Institut
Lektion 8: Undervis i budskabet om genoprettelsen (del 2)


8

Undervis i budskabet om genoprettelsen (del 2)

Indledning

Genoprettelsens budskab er, at Jesu Kristi evangelium, som omfatter evige læresætninger, præstedømmets myndighed og frelsens ordinancer, er blevet gengivet på jorden ved profeten Joseph Smith. Gennem Jesu Kristi gengivne evangelium, det samme evangelium der er blevet åbenbaret i alle evangeliets uddelinger, kan alle Guds børn få evigt liv. Kommende missionærer bør have en klar forståelse af begreberne frafald og genoprettelse og bør være forberedt på at kunne forklare dem på en enkel måde og bære vidnesbyrd om dem med kraft.

Forberedelse

Forslag til undervisningen

Joseph Smiths syn af vor himmelske Fader og Jesus Kristus

Vis det første videoklip af præsident Thomas S. Monsons tale »Kom, alle I Guds mænd«, hvori præsident Monson beretter om Elmer Pollards omvendelse:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Da jeg tjente som missionspræsident i Canada for mere end 50 år siden, blev en ung missionær, som kom fra et lille landsbysamfund, forbløffet over Torontos størrelse. Han var lille og spinkel af bygning, mens hans vidnesbyrd var stort. Kort tid efter sin ankomst besøgte han sammen med sin kammerat Elmer Pollards hjem i Oshawa i Ontario i Canada. Mr. Pollard havde ondt af de unge mænd, der midt i en snestorm gik fra hus til hus, så han inviterede missionærerne indenfor. De præsenterede ham for deres budskab. Han fangede ikke lige ånden. Efter en rimelig tid bad han dem om at gå og ikke komme tilbage. Hans sidste ord til ældsterne, da de forlod hans veranda, blev udtalt lidt nedladende: ›I skal ikke fortælle mig, at I rent faktisk tror på, at Joseph Smith var Guds profet!‹

Døren blev lukket« (»Kom, alle I Guds mænd«, Liahona, maj 2013, s. 67-68).

Efter at have vist klippet spørger du:

  • Hvis I var en af disse missionærer, hvilke tanker og følelser ville I da have haft, da I forlod hr. Pollards hus?

  • Hvad ville I have gjort i den situation?

Vis det andet videoklip med resten af præsident Monsons beretning:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Ældsterne gik tilbage til vejen. Vores dreng fra landet sagde til sin kammerat: ›Ældste, vi svarede ikke mr. Pollard. Han sagde, at vi ikke troede på, at Joseph Smith var en sand profet. Lad os gå tilbage og bære vores vidnesbyrd for ham.‹ I begyndelsen tøvede den mere erfarne missionær, men til sidst gik han med til at ledsage sin kammerat. Frygt fyldte deres hjerte, da de nærmede sig døren, hvor de lige var blevet afvist. De bankede på, konfronterede mr. Pollard, ventede et pinefuldt øjeblik, hvorefter vores uerfarne missionær med kraft fra Ånden udtalte: ›Mr. Pollard, du sagde, at vi ikke kunne tro på, at Joseph Smith var Guds profet. Jeg vidner for dig, at Joseph var profet. Han oversatte Mormons Bog. Han så Gud Faderen og Sønnen Jesus. Jeg ved det.‹

Nogen tid derefter rejste mr. Pollard sig, som nu var bror Pollard, til et præstedømmemøde og erklærede: ›Den aften kunne jeg ikke sove. Jeg hørte atter og atter ordene: ›Joseph Smith var Guds profet. Jeg ved det. Jeg ved det. Jeg ved det.‹ Den næste dag ringede jeg til missionærerne og bad dem om at komme tilbage. Deres budskab forandrede sammen med deres vidnesbyrd mit og min families liv‹« (»Kom, alle I Guds mænd«, Liahona, maj 2013, s. 68).

Spørg:

  • Hvorfor tror I, at missionærens vidnesbyrd om profeten Joseph Smith havde en så stor effekt på hr. Pollard?

Lad de studerende slå op på Joseph Smith – Historie i Den Kostelige Perle. Bed en deltager om at læse vers 5-6 højt, og lad en anden læse vers 7-9 højt. Spørg derpå de studerende:

  • Hvordan kan I sammenfatte disse vers i en eller to sætninger?

Få en deltager til at læse Joseph Smith – Historie 1:10 højt. Når verset er læst, beder du dem tænke over, hvordan Joseph Smiths søgen efter sandhed kan sammenlignes med den, de vil møde hos mange mennesker på deres mission. Spørg dernæst:

  • Hvilke spørgsmål var det, den unge Joseph Smith tumlede med?

  • Hvad var det, der gjorde det så svært for Joseph at beslutte sig for, hvilken kirke han skulle tilslutte sig?

  • Hvordan kan Joseph Smiths spørgsmål sammenlignes med de spørgsmål, som mennesker i verden har i dag?

Bed en studerende om at læse Joseph Smith – Historie 1:11-13 højt. Spørg dernæst:

  • Hvilket princip lærte Joseph Smith om, hvordan man finder åndelig sandhed? (Selv om de bruger andre ord, vil de sandsynligvis udtale dette princip: Vi kan lære om åndelig sandhed fra Gud, hvis vi beder om svar og er villige til at handle).

  • Hvordan kan I anvende Joseph Smiths eksempel til at hjælpe andre, der ønsker at finde åndelig sandhed?

Bed dem om at læse Joseph Smith – Historie 1:14-19 for sig selv. Bed dem, mens de gør det, om at tænke over den vedvarende indvirkning, det første syn har haft på verden og på dem selv. Når de har haft nogle øjeblikke til at læse det, stiller du spørgsmål som følgende:

  • Hvilke grunde kan der være til, at modstanderen angreb Joseph Smith, før vor himmelske Fader og hans Søn Jesus Kristus viste sig? (Modstanderen ønskede at forhindre Joseph i at opnå åndelig sandhed og derved forhindre genoprettelsen i at finde sted).

  • Hvordan begyndte det første syn at opveje konsekvenserne af det store frafald? (Fremhæv denne sandhed for de studerende: I kraft af det første syn blev himlene igen åbne, og genoprettelsen begyndte.

  • Hvilke doktrinære sandheder kan man lære af det første syn? (Faderen og Sønnen er særskilte personer, himlene er åbne, vi kan få åbenbaring og så videre).

  • Hvorfor tror I, at Forkynd mit evangelium foreslår, at missionærer underviser om det første syn under deres allerførste kontakt med en undersøger?

  • Hvordan kan det hjælpe undersøgere i deres søgen efter åndelig sandhed at lære om vor himmelske Faders og hans Søn Jesu Kristi tilsynekomst?

Hjælp dem til en større forståelse af vigtigheden af det første syn ved at give hver enkelt en kopi af uddelingsarket »Det vidunderlige grundlag for vores tro«, som består af en del af præsident Gordon B. Hinckleys tale.

Billede
Uddelingsark om grundlaget

Bed en deltager om at læse de tre første afsnit højt. Spørg dernæst:

  • Hvorfor hviler »hele vores styrke« i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige på ægtheden af det første syn? (De bør forstå, at hvis Joseph Smiths beretning om hans første syn er sand, da er påstanden om, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er den eneste kirke på jorden med vor himmelske Faders og Jesu Kristi fulde godkendelse og myndighed, også sand).

  • Hvordan adskiller Joseph Smiths arbejde sig fra tidligere religiøse lederes, der reformerede udøvelsen af gudsdyrkelse og doktrinære lærdomme, ifølge præsident Hinckley?

Giv de studerende nogle minutter til at læse resten af uddelingsarket for sig selv. Motivér dem til, mens de læser, at markere ord, udtryk eller udtalelser, der giver særlig mening for dem. Når de er færdige med at læse, beder du et par stykker om at fortælle, hvad de har markeret, og forklare, hvorfor det har betydning for dem. Overvej at stille spørgsmål som disse:

  • Hvorfor kan det være vanskeligt for mennesker at godtage sandheden af Joseph Smiths syn?

  • Hvordan passer det første syn ind i fremgangsmåden med uddelinger, frafald og genoprettelse, når man tager principperne i den foregående lektion i betragtning? (Efter en periode med frafald indledte det første syn en genoprettelse og en ny evangelisk uddeling. Som i tidligere uddelinger kaldte Gud en profet, hvorigennem evangeliets sandheder og præstedømmets myndighed kunne overdrages. Joseph Smith blev kaldet som profet i tidernes fyldes uddeling (se Ef 1:10)). Det betyder, at evangeliet ikke vil gå tabt på grund af frafald, men vil blive på jorden indtil Kristi andet komme.

  • Hvordan kan det hjælpe en undersøger til at godtage, at det første syn og evangeliets gengivelse i denne tid har fundet sted, at han eller hun forstår denne orden i skriften med frafald og genoprettelse?

Lad klassen slå op på side 37 i Forkynd mit evangelium og for sig selv læse de tre sidste afsnit på siden og finde det, der blev gengivet eller genoprettet takket være genoprettelsen. Lad dem derefter fortælle om, hvad de har fundet. Du vil måske gerne sikre dig, at klassen nævner (1) gengivelsen af præstedømmets myndighed, nøgler og ordinancer, (2) genorganiseringen af Kristi kirke, (3) kaldelsen af tolv apostle, (4) indledningen til en ny uddeling og (5) kaldelsen af en levende profet.

Hjælp de studerende til at føle sandheden og vigtigheden af det første syn ved at bede klassen om at svare på spørgsmål som nedenstående:

  • Hvordan har I fået et vidnesbyrd om betydningen af det første syn og at det virkelig har fundet sted?

  • Hvordan har jeres vidnesbyrd om det første syn påvirket jeres tro på gengivelsen af Jesu Kristi evangelium?

Spørg, om nogle af deltagerne vil bære deres vidnesbyrd om det første syn eller genoprettelsen for klassen.

Del klassen op parvis. Del de studerende op i grupper med fire (to par i hver gruppe). Giv dem tid til at forberede, hvordan de vil undervise i tre til fire minutter om det første syn og genoprettelsen. Forklar, at deres undervisning bør være enkel og klar. Lad de studerende gennemgå materialet i Forkynd mit evangelium, side 36-37, eller på side 11 i missionærpjecen Gengivelsen af Jesu Kristi evangelium. Motivér dem til at bruge deres egne ord til at forklare Joseph Smiths oplevelse (undtagen når de citerer fra Joseph Smith – Historie 1:16-17). Mind dem om at afslutte med bære deres vidnesbyrd. Bed det ene par i hver gruppe om at undervise det andet par.

Når de afslutter deres undervisning, lader du hver gruppe tale indbyrdes om, hvad der gik godt, og hvordan underviserne kunne have gjort det bedre.

Lad derpå parrene bytte roller. Sørg for, at der er tid til feedback. Når alle par har undervist, opfordrer du nogle deltagere til at udveksle erfaringer med resten af klassen.

Det kan være en hjælp for dine deltagere at vide, hvordan de skal besvare vanskelige spørgsmål angående de forskellige beretninger om det første syn, Joseph Smith har skrevet. Forklar, at beretningen om det første syn i Joseph Smith – Historie blev skrevet af profeten i 1838 som en del af Kirkens officielle historie, der skulle udgives til verden. Eftersom Joseph Smith nedskrev sin oplevelse mere end en gang, findes der andre beretninger om det første syn. Forklar de studerende, at hver beretning varierer noget i, hvad der lægges vægt på og detaljerne. Nogle kritikere har fejlagtigt argumenteret for, at enhver afvigelse i genfortællingen er bevis på opdigtning. Men når en person genfortæller en oplevelse i mange forskellige situationer til forskellige modtagere over mange år, vil der i hver beretning være tilbøjelighed til at fremhæve forskellige aspekter af oplevelsen, og den vil indeholde sine deltaljer. Fx findes der forskelle som dem i det første syn i Paulus’ beretninger om sit syn på vej til Damaskus (se ApG 9:3-9; 22:6-11;26:12-18).

Inviter andre til at læse Mormons Bog

Begynd med at fastslå relevansen af denne lektionsdel ved at lade en deltager læse de sidste to afsnit i indledningen til Mormons Bog højt. Bed dem om at finde de løfter, der loves dem, der vælger at læse Mormons Bog, grunde over den og spørge Gud, om den er sand. Bed de studerende om at fortælle, hvad de fandt frem til.

Lad dem slå op på side 38 i Forkynd mit evangelium, og bed en deltager om at læse det første afsnit i »Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus.« Hjælp dem til at finde frem til et princip i dette afsnit ved at spørge:

  • Hvorfor er Mormons Bog et værdifuldt og kraftfuldt redskab for en missionær? (Hjælp dem til at se, at Mormons Bog indeholder det evigtvarende evangelium, er et slående vidnesbyrd om, at Joseph Smith var Guds profet, og at den er endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus (se L&P 20:8-11)).

Hjælp eleverne til bedre at forstå denne læresætning ved at stille nogle få spørgsmål som følgende:

  • Hvorfor er Mormons Bog et slående vidnesbyrd om, at Joseph Smith var en profet? (Hvis nogen drager den slutning, at Mormons Bog er sand, må de også drage den slutning, at Joseph Smith handlede under guddommelig vejledning, så han fandt og oversatte den, og at han var Guds profet).

  • Hvordan bliver undersøgere velsignet, når de læser Mormons Bog og får et vidnesbyrd om, at den er sand? (De vil vide, at Joseph Smith var en profet, og de vil være parat til at anerkende gengivelsen af Jesu Kristi evangelium og modtage de frelsende ordinancer).

Lad en deltager læse Moroni 10:3-5 højt. Spørg om følgende:

  • Hvilke skridt må en person tage for at få et vidnesbyrd om, at Mormons Bog er sand? (Selv om de bruger andre ord, vil de sandsynligvis udtale dette princip: Når vi læser, grunder og af et oprigtigt hjerte beder om Mormons Bog, vil Gud tilkendegive sandheden af den for os ved Helligåndens kraft).

  • Hvad vil det sige at spørge »med oprigtig hensigt« (Moro 10:4)? (Oprigtigt at ønske at få et svar gennem Helligånden og forpligte sig til at følge svaret).

Vis videoen »Invitation to Read the Book of Mormon: Jynx« (8:06) for at illustrere, hvorfor det er vigtigt, at en undersøger læser Mormons Bog og med oprigtig hensigt beder om at vide, at den er sand.

Stop videoen ved 0:55 og bed klassen om et øjeblik at overveje, hvilke tanker og følelser de ville have haft, hvis de var en af de missionærer, der underviste Jynx. Bed et par studerende om at fortælle, hvad de ville sige til hende.

Overvej at lade den ene halvdel af klassen lægge mærke til, hvorfor en undersøger må læse og bede om Mormons Bog for at få et vidnesbyrd om dens sandhed, mens du viser resten af videoen. Lad den anden halvdel lægge mærke til det, missionærerne sagde, der motiverede Jynx til at læse Mormons Bog. Drøft følgende med deltagerne efter videoen:

  • Hvad sagde og gjorde missionærerne for at motivere Jynx til at læse og bede om Mormons Bog?

  • Hvad sagde eller gjorde missionærerne, der inviterede Helligånden til at bære vidnesbyrd om deres ord?

  • Hvorfor er det afgørende for en undersøger at læse og bede om at få at vide, om Mormons Bog er sand? (Vær sikker på, at de studerende forstår, at det ikke er nok for missionærerne blot at give en Mormons Bog væk. En missionærs rolle er at hjælpe andre til at føle vigtigheden af at læse og bede om Mormons Bog, så de kan finde ud af, at Joseph Smith var Guds profet, og at Jesu Kristi evangelium blev gengivet).

Forklar klassen, at de nu vil få mulighed for at lave et rollespil, hvor de inviterer nogen til at læse Mormons Bog. Vis, hvordan man kan præsentere Mormons Bog og invitere nogen til at læse den og bede om at få at vide, at dens budskab er sandt. Del derefter klassen op i par, eller overvej at anvende et af de andre forslag til undervisningsformer i afsnittet »Undervisningssituationer« i introduktion til dette hæfte.

Giv dem tid nok til at forberede sig til at opfordre en undersøger til at læse i Mormons Bog og bede om at få at vide, om den er sand. Bed de studerende om at læse feltet »Bekræft sandheden om genoprettelsen ved hjælp af Mormons Bog« øverst på side 39 i Forkynd mit evangelium. De kan også bruge side 15 i missionærpjecen Gengivelsen af Jesu Kristi evangelium. De bør afslutte øvelsesaktiviteten ved at bære deres vidnesbyrd om Mormons Bog og opfordre nogen til at læse i den og bede om, hvorvidt den er sand.

Når alle de studerende har haft mulighed for at øve sig i at bære deres vidnesbyrd om Mormons Bog og opfordre nogen til at læse og bede, beder du nogle deltagere om at udveksle erfaringer med resten af klassen.

Ved afslutningen af lektionen minder du dem om velsignelserne ved at læse og styrke deres personlige vidnesbyrd om Mormons Bog, før de påbegynder en fuldtidsmission. Spørg, om nogen af dem gerne vil bære deres vidnesbyrd om Mormons Bog. Bær dit vidnesbyrd om Mormons Bog, og forvis de studerende om, at de vil føle glæde, når de inviterer andre til at læse dette stærke vidnesbyrd Jesus Kristus.

Opfordring til handling

Motivér de studerende til at anvende det, de har lært i denne lektion, i løbet af den kommende uge. De kan overveje at gøre følgende:

  • Bede om et stærkere vidnesbyrd om det første syn og om sandheden af Mormons Bog.

  • Læse artiklen »First Vision Accounts« i sektionen Gospel Topics på lds.org/topics.

  • Lære beretningen om det første syn i Joseph Smith – Historie 1:16-17 udenad. Fortælle den til en ven eller en i familien og bære jeres vidnesbyrd om vigtigheden af denne begivenhed.

  • Bede om hjælp til at finde en, I kan give en Mormons Bog. Følge de åndelige tilskyndelser, I får.