2007
En stark grundval i en osäker värld
Juni 2007


En stark grundval i en osäker värld

Låt inte något du inte vet skaka din tro på något som du vet.

På morgonen den 1 november 1755 jämnade en enorm jordbävning många områden med marken i Lissabon i Portugal och orsakade en ödeläggande fem till tio meter hög flodvåg som vällde in över hamnstaden och startade en brand som rasade i över tre dagar. Tusentals dog i katastrofen.

Men den förödande jordbävningen skakade långt mer än bara byggnader. Eftersom katastrofen inträffade samtidigt som kristna samlades för att fira en stor religiös helgdag, allhelgonadagen, så skakade den också många människors tro runtom på kontinenten.

En sådan andlig ”omskakning” kan komma lika oväntat som någon seismisk aktivitet, och den kan göra lika stor skada.

”Vi stöter ofta på sådant som kan skaka om vår tro”, säger Patricia Moreira, en medlem i Lissabons stav som säger att hon har upplevt sådana saker under de tjugo år som gått sedan hon ensam blev medlem i kyrkan. ”Det kan vara frågor från icke-medlemmar, angrepp från motståndare mot kyrkan, eller bara sådant som vi inte förstår.”

När frågor som det inte verkar finnas svar på orsakar spänningar i gränslinjen mellan världen och evangeliet kan det resulterande skalvet orsaka en del förluster i fråga om tro bland dem som har en svag grund.

En stark grundval

När det gäller den andliga tektoniken är det inte närheten till epicentret som avgör skalvets inverkan på vårt vittnesbörd utan vår närhet till Gud.

”Vår grundval är Jesus Kristus och hans evangelium” (se Luk 6:47–48), säger syster Moreira i en diskussion om det här ämnet med några av sina unga vuxna vänner i staven.

”Vi har ingen grundval utan honom”, tillägger Darryl Nequetela, ny medlem sedan drygt ett år. ”En del grundvalar är svaga, men hans är säker och sann.” (Se Helaman 5:12.)

Inga flodvågor av tvivel, ingen filosofisk eld, ingen världsomskakande skepticism kan förgöra vår Återlösares klippa, Hörnstenen, vår sanna grundval, Jesus Kristus.

”Jag vet att jag kan vara trygg när jag bygger på hans grundval”, säger broder Nequetela.

När det börjar skaka

Dessa sista dagars heliga känner väl till Satans metoder.

På jobbet utsattes Francisco Lopes (som nu är gift) regelbundet för andliga skalv. ”En del av människorna jag arbetade med var skeptiska till min tro och kritiserade mig för det jag trodde på”, säger han. ”De ifrågasatte mig ofta med vetenskapliga argument som verkade motsäga vår tro.”

Broder Lopes minns diskussioner om evolutionen, DNA och annat. ”De gjorde sitt bästa för att övertyga mig om att kyrkan är falsk”, säger han om frågorna som han inte hade svar på. ”Jag fick lita till mitt vittnesbörd om Gud och hans evangelium. Jag är tacksam för den grundvalen.”

Men som broder Lopes kan vittna om så är det för sent att börja förbereda sig när grundvalen väl har börjat skaka.

”Vi måste ha utvecklat tro på Jesus Kristus långt innan Satan ansätter oss”,1 säger äldste Henry B Eyring i de tolv apostlarnas kvorum.

Bygg på Klippan

Hur gör vi Kristus till vår grundval?

Äldste Eyring har sagt: ”Vi är i säkerhet på Frälsarens klippa när vi i tro har böjt oss för hans vilja, har lyssnat till den Helige Andens vägledning till att hålla buden länge nog och noggrant nog, så att försoningens kraft har förändrat vårt hjärta. När vi genom denna erfarenhet har blivit som barn i vår förmåga att älska och lyda, står vi på den säkra grundvalen.”2

Det krävs tro. Det krävs lydnad och omvändelse. Och det tar tid.

”Vi behöver ge näring åt vår tro genom att be dagligen, dagligen studera skrifterna, tjäna i våra kallelser, hålla buden och göra vårt bästa för att bli bättre människor”, säger syster Moreira vars mamma och syster har blivit medlemmar i kyrkan sedan hon började bygga på klippan. ”Jag tror vi behöver följa president Monsons råd att fylla vårt sinne med sanning, vårt hjärta med kärlek och vårt liv med tjänande.”3

”Vi kan förbereda oss för prövningar genom att lära känna Herren och hur han hjälper sina barn. [Se 1 Nephi 2:12.] Skrifterna hjälper oss med det”, säger broder Nequetela. ”Vi stärker vår tro genom att gå rättfärdighetens stigar.”

Finna svar på svåra frågor

Ibland får medlemmar frågor som de inte har något svar på, som fallet var med broder Lopes. Men han lät inte något som han inte visste skaka hans tro på något som han visste.

”Det finns sådant som jag inte vet än. Men jag ifrågasätter det inte för jag vet att Gud i sin tid kommer att uppenbara det jag behöver veta”, säger broder Lopes. ”Inte i min tid eller när jag vill det, utan när han tycker att det behöver uppenbaras.”

Vad gör man när man får svåra frågor som det inte verkar finnas något svar på?

”De flesta av svaren finns i skrifterna”, säger broder Lopes som inte bara har fått frågor från vänner och medarbetare utan också från sina föräldrar som ifrågasatte hans beslut att bli medlem i kyrkan när han var fjorton år. ”Men för att hitta och förstå dessa svar är vi beroende av personlig uppenbarelse. Jag kan också gå till mina ledare i kyrkan eller fråga Gud direkt. Jag är tacksam för den Helige Anden och en omtänksam Fader i himlen.”

Tålamod i fråga om uppenbarelse

När vi inte får ett svar genom att be, läsa skrifterna och studera våra ledares ord så är det bara att vänta. (Se L&F 101:16.)

”Jag försöker ha tålamod”, säger broder Nequetela som år 2000 kom från Angola för att studera i Portugal. ”Även om jag inte får något svar så får vi ett trösterikt svar av den Helige Anden att vara tålmodiga, att Gud ger rad på rad, bud på bud, och att vi ska ta emot en bestämd uppmaning från en rättvis Gud. Han vet vad som är bäst för oss, och han uppenbarar allt i sin egen tid.”

Att ha tålamod i fråga om uppenbarelser gällde verkligen under kyrkans återställelse. Kyrkan återställdes på den ursprungliga grundvalen — Jesu Kristi evangelium. Men allt hände inte på en gång. Enligt profeten Joseph Smith kom svaren på olika evangeliefrågor ”rad på rad, bud på bud, något här och något där, tröstande oss genom att framställa det tillkommande och genom att stadfästa vårt hopp” (L&F 128:21), och det kommer att fortsätta så.

”Vi tror allt vad Gud har uppenbarat, allt vad han nu uppenbarar och vi tror att han ännu kommer att uppenbara många stora och viktiga ting angående sitt rike.” (Trosart 9)

Återställelsen i de sista dagarna

Högt över det nutida Lissabon tittar broder Nequetela ut över staden från tinnarna på Castelo São Jorge (S:t Georgs borg) och begrundar den återuppbyggnad som har skett sedan katastrofen 1755.

Den återuppbyggda staden blomstrar på nytt. Borgen som fick stora skador vid jordbävningen har återställts på den ursprungliga grunden. Och genom evangeliets återställelse har folket lärt sig hur och var de ska stärka en tro som är fast förankrad oavsett orsaken till skalven.

Vår prövnings dag

Bild

”Det vi behöver på prövningens dag är andlig förberedelse. Med andra ord att vi har utvecklat en tro på Jesus Kristus som är så stark att vi klarar av livets prov, på vilket allt i evigheten beror … Vi måste ha utvecklat tro på Jesus Kristus långt innan Satan ansätter oss, vilket han kommer att göra, med tvivel, lockelser för våra köttsliga begär och med lögnaktiga röster som säger att gott är ont och att det inte finns någon synd. Dessa andliga stormar rasar redan omkring oss. Vi kan förvänta oss att de kommer att tillta till dess att Frälsaren återvänder.”

Äldste Henry B Eyring i de tolv apostlarnas kvorum: ”Andlig förberedelse: Börja tidigt och var ihärdig”, Liahona, nov 2005, s 37, 38.

Slutnoter

  1. ”Andlig förberedelse: Börja tidigt och var ihärdig”, Liahona, nov 2005, s 38.

  2. ”Som ett barn”, Liahona, maj 2006, s 15–16.

  3. Se Thomas S Monson, ”Formel för framgång”, Nordstjärnan, aug 1995, s 7.