Institut
Lektion 4: Undervis ved Ånden


4

Undervis ved Ånden

Indledning

Gode missionærer forstår, at »når et menneske taler ved Helligåndens kraft, overfører Helligåndens kraft det til menneskenes børns hjerte« (2 Ne 33:1). Missionærer kan ikke i kraft af sig selv overføre velsignelserne ved et vidnesbyrd og omvendelse til en anden person, uanset hvor dygtige eller erfarne de er. Kun Helligånden kan bibringe sand omvendelse. Når undersøgere mærker, at Ånden virker på dem, eller når de ser tegn på Herrens kærlighed og barmhjertighed i deres tilværelse, opbygges og styrkes de åndeligt, og deres tro på Jesus Kristus øges, og de er mere tilbøjelige til at blive omvendt.

Forberedelse

Forslag til undervisningen

Undervis ved Ånden

Forklar de studerende, at præsident Brigham Young engang talte om sin omvendelse til evangeliet og om den missionær, som hjalp ham til at få et vidnesbyrd. Vis derpå videoen »A Man without Eloquence« (6:06). Bed deltagerne om at lægge mærke til, hvordan Ånden påvirkede præsident Brigham Young og hjalp ham til at blive omvendt.

Stil følgende spørgsmål, når I har set videoen:

  • Hvordan hjalp det Brigham Young til at blive virkelig omvendt, at han hørte den ydmyge mand bære sit vidnesbyrd?

  • Hvilke principper lærer I om at undervise ved Ånden ud fra Brigham Youngs oplevelse? (De studerende finder måske frem til disse principper: Undervisning ved Ånden kan føre til andres omvendelse. Når vi underviser ved Ånden, må vi være oprigtige og tale fra hjertet. Vi må være ydmyge (se L&P 136:33)).

Lad deltagerne få et øjeblik til at læse Lære og Pagter 42:14, 50:13-14 og finde Herrens instruktioner til dem, der underviser i hans evangelium. Spørg dernæst:

  • Hvilke principper i forbindelse med at undervise i evangeliet gives i disse åbenbaringer? (De kan komme med flere rigtige svar. Svarene kan indeholde følgende princip: Herren har befalet, at undervisning i evangeliet skal foregå ved Ånden og ikke på nogen anden måde).

  • Hvad sker der ifølge Lære og Pagter 50:22, når en missionær underviser ved Ånden? (Missionæren og undersøgeren »forstår … hinanden, og begge bliver opbygget og fryder sig sammen«. Gør det klart for de studerende, at undervisning ved Ånden kun kan forekomme, når Helligånden er til stede og kan føles af læreren, eleven eller begge. Overvej at skrive dette princip på tavlen).

Mind deltagerne om, at Åndens tilstedeværelse ikke altid giver sig udslag i følelser og tårer. Læs om nødvendigt følgende af præsident Howard W. Hunter for klassen:

Billede
Præsident Howard W. Hunter

»Lad mig sige et advarende ord omkring dette emne: … Jeg bliver bekymret, når det viser sig, at der bliver sat lighedstegn mellem stærk sindsbevægelse eller fritflydende tårer og Åndens tilstedeværelse. Herrens Ånd kan bestemt godt medføre stærke følelser, inklusive tårer, men den ydre tilkendegivelse bør ikke forveksles med selve Åndens tilstedeværelse.

Jeg har gennem årene iagttaget ret mange af mine brødre, og vi har delt sjældne og uudsigelige åndelige oplevelser med hinanden. Disse oplevelser har været forskellige, de har været særlige på hver sin måde, og sådanne hellige øjeblikke kan både være med og uden ledsagelse af tårer. Meget ofte er de, men nogle gange er de ledsaget af total stilhed. Andre gange er de ledsaget af glæde. De er altid ledsaget af en stor tilkendegivelse af sandheden, af åbenbaring til hjertet« (»Eternal Investments«, tale til undervisere i Kirkens Uddannelsessystem, 10. feb. 1989, s. 3; si.lds.org).

Hjælp de studerende til bedre at forstå, hvordan Helligånden kan påvirke lærer og elev ved at skrive følgende skriftstedshenvisninger på tavlen eller dele dem ud på et stykke papir. (Bemærk: Giv dem kun henvisningerne. Det, der står i parentes, er af hensyn til underviseren):

Sæt de studerende sammen parvis for at studere disse skriftsteder. Lad den ene se efter, hvordan Helligånden kan påvirke den, der underviser i evangeliet, mens den anden ser efter, hvordan Helligånden kan påvirke den, der bliver undervist. Lad dem derefter tale med hinanden om, hvad de har lært. Når hvert par har haft tid nok til at tale om det, de har lært, stiller du dem spørgsmål noget lig følgende for at hjælpe dem til yderligere at analysere det, de har læst:

  • Hvordan påvirker Ånden ifølge de vers, I har læst, dem, der underviser? (Når de studerende svarer, kan du eventuelt spørge dem, i hvilket skriftsted de fandt svaret).

  • Hvordan påvirker Ånden andre mennesker til at blive omvendt til Jesu Kristi evangelium?

  • Hvordan viser disse skriftsteder, hvorfor det er vigtigt for missionærer at undervise ved Ånden?

Indbyd Ånden, mens du underviser

Fortæl klassen, at Forkynd mit evangelium har adskillige afsnit, der forklarer, hvad missionærer kan gøre for at indbyde Ånden, når de underviser. Del klassen op i små grupper med højst fire i hver. Bed hver gruppe om at læse et af de følgende afsnit i Forkynd mit evangelium:

  1. »Hvordan begynder jeg at undervise?«, side 176-177 (undtaget øvelsesfeltet)

  2. »Tilpas din undervisning, så den imødekommer behov«, side 177-178 (undtaget øvelses- og skriftstudiumfelterne)

  3. »Undervis, så det forstås«, side 182-183 (undtaget skriftstudiumfeltet)

  4. »Lyt«, side 185-186 (undtaget øvelsesfeltet)

Skriv følgende instruktioner på tavlen, så grupperne ved, hvad de skal:

Læs jeres stykke i Forkynd mit evangelium.

Tal sammen i gruppen om de principper, I læser om, der giver missionærerne mulighed for at blive bedre undervisere og at have Ånden hos sig, når de underviser.

Bed efter et passende stykke tid en studerende i hver gruppe om at sammenfatte, hvordan den færdighed, de læser om, kan bidrage til en missionærs evne til at undervise med Helligånden. Bed en studerende om at sammenfatte vigtige punkter på tavlen. Når grupperne sammenfatter deres ideer, kan du overveje at stille spørgsmål noget lig følgende:

  • Hvordan kan en passende måde at indlede en undervisning på indbyde til, at den ledsages af Helligånden?

  • Hvordan kan en enkel undervisning om evangeliets budskab indbyde Helligånden til at undervise og opbygge en undersøger?

  • Hvordan indbyder en undervisning, der fokuserer på undersøgerens behov, til Helligåndens tilstedeværelse?

  • Hvordan kan det bidrage til en missionærs evne til at undervise ved Ånden, at han eller hun lytter til, hvad undersøgeren siger?

Hjælp deltagerne til at se, hvordan ovenstående undervisningsfærdigheder kan anvendes, ved at vise videoen »Teach People, Not Lessons: Jynx« (6:34). Tilskynd deltagerne til at finde tegn på, at missionærerne underviste ved Ånden. De kan se specifikt efter, hvordan missionærerne benyttede de færdigheder, som klassen studerede i Forkynd mit evangelium, og hvordan disse færdigheder indbød Ånden i missionærernes undervisning.

Drøft følgende, når I har set videoen:

  • Hvad gjorde missionærerne i deres undervisning, der gav mulighed for at undervise ved Ånden?

  • Hvilke tegn kunne I se på, at Jynx lærte ved Ånden?

Giv de studerende et øjeblik til at skrive et svar på følgende spørgsmål, før du går videre:

  • Hvordan vil I anvende de principper, vi har drøftet indtil nu i denne lektion?

Hjælp undersøgere til at genkende Ånden

Bed flere af deltagerne om at skiftes til at læse afsnittet »Åndens kraft til at omvende på side 92-93 i Forkynd mit evangelium højt (undtaget øvelses- og skriftstudiumfelterne). Lad resten af klassen følge med og markere de udtryk, der beskriver det, en undersøger må føle, før omvendelse kan finde sted. Spørg så:

  • Hvad må undersøgere føle, før omvendelse kan finde sted? (Vær sikker på, at de finder frem til følgende princip: Hvis undersøgere føler Ånden arbejde med dem, er der større sandsynlighed for, at de bliver omvendt til Jesu Kristi evangelium.)

  • Hvordan kan I vide, at en undersøger mærker Helligåndens indflydelse? (Mulige svar: missionæren mærker Helligånden, undersøgeren føler sig tryg ved at stille spørgsmål, ønsker at lære mere og er villig til at indgå og holde forpligtelser, der er forståelse, en følelse af glæde og af nærhed til Gud, og der er et dybere venskab mellem missionæren og undersøgeren).

  • Ældste M. Russell Ballard har sagt: »Disse oplevelser med Ånden er en naturlig følge, når et menneske er villig til at prøve ordet« (»Nu er det tid«, Liahona, jan. 2001, s. 89). Hvad kan en missionær gøre for at opmuntre en undersøger til at prøve ordet?

Forklar de studerende, at en af de mest udfordrende roller som missionær vil være at hjælpe undersøgere til at genkende Helligåndens tilskyndelser og derpå hjælpe dem til at følge disse tanker og følelser. Ved Helligåndens inspiration kan missionærer vide, hvilke åndelige tilskyndelser en undersøger har brug for at modtage for at blive omvendt, og de kan fremme et miljø, hvor disse tilskyndelser kan finde sted.

Vis, hvordan det kan gøres, ved at vise videoen »Teaching Others about the Holy Ghost and Prayer: John« (5:00). Bed klassen om at se efter, hvordan missionærerne hjalp John til at genkende Ånden.

Stil følgende spørgsmål efter videoen:

  • Hvordan hjalp missionærerne John til at genkende Ånden?

  • Hvad gjorde missionærerne for at hjælpe John til at vide, hvordan man får svar fra Herren?

Bed deltagerne om at læse Lære og Pagter 11:12, og lad dem dernæst drøfte følgende spørgsmål parvis:

  • Hvordan kan Lære og Pagter 11:12 hjælpe jer med svaret, hvis en undersøger spørger jer, hvordan Helligånden føles?

Følg Åndens tilskyndelser

Vis følgende, og lad en deltager læse det højt:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Kommunikation med vor Fader i himlen er ikke nogen triviel sag. Det er et helligt privilegium. Den er baseret på evige, uforanderlige principper. Vi modtager hjælp fra vor himmelske Fader som svar på vores tro, lydighed og den rette anvendelse af handlefrihed« (Richard G. Scott, »Sådan opnår man åbenbaring og inspiration i sit personlige liv«, Liahona, maj 2012, s. 47).

Spørg derpå:

  • Hvordan kan vores kommunikation med vor himmelske Fader blive triviel? Hvad kan vi gøre, så vore bønner til stadighed er oprigtige?

  • Hvad betyder det for jer, at »vi modtager hjælp fra vor himmelske Fader som svar på vores tro, lydighed og den rette anvendelse af handlefrihed«? (Selv om de bruger andre ord, svarer de sikkert noget lig følgende: Vi modtager hjælp fra vor Fader i himlen, når vi fokuserer på at øge vores tro, lydighed og anvender vores handlefrihed godt. Skriv dette princip på tavlen).

Hjælp de studerende til en dybere forståelse af dette princip ved at vise følgende to citater af præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum, og lad en deltager læse dem højt for klassen:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Åndens røst lyder blidt og tilskynder jer til, hvad I skal gøre eller sige, eller den kan fraråde noget eller advare jer.

Hvis I ignorerer eller ikke adlyder disse tilskyndelser, vil Ånden forlade jer. Det er jeres valg – jeres handlefrihed« (»Personlig åbenbaring: Gaven, prøven og løftet«, Stjernen, jan. 1995, s. 59).

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Ånden fanger ikke vores opmærksomhed ved at råbe eller ruske kraftigt i os. Den hvisker tværtimod. Den påvirker os så blidt, at hvis vi er forudindtaget, så vil vi måske slet ikke fornemme den …

Ind imellem vil den gøre netop så kraftigt et indtryk på os, at vores opmærksomhed bliver vakt. Men hvis vi ikke retter os efter denne blide fornemmelse, så vil Ånden for det meste fjerne sig fra os og vente, til vi selv søger den« (se »Herrens lys«, Stjernen, juli 1983, s.30-31).

  • Hvad lærer I af disse lærdomme fra præsident Packer?

  • Hvad kan gøre det vanskeligt at høre eller genkende Ånden i dagens verden, når Helligånden taler blidt?

Når de svarer, kan du overveje at drøfte, hvordan overdreven brug af elektroniske apparater kan gøre det vanskeligt at genkende Ånden. (Se mere om dette emne i M. Russell Ballards foredrag, »Vær rolig og vid, at jeg er Gud«, (CES-foredrag for unge voksne, 4. maj 2014).

Overvej derefter at læse følgende udtalelse af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Ydmyghed er af afgørende betydning for opnåelsen af åndelig viden. At være ydmyg er også at være villig til at lære. Ydmyghed gør det muligt at blive undervist af Ånden og blive undervist fra de kilder, som Herren har inspireret som fx skrifterne. Den personlige væksts sædekorn og forståelse spirer og vokser i ydmyghedens frugtbare jord. Frugten heraf er åndelig viden, som vil lede dig både her og i livet herefter.

Et stolt menneske kan ikke kende til det, som hører Ånden til. Paulus underviste i denne sandhed, da han sagde:

›Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud …

Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok‹ (1 Kor 2:11, 14)« (»Opnå åndelig viden«, Liahona, jan. 1994, s. 86-87).

  • Hvilken rolle spiller vores evne til at modtage og genkende Åndens tilskyndelser?

  • Har I haft en oplevelse, hvor I er blevet ledt af Ånden? Hvordan føltes det? Hvordan vidste I, at det var Ånden? (Se Moro 7:13).

Del klassen i to, hvis tiden tillader det. Forklar de studerende, at de nu skal se nærmere på to eksempler fra skriften for at se, hvordan Herrens Ånd ledte hans tjenere i deres arbejde. Lad den ene halvdel af klassen læse Apostlenes Gerninger 4:5-13. Forklar den halvdel, at Peter og Johannes helbredte en mand i Apostlenes Gerninger 3. I Apostlenes Gerninger 4 blev de anholdt og fremstillet for de jødiske ledere for at blive udspurgt om helbredelsen. Lad den anden halvdel læse Apostlenes Gerninger 16:6-15. Forklar den halvdel, at disse vers handler om Paulus på en af hans missionsrejser. Bed begge grupper om at se efter, hvordan Helligånden hjalp henholdsvis Peter og Paulus til at forkynde evangeliet. Efter et passende stykke tid beder du de studerende om at fortælle, hvordan Helligånden vejledte Peter og Paulus. Spørg derefter:

  • Hvordan anvendte Peter og Paulus deres handlefrihed til at følge Åndens vejledning?

  • Hvilke tegn er der på, at Peter og Paulus fulgte Ånden?

  • Hvad skete der konkret for Peter i Apostlenes Gerninger 4 og for Paulus i Apostlenes Gerninger 16, fordi de hver især fulgte Åndens vejledning?

  • Hvordan er I blevet velsignet ved at følge Helligåndens vejledning?

Afslut ved at opfordre de studerende til at bære vidnesbyrd om, hvordan Herren har velsignet dem gennem sin Ånd. Bed dem om at overveje, hvordan deres ønske om at indbyde andre til at komme til Kristus er blevet påvirket af, at de har lært mere om at undervise ved Ånden. Sørg for, at de ved, at når de søger Ånden, vil de øge deres evne til at undervise ved Ånden.

Opfordring til handling

Bed deltagerne om at forberede sig på at undervise i evangeliet ved Ånden ved at udføre en eller flere af følgende aktiviteter:

  • Se nogle af episoderne af The District (findes på LDS.org) som forberedelse til at tage på mission.

  • Øv jer på forskellige måder på at indlede en undervisning ved at bruge nogle få stærke udtryk, der indbyder til Ånden. Se Forkynd mit evangelium, side 176-177.

  • Grund over og bed om en person, I gerne vil styrke i evangeliet. Bed om at finde et evangelisk budskab, I kan give til denne person. Giv budskabet og bær jeres vidnesbyrd for den person, enten ansigt til ansigt eller via de sociale medier.