2011
Hans nåd är nog
Februari 2011


Vi talar om Kristus

Hans nåd är nog

Liksom många andra har jag kämpat under en stor del av livet för att få veta mitt egenvärde. Jag har haft problem med vikten i många år vilket har bidragit till mina negativa känslor. Jag har gått ner i vikt och lever ett hälsosamt liv nu, men ibland kämpar jag fortfarande med de där negativa tankarna och känslorna.

En morgon kände jag mig särskilt missmodig och undrade hur jag skulle kunna förbättra situationen. Jag började be till min himmelske Fader om hjälp att övervinna känslorna av otillräcklighet. Medan jag bad kom jag att tänka på följande skriftställe: ”Om ni inte har något hopp måste ni förtvivla, och förtvivlan kommer av ondska” (Moroni 10:22).

Ondska verkade vara ett så hårt ord, så hårt att jag bortsåg från tanken eftersom jag inte kunde komma på något allvarligt fel som jag hade gjort. Men tanken dröjde sig kvar så jag bad, som Moroni hade uppmanat till, att min himmelske Fader skulle visa mig min svaghet så att jag skulle kunna bli stark (se Ether 12:27).

Jag kom på tre situationer under de senaste två dagarna när jag inte hade haft tålamod med mina barn. Jag hade satt mitt eget humör och mina egna behov före deras och hade inte varit lyhörd för deras känslor. Det kändes inte bra så jag bestämde mig för att göra bättre ifrån mig. Jag bad mina barn om ursäkt och bad om att få förlåtelse. Så fort jag hade bett lyftes känslorna av otillräcklighet bort och jag kunde känna den frid som varit borta.

Det var som om ett ljus gått upp för mig. Jag förstod äntligen ett begrepp som jag av någon anledningen hade missat under alla år. När det finns oförlåtna synder i mitt liv, även om de är små, ger jag Satan kraft att påverka mig. Han känner till mina svagheter och vet att det finns ord som ”hetsar mig” och ”leder min själ till undergång” (se L&F 10:22). Jag hatar faktiskt inte mig själv, men Satan gör det och han använder alla metoder han kan för att jag ska vända mig bort från ljuset.

Men om jag omvänder mig så får jag tillgång till kraft från Jesus Kristus. Eftersom han har en fullkomlig vetskap om hur han ska bistå mig i min svaghet (se Alma 7:11–12) upplyfts jag och stärks av hans kraft på sätt som jag inte kan åstadkomma själv.

Till och med aposteln Paulus som var så djärv med att förkunna evangeliet hade svagheter och plågades av deras inverkan på honom. Men när han bad om att svagheterna skulle tas bort svarade Herren: ”Min nåd är nog för dig, ty kraften fullkomnas i svaghet.” Paul sade då: ”Därför vill jag hellre berömma mig av min svaghet, för att Kristi kraft skall vila över mig” (2 Kor 12:9).

På samma sätt ska jag göra mitt bästa för att omvända mig och följa buden så att ”Kristi kraft [kan] vila över mig” och jag kan fyllas av frid och kärlek.

Liksom aposteln Paulus vill jag göra mitt bästa för att omvända mig och följa buden så att ”Kristi kraft [kan] vila över mig”.

Illustrationer Dilleen Marsh