2008
Kraft från skriften
Februari 2008


Samlingsstunden

Kraft från skriften

”Ty min själ fröjdar sig över de heliga skrifterna och mitt hjärta begrundar dem, och jag skriver dem för mina barns undervisning och gagn.” (2 Nephi 4:15)

Nephi, en profet i Mormons bok, älskade skrifterna. Han ägnade sig åt att läsa dem, begrunda dem och undervisa om dem. Nephi visste att skrifterna gjorde människor lyckliga.

Alma, en annan profet i Mormons bok, fick veta att zoramiterna inte höll buden. Detta gjorde Alma ledsen. Han ville hjälpa dem. Han gick ut som missionär och undervisade dem om evangeliet. Tack vare kraften i Guds ord omvände sig många zoramiter och började leva efter buden.

Precis som Nephi och Alma kan du få kraft från Guds ord varje dag genom att läsa skrifterna.

Kraft från skriften lär mig leva rätt.

Kraft från skriften gör mitt steg alltid lätt.

Kraft från skriften får jag varje dag

jag läser och jag följer Herrens lag.

(”Kraft från skriften”, Programförslag för samlingsstunderna och barnens medverkan på sakramentsmötet 2006, s 10–11)

Du är välsignad som har skrifterna. När du läser skrifterna lär du dig vilka buden är och hur du ska hålla dem. Du påminns om att du är ett Guds barn och att han älskar dig.

Aktivitet

Ta loss sidan LS4 och klistra fast den på tjockt papper. Klipp ut bokmärket längs de heldragna svarta linjerna. Vik längs den streckade linjen och limma fast baksidorna av bokmärket mot varandra. Använd bokmärket för att markera var du är när du läser skrifterna. Gör en markering på bokmärket varje dag som du läser skrifterna.

Förslag till samlingsstunden

  1. Visa upp en dagbok och fråga barnen vad det är. En dagbok är en uppteckning tankar, känslor och händelser som vi vill komma ihåg. Visa Evangeliet i bild 122 (Jakob välsignar sina söner) och gå kort igenom berättelsen om Jakob. Berätta vad hans tolv söner hette. Be barnen lyssna efter två av namnen medan du läser Hesekiel 37:16. Förklara för barnen att Juda och Josef och deras efterkommande uppmanades att föra en uppteckning över viktiga händelser som inträffade. Läs Hesekiel 37:15–17. Visa Evangeliet i bild 326 (Bibeln och Mormons bok: Två vittnen) och förklara att Bibeln är Judas stav och att Mormons bok är Josefs stav. Hjälp barnen lära sig Hesekiel 37:17 utantill. Be dem komma på hur de kan bli mer bekanta med skrifterna. (Stryka under skriftställen, lära sig skriftställen utantill, studera enskilt och som familj och så vidare.) Vittna om vilken välsignelse det är att Bibeln och Mormons bok ”förenas till ett” när de vittnar om Kristus. (Se också 2 Nephi 3:12.)

  2. Förbered en matchningslek med Mina evangelieideal och skriftställen från Läran och förbunden. (Exempel: ”Jag ska hedra mina föräldrar och göra min del för att stärka min familj” och L&F 88:123; ”Jag ska ha bra vänner och vara vänlig mot andra” och L&F 4:6.) Skriv orden Lära och Förbund på tavlan och samtala om vad orden betyder. Slå upp den förklarande inledningen till Läran och förbunden och läs första meningen tillsammans. Samtala om vad som är kännetecknande för Läran och förbunden. (Till exempel att den är indelad i kapitel och att den innehåller uppenbarelser som getts i vår tidsutdelning.) Skriv skriftställehänvisningarna i aktiviteten på tavlan och visa Mina evangelieideal. Ge olika barn i uppgift att slå upp skriftställena och matcha dem mot ett av idealen. Be flera barn att välja ett skriftställe och ett ideal och läsa upp det och sedan ge ett exempel på hur de kan efterleva det idealet.