vittna om hans gudomlighet och hans mission. Adam, den förste profeten, och hans hustru Eva hörde Herrens röst och införde mönstret för de tidshushållningar som skulle följa. Om denna mycket viktiga händelse står det att ”Adam välsignade Gud och blev fylld och började profetera om alla jordens släkten, sägande: Välsignat vare Guds namn, ty på grund av min överträdelse hava mina ögon öppnats och här i livet skall jag hava glädje och i köttet skall jag åter få se Gud.

Hans hustru Eva hörde allt detta och gladde sig och sade: Om det icke vore för vår överträdelse, skulle vi aldrig hava haft säd och skulle aldrig hava haft kunskap om gott och ont och känt glädje över vår återlösning och det eviga livet, som Gud giver till alla de lydiga.

Och Adam och Eva välsignade Guds namn och de kungjorde allt för sina söner och döttrar.” (Moses 5:10–12)

Helaman, en forntida amerikansk profet, lärde sina söner Nephi och Lehi: ”Och nu, mina söner! Kommen ihåg, att det är på vår Återlösares klippa, hans, som är Kristus, Guds Son, som I måsten lägga eder grundval, så att när djävulen utsänder sina mäktiga vindar, ja, sina pilar i virvelvinden, ja, när hans hagel och hans rasande storm träffa eder, de ej skola hava makt över eder att draga eder ned i eländets och den ändlösa veklagans avgrund, emedan den klippa, varpå I ären byggda, är en säker grundval på vilken människorna, om de bygga därpå, icke kunna misslyckas.” (Helaman 5:12)

Det kanske kraftfullaste vittnesbördet om Frälsaren i denna tidshushållning gavs år 1832 av profeten Joseph Smith och Sidney Rigdon:

”Nu, efter de många vittnesbörd, som äro avgivna om honom, är detta det sista vittnesbördet, vilket vi giva om honom: Han lever.

Ty vi sågo honom på Guds högra sida och vi hörde rösten som vittnade, att han är Faderns Enfödde,

att medelst honom, genom honom och av honom existera och skapades världarna.” (L&F 76:22–24)

Det tredje som är kännetecknande för profeter är att deras lärdomar upptecknas och lärs ut av efterföljande profeter och lärare till jordens invånare. Herren sade till profeten Mose i Gamla testamentet: ”Stig upp till mig på berget och bli kvar där, så skall jag ge dig stentavlorna med lagen och budorden som jag har skrivit till undervisning för dem.” (2 Mos 24:12)

Herrens levande profeter i dag har gett ett lika övertygande vittnesbörd, då de 1995 vittnade för världen om äktenskapets och familjens heliga natur:

”Vi, första presidentskapet och de tolv apostlarnas råd i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, förkunnar högtidligen att äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud och att familjen har en central roll i Skaparens plan för sina barns eviga bestämmelse …

Vi tillkännager att det sätt varpå människoliv skapas har bestämts av Gud. Vi bekräftar livets helgd och dess betydelse i Guds eviga plan …

Vi uppmanar ansvariga samhällsmedborgare, regeringar och myndigheter överallt att verka aktivt för att bevara och stärka familjen som samhällets grundläggande enhet.” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Nordstjärnan, okt 1998, s 24.)

Senare bar de också sitt personliga vittnesbörd, som Herrens apostlar, om Jesu Kristi mission:

”Vi vittnar högtidligen om att hans liv, som är det centrala i hela mänsklighetens historia, varken började i Betlehem eller slutade på Golgata. Han var Faderns förstfödde, den enfödde Sonen i köttet, världens Återlösare …

Vi vittnar om att han en dag skall återvända till jorden … Han skall regera som konungarnas Konung och som herrarnas Herre, och varje knä skall böjas och varje tunga skall prisa och dyrka honom. Var och en av oss kommer att stå inför Gud för att dömas efter sina gärningar och sitt hjärtas önskningar.” (”Den levande Kristus – Apostlarnas vittnesbörd”, Liahona, apr 2000, s 2–3.)

Själva grunden i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas lärdomar är ämnade att till varje ärlig persons själ som ber till Gud i tro, förmedla ett personligt vittnesbörd om vår Herre och Frälsare och profeternas roll från tidens gryning ända till detta ögonblick. Jag vittnar om att successionen av profeter har fortsatt från Joseph Smith, den förste profeten i denna tidshushållning, till Gordon B Hinckley, Herrens profet i dag. Om detta bär jag mitt vittnesbörd. I Jesu Kristi namn, amen.