2013
Ærlighed og retskaffenhed
Juli 2013


Til styrke for de unge

Ærlighed og retskaffenhed

Billede
Ældste Christoffel Golden jun.

Som en Kristi discipel er disse personlige egenskaber et udtryk for, hvem du virkelig er.

Ved en mesterskabskamp i amerikansk fodbold havde Joseph B. Wirthlin, hvad han kaldte for »en afgørende oplevelse« under en vigtig kamp.

Billede

Illustrationer: Ben Sowards

»Vi var nået til et punkt i kampen, hvor jeg skulle løbe frem midt på banen for at score en touchdown,« sagde han. »Jeg modtog bolden og kastede mig mod stregen. Jeg vidste, at jeg var tæt på målstregen, men jeg vidste ikke, hvor tæt. Selv om jeg lå fastklemt under bunken, strakte jeg mine fingre fem centimeter frem, og jeg kunne mærke stregen. Målstregen var fem centimeter væk.

I det øjeblik var jeg fristet til at skubbe bolden fremad. Det kunne jeg have gjort … Men så kom jeg i tanke om min mors ord. ›Joseph,‹ havde hun ofte sagt til mig, ›gør hvad er ret uanset følgerne. Gør hvad er ret, og alting ordner sig.‹

Jeg ønskede så inderligt at score den touchdown. Men jeg ville hellere være en helt i min mors øjne end i mine venners. Så jeg lod bolden være, hvor den var – 5 cm fra målstregen.«1 Ældste Wirthlin (1917-2008) tjente senere som medlem af De Tolv Apostles Kvorum.

Gør, hvad er ret

Ældste Wirthlins beslutning er et strålende eksempel på en, der ikke går på kompromis med sin retskaffenhed. Ærlighed og retskaffenhed prøver vores karakter. Begge dele kræver, at en person altid gør eller siger det rette, uanset omstændighederne eller, hvad andre måtte tænke.

En af standarderne i Til styrke for de unge er ærlighed og retskaffenhed. Som sidste dages hellig og som Kristi tilhænger forventes det, at du »altid [er] ærlig over for dig selv, andre og Gud. At være ærlig betyder at vælge ikke at lyve, stjæle, snyde eller bedrage på nogen som helst måde …

Retskaffenhed er tæt forbundet med ærlighed. Retskaffenhed betyder, at man tænker og gør det, der er rigtigt på alle tidspunkter uanset konsekvenserne. Når du er retskaffen, er du villig til at efterleve dine standarder og tro, selv når ingen ser det.«2

At blive en discipel

Formålet med jordelivets prøvestand er at blive »en hellig ved Herren Kristi forsoning« (Mosi 3:19). At blive en hellig er intet mere eller mindre end at blive en sand Kristi discipel. Dette er ikke så svært, som du måske tror; du ved højst sandsynligt allerede, hvordan man gør det. Det kræver dog en indsats, og sommetider kræver denne indsats utrolig meget af os. Men det kan lade sig gøre.

I Mormons Bog læser vi: »For se, Kristi ånd er givet til enhver, så han kan kende godt fra ondt; derfor viser jeg jer, hvordan man skal dømme; for alt, hvad der tilskynder til at gøre godt og formår til at tro på Kristus, udgår ved Kristi gave og kraft; derfor kan I med fuldkommen kundskab vide, at det er af Gud« (Moro 7:16).

Som en Kristi discipel kan du finde ud af, hvordan du skal tale og handle ved at spørge dig selv: »Hvad ville Jesus gøre?« Du vil få nogle indtryk, og efterhånden som du handler på disse indtryk, vil du få et vidnesbyrd om, at du har handlet ret. Det forholder sig dog også sådan, at man sommetider må vente en tid for at se de egentlige konsekvenser og velsignelser, der kommer af dine ærlige handlinger.

At være fuldstændig ærlig

Til styrke for de unge minder os om: »Uærlighed skader dig og også andre. Hvis du lyver, stjæler eller snyder, skader du din sjæl og dit forhold til andre. Når du er ærlig, forøges dine fremtidige muligheder og din evne til at blive vejledt af Helligånden.«3

Den sande målestok for oprigtig retskaffenhed og fuldstændig ærlighed er, hvad du gør, når der ikke er nogen omkring dig, der ved, hvad du tænker, siger eller gør. Som sande disciple af Herren Jesus Kristus kan vi ikke være eller gøre mindre end det, som Frelseren har vist os. Vi har Helligåndens enestående gave. Frelseren forkyndte: »Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer« (Joh 14:26).

Vor Frelser har også givet os stor styrke, der kommer af daglig bøn, skriftstudium og af at læse ordene fra levende profeter og apostle. Disse positive daglige skikke opbygger ærlighed og retskaffenhed hos os. Husk, som en Kristi discipel og medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er din ærlighed et udtryk for din retskaffenhed, og for hvem du virkelig er.

Noter

  1. Joseph B. Wirthlin, »Livets lektier«, Liahona, maj 2007, s. 46.

  2. Til styrke for de unge, hæfte, 2011, s. 19.

  3. Til styrke for de unge, s. 19.

Daglig bøn, skriftstudium og anvendelse af levende profeters lærdomme opbygger ærlighed og retskaffenhed hos os.