2010
Moraliskt mod
Mars 2010


Budskap från första presidentskapet

Moraliskt mod

Bild
President Henry B. Eyring

Ett av jordelivets syften är att bevisa för Gud att vi ska hålla hans bud när det krävs mod. Vi bestod det provet i andevärlden. Men en tredjedel av himlens härskara gjorde uppror mot förslaget om att de skulle prövas under ett jordeliv där det fanns risk att de skulle misslyckas.

Innan vi föddes kände vi Gud Fadern och hans Son, Jesus Kristus, personligen. Vi kunde se dem och lyssna på dem när de undervisade och uppmuntrade oss. Nu har en slöja dragits för vårt sinne och våra minnen. Satan, lögnens fader, har en fördel här, eftersom vi måste se vilka vi verkligen är genom trons ögon, medan vår kropp gör att vi blir underkastade köttsliga frestelser och fysisk svaghet.

Vi har många hjälpmedel som ger oss mod under det här livet. Det största är Jesu Kristi försoning. Tack vare det han gjorde kan våra synder tvättas bort i dopets vatten. Vi kan förnya den välsignelsen när vi tar del av sakramentet i tro och med ett ångerfullt hjärta.

Andliga gåvor är också till hjälp. Vi får Kristi Ande när vi föds. Den ger oss kraft att veta när ett val vi ska göra leder till evigt liv. Skrifterna är säkra vägvisare när vi läser dem med den Helige Anden som sällskap.

Den Helige Anden låter oss uttrycka tacksamhet och be om hjälp i bön med den förståelse och det självförtroende vi en gång hade hos vår himmelske Fader och som vi kommer att ha när vi återvänder till honom. Den kommunikationen med Gud hjälper oss bannlysa rädsla från vårt hjärta medan den bygger upp vår kärlek till vår himmelske Fader och till Jesus Kristus.

Det heliga prästadömet ger oss mod i vårt tjänande. I dess förrättningar får vi kraft att tjäna Guds barn och att motstå den ondes inflytande. När han kallar oss att tjäna har vi följande löfte: ”Och den som tar emot er, hos honom skall även jag vara, ty jag skall gå framför ert ansikte. Jag skall vara på er högra sida och på er vänstra, och min Ande skall vara i era hjärtan och mina änglar runtomkring er för att upprätthålla er.” (L&F 84:88)

Profeten Joseph Smith hade anledning att vara rädd i sitt tjänande. Men Gud gav honom mod och följande försäkran i Mästarens exempel:

”Och om du skulle kastas ned i avgrunden eller i mördares händer och dödsdomen fällas över dig, om du kastas i djupet, om höga vågor sammansvärjer sig mot dig, om våldsamma vindar blir dina fiender, om himlarna samlar sitt mörker och alla elementen förenar sig för att spärra din väg, och framför allt om själva helvetets käftar spärrar upp sitt gap efter dig, så vet, min son, att allt detta skall ge dig erfarenhet och tjäna dig till godo.

Människosonen har stigit ned djupare än allt detta. Är du större än han?” (L&F 122:7–8)

Gud har gett oss mer än tillräckligt med hjälp för att bannlysa rädsla och ge oss mod, vad vi än möter i livet. När vi vänder oss till honom för att få hans hjälp kan han lyfta oss upp mot det eviga liv vi söker.

Nephi skriver på guldplåtarna, av Paul Mann; illustrationer Matt Smith