2007
Fler förslag till samlingsstunden, juni 2007
Juni 2007


Fler förslag till samlingsstunden, juni 2007

Här följer fler förslag som Primärföreningens ledare kan använda tillsammans med samlingsstunden i det här numret av Liahona. För lektionen, anvisningarna och aktiviteten som hör samman med dessa förslag, se ”Kom ihåg” på sidorna LS4 och LS5 i Lilla stjärnan i det här numret.

1. Låtsas att du är en journalist. Visa bild 208 (Johannes döparen döper Jesus) från Evangeliet i bild. Be dem hjälpa dig ta reda på vad som händer på bilden. Förklara att en journalist behöver ta reda på sex saker. Skriv orden vad, var, när, vem, hur och varför på olika ordremsor och sätt upp dem. Be barnen att ta reda på svaret till vart och ett av orden. Du kan vägleda dem till Matteus 3:13–17. Till exempel: Svaret på vem är ”Jesus döptes av Johannes”. Svaret på var är ”i Jordanfloden”.

När du har fått svar på alla frågorna lägger du ihop svaren så att de bildar en berättelse. Be sångledaren att leda barnen i ”Jesu dop” (Barnens sångbok, s 54–55) och påpeka att de fyra första frågorna besvaras i sångens första vers och att ledtrådar till hur och varför finns i andra versen.

Säg att Jesus var ett föredöme för oss och att var och en av oss behöver döpas. Bär ditt vittnesbörd om att Jesus är Guds Son.

2. Ställ fram en brödlimpa och en kanna vatten. Visa också bild 604 (Sakramentet delas ut) i Evangeliet i bild. Fråga barnen vad det är för skillnad mellan vanligt bröd och vatten och sakramentets bröd och vatten. Säg att sakramentet är heligt eftersom det har välsignats genom prästadömets myndighet. Det påminner oss om Jesu kropp och blod.

Använd delen som handlar om sakramentet i Stå fast i din tro och kapitel 23 i Evangeliets principer för att göra sådana frågor som ”Vem introducerade sakramentet?” (Kristus); ”Vem delar ut sakramentet?” (prästadömsbärare, oftast diakonerna) och ”Vad ska vi tänka på när sakramentet delas ut?” (Kristus och hans försoning.) Ställ tillräckligt många frågor för att barnen ska förstå vad sakramentet är för något. Använd en bild av sakramentet för att göra ett pussel. Klipp bilden i pusselbitar och gör lika många bitar som det finns frågor. Varje gång du får rätt svar på en fråga ber du barnet tejpa fast en pusselbit på tavlan. När pusslet är klart sjunger ni en sång eller psalm om Frälsaren. Fastän vi ska vara tysta när sakramentet delas ut, kan vi också vara glada när vi tänker på vad Jesus har gjort för oss. Bär vittnesbörd om hans kärlek till oss och om hur viktigt sakramentet är.

3. Sångpresentation: ”Jag lyda vill Guds lagar” (Barnens sångbok, s 72) Fråga barnen: ”Vad vill ni ha?” Ge många barn tillfälle att svara så att det finns många olika förslag. Skriv upp dem på tavlan. Säg till barnen att du ska säga vad du vill. Sjung första versen av ”Jag lyda vill Guds lagar”. Fråga dem vad det är du vill. (Lyda Guds lagar.) Lär ut sångens första vers. Fråga barnen hur troligt det är att de får sakerna som du skrivit upp på tavlan. Säg att det är mycket troligt att de lever efter evangeliet om de gör det som står i refrängen. Sjung refrängen. Säg att det är ett uttalande om något man bestämt sig för och att det upprepas. Betona orden göra och leva. Be barnen fundera över vad de kan göra för att leva efter evangeliet. Ett barn kan till exempel svara: ”Något jag kan göra är att läsa skrifterna” eller ”Jag kan visa att jag är tacksam genom att säga tack.” Be barnen tänka på något de kan göra den här veckan för att ”leva bättre för var dag”. Säg att man börjar leva efter evangeliet genom att försöka göra det som är rätt. Berätta om något särskilt du ska göra under kommande vecka för att leva bättre efter evangeliet. Vittna om att evangeliet är sant och om den glädje det ger.