2007
Frågor och svar
Juni 2007


Frågor och svar

”Jag har kommit tillbaka till kyrkan och försökt börja om på nytt i livet efter en del misstag, men jag är rädd att jag ska falla igen. Hur kan jag komma över denna rädsla?”

  • ”Sträva framåt” på den trånga och smala stigen för att övervinna din rädsla för att falla bort.

  • Följ Guds ord som står i skrifterna och våra nutida profeters lärdomar.

  • Dyrka Gud, sök efter att känna hans kärlek och omvänd dig så att Frälsaren kan stärka dig.

  • Bry dig inte om människor som hånar dig för att du gör det som är rätt.

Liahona

Du är inte ensam om den här prövningen. Vi gör alla misstag, och vi kan alla falla om vi inte är försiktiga. Du kan få svar på några av dina frågor i Första Nephi 8, en beskrivning av Lehis syn. Här är några saker Lehi såg som kan vara till hjälp:

Han såg människor ”tränga sig framåt” på den trånga och smala stigen — det vill säga de försökte vara trofasta. Men några av dem ”vandrade bort och gingo förlorade” (v 23). En del nådde fram till livets träd men sedan ”skämdes de inför dem som drevo gäck med dem, och föllo ifrån och kommo in på förbjudna stigar samt gingo förlorade” (v 28). Andra klarade det bättre. De ”strävade framåt och höllo alltjämt fast vid ledstången tills de kommo och föllo ned och åto av trädets frukt” (v 30). Trädets frukt representerar Guds kärlek — välsignelserna som kommer av Jesu Kristi försoning.

Lägg märke till vad de gjorde för att lyckas. Om du också gör det kan du övervinna din rädsla för att falla ifrån.

  1. 1. Sträva framåt. Nephi säger: ”Därför måsten I sträva framåt med ståndaktighet i Kristus och hava ett fullkomligt klart hopp samt kärlek till Gud och alla människor. Om I så sträven framåt och glädjen eder i Kristi ord samt uthärden intill änden, se, så säger Fadern: I skolen hava evigt liv.” (2 Nephi 31:20)

  2. 2. Håll fast vid ledstången av järn. Nephi sade att ledstången av järn är ”Guds ord. Den, som vill hörsamma Guds ord och hålla fast därvid, skall aldrig förgås, ej heller kunna frestelserna eller motståndarnas glödande pilar göra dem vanmäktiga och blinda för att leda dem bort till undergång.” (1 Nephi 15:24)

  3. 3. Ta del av frukten från trädet. Att ta del av frukten innebär att känna Guds kärlek i ditt liv. Du kan be för att kunna känna den kärleken, och du kan omvända dig och låta försoningen välsigna ditt liv.

  4. 4. Bry dig inte om dem som hånar dig för att du gör det som är rätt. De som lyssnade på folket som pekade finger i den stora och rymliga byggnaden i Lehis dröm föll bort. Byggnaden föreställer världens stolthet och uppfattningar. Eftersom byggnaden inte hade någon grund föll den, ”och dess fall var mycket stort”. (1 Nephi 11:36) Världens stolthet är tillfällig, men när du gör det rätta så välsignas du för evigt.

När du följer dessa fyra punkter så bygger du på Jesu Kristi evangeliums grundval, ”en säker grundval på vilken människorna, om de bygga därpå, icke kunna misslyckas”. (Helaman 5:12)

Läsarna

För tre år sedan hade jag kommit bort från kyrkan. Jag var ledsen över mina felsteg och bestämde mig för att komma tillbaka till kyrkan. Jag var rädd att göra om misstagen så jag bestämde mig för att gå ner på knä och göra något som jag inte gjort på länge: be till min himmelske Fader. Jag bad honom om hjälp att hålla mig borta från frestelserna så det onda inte fick någon plats i mitt hjärta, för det förstör min frid och bedrövar min själ. Jag litade på att Herren skulle lysa upp min väg. Nu har jag frid i hjärtat. Om du känner dig ledsen över dina synder och misstag kan du läsa 2 Nephi 4:17–35.

Äldste John Sanchez, 21 år, Perumissionen Piura

Vi blir dagligen frestade och gör misstag varje dag fastän vi är medlemmar i kyrkan. Men det viktiga är att vi uppriktigt omvänder oss från det vi gjort och hela tiden kämpar emot frestelser, och framför allt: Var värdig och be hela tiden din himmelske Fader om hjälp, för han glömmer aldrig bort oss. Om vi verkligen vill ändra oss så hjälper han oss eftersom han älskar oss så oerhört.

Denise E, 18 år, Rancagua, Chile

När du är rädd kan du be, fasta och studera skrifterna. Herrens ord finns där och svaren på våra frågor finns där. Kom ihåg att Herren inte ger oss några befallningar utan att bereda en väg för oss att följa dem. Och han älskar oss så mycket att han förlåter oss när vi omvänder oss.

Ana A, 16 år, Falcón, Venezuela

För det första måste vi inse att vår himmelske Fader älskar oss även när vi har fallit. Det viktiga är att ta sig upp igen och fortsätta sträva. För det andra är missmod Satans redskap för att hindra oss från att nå den sanna glädje som bara finns i Jesu Kristi evangelium. Ett av djävulens främsta knep är att se till att vi fokuserar på synder och misstag som vi gjort tidigare och på rädslan för att upprepa dem. Ett sådant tänkesätt hindrar oss bara från att gå framåt och förbättra oss själva. Här är slutligen ett citat som jag lever efter: ”Låt inte rädslan för att missa bollen hindra dig från att spela matchen.” Vi är vår himmelske Faders barn och med hans hjälp kommer vi att lyckas.

Chad C, 20 år, Utah, USA

Tala om din rädsla för att avfalla i dina personliga böner. Läs skrifterna varje dag för att få mer kunskap om evangeliet och för att känna Anden. Var med på så många möten, tempelresor och aktiviteter i kyrkan som möjligt så att du kan känna Anden så mycket som möjligt. Det kan också vara bra att be din biskop och dina föräldrar om råd.

Jaclyn B, 17 år, Kansas, USA

Jag vet hur det känns. Jag har kommit tillbaka till kyrkan och deltar nu aktivt i alla kyrkans aktiviteter, även missionsarbetet. En sak jag har lärt mig är att ha en stark tro på Jesus Kristus. Om vi tror på honom så hjälper det oss att vara starka. Jag vet att Jesus Kristus är vår enda säkra grundval som det står i Helaman 5:12.

Cheenee L, 17 år, Bulacan, Filippinerna

Vår himmelske Fader älskar oss och förstår oss. Han vet att vi inte är fullkomliga och att vi kan falla. Jag vet att min himmelske Fader älskar mig och ger mig styrka att fortsätta framåt med hjälp av skriftstudier, bön och fasta. När vi faller måste vi hela tiden ta oss upp igen.

Celeste S, 20 år, Oslo, Norge

Svaren är avsedda att ge hjälp och perspektiv, inte som information om kyrkans lära.

Bild

”Kraften i dina förbund är större än frestelsens kraft. Låt inte rädslan för tidigare överträdelser försvaga ditt beslut att omvända dig och överge dem. Kom ihåg! Gud har lovat att frälsa dig ’från din motståndares hand och återlösa dig från fiendens hand’. (Se Ps 106:10.)”

Se äldste Jeffrey R Holland i de tolv apostlarnas kvorum, ”Vad jag önskar att varje ny medlem visste — och att alla andra medlemmar kom ihåg”, Liahona, okt 2006, s 14.