2008
Een getuigenis krijgen
Februari 2008


Een getuigenis krijgen

Afbeelding
Elder Paul K. Sybrowsky

Ik ben opgegroeid in een fijn gezin, hoewel we niet actief waren in de kerk. Ik was niet gewend om thuis van de waarheid van het evangelie te horen getuigen. Dus hoewel ik in Salt Lake City ben opgegroeid, in een overwegend mormoons milieu, ben ik niet in een typisch mormoons gezin opgevoed. We hielden geen gezinsgebed en geen gezinsavond. Veel kerkelijke gebruiken die voor mijn vrienden heel gewoon waren, waren voor mij een beetje vreemd.

Daardoor zou je niet zomaar van mij verwachten dat ik in een grote seminariebijeenkomst zou opstaan om mijn getuigenis te geven. Bovendien was ik als vijftienjarige enigszins verlegen. Eigenlijk was ik zelf best verbaasd dat ik ineens voor driehonderd seminariecursisten bij de microfoon stond. Maar ik voelde me toch op mijn gemak vanwege mijn gevoelens. En ik herinner me nog steeds die sterke aandrang van de Geest om in die seminariebijeenkomst mijn getuigenis te geven.

Ik herinner me niet precies wat ik zei, maar ik zal nooit het brandende gevoel in mijn hart vergeten, die vaste overtuiging dat de kerk waar is. Ik herinner me nog goed welke gevoelens de Heilige Geest mij gaf toen ik getuigde van de waarachtigheid van deze kerk.

Ik wist het

Tot die dag geloofde ik dat de kerk waar was. Ik vond de kerk fijn. Ik vond haar goed en deed aan alles mee. Maar op dat beslissende moment in mijn leven wist ik dat de kerk waar was. Ik kon het niet ontkennen en niemand kan me mijn getuigenis afnemen.

Sinds die dag in het seminarie, heb ik mijn getuigenis duizenden keren gegeven. Ik herinner me nog enkele andere keren, maar die maakten niet zo’n indruk op me en hebben ook mijn toekomst niet zo sterk vormgegeven als die eerste keer in mijn tienertijd. Een van de redenen dat die keer zo’n blijvende indruk op mij maakte, is dat ik ongeveer even oud was als de profeet Joseph Smith toen hij onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, zag, en te horen kreeg dat hij behulpzaam zou zijn bij de herstelling op aarde van de ware kerk.

Die keer dat ik mijn getuigenis gaf en een vaste overtuiging kreeg, was in veel opzichten een keerpunt in mijn leven. Je leert het meeste als de Heer je onderricht. Door dit getuigenis wilde ik me dienstbaar maken, een betere leerling worden en betere sociale en persoonlijke vaardigheden opdoen. Mijn verlangen om de Schriften beter te leren kennen, nam toe. Mijn leven kreeg meer richting. Ik wist dat ik het evangelie zou mogen verkondigen als ik goed bleef leven.

Ik besefte ook dat God wist wie ik was. Die kennis was heel belangrijk voor mij en bracht een grote verandering in mij teweeg! Als je eenmaal weet wie je bent, wil je een beter mens worden. Die kennis geeft kracht — een kracht die je alleen maar krijgt door de inspiratie van onze hemelse Vader.

Nu ik op die ervaring terugkijk, geloof ik dat mijn hemelse Vader mij een kans wilde geven om bepaalde eigenschappen en vaardigheden te ontwikkelen zodat Hij wat makkelijker met mij om kon gaan. Ik denk ook dat Hij wilde dat ik na zou denken over een zending, iets wat bij mij thuis niet werd aangemoedigd. Als tiener had ik niet zo veel over een zending nagedacht. Maar door die ervaring met mijn getuigenis wist ik voor het eerst dat ik op zending wilde. Nog veel andere ervaringen versterkten dat verlangen, maar het was de eerste keer dat ik wist dat ik op zending wilde. Ik wist dat mijn Vader in de hemel wilde dat ik een voltijdzending vervulde om zijn kinderen te vertellen wat ik nu wist.

Stel je hart open

Een getuigenis krijgen is net zoiets als de Nephieten meemaakten toen de Heiland hen bezocht. Aanvankelijk verstonden ze Gods stem niet omdat ze alleen met hun oren luisterden. Maar toen ze hun hart openstelden, verstonden ze Hem.

‘En wederom, voor de derde maal, hoorden zij de stem, en zij zetten hun oren open om haar te horen; en hun ogen waren gericht naar de oorsprong van het geluid; en keken gestadig naar de hemel, vanwaar het geluid kwam.

‘En zie, de derde maal verstonden zij de stem die zij hoorden’ (3 Nephi 11:5–6).

Het is van het grootste belang dat je je hart openstelt voor de inspiratie van onze Vader in de hemel. Je hebt zijn inspiratie nodig.

Je krijgt met unieke moeilijkheden te maken. En de manier om ze te overwinnen, is de Heilige Geest toe te laten. Laat je door Hem leiden. Onze hemelse Vader draagt zijn kracht van geest tot geest en van hart tot hart over. En met de kracht van de Heer kunnen we doorgaan. De Heer geeft ons die kracht in de vorm van ons getuigenis.

Geniet van je tienerjaren

Als je je getuigenis versterkt, kun je meer van je tienerjaren genieten — en die tijd kan een van de meest opwindende periodes in je leven zijn. Niet om iets af te doen van een zending of een tempelhuwelijk of de andere fijne ervaringen die je later in je leven krijgt, maar ik moedig je aan om te genieten van je leven als tiener. En hoe doe je dat? Door alle geboden van de Heer te gehoorzamen: ze zijn niet facultatief! Elk gebod is met een wijs doel gegeven — voor jouw veiligheid.

In de boodschap van het Eerste Presidium in Voor de kracht van de jeugd staat onder meer:

‘Onze hemelse Vader wil dat jullie een vreugdevol leven leiden en in zijn tegenwoordigheid terugkeren. De beslissingen die jullie nu nemen, zullen grotendeels de koers in je leven en in de eeuwigheid bepalen.

‘Omdat de Heer je liefheeft, heeft Hij je op je reis voorzien van wegwijzers: de geboden en de woorden van de profeten.’

President Gordon B. Hinckley, onze profeet en president, heeft gezegd: ‘Laten we een gelukkig volk zijn. Het plan van de Heer is een plan van geluk.’2 Laten we de profeet volgen en een gelukkig leven leiden. Deze periode in je leven is opwindend en zou leuk moeten zijn. Als je actief bent in de kerk, kun je echt van je jeugd genieten.

Heb de moed om de gevoelens van je hart te volgen. Houd je daaraan vast en versterk ze. Het is essentieel om een getuigenis te hebben en het geloof dat Jezus Christus jouw Heiland en Verlosser is. Het is essentieel dat je begrijpt dat Hij uit volmaakte liefde verzoening voor jou heeft gedaan.

Die kennis stelt je in staat om je geloof in Jezus Christus te combineren met bekering, zodat je verbonden van kracht blijven. Dan kun je leiding ontvangen van een lid van de Godheid: de Heilige Geest. Wat een geschenk! Dat geschenk krijgen we als we geloof hebben in de Heer Jezus Christus en we de vruchten van bekering plukken.

Als tiener kreeg ik nog een ander geschenk: een levend, groeiend getuigenis van het evangelie van Jezus Christus. Naarmate ik dat getuigenis koesterde, bleef het groeien. Ik begon de aanpak van de Heer te begrijpen — zijn plan om mij terug te leiden tot mijn Vader in de hemel. ‘Hetgeen van God is, is licht; en wie licht ontvangt en in God blijft, ontvangt meer licht; en dat licht wordt steeds helderder tot de volle dag toe’ (LV 50:24).

Ik getuig plechtig dat God onze Vader is en dat zijn Zoon, Jezus Christus, de Heiland en Verlosser van alle mensen is. Jij kunt die overtuiging ook krijgen. Jij kunt dat getuigenis ook krijgen. Je kunt het nú krijgen, net zo jong als ik het kreeg. Je hoeft niet te wachten.

Noten

  1. Voor de kracht van de jeugd (2001), p. 2.

  2. Zie ‘Iedereen een beter mens’, Liahona, november 2002, p. 99.