Institut
Lektion 12: Find mennesker, der kan undervises


12

Find mennesker, der kan undervises

Indledning

Missionærer kan ikke forkynde evangeliet, før de finder nogen at undervise. Det kræver udøvelse af tro at finde mennesker: Det kræver tro at tale med mennesker om Jesu Kristi evangelium, det kræver tro at se efter undervisningsmuligheder, og det kræver tro på, at Gud vil lede dem til mennesker, der er beredte til at lytte. Den mest effektive måde, hvorpå vi kan finde mennesker, der kan undervises, er gennem Kirkens medlemmer. Alle kirkemedlemmer, herunder kommende missionærer, har et personligt ansvar for at være med til at finde mennesker, der er klar til at modtage det gengivne evangelium. Unge mennesker kan forberede sig til en fuldtidsmission ved at fortælle om evangeliet nu, både personligt og gennem internetkilder.

Forberedelse

Forslag til undervisningen

Udvikling af tro til at finde mennesker, man kan undervise

Forklar, at præsident Wilford Woodruff tjente som missionær i England, kort tid efter han blev ordineret til apostel. Vis følgende beretning, og bed de studerende om at skiftes til at læse den højt for at præsentere betydningen af, at vi søger Herrens hjælp til at finde mennesker, vi kan undervise. Lad klassen finde det, som ældste Woodruff gjorde for at finde mennesker, han kunne undervise:

Billede
Præsident Wilford Woodruff

»Ældste Woodruff søgte Herren i bøn … og spurgte ham om, hvor han skulle drage hen. Han skrev: ›Da jeg mente, at det var mit privilegium og min pligt at kende Herrens vilje om emnet, bad jeg min himmelske Fader i Jesu Kristi navn om at forklare mig sin vilje angående dette, og da jeg spurgte, viste Herren mig, at det var hans vilje, at jeg omgående skulle rejse til Sydengland. Jeg talte med bror William Benbow, som boede i Herefordshire og havde venner, som stadig boede der, og som havde et stort ønske om, at jeg skulle drage til den del af landet, og [han] tilbød gavmildt at ledsage mig til sin brors hus og betale for min rejse, hvilket jeg ufortøvet tog imod.‹

Den 4. marts 1840 nåede ældste Woodruff og William Benbow frem til, hvor Williams bror John boede. ›En time efter at jeg var kommet hjem til ham,‹ fortalte præsident Woodruff, ›forstod jeg, hvorfor Herren havde sendt mig dertil … Jeg fandt en gruppe mænd og kvinder, omkring 600 hundrede, som havde sluttet sig sammen under navnet De Forenede Brødre, og som stræbte efter den fordums orden. De søgte evangeliet, som det var blevet forkyndt af profeterne og apostlene, ligesom jeg gjorde i min ungdom.‹

Ved at granske Bibelen forberedte John Benbow, hans familie og hans venner sig til at tage imod det gengivne evangelium.

Familien Benbow tog hurtigt imod budskabet om genoprettelsen, og William vendte tilbage til Staffordshire ›efter at have haft det glædelige privilegium at gense sin bror John Benbow og hele hans husstand … som blev døbt i den nye og evige pagt.‹ Ældste Woodruff blev på egnen i omkring otte måneder. Han skrev senere: ›Den første måned efter at jeg var kommet til Herefordshire, døbte jeg 45 prædikanter og adskillige hundrede medlemmer … Vi førte to tusind mennesker ind i Kirken på omkring otte måneder.‹

Om denne oplevelse skrev præsident Woodruff: ›Hele beretningen om missioneringen i Herefordshire viser, hvor vigtigt det er at lytte til Guds stille, sagte røst og Helligåndens åbenbaringer. Dér havde Herren et folk, som var blevet forberedt til evangeliet. De bad om lys og sandhed, og Herren sendte mig til dem‹« (Kirkens præsidenters lærdomme: Wilford Woodruff, 2004, s. 86-87).

Spørg deltagerne:

  • Hvad gjorde ældste Woodruff for at afgøre, hvor han skulle finde mennesker, der var forberedte til at tage imod evangeliet?

  • Hvordan hjalp Herren ældste Woodruff? (Påpeg eventuelt over for deltagerne, at Herren ikke blot inspirerede ældste Woodruff til at tage af sted til Sydengland, men han gjorde det også muligt for ham at undervise på John Benbows gård, hvor hundreder af mænd og kvinder var blevet forberedt til at tage imod evangeliet).

  • Hvilket princip illustrerer ældste Woodruffs beretning om at finde mennesker, der kunne undervises? (Sammenfat de studerendes svar ved at skrive følgende princip på tavlen: Herren kan hjælpe os til at finde mennesker, der er blevet forberedt til at tage imod evangeliet, når vi beder om hjælp, lytter til Ånden og derpå handler i tro).

Bed klassen om at slå op på side 155 i Forkynd mit evangelium, og bed en deltager om at læse det første afsnit under »Få tilstrækkelig tro til at søge«. Spørg dernæst:

  • Hvordan motiverer det jer til at tage på mission, at I ved, at »Herren forbereder mennesker til at tage imod [jer] og det gengivne evangelium«?

Lad dem læse det næste afsnit på side 155 i Forkynd mit evangelium under overskriften »Guds slægt«. Spørg dernæst:

  • Hvordan påvirker læren om, at alle mænd og kvinder er en del af Guds familie, jeres følelser for at finde mennesker, I kan undervise?

  • Hvad bad Alma om i Alma 31:34-35, da han forberedte sig til at forkynde for zoramitterne?

  • Hvad kan vi lære af Almas bøn?

Vis videoen »Developing the Faith to Find« (2:55), og lad deltagerne lede efter forslag til, hvordan de finder mennesker, de kan undervise. Motivér dem eventuelt til at tage noter om det, de finder.

Spørg:

  • Hvilke ideer gav missionærerne i denne video til, hvordan vi finder mennesker, vi kan undervise? (De svarer måske som følger: Missionærer bør bede om muligheder, elske andre og se dem, som Gud ser dem, og huske, at Herren forbereder sine børn til at modtage evangeliet og leder sine missionærer, så de kan finde dem. Eftersom Gud elsker sine børn, ønsker han, at alle får mulighed for at høre om og tage imod evangeliet).

  • Hvorfor er det vigtigt at følge op på tilskyndelser til at række ud mod andre og invitere dem til at lære om evangeliet?

Lad dem læse de første tre afsnit i »Find nogen, der vil tage imod jer« på side 156 i Forkynd mit evangelium. Spørg dernæst:

  • Hvilke udfordringer kan vi støde på, når vi prøver at finde mennesker, vi kan undervise? (Vi ved som regel ikke, hvem der er klar til at tage imod evangeliet. Folk genkender os måske ikke straks som Herrens tjenere. De er måske ikke klar over, at de leder efter det gengivne evangelium).

  • Hvordan hjælper Herren os med at finde mennesker, vi kan undervise? Han sender Helligånden til at vejlede os).

  • Hvad tror I, at Herren ønsker, at missionærer skal gøre, når de ikke umiddelbart kan se resultater af deres anstrengelser med at finde mennesker, de kan undervise?

Hvis der er deltagere i klassen, som er omvendte til Kirken, kan du overveje at invitere en eller flere af dem til at fortælle, hvordan de kom i kontakt med Kirken, og hvordan de blev klar over, at missionærerne underviste dem i sandheden. Hvis der ingen omvendte er i klassen, beder du de studerende om at tænke på en omvendt, de kender godt i deres familie eller menighed. Overvej at opfordre dem til at fortælle, hvordan den person tog imod evangeliet.

Vigtigheden af medlemsmissionering

Vis følgende udtalelse af præsident Thomas S. Monson, og lad en deltager læse den højt:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Tiden er nu inde til, at medlemmer og missionærer går sammen og arbejder sammen for at virke i Herrens vingård for at bringe sjæle til ham. Han har forberedt midlerne til, at vi kan fortælle andre om evangeliet på mange forskellige måder, og han vil hjælpe os i vores indsats, hvis vi vil handle i tro for at udføre hans værk« (»Tro i arbejdet med frelse«, (tale ved transmissionen af det verdensomspændende lederskabsmøde om Arbejdet med frelse, 23. juni 2013)).

Stil eventuelt de studerende spørgsmål som de følgende:

  • Hvorfor er det vigtigt at huske, at Guds profet har bedt os om at tage del i missioneringen? (Overvej at henvise til Lære og Pagter 88:81, som henleder opmærksomheden på Herrens forventninger til dem, der har taget imod evangeliet).

  • Hvorfor tror I, at præsident Monson sagde: »Tiden er nu inde til, at medlemmer og missionærer … arbejder sammen«?

Bed dem derpå om at slå op på side 160 i Forkynd mit evangelium, og lad tre deltagere skiftes til at læse de første tre afsnit under »Vigtigheden af medlemmer« højt. Spørg dernæst:

  • Hvad kan resultatet blive, når medlemmer og missionærer arbejder sammen om at forkynde evangeliet? (Deres svar kan indeholde dette princip: Når medlemmer inviterer andre til at blive undervist og er til stede under undervisningen, bliver flere mennesker døbt og forbliver aktive i Kirken).

Vis videoen »Høstens herre: Familien Adams« (4:41), og bed deltagerne om at lægge mærke til, hvad kirkemedlemmer gjorde for at hjælpe familien Adams til at tage imod velsignelserne ved evangeliet.

Spørg:

  • Hvilke bestræbelser førte til, at familien Adams tog imod evangeliets velsignelser?

  • Hvad tror I, det er, der motiverer medlemmerne i videoen til at fortælle familien Adams om evangeliet?

Lad de studerende læse de to afsnit under »Ingen indsats er spildt« i Forkynd mit evangelium på side 170 højt. Overvej derefter at stille spørgsmål som disse:

  • Hvorfor er en indsats for at tjene og undervise ikke spildt, selv når mennesker ikke tager imod invitationen om at undersøge det gengivne evangelium,

  • Hvordan kan en missionær bevare en sund holdning, når mennesker vælger ikke at undersøge evangeliet?

Bed de studerende om at fortælle, hvad de førhen har gjort for at tage del i medlemsmissioneringen. Bed dem om at forklare, hvad de følte, da de fortalte andre om evangeliet.

Tag del i medlemsmissionering

Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen, og lad dernæst de studerende læse en af dem for sig selv og finde de velsignelser, der bliver lovet dem, som vælger at tage del i medlemsmissioneringen.

L&P 18:10, 14-16

L&P 33:6-11

L&P 100:5-6

Når du har givet dem et par minutter til at gennemgå den skriftstedshenvisning, de valgte, beder du dem om at forklare de vers, de læste, og fortælle, hvordan de lovede velsignelser kan motivere dem til at finde mennesker, der kan tage imod evangeliets budskab. Tilskynd alle i klassen til at tage del i denne samtale. Skriv eventuelt deres svar på tavlen ud for den tilsvarende skriftstedshenvisning.

Overvej at skrive følgende princip på tavlen: Som medlemsmissionærer kan vi begynde at finde mennesker nu, som missionærerne kan undervise.

Hjælp de studerende til bedre at forstå, hvordan de kan tage del i medlemsmissioneringen ved at lade en deltager læse følgende citat af ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum højt. Bed klassen om at lytte efter råd til, hvordan man får tro og mod til at række ud til andre:

Billede
Ældste M. Russell Ballard

»Brødre og søstre, frygt kan erstattes med tillid og tro, når medlemmer og fuldtidsmissionærer knæler i bøn og oprigtigt beder Herren velsigne dem med muligheder for at missionere. Når vi så udviser vores tro og er opmærksomme på muligheder for at præsentere Jesu Kristi evangelium for vor himmelske Faders børn, vil de muligheder helt sikkert opstå. Disse muligheder vil aldrig kræve et tvungent eller kunstigt svar. De vil komme som et naturligt resultat af den kærlighed, som vi har til vore brødre og søstre. Vær blot positive, og så vil de, I taler med, føle jeres kærlighed. De vil aldrig glemme den følelse, selvom det måske for dem ikke er det rette tidspunkt til at modtage evangeliet. Det kan måske også ændre sig i fremtiden, når deres omstændigheder ændrer sig.

Det kan umuligt gå galt, hvis vi gør vores bedste, når vi går Herrens ærinde. Mens udfaldet er et resultat af udøvelse af handlefrihed, er det at fortælle andre om evangeliet vores ansvar.

Stol på Herren. Han er den gode Hyrde. Han kender sine får, og hans får kender hans stemme, og i dag er den gode Hyrdes stemme jeres stemme og min stemme. Hvis vi ikke er engagerede, vil mange, der ville have lyttet til budskabet om genoprettelsen, blive forbigået. Kort sagt: Det handler om tro og handling fra vores side. Principperne er ganske enkle – bed, på egen hånd og som familie, om muligheder for at missionere …

I behøver ikke være en udadvendt person eller en veltalende og overbevisende underviser. Hvis I har en varig kærlighed og et varigt håb i jer, har Herren lovet, at hvis I vil opløfte ›jeres røst for dette folk [og udtale] de tanker, som [han] vil indgive jer i hjertet … skal I ikke blive beskæmmet for mennesker.

[Og] det skal blive givet jer i samme stund, ja, i samme øjeblik, hvad I skal sige‹ (L&P 100:5-6)« (»Sæt din lid til Herren«, Liahona, nov. 2013, s. 44).

Spørg:

  • Hvad forslog ældste Ballard, at medlemmerne kan gøre for at udvikle større selvtillid til at fortælle andre om evangeliet?

  • Hvorfor er det et spørgsmål om tro at finde mennesker, vi kan undervise?

Lad dem bruge et par minutter på at gennemgå listen over »Forslag til, hvordan du kan hjælpe medlemmer« på side 162 i Forkynd mit evangelium og finde konkrete forslag til, hvordan medlemmer kan tage del i medlemsmissioneringen. Lad de studerende vælge et eller to forslag, de kan bruge nu til at tage del i medlemsmissioneringen. Spørg dernæst:

  • Hvilke af disse forslag kan I bruge nu til at invitere andre til at høre om evangeliets budskab?

  • Hvorfor tror I, at nogle kirkemedlemmer tøver med at række ud mod andre på de måder, der står i denne liste?

Bed dem om at bruge et par minutter på at skrive nogle ting ned, de vil gøre for at finde mennesker, som missionærerne kan undervise. Fortæl dem, at der er større sandsynlighed for, at deres planer lykkes, hvis de skriver navne ned på de venner og familiemedlemmer, som de eventuelt gerne vil give evangeliets budskab til. Foreslå eventuelt, at de studerende medtager handlinger som regelmæssigt at bede om muligheder for at missionere, række ud ved at tale med andre om evangeliske emner, invitere andre til kirkemøder og andre kirkeaktiviteter, invitere andre til at høre missionærernes undervisning, opfordre andre til at læse Mormons Bog og så videre. Du kan alt efter Åndens vejledning bede et par studerende om at dele deres planer med klassen.

Brug alle de redskaber, som Gud har beredt

Lad en deltager læse følgende udtalelse af ældste L. Tom Perry (1922-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed klassen om at lytte efter, hvordan processen med at finde mennesker, man kan undervise, ændrer sig:

Billede
Ældste L. Tom Perry

»Da jeg var ung missionær, kunne vi tale med folk på gaden og banke på døre for at forkynde evangeliet. Verden har ændret sig siden dengang. Nu har mange mennesker meget travlt. De skynder sig hid og did, og de er sjældent villige til at lukke fremmede ind i deres hjem, uden forudgående aftale, for at høre om det gengivne evangelium. Deres primære kontakt med andre, selv nære venner, sker ofte via internettet. Selve missioneringens natur må derfor ændres, hvis Herrens værk med at samle Israels fordrevne ›fra jordens fire hjørner‹ skal gennemføres (2 Ne 21:12). Nu har missionærerne lov til at bruge internettet for at kalde til omvendelse …

Når missionærer træder ind i denne nye tid, hvor de vil bruge computere i Herrens værk, beder vi unge som gamle, voksne, unge voksne, børn og unge alle steder om at slutte op [sammen med os og] … videregive deres budskab online …

Akkurat som missionærerne må tilpasse sig en foranderlig verden, må medlemmerne også ændre deres måde at tænke missionering på. Når jeg siger dette, vil jeg gøre det klart, at det, vi som medlemmer bliver bedt om at gøre, ikke har ændret sig, men måden at varetage vores ansvar for at fortælle andre om evangeliet på, må tilpasses en foranderlig verden« (»Missionering i den digitale tidsalder«, tale ved transmissionen af det verdensomspændende lederskabsmøde om Arbejdet med frelse, 23. juni, 2013).

Spørg:

  • Hvorfor må medlemmer og missionærer ifølge ældste Perry begynde at bruge internettet, når de forkynder evangeliet? Hvilke fordele er der ved at anvende denne ressource?

  • Hvilke internetredskaber kan I bruge til at bære jeres vidnesbyrd om evangeliet og invitere andre til at lære mere?

  • Hvordan kan I konkret bruge disse redskaber til at udbrede evangeliets budskab? (Denne drøftelse hjælper dem til at finde frem til princippet om, at Jesu Kristi tilhængere kan anvende moderne teknologi til at bære deres vidnesbyrd om evangeliet for mennesker over hele verden).

Vis følgende retningslinjer fra LDS.org, og bed en studerende om at læse første afsnit højt. Lad derefter andre læse listen af retningslinjer for anvendelsen af sociale medier højt. Bed klassen om at finde ud af, hvordan disse oplysninger kan hjælpe dem til at blive bedre til at udbrede evangeliet på nettet.

»Sociale medier kan have en stærk påvirkning på dem, der bruger dem. De kan være et redskab for os til at udtrykke vores tro på Jesus Kristus på og styrke vore relationer. Kirken opmuntrer til brug af sociale medier, så længe det understøtter Kirkens mission, forbedrer relationer og fremmer åbenbaring blandt for himmelske Faders børn. Kirkemedlemmer opfordres til at være et eksempel på deres tro til alle tider og på alle steder, herunder også når de deltager i globale samtaler via de sociale medier …

Følgende er forslag til, hvordan vi personligt bruger de sociale medier …

Vær høflige i jeres omgang med andre på internettet. Sidste dages hellige-lærdomme kræver, at medlemmer behandler andre med respekt, uanset situationen.

Giv udtryk for jeres personlige vidnesbyrd om det gengivne evangelium, som Ånden vejleder jer til det. Sådanne budskaber bør være personlige. Giv ikke folk indtryk af, at I taler på Kirkens vegne, og dan ikke grupper, der giver indtryk af, at de officielt repræsenterer eller sponsoreres af Kirken.

Vær altid et eksempel på at følge Kristus i jeres omgang med andre på de sociale medier. Jeres positive eksempel kan påvirke dem, I har forbindelse til. Det er klogt at bryde forbindelsen med dem, der konstant søger at trække andre ned, og især dem, der lægger upassende materialer op …

Udøv god dømmekraft, når I lægger noget op på et socialt medie. Der er ingen ›sletknap‹ på internettet. Billeder og opdateringer kan cirkulere i mange år og kan være skadelige, når I fx søger beskæftigelse eller adgang til universitetet eller i andre tilfælde, hvor jeres offentlige internetprofil kan tjekkes. Sørg for, at jeres kommunikation er i overensstemmelse med jeres løfte om at påtage jer Frelserens navn« (»Social Media Helps for Members«, LDS.org).

Bed de studerende om at dele deres tanke med klassen om, hvorfor forslagene på denne liste er vigtige for dem at huske, når de udbreder evangeliet på internettet.

Hvis der er tid, kan du overveje at lade en deltager vise klassen, hvordan man deler videoer og andre materialer på LDS.org eller mormon.org over de sociale medier. Du kan lade en anden deltager vise, hvordan man opretter en profil på mormon.org.

Overvej at vise videoen »Sharing Your Beliefs« (2:02) for at de studerende kan føle sig trygge ved at bruge teknologien til at fortælle om deres følelser for og vidnesbyrd om evangeliet. Før du viser videoen, opmuntrer du de studerende til at finde den mulige indflydelse, en person kan have ved at anvende teknologien til at fortælle om sine følelser for og vidnesbyrd om evangeliet.

Efter videoen spørger du:

  • Hvordan kan teknologien forbedre indsatsen hos de medlemmer, der ønsker at udbrede evangeliets budskab?

Bed dem om at beskrive, hvordan de kan anvende teknologien til at bære deres vidnesbyrd for andre. Afslut ved at bære dit vidnesbyrd om de læresætninger og principper, der er blevet belært om i denne lektion.

Opfordring til handling

Hjælp de studerende til at begynde nu med at finde mennesker, der er rede til at høre evangeliets budskab ved at udføre en eller flere af følgende aktiviteter:

  • Udfør de punkter, I anførte i den skriftlige opgave, hvor I skulle finde mennesker, som missionærerne kan undervise.

  • Gennemgå kontakterne på jeres mobiltelefon og find mindre aktive medlemmer eller ikkemedlemmer. Ring eller skriv en sms til den person og invitér ham eller hende med jer i kirke på søndag.

  • Undersøg hjemmesiden mormon.org og undersøg sidens indhold, fx videoer, artikler og profiler, som Kirkens medlemmer har lagt op. Del en video, artikel eller en anden side med andre, der bruger de sociale medier.

  • Opret jeres egen profil på Mormon.org. Del jeres profil med andre, der bruger de sociale medier.

  • Del en video fra Mormon Messages og hvad I føler i den forbindelse på de sociale medier.