2008
Få ett vittnesbörd
Februari 2008


Få ett vittnesbörd

Bild
Elder Paul K. Sybrowsky

Jag växte upp i en underbar men mindre aktiv familj. Jag var inte van vid att vittnesbörd bars om sanningen i evangeliet i mitt hem. Så även om jag växte upp i Salt Lake City i Utah, i en miljö där det fanns många sista dagars heliga, så växte jag inte upp i en typisk medlemsfamilj. Vi höll inte familjens hemafton eller samlades för familjebön. Många av sederna i kyrkan som mina vänner var vana vid var lite främmande för mig.

På grund av denna hemmiljö var jag nog den som man sist förväntade sig skulle ställa sig upp och bära sitt vittnesbörd framför en stor seminariegrupp. Jag var också en ganska blyg 15-åring så jag överraskade mig själv med att ställa mig vid en mikrofon framför 300 seminarieelever. Men jag kände mig väl till mods tack vare det som jag kände djupt inom mig. Än idag kommer jag ihåg den överväldigande maningen från Anden att ställa mig upp och bära mitt vittnesbörd på seminariemötet.

Jag minns inte exakt vad jag sade, men jag ska aldrig glömma den brinnande känslan i hjärtat, det säkra vittnesbördet jag fick att kyrkan är sann. Jag minns tydligt känslan från den Helige Anden som kom över mig när jag vittnade om att kyrkan är sann.

Jag visste

Innan den dagen trodde jag på att kyrkan var sann. Jag tyckte om kyrkan. Jag tyckte den var något bra och jag deltog. Men just i det ögonblicket i mitt liv visste jag att kyrkan var sann. Jag kunde inte förneka det och ingen kunde ta det vittnesbördet ifrån mig.

Sedan den dagen i seminariet har jag burit mitt vittnesbörd tusentals gånger. Jag minns några andra tillfällen, men inget har varit riktigt så dramatiskt för mig eller format min framtid i sådan grad som den gången när jag var tonåring. En av anledningarna till att händelsen gjorde så starkt intryck på mig är för att jag var i samma ålder som profeten Joseph Smith var när han såg vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus, och fick veta att han skulle vara delaktig i att återställa den sanna kyrkan till jorden.

Den gången då jag bar mitt vittnesbörd och fick en säker övertygelse var en vändpunkt i mitt liv på många sätt. När du får undervisning från Herren är det det största som du någonsin får lära dig. Tack vare detta vittnesbörd ville jag tjäna, bli en bättre elev och utveckla sociala och personliga färdigheter. Min önskan att lära mig mer om skrifterna blev mycket större. Jag hade ett större syfte med mitt liv. Jag visste att om jag förblev värdig så skulle jag få möjlighet att predika evangeliet.

Jag insåg också att Gud visste vem jag var. Det var en av de verkligt viktiga saker som överraskade mig och förändrade mig. Jag var hans son! När man väl vet vem man är så vill man göra bättre ifrån sig. Det finns en kraft i den kunskapen — en kraft som man bara kan få genom inspiration från vår himmelske Fader.

När jag ser tillbaka på den här upplevelsen tror jag att min himmelske Fader ville ge mig en möjlighet att utveckla några egenskaper och färdigheter så att han kunde arbeta med mig lite lättare. Jag tror också att han ville få mig att fundera på att gå ut som missionär, något som inte uppmuntrades till i mitt hem. I början av tonåren hade jag inte tänkt så mycket på det här med mission. Men genom upplevelsen med mitt vittnesbörd visste jag för första gången att jag ville verka som missionär. Många andra upplevelser stärkte denna önskan, men det var första gången jag visste att jag ville göra det. Jag visste att min Fader i himlen ville att jag skulle verka som heltidsmissionär och berätta vad jag nu visste för hans barn.

Öppna ditt hjärta

Att få ett vittnesbörd liknar det som nephiterna gick igenom när Frälsaren besökte dem. Först förstod de inte Guds röst för de lyssnade bara med öronen. Men när de öppnade sitt hjärta förstod de hans röst.

”Och åter, för tredje gången hörde de rösten, och då öppnade de sina öron att höra den, och deras ögon voro riktade emot det håll, varifrån ljudet kom, och de blickade ståndaktigt mot himmelen, varifrån ljudet kom.

Se, tredje gången förstodo de rösten, som de hörde.” (3 Nephi 11:5–6)

Att öppna sitt hjärta för inspiration från vår Fader i himlen är en viktig del av livet. Du behöver hans inspiration.

Du kommer att ställas inför unika prövningar, och för att klara av dem behöver du låta den Helige Anden falla över dig. Låt honom vägleda dig. Styrka från vår himmelske Fader kommer till oss, ande till ande och hjärta till hjärta. Och det är i Herrens styrka som vi kan sträva framåt. Herren ger oss den styrkan i vårt vittnesbörd.

Gläd dig åt att vara tonåring

När du stärker ditt vittnesbörd får du hjälp att glädja dig åt tonåren, som kan vara en av de mest spännande perioderna i ditt liv. Jag förringar inte mission eller tempeläktenskap eller någon av de underbara erfarenheter du kommer att få senare i livet, men jag vill uppmana dig att glädjas åt livet som tonåring. Och hur gör man det? Genom att hålla alla Herrens bud, det går inte att bara välja några! Var och en är given i ett vist syfte — för att du ska vara trygg.

En del av första presidentskapets budskap i Vägledning för de unga lyder:

”Er himmelske Fader vill att era liv ska vara glädjefyllda och leda er tillbaka till hans närhet. De beslut ni fattar nu kommer till stor del att bestämma vad som ska hända senare i livet och i evigheten.

Eftersom Herren älskar er, har han gett er befallningar och profeters ord till vägledning på resan”1.

President Gordon B Hinckley, vår profet och president, har sagt: ”Låt oss vara ett lyckligt folk. Herrens plan är en plan för lycka”2. Låt oss följa profeten och låt oss ha ett lyckligt liv. Den här tiden i ditt liv är spännande — den borde vara rolig. Om du är aktiv i kyrkan kan det hjälpa dig att verkligen tycka om tonåren.

Var modig nog att följa det du känner i hjärtat. Håll fast vid de känslorna och förstärk dem. Det är mycket viktigt att du utvecklar ett vittnesbörd och har tro på att Jesus Kristus är din Frälsare och din Återlösare. Det är mycket viktigt att du förstår att han, tack vara sin fullkomliga kärlek, sonade dina synder.

Med den kunskapen har du den underbara förmånen att kunna kombinera din tro på Jesus Kristus med omvändelse så att du kan se till att dina förbund är verksamma. Då kan du få direktiv och vägledning från en medlem av gudomen, ja, den Helige Anden. Vilken gåva det är! Den underbara gåvan kommer till följd av att man har tro på Herren Jesus Kristus och gläds åt omvändelsens frukt.

När jag var tonåring fick jag en annan gåva: Ett levande, växande vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium. När jag gav näring åt det vittnesbördet så fortsatte det att stärkas. Jag började förstå Herrens mönster — hans plan för att leda mig tillbaka till min Fader i himlen. ”Det som är av Gud är ljus, och den som mottager ljus och förbliver i Gud får mera ljus, och detta ljus bliver klarare och klarare, till dess att den fullkomliga dagen frambryter.” (L&F 50:24)

Jag bär högtidligt vittnesbörd om att Gud är vår Fader och att hans Son, Jesus Kristus, är hela människosläktets Frälsare. Du kan också få denna övertygelse. Du kan också få detta vittnesbörd. Du kan till och med ha det nu som tonåring, liksom jag hade. Du behöver inte vänta.

Slutnoter

  1. Vägledning för de unga, s 2.

  2. ”Vi kan var och en bli en bättre människa”, Liahona, nov 2002, s 100.