2011
Att lära sig att höra och förstå Anden
Februari 2011


Lär dig höra och förstå Anden

Något av det viktigaste vi kan göra är att lära oss att höra och följa Andens maningar.

Bild
David M. McConkie

Min far växte upp i det lilla samhället Monticello i Utah. När han var sju år gammal var en av hans dagliga sysslor att ta in familjens kor från betet. Hans käraste ägodel var en fickkniv som han alltid hade med sig. En dag när han red på sin häst för att hämta korna kände han i fickan efter kniven. Till sin förfäran insåg han att han hade tappat den någonstans längs stigen. Han blev förtvivlad, men han trodde på det som hans far och mor hade lärt honom: Gud hör och besvarar böner.

Han stannade hästen och gled ner på marken från dess bara rygg. Där böjde han knä och bad sin himmelske Fader att hjälpa honom hitta fickkniven. Han satt upp på hästen igen, vände och red tillbaka längs stigen. Efter en stund stannade hästen. Pappa steg av och kände med handen i det tjocka dammet på stigen. Där, långt nere i dammet, hittade han sin dyrbara fickkniv. Han visste att Herren hade hört och besvarat hans bön.

Eftersom min far hade lärt sig att lyssna till och följa Andens viskningar blev han välsignad med att få se Herrens hand många gånger under sitt liv. Han bevittnade många mirakel. Men när han samlade sin familj för att undervisa oss om evangeliet talade han ofta om sin erfarenhet på den dammiga stigen i Monticello när Herren hörde och besvarade ”en fräknig sjuårings” bön.

De sista åren av sitt liv berättade han att han hade lärt sig någonting annat från sin upplevelse som barn. Med glimten i ögat sade han: ”Jag lärde mig att Gud kan tala till hästar!”

Min fars erfarenhet som ung pojke gjorde ett bestående intryck på honom, för det var början på hans personliga andliga utbildning. Det var då han av egen erfarenhet fick veta att Gud hör böner. Det var då han, som profeten Joseph Smith sade, började lära känna Guds Ande.1

Den Helige Andens gåva

Frälsaren lovade sina apostlar att efter att han hade lämnat dem skulle de få åtnjuta den Helige Andens gåva. Han sade: ”Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er” (Joh 14:26). Detta löfte uppfylldes på pingstdagen.

Medlemmarna i Jesu Kristi kyrka av Sista Dagars Heliga har rätt till samma gåva. Efter att vi döpts får vi den Helige Andens gåva genom handpåläggning av en som har myndighet att administrera i evangeliets förrättningar. Denna gåva är, när vi är värdiga den, rätten att ha den tredje medlemmen i gudomen som ständigt sällskap.

Den Helige Andens sällskap är en av de största välsignelser som vi kan få åtnjuta i jordelivet. Äldste Bruce R. McConkie (1915–1985) i de tolv apostlarnas kvorum sade:

”Människan bör — mer än något annat i denna värld — söka efter den Helige Andens ledning. Ingenting är så viktigt som att ha den Helige Andens sällskap …

Inget pris är för högt, inget arbete för betungande, ingen kamp för svår, ingen uppoffring för stor, om vi till följd av allt detta får ta emot och åtnjuta den Helige Andens gåva.”2

Profeten Joseph Smith sade att man kan lära känna Guds Ande och att genom att ”lära känna Guds Ande och förstå den, kan ni tillväxa i uppenbarelsens princip, tills ni blir fullkomliga i Kristus.”3

Något av de viktigaste vi kan göra är att lära känna Guds Ande — lära oss att höra och följa Andens maningar. Om det är vår önskan och vi är värdiga, kommer Herren att undervisa oss om uppenbarelsens princip.

Lär dig lyssna och agera

För att lära känna Guds Ande måste vi lyssna med våra hjärtan. President Boyd K. Packer, president för de tolv apostlarnas kvorum, sade: ”Andens röst är en mild och stilla röst — en röst som man förnimmer snarare än hör. Det är en andlig röst som kommer till sinnet som när en tanke kommer till ens hjärta.”4

President Packer sade också: ”Inspiration kommer lättare i en fridfull atmosfär. Ord som tyst, stilla, Hugsvalaren förekommer ofta i skrifterna: ’Bli stilla och besinna att jag är Gud.’ (Ps 46:10; kursivering tillagd.) Och löftet: ’Du skall få min Ande, den Helige Anden, ja, Hjälparen, som skall lära dig de fridgivande tingen rörande riket.’ (L&F 36:2; kursivering tillagd).”

President Packer tillade: ”Vi kan öppna oss för denna kommunikation, men vi kan aldrig tilltvinga oss den! Om vi försöker göra det, kan vi bli bedragna.”5

Något som är av yttersta vikt i vår lärandeprocess är vårt ansvar att agera, utan dröjsmål, i enlighet med de andliga maningar vi får. President Thomas S. Monson har sagt: ”Vi iakttar. Vi väntar. Vi lyssnar efter den milda, lugna rösten. När den talar lyder de förståndiga. Andens maningar bör inte åsidosättas.”6

Processen att lära sig höra och förstå Anden är kontinuerlig och sker gradvis. Frälsaren sade: ”Den som tar emot ljus och förblir i Gud får mer ljus, och detta ljus växer sig klarare och klarare fram till den fullkomliga dagen” (L&F 50:24). ”Ty åt den som tar emot skall jag ge mer” (2 Nephi 28:30).

Precis som Kristus ”inte mottog fullheten från början, utan mottog nåd för nåd” (L&F 93:12), kommer också vi, när vi lyder hans bud, att ”motta nåd för nåd” (L&F 93:20; se även Joh 1:16) och ”rad på rad, bud på bud” (2 Nephi 28:30). Vår lärandeprocess sker ofta lika gradvis som daggen faller från himlen (se L&F 121:45; 128:19).

Äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att ”det finns … [ingen] enkel formel eller metod som genast skulle låta [oss] bemästra förmågan att vägledas av Andens röst.” Utan ”vår Fader förväntar sig att [vi] lär [oss] hur man får denna gudomliga hjälp genom att utöva tro på honom och hans helige Son Jesus Kristus”.

Äldste Scott fortsatte: ”Det som till att börja med kan tyckas vara en svår uppgift blir mycket lättare med tiden när du genomgående strävar efter att känna igen och följa Andens maningar. Ditt förtroende för vägledningen du får genom den Helige Anden blir också starkare” och ”din tillit till intrycken du får [kan] bli säkrare än din tillit till det du ser eller hör.”7

Som en del i vår lärandeprocess hjälper Herren oss att se resultaten av de handlingar vi utför enligt Andens maningar, både i våra egna och andras liv. Dessa upplevelser stärker vår tro och ger oss större mod att handla i framtiden.

Det krävs stor ansträngning för att lära sig höra och förstå Anden. Men Herren har lovat att de trofasta skall ”få uppenbarelse på uppenbarelse, kunskap på kunskap, så att [de] kan lära känna hemligheterna och de fridgivande tingen — det som ger glädje, det som ger evigt liv” (L&F 42:61).

Slutnoter

  1. Se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 131.

  2. Bruce R. McConkie, A New Witness for the Articles of Faith (1985), s. 253.

  3. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 131.

  4. Boyd K. Packer, ”Tungor som av eld fördelade sig”, Liahona, jul 2000, s. 10.

  5. Boyd K Packer, ”Vördnad öppnar uppenbarelsens kanaler”, Nordstjärnan, jan. 1992, s. 24–25.

  6. Se Thomas S. Monson, ”Anden ger liv”, Liahona, jun 1997, s 4.

  7. Richard G. Scott, ”Att få andlig vägledning”, Liahona, nov. 2009, s 6–7.

Illustrationer Greg Newbold

Porträtt av Brigham Young, Dan Weggeland, med tillstånd av Church History Museum