2010
Jag såg evangeliets ljus
Mars 2010


Vi talar om Kristus

Jag såg evangeliets ljus

Jag kan inte säga att jag inte hade några mål innan jag döptes som medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Men jag kan säga att mitt liv inte hade någon tydlig inriktning. Det kändes ibland som om jag gick omkring i mörker och inte riktigt visste vart jag skulle ta vägen.

Liksom de flesta andra 19-åringar i Sankt Petersburg hoppades jag att en dag kunna gifta mig, få barn och leva lycklig i alla mina dagar. Men jag kunde inte säga att jag visste precis hur jag skulle uppnå det målet — särskilt det där med att leva lycklig i alla mina dagar.

Men min himmelske Fader visste det. Han visste att innan jag kunde få uppleva riktig lycka behövde jag göra honom och hans Son till det centrala i mitt liv. Jag började lära mig hur man skulle göra det strax före min tjugoårsdag när missionärerna började undervisa min familj om hur man blir lycklig genom att följa buden.

Efter det att missionärerna hade börjat undervisa oss dröjde det inte länge förrän jag visste vad jag skulle göra. Jag bad och insåg att om jag ville uppnå mina livsmål så behövde jag döpas och bli medlem i Jesu Kristi kyrka.

Efter mitt dop tog några vänner och familjemedlemmar avstånd från mig. De kunde inte förstå varför det var så viktigt för mig att välja att följa vår himmelske Faders plan. Men jag var glad ändå. Jag visste att han tröstade mig genom att han gav mig frid medan jag gick igenom de här prövningarna.

När jag fyllde 21 hade jag en stark önskan att vittna om att evangeliet var sant och berätta för andra om hur mitt liv förändrades när jag hade bestämt mig för att följa buden, så jag blev missionär. Det kändes underbart att berätta för andra vad som hade hänt i mitt liv sedan jag bestämde mig för att sätta evangeliet först.

Mitt liv har varit fullt av välsignelser sedan dess. För åtta år sedan kunde jag besöka templet och uppnå målet att gifta mig. Men i stället för att bara vigas så beseglades jag till min make för evigt.

Under ett flertal år har mitt mål att bli mor också uppfyllts. Jag har välsignats med tre underbara söner.

För inte så länge sedan hade min familj och jag möjlighet att besöka öppet hus för ett tempel. När vi gick genom templet tittade vår fyraåring på mig och sade: ”Mamma, eftersom du och pappa gifte er i templet så kommer vår familj att vara tillsammans för evigt.”

Jag känner mig välsignad och ödmjuk när jag tänker på det senaste årtiondet av mitt liv. Jag är på väg att uppnå mitt mål att ”leva lyckligt i alla mina dagar” tack vare det faktum att jag överlämnade mitt liv till min himmelske Fader och Jesus Kristus. Så länge jag låter dem vara det centrala i mitt liv vet jag att jag kan uppnå mina mål. Jag vet att min himmelske Fader och Frälsaren älskar oss och vill hjälpa oss.

Foto © iStockphoto.com