2003
Välj Herren Jesus Kristus
November 2003


Välj Herren Jesus Kristus

När en kvinna väljer att sätta Kristus främst i sitt hjärta … sätter hon Herren främst i sitt hem och i sin familj.

Systrar, jag tycker att det är en härlig lära att vi kan välja att ge Kristus hela vårt hjärta –att vi kan välja att sätta Frälsaren och Återlösaren främst. Jesu Kristi evangelium kan skrivas hos oss var och en, ”inte med bläck utan med den levande Gudens Ande, inte på tavlor av sten utan på tavlor av kött, på människohjärtan”1. Vi valde att följa Kristus i vårt första tillstånd. Vilken glädje att vi kan välja honom varje dag under vårt jordeliv.

Som förbundskvinnor i många olika länder är det viktigt att vi sätter Kristus främst i vårt liv. Vi behöver honom verkligen i dessa ”farofyllda tider”2! Han är källan till styrka och trygghet. Han är ljus. Han är liv. Hans frid ”övergår allt förstånd”3. Som vår personlige Frälsare och Återlösare inbjuder han oss, en och en, med öppna armar att ”komma till honom”4 på ett mycket personligt sätt. Systrar, när en kvinna accepterar Frälsarens inbjudan stärks hon personligen och andra välsignas genom hennes rättfärdiga inflytande.

Jag tror att när en kvinna väljer att sätta Kristus främst i sitt hjärta, i sitt liv, så sätter hon Herren främst i sitt hem och i sin familj, vare sig det är en familj bestående av en person eller många. Var en kvinna än bor och vilka omständigheter hon än har i rollen som hemmets och familjens hjärta, så återspeglas det som finns i hennes hjärta i hemmets miljö och anda.

Under ett besök i Japan bjöd en ledare i kyrkan hem oss till sig. Vi kände oss hedrade av denna möjlighet men undrade vad hans hustru skulle tänka om att maken bjöd hem besökare från Salt Lake City helt apropå. På vägen dit ringde mannen sin hustru och gav henne vad som kändes som femton minuter till att förbereda sig för detta oväntade besök.

Från det att vi kom in, tog av oss skorna och blev värdigt emottagna av en ung, älskvärd hjälpföreningssyster, kände jag en anda av ordning, frid och kärlek. De små barnen skyndade upp på övervåningen med sina leksaker. I den här familjen på åtta personer, varav sju fortfarande bodde hemma, var det tydligt vad som värdesattes. Det fanns bevis på Herrens inflytande överallt – bilder av Frälsaren på väggen, ett familjefoto och en bild av templet på en framträdande plats. Välanvända skrifter och kyrkans videofilmer stod prydligt uppradade på en hylla. ”Andens frukt … kärlek, glädje, frid … vänlighet, godhet, trohet”5 rådde i det hemmet. Jag föreställde mig det lilla rummet fyllt av barn i alla åldrar, där föräldrarna satt vid det låga bordet och ”talade om Kristus … fröjdade sig i Kristus … predikade om Kristus … profeterade om Kristus … på det [deras] barn må veta på vilken källa de måste rikta sina blickar för att få förlåtelse för sina synder”6. Jag kände vilket svar barnen i det här hemmet skulle ge på frågan som äldste Jeffrey R Holland ställde: ”Vet [våra] barn att vi älskar Gud av allt vårt hjärta och att vi längtar efter att få se hans Enfödde Sons ansikte och falla ned vid hans fötter?”7 Jag tror att svaret på den frågan i detta japanska hem skulle vara ett kraftfullt ja!

När en kvinna väljer att sätta Kristus främst väljer hon inte bara att göra Kristuslika gärningar varje dag utan också att lära sin familj att göra samma sak. Och ni vet, kära systrar, att det är i vår dagliga strävan att göra Kristuslika gärningar som vi får våra största prövningar.

En mor gjorde sitt bästa för att undervisa om omvändelsens steg i sitt hem. Sedan kom dagen då hon hjälpte sin femårige son att införliva principerna när hon följde honom till affären där han skulle erkänna att han hade stulit en chokladbit. Den upplevelsen kommer pojken aldrig att glömma. Han fick personligen lära sig att ta ansvar för sina handlingar. Han var rädd, men lämnade tillbaka chokladbiten, bad affärsinnehavaren om ursäkt och lovade att aldrig mer stjäla. Jag är glad att kunna säga att han har hållit sitt löfte. Jag vet, för det var jag som var mamman och min son var femåringen.

Sådana upplevelser får alla familjer när vi arbetar flitigt på att våra älskade barn, barnbarn och brors- eller systerbarn ska bli fast grundade i evangeliet. Det krävs övning för att försöka likna Jesus8 och det blir sedan till en vana. När vi väljer att sätta Kristus främst får vi hjälp på så många sätt när vi strävar efter att undervisa andra att sätta Herren främst. Ibland känns det inte som om vi utvecklas så mycket, men de dagar då det känns så, tänker jag på Frälsarens tröstande ord: ”Bliven därför icke trötta av att göra gott, ty I läggen grundvalen till ett stort verk.”9

När vi väljer den goda delen och sätter Frälsaren främst i vårt liv genom att be dagligen om att få hans vägledning och hjälp, får vi ”kraft och visdom”10 av Gud. Vi välsignas med andliga insikter som kan stärka vår familj. När Doug, pappa till tre små barn, oväntat blev arbetslös fick familjen klara sig på arbetslöshetskassa och på den lilla summa pengar de sparat, plus lite hjälp från släktingar. Hans hustru Lori försökte att vara positiv medan båda tog tillfälliga arbeten för att få ihop pengar. De fortsatte att göra det rätta – be, läsa skrifterna, besöka templet och betala tionde. Men trots hundratals ansökningar fick de inte många arbetsintervjuer och inget jobberbjudande.

En dag, efter att ha sökt arbete i nästan sex månader, ringde Lori sin mamma. Med tårar i ögonen och en del ilska i rösten sade hon: ”Jag tror inte att vår himmelske Fader lyssnar på oss. Jag tror inte jag orkar be mer. Det gör ingen nytta.”

Under telefonsamtalet fick Loris mamma inspirerade ord och tankar när hon bar sitt vittnesbörd och påminde sin dotter om sådant hon redan visste. ”Lori, du vet bättre. Du vet att vår himmelske Fader älskar dig och är medveten om dina behov. Men ibland måste man vänta. Kanske är det här din guldsmeds eld. Jag vet inte. Men detta vet jag: Du behöver gå till ditt sovrum nu med en gång och knäböja i bön och be Herren trösta dig och ge dig frid. Doug kommer att hitta ett jobb, men det kanske tar ett tag till. Tänk på alla som älskar dig och ber för dig och hjälper dig. Du är mycket välsignad.”

Lori upptäckte att när hon knäböjde och bad och nu var inriktad på Herren, så kunde hon tänka på ett nytt sätt. Hon inbjöd Frälsarens kärlek till sitt eget liv och till sitt hem.

Kära systrar, jag har ofta känt Herrens kärlek i mitt liv. Under bra dagar och under dagar när jag har känt mig oförmögen att ta itu med problemen jag stod inför, har jag vänt mig till Herren för att få hjälp. Jag vittnar om att han alltid är där med sina barmhärtiga, kärleksfulla armar utsträckta mot mig och mot er. Av hela mitt hjärta förkunnar jag att Jesus Kristus är min styrka. Han är mitt hopp. Han är min Frälsare och Återlösare. Tillsammans med er säger jag: ”Jag och mitt hus, vi vill tjäna Herren!”11 I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. 2 Korintierbrevet 3:3.

  2. Se Gordon B Hinckley, ”Tiderna vi lever i”, Liahona, jan 2002, s 86.

  3. Filipperbrevet 4:7.

  4. Se Omni 1:26.

  5. Galaterbrevet 5:22.

  6. Se 2 Nephi 25:26.

  7. ”En bön för barnen”, Liahona, maj 2003, s 87.

  8. Se ”Jag vill gärna likna Jesus”, Barnens sångbok, s 40.

  9. Läran och förbunden 64:33.

  10. Alma 31:35.

  11. Se Josua 24:15, kursivering tillagd.