2003
Profeettojen selkeä kutsu
Marraskuu 2003


Profeettojen selkeä kutsu

Profeetat ja apostolit johtavat tänä päivänä tätä työtä sen edetessä kaikkeen maailmaan.

Kun katselen tätä valtaisaa joukkoa, en näe ainoastaan teitä, jotka olette läsnä konferenssikeskuksessa, vaan sieluni silmin näen myös ne teistä, jotka osallistutte tähän konferenssiin seurakuntakeskuksissa ja kodeissa kaikkialla maailmassa. Olittepa te lähellä tai kaukana, te olette erittäin tärkeitä Herran työssä ja kirkon vahvistamisessa siellä, missä asutte.

Meitä yhdistää rakkaus Jumalaa, iankaikkista Isäämme, kohtaan. Me kunnioitamme Hänen ja Hänen ainosyntyisen Poikansa, maailman Vapahtajan, Jeesuksen Kristuksen nimeä. Tässä konferenssissa meille välitetään Pyhän Hengen voiman kautta tunteita, jotka kasvattavat uskoamme Isään ja Poikaan sekä rakkauttamme palautetun evankeliumin periaatteisiin. Nämä tunteet puolestaan lähentävät meitä Heihin, kun koemme Heidän läsnäolonsa elämässämme ja haluamme koko sydämestämme tuntea Heidän tahtonsa ja tulla Heidän kaltaisikseen.

Sanomani ja todistukseni teille on, että profeetat ja apostolit johtavat tänä päivänä tätä työtä sen edetessä kaikkeen maailmaan. Jumala on kutsunut heidät ilmoituksen kautta. He ovat todella profeettoja, näkijöitä ja ilmoituksensaajia. Herra rakastaa heitä, ja me kirkon jäsenet kunnioitamme heitä ja pidämme heitä elävän Jumalan palvelijoina. Profeettojen selkeä kutsu on tänä päivänä yhtä selvä kuin se on aina ollut, ja profeettojen todistus pysyy aina siihen hetkeen saakka, kunnes Herra Jeesus Kristus palaa hallitsemaan kirkkaudessaan.

Me elämme suurenmoista mutta vaarallista aikaa. Kaikkialla maan päällä kansakuntien ja koko maailman rakenne tuntuu olevan rappeutumassa. Näemme eripuraa ja vihamielisyyttä johtajien ja kansojen kesken, selkkauksia eri ryhmittymien välillä sekä riitaa perheissä. Ratkaisu maailman pahoinvointiin löytyy Herran Jeesuksen Kristuksen oppien ja opetusten ymmärtämisestä ja näiden periaatteiden soveltamisesta jokaisen ihmisen elämään. Profeetat, sekä muinaiset että nykyiset, ovat selkeästi esittäneet jumalallisia oppeja ja opetuksia, kuten Pyhä Henki on heitä innoittanut. Kun me kuulemme nämä totuudet, sama Henki välittää ne sydämeemme ja mieleemme.

Kun tarkastelemme profeettojen tehtävää, meidän on ehdottoman välttämätöntä ymmärtää, että ensiksikin, profeetat ovat Jumalan kutsumia ja Hän todistaa heidän kutsumuksestaan maailmalle. Muinaisessa Abrahamin kirjassa kuvataan, mitä tapahtui kuolevaisuutta edeltäneessä olemassaolossa, kun Jumala katseli henkiä, jotka Hän oli luonut:

”Ja Jumala näki nämä sielut, että he olivat hyviä, ja hän seisoi heidän keskellänsä, ja hän sanoi: Nämä minä teen hallitsijoikseni, sillä hän seisoi niiden keskellä, jotka olivat henkiä; ja hän näki, että he olivat hyviä; ja hän sanoi minulle: Abraham, sinä olet yksi heistä; sinut valittiin ennen kuin sinä synnyit” (Abr. 3:23).

Pyhät kirjoitukset kertovat Vanhan testamentin profeetta Samuelista: ”Kun Samuel varttui, Herra oli hänen kanssaan eikä sallinut yhdenkään hänen sanansa osua harhaan. Näin koko Israel Danista Beersebaan saakka oppi tietämään, että Herra oli uskonut Samuelille profeetan tehtävän.” (1. Sam. 3:19–20.)

Mormonin kirja lainaa Vapahtajaa, kun Hän muinaisessa Amerikassa tähdensi Jesajan Vanhan testamentin profetioiden arvoa:

”Ja nyt, katso, minä sanon teille, että teidän tulee tutkia näitä asioita. Niin, käskyn minä annan teille, että te tutkitte näitä asioita uutterasti, sillä suuria ovat Jesajan sanat. Sillä totisesti hän puhui käsitellen kaikkea, mikä koskee kansaani, joka on Israelin huonetta – –. Ja kaikki, mitä hän puhui, on ollut ja on oleva, aivan niiden sanojen mukaisesti, jotka hän puhui. – – Tutkikaa profeettoja, sillä on monia, jotka todistavat näistä asioista.” (3. Nefi 23:1–3, 5.)

Toiseksi, profeettojen tehtävänä on opettaa oppia Kristuksesta ja todistaa Hänen jumalallisuudestaan ja tehtävästään. Aadam, joka oli ensimmäinen profeetta, kuuli vaimonsa Eevan kanssa Herran ääntä ja pani alulle mallin tulevia taloudenhoitokausia varten. Tästä merkityksellisestä tapahtumasta kerrotaan, että ”Aadam siunasi Jumalaa, ja hänet täytettiin, ja hän alkoi profetoida kaikista maan suvuista sanoen: Siunattu olkoon Jumalan nimi, sillä minun rikkomukseni tähden silmäni ovat avautuneet, ja tässä elämässä minulla on ilo, ja jälleen lihassa saan nähdä Jumalan.

Ja Eeva, hänen vaimonsa, kuuli kaiken tämän ja iloitsi ja sanoi: Ellei rikkomustamme olisi ollut, meillä ei olisi koskaan ollut jälkeläisiä emmekä olisi koskaan tienneet hyvää emmekä pahaa, emme lunastuksemme iloa emmekä iankaikkista elämää, jonka Jumala antaa kaikille kuuliaisille.

Ja Aadam ja Eeva siunasivat Jumalan nimeä, ja he ilmoittivat kaikki asiat pojillensa ja tyttärillensä.” (Moos. 5:10–12.)

Muinaisessa Amerikassa profeetta Helaman opetti poikiaan Nefiä ja Lehiä:

”Ja nyt, poikani, muistakaa, muistakaa, että teidän on rakennettava perustuksenne meidän Lunastajamme kalliolle, hänen, joka on Kristus, Jumalan Poika, niin että kun Perkele lähettää väkevät tuulensa, niin, nuolensa pyörretuulessa, niin, kun kaikki hänen rakeensa ja hänen väkevä myrskynsä pieksevät teitä, sillä ei ole valtaa teihin vetääkseen teidät alas kurjuuden ja loputtoman onnettomuuden kuiluun, sen kallion tähden, jolle teidät on rakennettu, joka on varma perustus, perustus, jolle rakentaessaan ihmiset eivät voi sortua” (Hel. 5:12).

Ehkä kaikkein voimallisin todistus Vapahtajasta tämän taloudenhoitokauden aikana on se, jonka profeetta Joseph Smith ja Sidney Rigdon antoivat vuonna 1832:

”Ja nyt, niiden monien todistusten jälkeen, jotka hänestä on annettu, tämän todistuksen, kaikista uusimman, me annamme hänestä, että hän elää! Sillä me näimme hänet, tosiaankin Jumalan oikealla puolella; ja me kuulimme äänen todistavan, että hän on Isän Ainosyntyinen – että juuri hän on luonut nykyiset ja menneet maailmat.” (OL 76:22–24.)

Kolmas profeettojen tunnusmerkki on se, että heidän opetuksensa merkitään muistiin ja myöhemmät profeetat ja opettajat opettavat niitä maan asukkaille. Herra sanoi Moosekselle, joka oli Vanhan testamentin profeetta: ”Nouse tälle vuorelle minun luokseni ja odota täällä. Minä annan sinulle kivitaulut, joihin olen kirjoittanut lain ja käskyt, että voisit opettaa ne kansalle.” (2. Moos. 24:12.)

Herran elävät profeetat meidän päivinämme ovat antaneet samalla tavoin kunnioitusta herättävän todistuksen, kun he vuonna 1995 todistivat maailmalle avioliiton ja perheen pyhästä luonteesta:

”Me, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin neuvosto, julistamme juhlallisesti, että avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä ja että perhe on keskeisellä sijalla Luojan suunnitelmassa Hänen lastensa iankaikkiseksi päämääräksi. – –

Me julistamme, että keino, jolla kuolevainen elämä luodaan, on Jumalan säätämä. Me vahvistamme, että elämä on pyhä ja että se on tärkeä Jumalan iankaikkisessa suunnitelmassa. – –

Me vetoamme vastuuntuntoisiin kansalaisiin ja viranhaltijoihin kaikkialla sellaisten toimenpiteiden edistämiseksi, joiden tarkoituksena on ylläpitää ja vahvistaa perhettä yhteiskunnan perusyksikkönä.” (”Pysykää lujina maailman houkutuksia vastaan”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 100–101.)

Myöhemmin he antoivat Herran apostoleina henkilökohtaisen todistuksensa myös Jeesuksen Kristuksen tehtävästä:

”Me todistamme juhlallisesti, että Hänen elämänsä, jolla on keskeinen asema koko ihmiskunnan historiassa, ei alkanut Betlehemissä eikä päättynyt Golgatalla. Hän oli Isän Esikoinen, ainosyntyinen Poika lihassa, maailman Lunastaja. – –

Me todistamme, että jonakin päivänä Hän palaa maan päälle. – – Hän on hallitseva kuninkaiden Kuninkaana ja vallitseva herrojen Herrana, ja Hänen edessään jokainen polvi on notkistuva ja jokainen kieli on ylistävä Jumalaa ja palveleva Häntä. Jokainen meistä on seisova Hänen tuomittavanaan tekojensa ja sydämensä halujen mukaan.” (”Elävä Kristus – apostolien todistus”, Liahona, huhtikuu 2000, s. 2–3.)

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon oppien pohjimmaisena tarkoituksena on välittää jokaisen uskossa Jumalalta kysyvän vilpittömän ihmisen sieluun henkilökohtainen todistus Herrastamme ja Vapahtajastamme sekä profeettojen tehtävästä aikojen alusta alkaen aina tähän hetkeen saakka. Todistan siitä, että profeettojen seuraanto on jatkunut Joseph Smithistä, tämän taloudenhoitokauden ensimmäisestä profeetasta, aina Gordon B. Hinckleyyn, Herran profeettaan tänä päivänä. Tästä lausun todistukseni Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.